Door JOUW social media kanaal te pakken word je een BAAS in je markt

Veel ondernemers lopen rond met de vraag op welke sociale kanalen ze het beste dik kunnen gaan inzetten. Moeten ze nou met Facebook of Twitter of Instagram gaan werken, of misschien wel met alle drie? En moeten ze beginnen met podcasten of webinars, of is het toch beter om te gaan bloggen?

“Wat moet ik doen, Eelco?”, vragen ze me dan. “Is het beter om breed in te zetten, of moet ik me focussen op één of twee van die mogelijkheden?”

pareto principe

Hanteer de 80/20-regel en ga all out op jouw favoriete kanaal

De realiteit is dat de 80/20-regel nog altijd als een paal boven water staat: één of twee van de social media kanalen zal jou 80% groei gaan geven. Tegelijk zou het natuurlijk fantastisch zijn als je overal een sociale presence hebt. Een ondernemer wil altijd winnen, dus is het logisch dat je op de lange termijn op al die kanalen goed aanwezig wilt zijn om zo klanten binnen te halen en een following te creëren. Het is een prachtig streven om op alle kanalen business te doen.

Maar waar pak jij die 80% groei? Dat is een vraag die voor iedere ondernemer een compleet ander antwoord heeft, want iedere business is nu eenmaal anders. Dus kijk om te beginnen naar die kanalen die voor jou het meest waardevol zijn. En dan bedoel ik niet alleen voor jouw business en voor jouw markt, maar ook voor jou persoonlijk.

Ik geef je een voorbeeld. Stel dat video in jouw markt helemaal hot is, maar jij moet er niet aan denken om video’s op te nemen, dan moet je je afvragen of je die ambitie wel moet hebben. Waarom zou je jezelf pijnigen? Waarom zou je op YouTube willen knallen als je al misselijk wordt bij de gedachte dat je een video van jezelf moet laten schieten?

Ga op zoek naar dat sociale kanaal dat je wél fantastisch vindt om te bedienen. Misschien vind je het wel fantastisch om podcasts op te nemen. Het kost je geen enkele energie en zo kun je probleemloos van enorme waarde voor je volgers zijn. Pak dan dat kanaal en domineer het.

Mijn advies is om één of twee kanalen te pakken waar je hart ligt, en daar echt all out te gaan. Zo presteer je zeker beter dan wanneer je op alle kanalen aanwezig bent zonder ooit beter dan gemiddeld te worden.

Kortom, pak die kanalen die het beste bij je passen. En ja, natuurlijk is het mooi meegenomen als ze dan ook nog eens zeer waardevol zijn in jouw markt. Maar leg dus de focus op je kracht. Stel jezelf de vraag of dat Facebook, Twitter, podcasts, blogs, video's, Instagram of whatever is. Pak er één of twee uit en zet daar vet op in. Al die andere kanalen kun je er wel bij doen, maar pas ervoor op dat ze je niet teveel tijd en energie gaan kosten.

Het 80/20-principe kennen we allemaal. Het is goed om te beseffen dat het ook bij het kiezen van de sociale kanalen die jij wilt gaan domineren een megabelangrijke leidraad is.

  • Laat hieronder een reactie achter! 0 reacties

    Laat een reactie achter: