Webwinkels

Webshop Serie Vol. 1: Je product

10 reacties

Welkom bij deze nieuwe serie op Winst.nl! Mijn naam is Leendert Nauta en ik ben sinds 2002 actief met het verkopen van producten en diensten op internet via diverse webshops.

In deze serie blogs ga ik mijn “stappenplan” over webshop marketing delen. Dit is deel 1, waarin ik het ga hebben over verkoopbare producten.

Verkopen op internet

Van veel mensen hoor ik dat ze graag “iets” op internet zouden willen doen: een digitaal of fysiek product verkopen. Mijn vraag is dan vaak: heb je al een product?

Het kan zijn dat je een winkel hebt waarin je al diverse producten verkoopt. Met een webwinkel vergroot je je verkoopkansen dan enorm. Als je nog geen product hebt, dan moet je op zoek.

Het hebben van een verkoopbaar product of dienst is het belangrijkste onderdeel als je “iets” op internet wilt gaan doen. Natuurlijk kun je als affiliate andermans producten promoten, maar niets is leuker dan het verkopen van je eigen product!

Hoe vind je een geschikt product?

Maar hoe vind je nu een geschikt product om via een webshop aan te bieden? Er zijn een aantal manieren die ik zelf vaak gebruik als ik op zoek ben naar een nieuwe markt.

Allereerst is het belangrijk om te weten of er überhaupt vraag naar het product is. Hier kun je onderzoek naar doen door middel van een aantal tools van Google. Met Google trends kun je bijvoorbeeld zien waar mensen naar zoeken, maar ook de Keywordtool van Google geeft een indicatie van het te verwachten zoekvolume.

Mijn ervaring is dat je bekende gebruiksvoorwerpen als mp3 spelers, telefoons, sieraden, etc. beter achterwege kunt laten, tenzij dit natuurlijk je passie is. Dan moet je het vooral doen!

Wat ik merk is dat het beter is om een nichemarkt te zoeken binnen een populaire productgroep, bijvoorbeeld specifieke accessoires voor een bepaald merk mobiele telefoon in plaats van de telefoon zelf.

Als je je product(en) bepaald hebt, kun je op zoek gaan naar een geschikte leverancier. Voor mij is een leverancier geschikt als deze over de volgende kwalificaties beschikt:

  • Gezonde marges vanaf 50%

Je wilt geen producten met lage marges verkopen. Ga dus voor duurdere producten met betere marges.

  • Snelle en betrouwbare levering

De leverancier moet binnen een aantal dagen kunnen leveren (liefst de volgende dag al).

De leverancier moet rechtstreeks aan jouw klanten kunnen leveren. Hierdoor hoef je niet in eigen voorraden te investeren.

  • Inzage in voorraadaantallen

Er is niets vervelender dan het verkopen van een “Nee”. Zorg er dus voor dat je weet hoeveel stuks er van je product op voorraad zijn bij je leverancier. Daarnaast is het belangrijk dat de leverancier populaire producten snel kan leveren mocht het product uitverkocht raken.

  • Goede afspraken m.b.t. schade, garantie en retouren

Misschien wel het belangrijkste is het maken van duidelijke afspraken. Wie is aansprakelijk voor problemen tijdens de verzending? Hoe lossen we garantieproblemen op en waar gaan de retouren van klanten naartoe?

  • Mogelijkheid om via een XML of CSV bestand automatisch producten in een webshop te laden

Het kost enorm veel werk om een groot assortiment producten 1 voor 1 met de hand in een webshop te zetten. Als de leverancier een bestand kan aanleveren, bespaar je veel tijd.

De meeste leveranciers zijn nog niet helemaal op de hoogte van het dropship principe, waardoor je de leverancier vaak moet overtuigen dat er een win-winsituatie ontstaat voor beide partijen.

Maak altijd duidelijke afpsraken en zet deze vast op papier. Vooral als je gaat werken met internationale leveranciers is het erg belangrijk dat de gemaakte afpsraken duidelijk zijn.

Na een aantal maanden van goede verkopen is het niet raar om nogmaals met je leverancier te gaan praten over kortingen. Er is vaak nog wel wat mogelijk met de inkoopprijzen!

Testen van het product

Nog voordat je een complete webwinkel gaat (laten) bouwen, is het verstandig om je product te testen op verkoopsites als Marktplaats en Speurders. Adverteer met het product en wacht af of je vragen en/of bestellingen krijgt.

Meestal test ik een product rond de twee maanden, dan heb ik een goed beeld of het wel of niet interessant is om er een webshop omheen te bouwen. Het aantal verkopen dat hiervoor bepalend is, hangt af van je eigen visie natuurlijk. Wees wel reëel voor jezelf.

In het volgende deel van deze Webshop Serie lees je meer over het opzetten van een webshop, stay tuned!

Mocht je vragen of opmerkingen hebben, dan kun je die hieronder plaatsen. Daarnaast zou ik het erg op prijs stellen als je even op de Facebook Like knop wilt drukken of als je deze blogpost wilt delen met je netwerk!

Tags:

Misschien vind je dit ook interessant

Geld verdienen met dropshipping

Dropshipping is een heel interessante manier om geld mee te verdienen op het internet. In feite is het niets anders dan dat je andermans product doorverkoopt zonder dat je deze op voorraad hebt, hoeft in te kopen of zelf moet verzenden. Je werkt samen met een leverancier die de producten voor je verzendt, op voorraad...
Lees verder

10 reacties. Reactie plaatsen

Interessant artikel, maar waar ik steeds meer moeite mee krijg is het vinden van goede dropshippers in onze streek. Hopelijk kan je daar in de toekomst een artikel en je visie over delen.

Beantwoorden

Leuk artikel!! Ik vraag me wel af wanneer voor jou een product succesvol genoeg is (bij het testen op bijv marktplaats) om er echt mee aan de slag te gaan???

Beantwoorden

    Hi Ronald, bedankt voor je reactie.

    Hangt er erg vanaf of het een bijproduct gaat worden of een product wat voor een groot deel van je inkomen moet gaan zorgen.

    Ik denk dat ieder voor zich zelf kan / moet bepalen wat een product / productgroep zou moeten opbrengen.

    Afhankelijk van de winstmarge en de tijd die er ingaat voor marketing en afhandeling van orders.

    En niet onbelangrijk, de hoeveelheid retouren wegens defecten of ontevredenheid.

    Beantwoorden

      Hi Leendert,

      Duidelijk antwoord,thx,
      Het is dus volledig afhankelijk van het plan welke je hebt met het product. Je moet hier eigenlijk keer op keer een “Business case” voor uitwerken.

      Beantwoorden
Remco Steijvers
5 november 2011 14:57

Interessante informatie en bovendien een goede motivatie voor mensen om zelf te beginnen.

Beantwoorden

Leuk artikel Leendert!
Ben benieuwd naar de rest van de serie!

Beantwoorden

Interessante info Leendert, het zit hem in het product en de marges en het risico nemen van de ondernemer.

Als de ondernemer gelooft in zijn product dan verkoopt het ook veel makkelijker.

Dan zegt de prijs eigenlijk niets, het vinden van nieuwe producten die aanslaan in de markt blijft een uitdaging.

Ben benieuwd naar het vervolg met name over Dropshipping er is er namelijk maar een die er geld aanverdiend.

Beantwoorden

Hoi hoi,

Ik heb een vraag:
Moet je al besloten hebben wat voor product je wilt gaan verkopen voordat je op zoek gaat naar een nieuwe markt/niche? Als dat het geval is, is mijn vraag: hoe kun je heel snel en makkelijk erachter komen in welk(e) producten je je moet gaan verdiepen?

Er zijn al maanden voorbij en ik heb nog steeds geen prduct/dienst voor mezelf gevonden waar ik met hart en ziel voor wil gaan. Er zijn natuurlijk verschillende ideeen in mij opgekomen, maar ik weet het gewoon niet. Het is me nog niet gelukt om erachter te komen….

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Korte Termijn Pijn…
30 euro door het afvoerputje
Menu