Zoekmachine Optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie (part two)

Geen reacties

Gisteren heb ik een blogpost geschreven over hoe je met behulp van relevante en regelmatige content hoger in de zoekmachines komt.

Vandaag ga ik het hebben over andere belangrijke on page factoren die hiertoe bijdragen.

Denk hierbij aan interne links, meta tags, zoekwoord dichtheid en de kracht van keywordrijke domeinnamen. Ook is het belangrijk dat je aandacht besteedt aan off page factoren.

Technischere zaken: waar moet je rekening mee houden?

Zoals ik gisteren al zei: content is king en daarna volgt de rest. Deze rest bestaat bijvoorbeeld uit technische zaken waar je rekening mee kunt houden.

Ik zal een kort lijstje maken van dingen waar je rekening mee kunt houden, maar nogmaals: dit is al minder belangrijk dan het toevoegen van goede content op je website. Als je deze technische kant echter structureel goed uitvoert, dan zal het je zeker helpen.

Ik moet erbij zeggen dat je hier eigenlijk helemaal geen rekening mee hoeft te houden als je bijvoorbeeld met Wordpress werkt en de juiste plugins hiervoor gebruikt. Bij elk artikel dat ik op Winst.nl zet, houd ik zelf helemaal geen rekening met alle dingen die je hier ziet, omdat het al volledig geautomatiseerd is.

Als jouw zogenaamde CMS-systeem dit automatisch voor je doet, dan zul je ook zien dat je het structureel goed doet in plaats van dat je het allemaal handmatig moet gaan doen. Als je het handmatig moet gaan doen, is het mensenwerk en bij mensenwerk kunnen er altijd fouten insluipen.

Zoekwoord dichtheid

Zoekwoord dichtheid (oftewel keyword density) is het percentage dat een bepaald woord terugkomt in een artikel. Het exacte percentage varieert, maar laten we er even vanuit gaan dat het bijvoorbeeld perfect is dat je zoekwoord dichtheid vijf procent is.

Stel je voor dat je een artikel hebt van vijfhonderd woorden over plasma tv’s. In dit geval zou je dus willen dat vijf procent van de woorden uit je artikel over plasma tv’s gaat, oftewel 25 woorden.

Je zoekwoord dichtheid is dan precies vijf procent en daardoor zul je hoger scoren in de zoekmachines, omdat het belangrijkste woord waar je op wilt ranken vaak terugkomt in het artikel.

Daarnaast kan het helpen om deze woorden af en toe dik te drukken of te linken naar een ander artikel dat bijvoorbeeld ook over plasma tv’s gaat. Hierdoor geef je namelijk zelf aan dat die woorden belangrijker zijn en daardoor zal Google die woorden ook iets meer waarde geven.

Interne links

Een interne link is een woord dat gelinkt is naar een artikel of pagina op je website die daar over gaat. Als je dus een artikel hebt over plasma tv’s maar je hebt het ook even over laptops, dan is het woord laptop klikbaar naar een pagina die ook over laptops gaat.

Als je die interne link “anchored” met het woord waarop je hoger gevonden wilt worden, dan telt dat ook weer mee voor de zoekresultaten in Google.

Schone code

Dit is iets waar ik zelf absoluut geen verstand van heb, maar als je met bepaalde plugins van WordPress werkt, schijnt het dat je code achter de tekst (dus zoals je website die laat zien) een stuk schoner is. Daarnaast kan de code van die tekst nog veel schoner dan bijvoorbeeld in WordPress, maar dan ga je wel heel diep op de materie in.

Waar het een beetje op neerkomt, is dat Google bij schone codes niet door een hele bult met code hoeft te gaan voordat het de content kan zien. Maar nogmaals: ik denk dat je dit niet al te serieus moet nemen als je hier geen verstand van hebt. Ook op dit punt zullen heel veel zoekmachine experts het niet met me eens zijn, maar dit is hoe ik erover denk.

Meta tags

Op je website staan heel veel verschillende tags. Dit noemen ze aantal instellingen van pagina’s. Hieronder zal ik kort de belangrijkste tags behandelen:

Title tag

De title tag is een tag die je ziet in de (onklikbare) balk bovenin je browser. Daarin staat bij elke webpagina een tekst die de title tag genoemd wordt. Deze title tag zie je bijvoorbeeld ook als je zoekt in Google en jouw website wordt getoond. In dat geval is de bovenste regel de plek waar jouw title tag geplaatst is.

Deze title tag moet eigenlijk dezelfde woorden bevatten – of eigenlijk zelfs dezelfde zin – als het onderwerp van jouw artikel waar de pagina over gaat. Zo ziet Google ook dat het weer helemaal relevant is en krijg je weer extra punten.

Description tag

De description tag is de tag (oftewel de tekst) die wordt getoond als iemand zoekt in de zoekmachines. Bovenin zien ze dan de title tag en daaronder volgen twee regels met informatie over jouw website of over jouw pagina. Dit noemen ze de description tag.

Zorg er voor dat ook de tekst in deze description tag klopt en dus relevant is. Het mooiste is natuurlijk als er ook een ‘call for action’ in verwerkt is!

Keyword tags

Keyword tags kun je in de meeste content management systemen (CMS) ook ingeven en hierbij kun je met steekwoorden aangeven waar de pagina over gaat.

Er zijn tegenwoordig nog maar weinig zoekmachines die heel veel waarde hechten aan de keyword tags die je opgeeft, maar het is geen probleem om dit structureel goed te doen. Je zult er geen punten mee verliezen, maar verwacht ook zeker geen wonderen!

De kracht van keywordrijke domeinnamen

Als jouw domeinnaam relevant is voor de woorden waarop jij gevonden wilt worden, dan zul je zien dat het een gigantische invloed heeft op jouw positie in de zoekmachines.

Stel je voor dat jij bankstellen verkoopt en er wordt heel vaak gezocht op ‘bankstel kopen’. Dan zou bankstelkopen.nl een fantastische domeinnaam zijn.

Je zult namelijk zien dat je door een klein beetje content erop te zetten en de website een klein beetje bij te houden al heel makkelijk hoog zult scoren. Je zult vrij eenvoudig op de eerste pagina komen omdat je een heel groot voordeel hebben ten opzichte van al je concurrenten. Hierdoor kun je zelfs op de eerste plek in Google komen als je het ook maar een klein beetje goed doet!

Het kan dus iets zijn om te overwegen om een keywordrijke domeinnaam te hebben voor de term waarop jij heel graag gevonden wilt worden.

Zelf heb ik Winst.nl en het is niet echt gedaan vanuit zoekmachine overwegingen. Maar als dit bijvoorbeeld een term was waar heel vaak op zou worden gezocht, dan zie je wel dat ik nu al op nummer 1 sta in de zoekmachines, terwijl ik eigenlijk niet mijn website heb geoptimaliseerd voor het woord winst. Het komt dus puur door de domeinnaam.

De kracht van een keywordrijke domeinnaam is dus bizar hoog. Ik raad je zeker aan om dit te overwegen of misschien zelfs satellietsites op te zetten waardoor je hoger in de zoekmachines zult komen met verschillende websites. Ook dat kan heel erg interessant zijn.

Wij hebben zelf ook heel veel ‘subwebsites’ met keywordrijke domeinnamen die heel hoog scoren.

Off page factoren

We hebben het nu gehad over de on page factoren (oftewel alles wat er op jouw website gebeurt of hoe jouw website in elkaar zit).

Off page heb je zelf iets minder invloed, maar dat is helemaal niet erg. Off page is in grote lijnen het aantal inkomende links die je krijgt naar jouw website.

Google kijkt naar het aantal websites die naar jouw website linken. Hoe meer links er naar jouw website komen, des te meer punten je scoort bij Google.

Google ziet eigenlijk elke link als een stem en hoe meer stemmen je krijgt, des te hoger je in de zoekmachines wordt geplaatst.

Daarnaast is het wel belangrijk dat deze links relevant zijn. Wederom: als jouw website gaat over ‘bankstel kopen’, maar je krijgt een link van een website die over paardrijden gaat, dan zal Google die link niet echt meetellen. Het moet dus wel relevant zijn.

Daarnaast is het ook belangrijk – net zoals met de content op je website – dat het niet alleen relevant moet zijn, maar ook regelmatig.

Als jij op één dag duizend links naar je website krijgt en de rest van het jaar geen enkele, dan zal Google dit absoluut niet mee gaan tellen. Sterker nog: de kans dat het minpunten worden is veel groter dan dat het pluspunten worden.

Als je daarentegen elke dag drie links naar je website krijgt en dat een jaar lang volhoudt, dan zal Google dat fantastisch vinden en zul je zien dat dit heel grote effecten heeft op de positie waarop jij staat in de zoekmachines.

Strategie boven techniek

Als ondernemer wil ik je de tip geven om na te denken over de strategie in plaats van de techniek. Je kunt heel veel tijd spenderen om ervoor te zorgen dat je website technisch gezien helemaal klopt, maar ik denk dat het veel beter is om een juiste strategie te gaan hanteren.

Een strategie kan bijvoorbeeld zijn om elke dag twee blogposts op je website te zetten. Dit kan al een redelijk goede strategie zijn.

Deze strategie is veel waardevoller dan om te focussen op techniek en elke dag te kijken of je je techniek nog kunt verbeteren. Natuurlijk moet de techniek gewoon goed zijn, maar strategie gaat absoluut boven techniek.

Ik raad je dus aan om voor jezelf een zoekmachine strategie te ontwikkelen. Hoe wil je hoger in de zoekmachines komen? Hoeveel content wil je toevoegen? Hoeveel links wil je naar je website hebben? En ga zo maar verder.

Google is Big Brother

Google ziet echt alles.

Er zijn heel veel cursussen die je kunt kopen of technieken die je kunt hanteren waardoor je sneller hoger in de zoekmachines komt. Ik raad je echter aan om hier absoluut niet naar te gaan kijken, want Google ziet echt alles.

Het maakt niet uit welke techniek je wilt gaan hanteren of welke structuur je gaat hanteren waardoor je denkt dat Google daar niet achter zal komen, want Google komt overal achter.

Ik raad je aan om gewoon voor een strategie te gaan in plaats van wat techniekjes toe te passen. Een lange termijn strategie werkt namelijk het beste bij zoekmachine optimalisatie.

Wanneer je eenmaal hoog in de zoekmachine staat en je blijft die strategie hanteren, dan is het eigenlijk onmogelijk om jou die zoekmachines weer uit te krijgen en dat is natuurlijk waar we naar streven.

Zoekmachine boeven

Nog een laatste woordje over zoekmachine boeven. Wat zijn zoekmachine boeven?

In mijn optiek zijn zoekmachine boeven bedrijven die jou bellen en zeggen: “Hé, wil jij hoger in de zoekmachines komen? Op onze website kun je adverteren en daardoor kun je veel hoger komen te staan in de zoekmachines, want… bla bla bla.”

Ik ben zelf al meerdere malen gebeld door zulke bedrijven en elke keer moet ik weer lachen om de kennis die ze zelf niet hebben op het gebied van zoekmachine optimalisatie.

Het enige wat ze proberen is jou een abonnement te verkopen van bijvoorbeeld 250 euro eenmalig of soms wel dat je per maand een aardig bedrag moet betalen om op hun website te staan.

Ze beloven je gouden bergen en vertellen je dat je op bepaalde termen hoog zult ranken. Dat zal ze ook zeker lukken, maar de vraag is of die termen voor jou wel gelden en daarnaast voor welke termijn dat is.

Ik raad je dus aan om zelf een zoekmachine strategie te hanteren. Als iemand je belt en zegt dat je hoger in de zoekmachines kunt komen, dan moeten bij jou absoluut de alarmbellen gaan rinkelen. Hang direct op, want het is een waste of time en zeker een waste of money.

Succes!

Eelco de Boer

Misschien vind je dit ook interessant

1.4 Miljoen bezoekers op je blog? Met deze 15 zoekmachine optimalisatie tips van Robert Jan Hendriks kom je hoger in Google!

Robert Jan Hendriks is met recht een bijzondere man te noemen. Hij schreef 5 jaar lang 4 artikelen per dag op zijn blog Optimalegezondheid.com. In de latverhogersgroep wordt Robert Jan met zijn enorme drive en focus daarom ook wel 'The Machine' genoemd. Overigens blijven zijn inspanningen niet zonder resultaat: ondanks de enorm competitieve markt waar...
Lees verder

Hoe ik in 5 maand op één van de meest beconcurreerde zoekwoorden in Nederland boven in Google kwam…

In september 2010 verliet ik mijn positie hier bij Winst.nl en startte ik als zelfstandig ondernemer met mijn Internet Marketing Universiteit waarvoor ik in oktober 2010 de website lanceerde. Nog geen 5 maand later stond ik in de top 5 in Google op een van de meest beconcurreerde zoekwoorden in Nederland... Ik heb internet marketing...
Lees verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Zoekmachine optimalisatie (part one)
“Mijn onderneming zakt in elkaar dankzij het internet”
Menu