1

17 SEO tips om hoger in Google te komen

Zoals je weet is SEO de afkorting van Search Engine Optimization. Ofwel, staat je SEO als een huis, dan kom je zeker hoog in de zoekmachines terecht, met Google voorop. Natúúrlijk is dat mega-belangrijk als je je echt wilt gaan onderscheiden met je business. Maar pas wel op voor de enorme valkuil dat je je alleen maar gaat blindstaren op SEO. Goed gevonden worden in Google begint ermee dat je ervoor zorgt dat je unieke en kwalitatieve content op je site hebt. Heb je dat goed verzorgd, dan ga jij met de SEO tips die nu volgen hoog komen in alle zoekmachines.

Let op! Het werkt dus niet andersom! Is je SEO pico bello verzorgt, maar is je content crap, dan schiet je er nog steeds niks mee op!

Tip 1. Je scoort alleen met kwalitatieve en unieke content

Eigenlijk kun je dit rustig zien als tip 1, 2, 3, 4 én 5. Het is de backbone van SEO.
Zoals ik al zei: goed scoren in de zoekmachines begint bij kwalitatieve en unieke content. Daar staat of valt echt alles bij. Met content die in de eerste plaats geschreven is voor je bezoekers en niet voor Google zet jij de eerste stap naar dominantie in jouw markt.

Heb je zulke content niet, dan kun je alle nu volgende tips eigenlijk wel vergeten, want ze zullen je amper extra bezoekers opleveren. In dat geval is de enige tip die ertoe doet: ga kwalitatieve en unieke content maken, en snel!

Andersom geldt het trouwens ook: met een site vol kwalitatieve en unieke content komt het wel goed met je SEO-rankings en ga je vanzelf bezoekers krijgen.

Maar wil je sneller groeien en grotere stappen maken, dan is de way to go kwalitatieve en unieke content. Heb je dat voor elkaar, dan gaan de komende tips als een multiplier voor je werken en schiet je als een komeet omhoog in de SEO-rankings.

screenshot blogs

Tip 2. Zorg voor pakkende teksten en prikkelende headlines

Behalve dat je teksten uniek en kwalitatief moeten zijn, moet je er ook voor zorgen dat ze pakkend zijn. Dat geldt voor je teksten zelf en het geldt nog meer voor je koppen, want dat is het eerste waar mensen mee in aanraking komen. Die headlines moeten eruit springen en de aandacht trekken.

Als iemand jou heeft gevonden via Google, dan is dat natuurlijk top. Maar als ze vervolgens een saaie headline zien, dan zijn ze net zo snel weer verdwenen. Gemiste kans dus. Zien ze daarentegen een headline die nieuwsgierig maakt en hen tot klikken en lezen aanzet, dan heb je ze te pakken. Zeker als je hen vervolgens een al even pakkende tekst voorschotelt.

Kortom, ook hier geldt: denk niet alleen vanuit Google als je koppen en teksten maak, maar denk óók vanuit de bezoeker.

screenshot blog headline

Tip 3. Schrijf voor je bezoekers en optimaliseer voor SEO

Aansluitend op de vorige tip, raad ik je aan om altijd je bezoeker in gedachten te hebben bij het maken van een artikel. Maar staat de tekst eenmaal, dan ga je optimaliseren voor zoekmachines. Eerst waardevolle content, dan een SEO-sausje.

Stap één is cruciaal om te beginnen, stap twee is cruciaal om het maximale uit je content te halen.

Tip 4. Met long copy blogposts word jij een SEO-winnaar

Sinds 2015 vindt Google het extra relevant dat mensen lang op je pagina blijven. Hoe bereik je dat? Simpel. Bied uitgebreide artikelen aan, liefst met allerlei extra als video’s, infographics en podcasts.

Voorheen maakte het niet uit hoe lang een bezoeker op je site was. Overal zag je sites vol korte en snelle content waarin direct to the point werd gekomen en waarin elke diepgang ontbrak. Het werd een trucje en om dat voor te zijn, stelde Google de algoritmes bij. Nu winnen de volle en rijke blogposts het in de zoekmachines van het schrale korte werk zonder echte inhoud.

Voor jou betekent dat concreet dat je ervoor moet zorgen dat je content-rijke artikelen op je site hebt, zéker bij de woorden waarmee je door de zoekmachines gevonden wilt worden. Het is beter om één mega-artikel te schrijven, dan tientallen kleinere. Die kleinere zullen weinig voor je doen in Google, terwijl dat grote artikel veel mensen via verschillende zoekwoorden naar binnen loodst.

Kortom, Google redeneert nu als volgt: hoe langer mensen op je pagina blijven, hoe beter je content zal zijn. Daarvoor krijg je een extra bonus en je wordt in de zoekmachine opgewaardeerd. Zo zullen weer meer mensen je weten te vinden en wordt SEO-schrijven als draaien aan een vliegwiel. SEO als multiplier, hoe vet is dat!

Zorg dus voor goede copywriting die mensen verleid om lang op je site te blijven. Google ziet het en Google beloont het als mensen je ‘graag mogen’.

Tip 5. Het is mega-belangrijk dat je pagina’s snel laden

Dit is een technische tip en hoewel ik me meestal niet zo met techniek bezighoudt, is deze toch wel erg belangrijk: je website moet snel zijn. Dat is niet alleen prettig voor je bezoekers, ook Google houdt het in de gaten en verdisconteert de laadsnelheid van je pagina's in je plaats in de SEO-rankings.

Google doet er alles aan om zijn gebruikers – 'de surfende mens’ 😉 – een zo goed mogelijke ervaring te bieden en ja, snelheid hoort daar absoluut bij. Wanneer je website traag laadt, is dat niet leuk voor je bezoekers. Dat zijn bijna altijd klanten van Google en dus geeft Google je minpunten.

Check dus regelmatig of je website snel genoeg laadt. Is dat bij jou niet het geval, dan moet je als een malle achterhalen wat de oorzaak is. Komt het door het platform dat je gebruikt of door de hostingpartij waarmee je samenwerkt, of misschien wel door een combinatie van die twee factoren?

Wat het ook is, los het zo snel mogelijk op!

Tip 6. Kies voor één grote en sterke site (niet voor meerdere kleinere)

Voorheen kon het nog interessant zijn om verschillende websites te onderhouden die bijvoorbeeld allemaal een keyword-rijke domeinnaam hadden. Dat is verleden tijd. Eén site met daarom heen zwevende satellietsites is nu de boodschap.

Zie die ene site maar als het mothership en vanuit daar kunnen je bezoekers rondneuzen naar wat je allemaal te bieden hebt. Van contenrijke blogposts tot video’s en podcasts, het is aan jou om te bepalen waar je kracht ligt en daar dik op in te zetten.

Bottom-line is dat je ervoor zorgt dat je bezoekers zich niet snel vervelen als ze jouw site bezoeken en worden uitgenodigd om rond te klikken. Het mooiste is als ze uren bij je kunnen spenderen omdat de site één groot spinnenweb is waar ze op allerlei plekken waardevolle content vinden.

screenshot thuisbasis

Tip 7. Consistency is king: zorg voor regelmatige updates

Op alle social media platforms geldt dat regelmaat extreem belangrijk is. Dat is op je blog of site niet anders. Pas als jij op gezette tijden content plaatst, zul je een vaste schare volgers kunnen ontwikkelen. Het is heel simpel: iemand die geen duidelijk structuur aanbrengt in zijn publicaties, is letterlijk moeilijk te volgen.

Regelmaat en relevantie, die combinatie is echt de sleutel onder je online succes.

Wat zo vaak geldt, geldt ook hier: wat goed is voor je volgers, vindt ook Google top. Dus wanneer je regelmatig relevante content plaatst, ziet en waardeert Google dat.

Andersom geldt het ook. Als je je website een tijd niet update, daal je in de zoekmachines. Google denkt dan dat je website niet meer actueel is en daarmee minder relevant voor bezoekers.

Tip 8. Met social love genereer je nog meer social love

Het wordt vaak onderschat, maar hoe meer likes en retweets je krijgt, hoe beter je gaat scoren in de zoekmachines. Google is een soort alziend oog dat alles in de gaten houdt en dat overal daarop reageert. Hier kun je handig gebruik van maken!

Merk je bijvoorbeeld dat een bepaald blog veel aandacht krijgt op sociale media, aarzel dan niet om vaker over dat onderwerp te publiceren. Of heb je eens een bepaalde invalshoek gebruikt die erg gewaardeerd wordt? Schroom niet en gebruik die invalshoek meermaals. Zo vergroot je je kans op ‘social love’ en dat heeft vervolgens weer invloed op je ranking in de zoekmachines.

Tip 9. Met keywordrijke headlines scoor je als een malle

Zoals al eerder opgemerkt is het belangrijk dat je je content maakt met je bezoeker in gedachten. Puur en alleen voor Google schrijven is niet verstandig, maar sla ook weer niet door en pas je content wel enigszins aan.

Met andere woorden: houd Google zeker wel in je achterhoofd als je content creëert!

Zoals eerder al opgemerkt is het zaak dat je zorgt voor pakkende koppen. Slaag je erin om in die headlines ook nog eens de zoekwoorden te verwerken waarop je gevonden wilt worden, dan is dat helemaal top.

De perfecte kop is toegankelijk en prikkelend én bevat je belangrijkste keywords!

screenshot keywordrijke headline

Tip 10. Zorg voor interactie op je site, want dat voedt je rankings

Je kunt zelf veel schrijven, en dat moet je ook zeker doen, maar wat is er nu mooier dan waardevolle content te krijgen aangereikt door derden? Dat jij je volgers met je blog, video of podcast zo zeer inspireert dat zij erop inhaken en zo je toch al sterke content nog eens versterken?

Dat is precies het geheim van User Generated Content, ofwel UGC. Als jij je bezoekers op een of andere manier kunt motiveren om reacties achter te laten, zit je gebeiteld, want al die reacties worden óók meegenomen in de SEO-rankings. Extra bonus is bovendien dat je website met iedere nieuwe reactie wordt geüpdate en ook dat vindt Google weer leuk.

Hoe meer UGC er wordt gecreëerd, hoe beter dat voor jou is. Simpel en slim dingetje om goed in de gaten te houden!

screenshort vette interactie

Tip 11. Door met een ghostwriter te werken kun jij in je kracht blijven

Laats gaf ik een seminar en daarin noemde ik de relevatie van long copy in je blogposts. Eén van de cursisten zag dat helemaal niet zitten en hij voorzag duizenden problemen. Niet helemaal onlogisch, zo bleek later, want hij is dyslectisch.

Het was een meerdaags seminar en de volgende dag ging er een wereld voor hem open toen ik vertelde dat ik veel van mijn teksten laat schrijven door een ghostwriter. Ik geef de input en een specialist maakt daar mooie en pakkende blogposts van. Ineens zag hij duizenden mogelijkheden!

Terecht natuurlijk. Stap één in succesvol worden, is leren delegeren! De taken waar je geen talent voor hebt, die moet je uitbesteden.

Mijn tijd is niet oneindig en ik kan me redelijk uitdrukken, maar ik ben geen expert in het schrijven van grote lappen hoogkwalitatieve tekst. Ik ben goed in zaken als strategie, ideeontwikkeling en brainstormen. Copywriting besteed ik graag uit, zodat ik in mijn kracht kan blijven en daar het verschil kan maken.

Toen ik dat vertelde besefte die cursist dat zijn dyslexie helemaal geen zwakte hoeft te zijn. Ter plekke kreeg hij een mega-inzicht en dat werd er bepaald niet minder toen ik vertelde in wat voor goed gezelschap hij is wat betreft zijn leesblindheid. Sir Richard Branson is dyslectisch, maar hij heeft wel ettelijke boeken geschreven en hij blogt elke dag. Soms post hij wel drie keer daags een flink lap long copy. Rara, hoe doet hij dat toch?

Natuurlijk, ook hij werkt met een ghostwriter die zijn woorden met de wereld deelt. Extreem krachtig, zeer slim.

Tip 12. Vergeet de algoritmes van Google (uitzonderingen daargelaten)

Je kunt je totaal blindstaren op de verschillende algoritmes van Google – van Panda tot Penguin tot Pigeon –, maar als je niet oppast breekt je dat zuur op. Als je basis niet de creatie van unieke en waardevolle content is, leg je je lot zo namelijk voor de volle 100% in handen van wat Google en andere zoekmachines besluiten te doen. Veranderen ze hun algoritmes, ai, dan kan je dat zomaar tienduizenden euro's kosten.

Het is eigenlijk heel simpel: is je SEO-succes gebaseerd op het hanteren van trucjes, dan ben niet volledig zelf in control. Voor je het weet doet Google namelijk een update en duikel je omlaag in de rankings. Jij kunt daar he-le-maal niks aan doen, je moet er maar zien te dealen.

Waar je wél controle op hebt, is de kwaliteit van je content. Mijn advies is dus om simpelweg te blijven inzetten op kwaliteit. Dan hoef je je nooit zorgen te maken over welke Google algoritmes dan ook.

Maar let op! Uitzonderingen zijn er natuurlijk (bijna) altijd, zo ook bij bovenstaand verhaal. Sinds mei 2015 moet je site mobile responsive zijn. Is dat niet het geval, dan ben je niet zichtbaar in de mobiele zoekresultaten en dat is uiteraard niet handig. Maar overall is het allerbelangrijkste dat je kwalitatieve content biedt en dat je gebruik maakt van de juiste platformen.

Tip 13. Optimaliseer je goed lopende pagina’s (óók voor conversies)

Elke site heeft pagina’s die beter en pagina's die minder scoren in de zoekmachines. Het loont om dat in de gaten te houden via Google Analytics en zo je website gericht te vullen met content waar blijkbaar vraag naar is.

Het is zeker zinnig om de top-10 of top 20 van je goed scorende pagina’s verder te optimaliseren zodat ze nóg beter gaan scoren. Dat kan puur content-gerichte optimalisatie zijn, maar ook is het verstandig om die goed scorende pagina's te optimaliseren voor conversies. Je past je tekst gewoon een klein beetje aan om ze zo eerder tot een verkoop te laten leiden.

Tip 14. Verwijder je slecht scorende pagina’s

Hoe goed je website ook is, er zijn altijd wel pagina’s die meer schade berokkenen dan dat ze iets opleveren. Goede kans ook dat je die pagina’s bent vergeten en dat ze zonder dat je het in de gaten hebt je Google-rankings tegenwerken. Denk aan pagina’s met content die niet langer relevant is, denk aan dode pagina's van verlopen acties.

Maakt eigenlijk niet uit wat de oorzaak is, bottom-line is dat je amper bezochte pagina’s beter kunt verwijderen. Google ziet ze ook en ze leveren je minpunten op. Kwaliteit gaat altijd over kwantiteit, dus wees niet bang om de snoeien. Ook hier is Google Analytics weer een handig hulpmiddel.

Ik adviseer je om regelmatig Google Analytics te checken en de pagina's die al langere tijd niet scoren te verwijderen.

screenshot google analytics-web

Tip 15. Maak blogposts met minimaal 25 tips

Zoals gezegd loont het big time om waardevolle long copy te schrijven. Je geeft je bezoekers veel, ze blijven lang hangen en zo scoor jij weer beter in Google.

Het is getest dat artikelen met meer dan 25 tips het beste scoren, niet alleen dat mensen dan meer tijd op je site spenderen, ook haal je hogere CTR’s.

Het is common sense. Je leest ergens dat je 34 tips krijgt om een betere minnaar of minnares te worden en ergens anders krijg je maar 6 tips over datzelfde onderwerp – waar zou jij op klikken?

Kortom, 25+ = the magic number.

Toch houd ik het vandaag korter, want na deze krijg je nog twee uitsmijters. Waarom? Dat lees je in de volgende tip 😉 .

screenshot google search - wat springt er uit

Tip 16. Storyselling: met een goed persoonlijk verhaal scoor je altijd

“Facts tell and stories sell,” zei Tony Robbins ooit. Je kunt nog zoveel tips geven - zoals ik hier dus aan het doen ben 😉 – maar je zult met tips nooit zo ‘dichtbij’ je bezoeker komen als met een persoonlijk verhaal.

Met een story maak je direct contact, het is persoonlijk en je creëert een band. Dat is onnoemelijk waardevol. Doorgaans krijg je met stories ook verreweg de meeste interactie op je site (zie tip 10) en ze worden ook vaker gedeeld. Mensen zijn er langer mee bezig en als je ze eenmaal te pakken hebt, klikken ze niet snel weg - wat óók weer goed is voor Google!

Met sterke en invoelbare stories ga je zeker scoren in Google. Heb je misschien minder tips om te delen, geen punt, zolang je combineert met een goed verhaal is er niets aan de hand.

17. Staar je niet blind op SEO

In voorgaande tips heb ik je de SEO-basis gegeven. Pas je dit toe, dan zul je zien dat het de goede kant opgaat met je resultaten in de zoekmachines. Maar zoals ik zei, het is de basis, er is nog zóveel meer te vertellen. Als ik had gewild had ik ook een heel boek kunnen vullen met SEO-tips.

Er zijn letterlijk duizenden details waarop je kunt optimaliseren, maar dat is niet het doel van deze blogpost.

Wat ik je echt op het hart wil drukken: zorg voor waardevolle content en verlies je niet in trucs om Google om de tuin te leiden. Dat laatste werkt misschien even, maar uiteindelijk is de überzoekmachine niet om de tuin te leiden, of je dat nu leuk vindt of niet.

Laat hieronder een reactie achter! 1 reacties
Seoles - januari 10, 2017

Kijk weer eens wat erbij geleerd! leuk om zo van een ander te leren en in de praktijk proberen te brengen! Thxx Eelco!

Reply

Laat een reactie achter: