Internetmarketing

Welke rol speelt het internet in de verkiezingen?

1 reactie

Vandaag de dag kunnen de politieke partijen niet meer om het internet heen in hun verkiezingscampagne.

Om zoveel mogelijk kiezers te bereiken zul je als politieke partij slim gebruik moeten maken van de online sociale media platformen zoals Twitter, Hyves, YouTube, Facebook, Blogs enzovoorts…

Twitterende politici

Twitter is al behoorlijk ingeburgerd bij de Nederlandse politici, zo begon Maxime Verhagen in 2008 ooit met tweeten en sindsdien volgenden vele politici. ” Twitterende politici”  waren de afgelopen tijd vaak in het nieuws, al dan niet positief maar toch, aandacht = aandacht.

YouTube en de aankomende verkiezingen

YouTube zou best wel eens een grote rol kunnen gaan spelen in de aankomende verkiezingen. YouTube is, wanneer je het juist toepast, het perfecte kanaal om je boodschap de wereld in te krijgen. Je bereikt gemakkelijker de wat jongere doelgroep en je kunt optimaal gebruik maken van de virale werking van de site.

Een mooi voorbeeld is het verkiezingsfilmpje van Rita Verdonk wat 2 dagen geleden online werd geplaatst en inmiddels 127.000 views heeft. Ook de VVD werkt druk aan YouTube video’s om haar boodschap kenbaar te maken aan de Nederlandse online community.

Hyves en Facebook

Profielensites zoals Hyves en Facebook lijken “ old news” te zijn aangezien politici al jaren actief zijn op Hyves. Zo ontstond er bij de vorige verkiezingen in de media een wedstrijd tussen Wouter Bos en Jan Peter Balkenende om wie het meeste vriendjes had op Hyves.

Hyves en Facebook werken nog net zo goed als voorheen, een groot gedeelte van Nederland zit elke dag wel eens op een van de twee websites, een geniaal kanaal dus om de kiezer te bereiken.

Wie wint?

Natuurlijk is traditionele media zoals tv, billboards en kranten nog steeds zeer effectief. Met name televisie zal de grootste rol spelen op het besluit van de kiezer. Internet kan naast televisie echter van grote betekenis zijn op de aanstaande verkiezingen.

Partijen die slim gebruik maken van het internet kunnen er zeker van zijn dat hun boodschap door veel meer mensen wordt ontvangen. Of die boodschap nu stemmers trekt of ze juist wegjaagt ligt natuurlijk aan de partij…

Tags:

Misschien vind je dit ook interessant

Hoe saai is jouw bedrijf?

Mensen willen vermaakt worden. Dat geldt niet alleen voor deze tijd, maar eigenlijk voor alle tijden wel. Ze willen leuke dingen ervaren en interessante verhalen te vertellen hebben om aan andere mensen door te geven. In hoeverre is jouw bedrijf zo ingericht dat mensen thuis aan de keukentafel een verhaal vertellen over jouw bedrijf? Of...
Lees verder

1 reactie. Reactie plaatsen

“Netwerken”, is my middle name! Het gebruik van Internet is naar mijn mening vergelijkbaar met het uitdelen van duizenden visitekaartjes die, itt tot reguliere visitekaartjes, gepersonaliseerd zijn voor iedereen die je jouw “ITC”card geeft. Ik maak dan ook dankbaar gebruik van dit medium.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Explorer, Firefox, Safari of Chrome?
Microsoft Office 2010
Menu