Zoekmachine Optimalisatie

1.4 Miljoen bezoekers op je blog? Met deze 15 zoekmachine optimalisatie tips van Robert Jan Hendriks kom je hoger in Google!

1 reactie

RJ-2015Robert Jan Hendriks is met recht een bijzondere man te noemen. Hij schreef 5 jaar lang 4 artikelen per dag op zijn blog Optimalegezondheid.com. In de latverhogersgroep wordt Robert Jan met zijn enorme drive en focus daarom ook wel ‘The Machine’ genoemd. Overigens blijven zijn inspanningen niet zonder resultaat: ondanks de enorm competitieve markt waar hij zich in bevindt, heeft Robert Jan nu maandelijks 1.4 miljoen bezoekers op zijn website. Tijdens een interview voor onze podcast voelden wij hem aan de tand: hoe krijg je zoiets voor elkaar?

De inzichten die Robert Jan deelde vatten we nu samen in 15 praktische tips. Pas ze toe en ook jij kunt straks Google domineren binnen jouw niche!

Tip 1: Vergeet fancy design, focus op je content

Veel ondernemers verliezen zich graag in het design van hun website. Ergens begrijpelijk, maar niet per se effectief! Voor Google is een fancy design niet nodig. Focus je gewoon op goede SEO en de mensen komen toch wel binnen.

Tip 2: Consistency is key!

Als je goed wilt scoren in Google is het belangrijk een duidelijke focus aan te brengen in je website. Waarschijnlijk heb jij als ondernemer allang een duidelijke niche en dus een focus. Kijk welke keywords hierbij passen en zorg dat alle content die je schrijft bijdragen aan deze keywords. Het is belangrijk zoveel mogelijk ‘ruis’ in je content te vermijden.

consistency is the key

Tip 3: Werk met contentplannen

Als je je keywords hebt, kun je je content gaan plannen. Een gericht contentplan is erg belangrijk. Hierin structureer je je categorieën van keywords zo dat je goed kunt zien aan welk einddoel ze bijdragen (je overkoepelende keyword). Je contentplan kan tegelijkertijd je ‘gameplan’ zijn. Maak bijvoorbeeld 1 keer in de week een contentplan om die week aan te werken. Dit is ook heel nuttig voor als je contentcreatie wilt gaan uitbesteden.

Tip 4: Maak een blog in blog

Een van de bestbewaarde geheimen van Robert Jan’s website is dat alle belangrijke categorieën op zijn website weer miniwebsites op zichzelf vormen. Feitelijk bestaat zijn website uit heel veel kleine blogs die samenkomen in een grote blog. Zorg dat je op al deze miniblogs een stuk of 20 artikelen hebt, zodat je deze categorie gaat domineren op het web.

[do_widget tekst ]

Tip 5: Zet door!

De meeste mensen die beginnen met bloggen stoppen na 1 tot 6 maanden omdat ze nog geen resultaten zien. Wees echter niet te snel met afhaken: pas na ongeveer een jaar volhardend bloggen zie je duidelijk resultaat. Daarom zeggen we, zelfs als resultaten in de eerste instantie uitblijven: zet door!

Tip 6: Maak een commitment

Bloggen is dus een tijdrovende klus en het kan lastig zijn jezelf ertoe te zetten dit vol te houden. Maak daarom een commitment aan jezelf waarin je met jezelf afspreekt hoe vaak je gaat bloggen en gedurende wat voor periode. Dit helpt je de focus en snelheid erin te houden.

maak een commitment

Tip 7: Focus op het proces

Wat je ook kan helpen om het bloggen vol te houden is je focussen op het proces, niet het resultaat. Je hebt dan wel een duidelijk einddoel in gedachten (je focus keyword en je niche), maar het proces om daar te komen is evenzo belangrijk.

Tip 8: Zet SEO op je prioriteitenlijst

Een goede (internet-)business kan niet zonder SEO. Daarom is het belangrijk dat je tijd en/of budget vrijmaakt om hieraan te werken. Zie het als investeren in een lange termijn resultaat. Zo kun je een steady thuisbasis bouwen voor je gehele online business.

Search Engine Optimization - SEO Sign in Browser Window

Tip 9: Focus niet slechts op 1 kanaal voor je marketing

Robert Jan, net zoals vast vele andere ondernemers, heeft in het verleden zijn neus weleens gestoten aan marketing technieken die ineens niet meer werkten. Toen dat gebeurde had hij ineens geen business meer. Zijn advies is daarom duidelijk: focus je niet op slechts 1 kanaal voor je marketing. SEO is een goede diversificatietactiek. Je kunt het toepassen naast al je andere marketingactiviteiten en het heeft een langdurig, blijvend resultaat.

Tip 10: Betrek freelancers bij je missie

We zeiden het al: contentcreatie is een tijdrovende bezigheid. We kunnen ons daarom goed voorstellen (en we zullen het altijd adviseren) dat je hierin werk uitbesteed. Als je dit doet, besef je dan dat freelancers ook mensen zijn en geen machine. Om ze gemotiveerd te houden betrek je freelancers het beste bij je missie. Dan wordt jouw missie ineens een gedeelde missie en dat werkt stukken beter! Maak tevens een duidelijke planning voor je freelancers en laat ze committeren aan de deadlines.

Tip 11: Vergeet je conversie niet!

Je werk stopt niet zodra je bezoeker binnen is. Denk dus na over je conversie! Leg duidelijke focus in je pagina’s aan die zich richten op wat je van de bezoeker wilt (bijvoorbeeld een opt-in invullen of een ebook kopen). Snijd onnodige info of onzinnige design-tierelantijnen weg. Pak meteen de aandacht. Hier horen ook pakkende headlines bij.

conversie

Tip 12: Leg (gesegmenteerde!) mailinglists aan

Mailinglists – zeker met de goede CRM software van tegenwoordig – zijn ideaal om een lange termijn relatie met je klanten op te bouwen. Je categorieën (uit je miniblogs, zie tip 4) kunnen hier alle verschil mee maken. Mensen die bijvoorbeeld geïnteresseerd zijn in appels wil je geen mailings sturen over bananen. Als je duidelijk registreert waar de interesse van je bezoekers ligt, kun je op elk moment waardevol zijn en hoef je mensen niet lastig te vallen met dingen die voor hen niet relevant zijn.

(Ook wij zijn groot fan van e-mailmarketing. Lees onze blogpost met 12 technieken voor effectieve mailings.)

Tip 13: Maak monsterartikelen

Zeker met Google’s huidige algoritme (Google kijkt nu bijvoorbeeld ook naar hoe lang mensen op je pagina’s blijven) loont het enorm om te investeren in monsterartikelen. Dit zijn artikelen die bol staan van de waardevolle informatie. Je hoeft niet per se (net als Robert Jan) elke dag 4 artikelen te plaatsen om effectief te zijn in je SEO (hoewel het credo nog steeds luidt: hoe meer hoe beter!). Het maakt al een enorm verschil als je een paar keer per week een monsterartikel kunt publiceren.

Tip 14: Promoot je artikelen op social media

Social value vindt Google nog steeds enorm relevant. Zet daarom je artikelen op social media, bijvoorbeeld Facebook. Een kleine ad erop en je social signals schieten omhoog.

hand touching touch pad, social media concept

Tip 15: Hergebruik content

Content is niet goedkoop. Wees daarom slim en hergebruik het! Met je artikelen of podcasts kun je gemakkelijk nog meer content of zelfs producten maken. Zo kan een monsterartikel bijvoorbeeld de basis zijn voor een ebook. Dat noemen wij nog eens winst!

Robert Jan is een Latverhoger. Nieuwsgierig wat de Latverhogers voor jou kan betekenen? Klik dan hier: http://www.Latverhogers.nl

[do_widget tekst ]

Misschien vind je dit ook interessant

Hoe ik in 5 maand op één van de meest beconcurreerde zoekwoorden in Nederland boven in Google kwam…

In september 2010 verliet ik mijn positie hier bij Winst.nl en startte ik als zelfstandig ondernemer met mijn Internet Marketing Universiteit waarvoor ik in oktober 2010 de website lanceerde. Nog geen 5 maand later stond ik in de top 5 in Google op een van de meest beconcurreerde zoekwoorden in Nederland... Ik heb internet marketing...
Lees verder

1 reactie. Reactie plaatsen

Wow, wat een superinspirerend voorbeeld ben je Robert Jan!

Dank voor het delen van de tips!

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

14 tips voor betere klanten en betere prijzen (interview met Dennis van Leeuwen)
Van stagiair naar softwarekoning. Interview met Tonny Loorbach
Menu