Webinars

24 Webinar tips om je business te mega-boosten

Geen reacties

Zoals je van me gewend bent, geef ik alleen tips die zich 100% in de praktijk hebben bewezen. De komende 24 webinar tips hebben voor onze business een compleet verschil gemaakt. Echte gamechangers die je alleen maar hoeft toe te passen om binnen no-time het verschil te merken.

In 2008 gaf ik mijn eerste webinar, maar pas in juli 2012 gaf ik mijn eerste winstgevende webinar. Ik had de code gekraakt en sindsdien hebben we de methode alleen maar verder verfijnd. Daarvan ga jij nu de vruchten plukken, want ik ga alle webinar tips met je delen die voor ons belangrijk zijn!

In de basis is de methode eenvoudig: geef een waardevol webinar en doe aan het einde een pitch.

Waarom webinars: 5 redenen

  • Het geven van webinars is de meest omzetverhogende marketingactiviteit die je kunt toevoegen aan je business.
  • Je maakt echt connectie met je klant, ik merk dit bijvoorbeeld aan het aantal mensen dat me benadert met de opmerking dat ze mijn webinars volgen.
  • Je geeft mensen een echte ervaring en dat is enorm waardevol. Ze zullen je niet snel vergeten.
  • Je kweekt top of mind awareness!
  • Je bouwt enorm aan je merk en dat is goed voor je exposure.

Je hebt twee soorten webinars. Met type 1 creëer je waarde en met type 2 creëer je waarde én haal je er business uit. Als je weet hoe je de juiste methodes toepast, kunnen webinars je business zomaar een paar levels omhoog brengen. Het is voor mijn business een complete gamechanger geweest, maar ik ben zeker niet de enige. Ik ken mensen die er miljoenen euro’s extra door draaien. Er is werkelijk niets waarmee je zo snel zoveel meer omzet kunt draaien.

Winst met Webinars

Het geheim is: hoe kraak je de code? Nou, zo dus:

Tip 1. Kies je voor PowerPoint of ga jij in beeld?

Je kunt een webinar zo geven dat bezoekers jou als spreker in beeld zien of dat ze naar een PowerPoint kijken. Ook een combinatie van beide is mogelijk, dan werk je volgens het hybride model.

Als je zelf in beeld komt, is dat persoonlijker, maar tegelijk kleeft er een groot nadeel aan die methode. Bij een lang webinar gaat het vervelen: na anderhalf uur kent de kijker het beeld wel en wordt het saai. Werk je daarentegen met een PowerPoint en bied je veel plaatjes, slides, inspirerende quotes en inzichten, dan is dat een totaal ander verhaal. Zo worden de zintuigen meer geprikkeld en krijgen mensen het gevoel van overdaad. Ze blijven eerder hangen, want ze zijn nieuwsgierig naar wat er nóg meer gaat komen. Met een goede PowerPoint ga je eigenlijk van de ene naar de andere cliffhanger.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen: PowerPoint werkt beter! Ik heb honderden webinars gegeven en heb zo miljoenen omzet gedraaid. Daarbij is het overduidelijk dat de PowerPoint-webinars vele malen effectiever zijn dan die waarbij ik in beeld ben.

Ook scheelt het veel gedoe. Je zit niet met een camera en ook niet met belichting. De setting is onbelangrijk, het maakt niet uit hoe jij er zelf uit ziet of wat je aan hebt. Het enige waar het om gaat, is dat je PowerPoint-presentatie goed in beeld komt en dat het geluid top is. Over dat laatste straks trouwens meer in tip 14 ;).

Bijkomend voordeel is dat je met PowerPoint heel makkelijk kunt ‘scripten’. Daarmee bedoel ik dat je een goed scorend PowerPoint-webinar vastlegt in een script en zo meermaals herhaalt, eventueel met andere onderwerpen, maar de opzet blijft gelijk. Je weet wat werkt en die succesformule diep je uit. Kassa!

Werken met een gescripte PowerPoint geeft rust, want je weet op voorhand dat je gaat scoren. Je creëert op deze manier een opzet met zo weinig mogelijk variabelen. Zo is er weinig ‘room for error’ en vanuit daar optimaliseer je je script steeds verder.

Ik noem het ook wel je ‘blauwdruk voor succes’. Heb je je beste webinar ooit gegeven? Perfect! Gebruik dat vanaf dan als je blauwdruk en ga van daaruit verbeteren. Ik heb zelf een aantal PowerPoints die altijd goed werken en waarvan ik van tevoren weet dat ik ermee ga scoren. Een lekkere gedachte voordat je aan je webinar begint…

Ga je voor alleen PowerPoint, beeld of de combinatie van? Maak een keuze en doe wat het beste voelt. Beide werken, een ‘in-camera’ noemen ze wel een live cast, een PowerPoint een webinar. Persoonlijk zou ik een in-camera alleen verkiezen als de uitzending niet overdreven lang is.

Het is helemaal aan jou om een keuze te maken. Dat PowerPoint voor mij beter converteert, betekent niet automatisch dat het ook voor jou zo zal werken. Zorg in ieder geval dat je verhaal goed is, dat je mensen inspireert, én dat je aan het einde een goede pitch hebt.

aankondiging webinar

Tip 2. Gebruik VEEL SLIDES in je webinar

“Dead by PowerPoint”, is een bekende uitspraak. “Niet te veel slides gebruiken in je presentatie”, is er nog zo één.

Ik zeg: “Wat een onzin!”

Gebruik rustig honderd slides tijdens een webinar. Zorg voor beweging en constante interactie, want dát is waardevol. Als jij een webinar geeft, zitten mensen echt met pen en papier klaar, want ze willen niks missen. Geef ze het volle pond!

Dat ‘Dead bij PowerPoint’-verhaal klopt misschien bij live presentaties voor grote groepen. Dan is het hebben van veel slides inderdaad niet handig, omdat je aan het connecten bent met de mensen. Maar tijdens een webinar is dat anders. Ik gebruik rustig 130 of 150 slides. Zo houd je de aandacht beter vast, omdat er eenvoudigweg meer gebeurt. Je gaat niet even rustig naar het toilet als je weet dat je 14 slides met tips gaat missen.

webinar tip: veel slides

Tip 3. Gebruik WEINIG TEKST per slide

Zorg dat je maximaal één regel tekst per slide gebruikt. Zo kunnen de slides elkaar snel opvolgen en dát houdt de aandacht vast als een malle. Eigenlijk is het nog beter om iedere slide tot maar een paar woorden te beperken. Zorg wel dat die woorden groot in beeld komen, zodat ze optimale impact hebben.

Maak het extra interessant met plaatjes en foto’s. Zo houd je je bezoekers optimaal geboeid. Ik raad ook zeker aan een zwarte achtergrond te nemen met witte letters.

Tip 4. STORIES!… STORIES!… STORIES!

Let op! Het is van groot belang om de bezoekers van je webinar niet te overladen met informatie, maar ze juist mee te nemen in een verhaal. Zo kun je hen inspireren en voor je innemen, terwijl je tegelijkertijd potentiële bezwaren wegneemt. Op die manier wordt het straks vele malen makkelijker om iets te verkopen.

Het vertellen van boeiende verhalen tijdens een seminar is key. Het gaat tegen ons gevoel in, want eigenlijk willen we het liefst allemaal praktische tips geven. Dat is echter contraproductief, want met tips alleen overvoer je je kijkers. Terwijl je veel denkt te geven, geef je je bezoekers dus eigenlijk weinig.

Je moet het zo zien: je hebt honderd mensen voor je en die zijn allemaal blauw. Het doel is dat ze tijdens je seminar van blauw naar groen kleuren, want dat betekent dat je hen inspireert en dat je hun interesse te pakken hebt. Zo wordt het makkelijker om hen straks iets te verkopen. Maar gaan ze naar rood, dan raak je ze juist kwijt en kopen ze niet meer bij je.

Ik geef een concreet voorbeeld. Je geeft een seminar over afvallen en aan het einde wil je een programma over afvallen verkopen. Je zegt halverwege: “Om af te vallen moet je minimaal vier keer per week krachttraining doen.” Concrete tip, niks mis mee, zou je zeggen. Wel dus! Want iemand die last heeft van zijn rug zal op dat moment rood kleuren en afhaken. Hij of zij kán immers helemaal geen krachttraining doen.

Neem je je bezoekers op de juiste wijze mee in je verhaal, dan zal niemand rood kleuren. Herkenning, identificatie en inspiratie, daar gaat het om. Wees niet bang om er ook wat persoonlijke ontwikkeling in te stoppen, bijvoorbeeld door te zeggen: “Je moet denken in mogelijkheden in plaats van in moeilijkheden”, want zo inspireer je mensen. Je haalt eventuele bezwaren weg en dat is precies andersom als je zegt: “Zus en zo móet je het doen.” Creëer een waaier aan mogelijkheden waarin al je kijkers wel iets van hun gading kunnen ontdekken.

Vertel tijdens een verkoopwebinar stories vol casestudies waarmee je mensen inspireert. De realiteit is dat je moet willen dat er één ding blijft hangen en niet 33 verschillende dingen, want dat is gewoon too much. Geen mens kan dat onthouden. Je wilt je bezoekers inzichten geven, je wilt ze motiveren om de volgende stap met hun business te maken. En wat je natuurlijk óók wilt, is dat ze aan het einde van je seminar zaken met je gaan doen.

webinar tip: stories

Tip 5. Low end versus high end?

Als je wilt verkopen via een webinar is het de vraag of je nu het beste voor een duurder of voor een goedkoper product moet gaan. Het antwoord is simpel: eigenlijk maakt het niet uit.

Je moet jezelf afvragen welk product jíj wilt verkopen.

Een klant van ons verkocht laatst na afloop van haar webinar een product van 65 euro 307 keer. Dat was dus een webinar van bijna 20.000 euro. Een andere klant van ons deed een webinar en hij verkocht acht keer een product van 2.500 euro. Dat is óók een webinar van 20.000 euro.

Kortom, het maakt niet uit wat je verkoopt, je moet het vooral goed doen. Bepaal wat jíj wilt verkopen en ga aan de slag met een goed verhaal. Dat is een gegarandeerde manier om extra verkopen te realiseren, je inspireert mensen, geeft ze een bijzondere ervaring mee, en dan maakt het verder niet uit of het product goedkoop of duur is.

Zelf heb ik programma’s van 3.000 euro na een webinar verkocht, maar ook memberships van 37 euro van bijvoorbeeld BetaalSociaal.

Winst met Webinars

Of je producten nu duur of goedkoop zijn, wil je meer gaan verkopen, pas dan deze tips toe:

Tip 6. Maak een SIMPELE orderpagina

De perfecte aanmeldpagina is niet meer dan een betaalknop. Hoe kaler die is, hoe meer sales je gaat doen na je webinar.

Zorg dat mensen vanaf je pitch naar een simpele aanmeldpagina gaan. En als ik zeg simpel, dan bedoel ik ook SIMPEL. Zo min mogelijk tekst, het enige wat op die pagina mogelijk mag zijn: betalen of gegevens achterlaten. Geen logo’s, geen linkjes, geen buttons, niks – gewoon superclean.

Zo is het enige wat bezoekers daar kunnen doen de actie uitvoeren die jij het liefst van hen ziet: betalen of gegevens achterlaten.

Maar al te vaak zie je bij seminars hoe het op dit punt gigantisch fout gaat. Na afloop komt er een goed aanbod en iedereen is enthousiast en wil kopen, maar wat gebeurt er dan? Je komt op een aanmeldpagina met allemaal extra tekst. Zo verlaag je de kans dat er daadwerkelijk gekocht zal worden. Gemiste kans!

Na een goed aanbod, moet je zorgen dat deelnemers alleen nog maar kunnen betalen. Geef je ze de kans om te gaan rondklikken, dan geef je ze de kans om weg te gaan.

Vergelijk het met een winkelbezoek. Je hebt een verkoopgesprek gehad en staat met je pinpas klaar bij de balie. Op dat moment begint de verkoper nog eens ten overvloede te benoemen wat je gaat kopen, wat de voordelen en nadelen ervan zijn, en dat moet je dus niet willen.

Als mensen bereid zijn te betalen, geef ze die kans en leid ze niet af met allemaal extra tekst. Je hebt ze in het moment, close die deal!

webinar tip: maak een simpele orderpagina

Tip 7. Heb je geen concreet aanbod? Pitch naar een formulier!

Wanneer je een product aanbiedt, dat mensen niet zomaar even online afrekenen, zorg dan dat ze zich aanmelden via een aanmeldformulier. “Vul hier uw gegevens in en we nemen binnen 24 uur contact met u op”, kan bijvoorbeeld de tekst zijn.

Deze aanpak is verstandig als je een jaaropleiding, een compleet tuinontwerp of een hypotheek aanbiedt. Kortom, zaken die wat meer persoonlijke aandacht vereisen. Je gaat niet op basis van een webinar zomaar even 15.000 euro overmaken voor een tuinontwerp.

Heb je je kijkers eenmaal ‘binnen’ via je contactformulier, dan ga je ze op een later moment vanaf daar closen.

webinar tip: nog geen concreet aanbod pitch dan naar formulier

Met de nu volgende 5 tips verzeker je je van druk bezochte webinars:

Hoe zorg je ervoor dat je webinar daadwerkelijk succesvol wordt? Dat is natuurlijk essentieel. Je kunt nog zo’n goed webinar geven, als je amper kijkers hebt, is de kans dat je aan het einde van de rit flink gaat verkopen bizar klein. Dus daarom nu een aantal tips om ervoor te zorgen dat je veel bezoekers op je webinar krijgt.

Tip 8. Doe vooraf goede marketing voor je webinar

Vanzelfsprekend wil je zoveel mogelijk mensen op je webinar hebben. Want hoe meer mensen je verhaal horen, hoe meer verkopen je gaat realiseren. Maar ook als je niks te verkopen hebt, is het goed om een lekker druk webinar te geven. Zo zal de interactie veel groter zijn en dat is niet alleen leuk voor jou, ook voor de kijkers is je webinar veel waardevoller.

Zorg dus dat je zoveel mogelijk mensen op je webinar krijgt door vooraf goede marketing te doen.

winstgevende webinars-marketing

Tip 9. Pitch je onderwerp, niet je webinar

Je wilt zoveel mogelijk mensen op je webinar krijgen, maar hoe doe je dat nou? Hoe zorg je voor een zo sterk mogelijke marketing?

Les één: pitch niet op het feit dat je een webinar gaat geven, maar leg de nadruk op wat de deelnemers gaan leren en hoe ze beter gaan worden. Dat zal hen motiveren zich aan te melden.

Dus zeg niet: “Volg mijn webinar”, maar vertel over het onderwerp en vooral wat de uitkomst van je webinar gaat zijn. Wat is het grote voordeel van als ze je webinar gaan volgen? Ga je bijvoorbeeld een time management-cursus verkopen op je webinar, dan zeg je: “Volg mijn webinar en dan ga je dit en dat en zus en zo ervaren, ontdekken en leren.”

Benadruk duidelijk wat de benefits voor hen zijn. Dat is bijvoorbeeld ook zo als je mensen wilt verleiden zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Niemand zit te wachten op de nieuwsbrief zelf, maar wel op het artikel ‘7 Manieren waarop je je business binnen een maand verdubbelt.’

Mensen willen weten: “What’s in it for me?”

Tip 10. De beste tijdstippen om een webinar te geven

Veel is afhankelijk van de markt én van jou, maar laat ik beginnen met tijdstippen om géén webinar te geven: als de meeste mensen eten. Dus niet tijdens lunchbreaks tussen twaalf en één uur, ook zou ik acht uur ‘s ochtends of zes uur ‘s avonds niet aanraden.

Pak juist die tijdstippen waarvan jij denkt dat je doelgroep de volledige aandacht heeft voor je verhaal. Momenten die voor mijn business goed werken zijn tien uur ‘s ochtends, twee uur ‘s middags of zeven uur ‘s avonds.

Voor mijzelf is tien uur ‘s morgens het beste: ik ben fris, mijn klanten zijn fris, en het converteert gewoon goed. Om twee uur ‘s middags komt mij eigenlijk het beste uit, omdat ik om tien uur ‘s morgens meestal aan het trainen ben. ‘s Avonds zeven uur heeft bij mij eigenlijk niet de voorkeur, omdat het geven van een webinar me toch wel de nodige energie kost en ik wil niet ‘s avond met mijn webinar naar bed gaan. Verder is een moment dat er voor mij echt uitspringt zaterdagochtend.

Zo werkt het voor mij, bepaal wat voor jou het beste werkt en check of je klanten er net zo over denken. De truc is een aantal webinars op verschillende tijdstippen geven, want zo kun je proefondervindelijk vaststellen wat voor jou en in jouw markt het beste werkt.

Het is belangrijk dat je goed naar jezelf kijkt: wanneer zit je er het lekkerste in? Zoals gezegd is dat bij mij tien uur ’s ochtends, omdat ik dan zelf op mijn scherpst ben. Het geven van een webinar is toch eigenlijk een soort van optreden en hoe scherper jij bent, hoe beter je webinar wordt.

Tip 11. Herhaal je webinar NOOIT

Eén van de grootste fouten die je collega’s ziet maken, is dat ze vooraf zeggen dat het webinar zal worden herhaald. Hiermee creëer je de mogelijkheid dat mensen denken: “ok, da’s mooi, dan kijk ik een andere keer wel verder”. En dan haken ze af.

De realiteit is vervolgens dat die andere keer er nooit gaat komen. Zo verdun je je eigen publiek en dat is natuurlijk niet zo slim.

Jouw taak is ervoor te zorgen dat je kijkers het webinar tot het einde met gespitste oren volgen. Want eenmaal daar aangekomen, ga jij je verkopen realiseren.

Wij herhalen onze webinars NOOIT en we zeggen van tevoren, én tijdens, ook dat het webinar niet zal worden herhaald. Zo creëer je extra aandacht bij je publiek en dat is precies wat je wilt hebben. De opkomst is hoger, je krijgt meer aanmeldingen en meer aandacht. Wat wil je nog meer?

Dus doe jezelf een plezier: herhaal geen webinars en laat dat ook duidelijk weten aan je publiek!

Winst met Webinars

Tip 12. Geef geen ‘webinar’, maar een ‘masterclass’, ‘online event’ of ‘live training’

De reden van deze tip is tweeledig:

Sommige mensen weten niet wat een webinar precies inhoudt.
Een andere groep hecht nauwelijks nog waarde aan een webinar, omdat ze er al zoveel hebben gevolgd.

In de beleving van die laatste groep is een webinar iets wat tijd kost. Dat kun je dus ondervangen door het anders te labellen. Noem je het een masterclass of een online event, dan geef je je webinar een heel andere lading mee.

Zelf varieer ik met de benaming. Soms noem ik het gewoon ‘oldschool’ een webinar, de andere keer een masterclass, dan weer een online event, live video uitzending of een online training. Ook gebruik ik weleens de term online masterclass. Het gaat telkens om hetzelfde, maar de uitstraling is anders en daardoor houd je mensen geïnteresseerd.

Bottom line: wissel de benaming af en zorg dat die altijd pakkend is. Je volgers moeten nieuwsgierig worden/blijven, daar gaat het om.

Natuurlijk kun je ook zelfs iets bedenken wat sexyer en uitnodigender is dan ‘webinar’. Doel is dat je zoveel mogelijk inschrijvingen krijgt en in het verlengde daarvan een maximaal aantal deelnemers.

webinar tip: geef geen webinar maar een masterclass

3 technische tips om ultiem te scoren met je webinars:

Mooi, dat punt is getackled: je hebt nu goed bezochte webinars. Nu gaan we met een aantal technische tips zorgen dat je webinar als een zonnetje draait. Geen hick-ups of andere irritante storingen. Want ja, het blijft natuurlijk een live video uitzending en daar komt natuurlijk het één en ander bij kijken om het perfect te laten lopen.

Tip 13. De beste software is de basis onder de beste omzetten

Ik heb honderden webinars gegeven en al doende volop ervaring opgedaan met verschillende soorten software. Met GoToWebinar heb ik een haat-liefde verhouding, die de laatste tijd steeds meer omslaat naar het laatste. Het feit dat mijn volgers het moesten downloaden en installeren, zag ik in het begin namelijk als een drempel, maar eigenlijk valt dat wel mee.

Mijn eerste webinar met GoToWebinar heb ik zelfs bijna gestaakt, omdat het downloaden en installeren te complex leek voor mijn volgers. Achteraf bleken maar een paar mensen van de tienduizenden die we die dag bedienden er moeite mee te hebben, maar dat wist ik toen nog niet.

Een andere manier om het te bekijken, is dat je klanten door het downloaden al een eerste stap zetten. Dat is immers al een investering en de ervaring leert dat mensen in zo’n geval minder snel zullen weg klikken.

Het grote voordeel van GoToWebinar is dat de weergave niet in een browser is, dus je kunt geen andere pagina’s bekijken. Je bent als het ware ‘gevangen’ door het webinar en dat komt de aandacht vanzelfsprekend ten goede. Andere voordelen zijn: apart scherm op de laptop, computer of iPhone, kwaliteit is zeer stabiel (ook bij een zwakker internetsignaal), je kunt vragen stellen tijdens de chat, ‘unmuten’ (en zo mensen live bij je webinar betrekken), ook kun je een handje opsteken (door op een knop te klikken).

Na mijn wat weifelende kennismaking, ben ik inmiddels een groot voorstander van GoToWebinar. De meeste software heeft één of twee grote nadelen, waardoor je webinar minder converteert – bijvoorbeeld door een pauzefunctie of geen mogelijkheid tot privé-chat. Ik heb veel software geprobeerd en in mijn opinie werkt GoToWebinar hartstikke goed.

Mijn tip is om het zelf te testen. Maar check vooral ook andere systemen om te zien wat voor jou het beste converteert. Op die lijn zou ik vervolgens verder gaan.

Een andere goede tool is Webinar Jam. Eigenlijk is het de natte droom van elke marketeer: je kunt alle dingen die je nodig hebt voor een webinar erin doen, zoals order buttons in beeld laten verschijnen en allemaal andere toffe dingen. Wij gaan het binnenkort opnieuw testen, nadat eerdere ervaringen niet louter positief waren. Maar ze schijnen op belangrijke punten te zijn verbeterd.

Je hebt ook Google Hangouts, waar ik niet zo’n grote fan van ben. Overigens is Webinar Jam gebouwd op Google Hangouts. En zo heb je nog veel meer webinar software.

Zoals ik al aangaf: test vooral zelf! Wees niet te cheap als je moet investeren, je gaat immers winstgevende webinars houden. Uiteindelijk gaat het om de conversies en de business die je uit de webinars haalt, het lijkt me niet echt logisch om een paar tientjes op software te besparen, terwijl de investering je uiteindelijk duizenden extra euro’s aan omzet kan opleveren.

Tip 14. Perfect geluid is key, werk met een headset!

Webinars met slecht geluid zijn killing. Zo houd je het als kijker niet vol om een uur lang te luisteren. Je boodschap komt minder goed over en doordat je connectie met je klanten letterlijk minder is, zul je minder sales doen.

Hoe krijg je goed geluid? Je kunt een externe microfoon op je bureaublad zetten, maar dat werkt alleen als je er rechtstreeks in praat. Je kunt niet rondlopen, links of rechts kijken en even ontspannen achterover hangen. Dat alles kun je vergeten. Onpraktisch dus.

Exact hetzelfde probleem treedt op als je de microfoon van je laptop gebruikt.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een headset. Zo kun je alle houdingen aannemen die je maar wilt en de geluidskwaliteit blijft onverminderd goed. Ik raad je aan een usb-headset te kopen met een verlengkabel, want zo kun je ongestoord rondlopen. Op die manier houd je je energie op peil en blijft de kwaliteit van de audio constant. Oók bij langere webinars.

Zelfs heb ik een Logitech usb-headset met een verlengkabel, zodat hij een paar meter lang is. Kost niks, werkt fantastisch.

Audio is tijdens een webinar misschien nog wel belangrijker dan beeld. Met goede warme audio komt je boodschap beter over en dat vertaalt zich één-op-één in meer verkopen.

Tip 15. Zonder stabiele internetverbinding ben je nergens

Je kunt de beste software hebben en een fantastische headset, maar als de internetverbinding niet goed is, houdt alles op. Zoals gezegd is audio essentieel en als je geluid hapert of zelfs wegvalt, zijn je bezoekers zo verdwenen.

Zorg voor een snelle internetverbinding, liefst niet draadloos maar via een rechtstreekse stekker in je computer. Alleen zo ben je 100% zeker van de stabiele internetverbinding die je nodig hebt voor een webinar zonder hick-ups.

Mijn tactiek: ik plug een echte kabel in mijn laptop, zodat ik niet op WiFi zit waar iemand anders bandbreedte kan wegtrekken.

No signal wifi concept

4 sociale componenten van een goed converterend webinar:

De nu komende 4 tips gaan je van pas komen bij het daadwerkelijk houden van je webinar. Je kunt ze de ‘sociale backbone’ van je webinar-succes noemen. Een goede state of mind is bijvoorbeeld essentieel…

Tip 16. Laat je niet afleiden, zorg voor focus!

Tijdens het geven van je webinar moet je de juiste focus hebben én behouden. Een hulpmiddel daarbij is de clean desk policy. Zorg ook voor een goede voorbereiding, glas water bij de hand, en je moet van te voren naar het toilet zijn geweest. Zo schep je de voorwaarden om helemaal in het moment te zijn tijdens je webinar.

Wees relaxt en echt aanwezig in je webinar, niet alleen qua content, ook richting je deelnemers. Dan is de beleving veel beter, pas als je een goede connectie maakt, kun je echt van waarde zijn.

Blijf altijd in het moment. Je kunt bijvoorbeeld afgeleid worden door vragen of binnenkomende bestellingen. Je kijkers zien die niet, maar jij wel. De kunst is om hun webinar-ervaring daardoor niet te verstoren.

Ik geef je een concreet voorbeeld: je hebt besloten om een vraag te beantwoorden. Als je er één hebt uitgepikt en je blijft naar het scherm kijken naar alle andere vragen die binnenkomen, kun je er zeker van zijn dat je met een half antwoord komt. Ook zul je afgeleid klinken. Het beste wat je kunt doen, is een vraag eruit pikken en die beantwoorden zonder naar het scherm te kijken. Draai je letterlijk fysiek weg en focus je op die ene vraag en het antwoord daarop. Na het antwoord ga je weer terug naar het scherm en pakt er weer één.

Tip 17. Omarm interactie, want zo hebben je lessen meer impact

Het is belangrijk om tijdens je webinar interactie te hebben. Dan beseffen deelnemers ook echt dat het live is. Ze voelen zich beter gehoord en daardoor is het veel leuker om naar te kijken en om het mee te maken.

Streef naar interactie in je webinars!

Zorg er om te beginnen voor dat je bij de start van het webinar interactie hebt: mensen voelen zich gehoord en weten en ervaren zo dat het echt live is. Ook terwijl je bezig bent, kun je soms een vraag stellen om kijkers zo te betrekken. Die interactie maakt een webinar uniek. Het zorgt voor een ervaring die deelnemers niet snel zullen vergeten, met als gevolg dat je ‘show’ ongelooflijk goed converteert.

Concreet doe ik het zelf als volgt: aan het begin van het webinar noem ik altijd de namen van de kijkers op, ook als het er meer dan honderd zijn. Ook zeg ik dingen als “Laat weten of ik goed verstaanbaar ben, Jeroen”, of “Steek je hand even op, Saskia!” Dat laatste kan in GoToWebinar, zoals je nog weet van tip 13.

Interactie kweek je ook door niet alleen maar te vertellen hoe de vork in de steel zit, maar juist ook vragen te stellen. Je betrekt mensen niet bij het webinar door te zeggen: “Er is bijna niemand in jouw markt die een webinar geeft”, maar juist wél als je vraagt: “Hoeveel van je concurrenten geven al webinars? Zet het even in de chat.” Zo worden mensen uitgedaagd. Ze typen getallen in en dan heb je al interactie en engagement. Zo blijven ze zelf langer hangen, maar ook anderen raken op die manier eerder overtuigd van het belang en de zeggingskracht van je lessen dan wanneer jij de info via eenrichtingsverkeer met ze deelt.

Beter dat je publiek zelf met antwoorden komt, dan dat jij hen de antwoorden aanreikt. Op die manier speel je met je kijkers en tegelijkertijd blijven je lessen veel beter hangen.

Winst met Webinars

Tip 18. Door vragen te stellen versterk je je boodschap en impact

In plaats van tegen je deelnemers te zeggen wat ze moeten doen, hoe ze het moeten doen en waarom ze het moeten doen, kun je ze ook een vraag stellen. Als ik bijvoorbeeld tijdens een webinar wil zorgen dat mensen het inzicht krijgen dat podcasting iets unieks is, vraag ik ze: “Hoeveel van je concurrenten geven al podcasts?”

Zo’n tachtig procent antwoordt dan dat geen enkele concurrent van hen het doet. Zo geven ze zelf al antwoord, want impliciet zeggen ze: “Mijn concurrentie doet het niet, dus wat Eelco hier vertelt, is uniek.” Dat komt heel anders over dan als ik zeg: ”Hey, dit is uniek, want niemand van je concurrenten doet het.” Dezelfde informatie, totaal andere impact. En als bonus heb je ook weer interactie.

Kortom, bij het geven van een webinar gaat het zeker niet alleen om zenden. Door het stellen van de juiste vragen ontstaat er veel meer engagement en commitment. Zo komen je lessen veel krachtiger binnen.

Tip 19. Integreer social media tijdens je webinar

Tijdens je webinar kun je kijkers de gelegenheid bieden vragen te stellen via Twitter of Facebook. Een andere mogelijkheid is dat jij vragen stelt en dat zij hun reacties achterlaten op social media of misschien zelfs op je blog. Door deze integratie creëer je, zoals ik het noem, een ‘wicked webinar’.

Je kunt het net zo geavanceerd maken als jij wilt. Tijdens je webinar verwijs je bijvoorbeeld naar een les of een filmpje op je Facebook page. Je vraagt je kijkers om te reageren of te liken, ook kun je iets op Twitter zetten en voorstellen om het te retweeten. LinkedIn biedt natuurlijk ook genoeg mogelijkheden om je webinar echt wicked te maken.

Met deze tip kun je echt lachen, want zo haal je niet alleen megaresultaten, mensen vinden het ook tof. De interactie gaat door het dak en tegelijkertijd groeit je social media presence echt giga. Dus omarm ook social media tijdens je webinars.

Zo zorg je voor waarde, je hebt interactie, er ontstaat extra social love, en als bonus wordt er content gecreëerd voor jou. Daarnaast werkt het ook nog eens viraal: je boodschap en je webinar worden in een korte periode massaal verspreid.

Dus twijfel niet, maar combineer je webinars met social media!

webinar tip: integreer social media

Tip 20. Maak gebruik van een tijdslimiet

Wanneer je met een aanbod komt, werk dan altijd met een tijdslimiet waarin dat aanbod geldig is. Dit zorgt ervoor dat mensen veel sneller in actie komen. Ervaring leert dat ze een zetje in de rug nodig hebben om daadwerkelijk iets te doen.

Concreet: plaats een afteller in beeld, waarin duidelijk staat hoe lang de aanbieding nog beschikbaar is.

Tip 21. Beantwoord alleen de vragen waar jij iets aan hebt

Aan het einde van je webinar kun je ervoor kiezen om vragen te beantwoorden. Zou ik zeker adviseren, want het vergroot de interactie en het commitment. Maar het betekent natuurlijk niet dat je gestelde vragen per se móet beantwoorden. Vragen die de hele vibe van je webinar killen, moet je absoluut overslaan. Ik raad je aan om te focussen op de waardevolle vragen.

Stel, je hebt een goed webinar gedaan, een coole story verteld, goed geconnect met je klanten en vervolgens de boel afgemaakt met een fantastisch aanbod. Dan moet je geen vragen gaan beantwoorden die niets te maken hebben met je aanbod. Ook een inhoudelijke vraag over de theorie die je hebt behandeld tijdens je webinar moet je gewoon lekker negeren. Je klanten zijn helemaal in de buying mood door de opbouw van je seminar en aan jou de taak om die sfeer niet te laten verpesten. Het inhoudelijke deel is geweest, nu is het tijd om te oogsten.

Eén verkeerde vraag en de hele buying mood is om zeep!

Vergelijk het met een romantische avond. Je zit met je partner lekker te praten, kaarsje en wijntje erbij, de sfeer is perfect en opeens zeg je: “By the way, heb je de belasting nog wel betaald?” Of: “Heb je de vuilnis al buiten gezet?”

Is niet heel handig en zo gaat het met je salespitch net zo. Dus houd je kijkers in die buying mood en skip de irrelevante vragen. Bij voorkeur geef je alleen antwoorden die er voor je aanbod toe doen, want zo verhoog je de buying mood nog wat meer.

Tip 22. Follow up na het webinar

Volg de deelnemers van je webinar altijd op, want ze zijn warm en staan open voor je message. Je hebt ze een bijzondere ervaring gegeven, toch kan het zijn dat ze nog niet de keuze hebben gemaakt om met je in zee te gaan. Via een follow up trek je ze zo over de streep!

Een follow up kan via mail. Een andere optie is bellen en checken of er nog vragen zijn over het aanbod. Je kunt ook informeren wat je kijkers van het webinar vonden en wat ze ervan hebben geleerd. Een andere ingang is dat je je chatgeschiedenis nog eens doorloopt en zo interessante vragen die je niet hebt beantwoord, gaat opvolgen.

Verder wordt een mail met een bedankje voor het volgen van je webinar altijd gewaardeerd. Je kunt dan een rechtstreekse link achterlaten, zodat mensen bijvoorbeeld via Facebook of je website kunnen reageren. Nog eens linken naar je aanbod is natuurlijk ook geen slecht idee.

Je webinar opvolgen is een kleine moeite en het kan zomaar extra resultaten opleveren. Ik zeg: altijd doen!

webinar tip: integreer social media

Tip 23. De code kraken is goud! (webinar 1 van 100)

Denk niet dat je met één webinar de oorlog gaat winnen. Scoren met webinars is een kwestie van investeren en stug doorgaan. Pas na verloop van tijd ga je de vruchten van je inspanningen plukken. Wees je daarvan bewust!

Je eerste webinar is het moeilijkste. Je bent tientallen uren bezig zijn met de voorbereiding, je aanmeldpagina, je PowerPoint, je aanbod en alles wat er verder bij komt kijken. Daar gaat echt heel veel tijd in kruipen. Maar troost je, veel van die investeringen zijn eenmalig, bij ieder volgend webinar maak je er weer gebruik van.

Ik raad je aan ieder webinar te zien als ‘1 van 100’. Zo focus je je niet op dat ene, maar zie je het als een serie (wat het natuurlijk ook is). Als er eens eentje minder rendeert, maakt niet uit, het gaat om de grote lijn. Je investeert één keer en daar pluk je honderd keer de vruchten van. Denk niet in één groot webinar, maar in honderd kleintjes, waarin je telkens omzet binnenhaalt.

Met die mindset maakt het niet uit dat je eerste, je derde of je zevende webinar niet helemaal goed gaat. Je bent met iets groters bezig. Je geeft structureel webinars en maakt ze steeds beter, want daar zit de kracht in.

Ik wil je ook zeker aanraden je webinars zo vorm te geven dat je ze kunt hergebruiken. Ook dit is je webinar zien als ‘1 van 100’. Je maakt hem bij voorkeur zo dat je hem 100 keer kan geven aan 100 verschillende groepen. Het mooiste is om een webinar te hebben gecreëerd, dat je op elk willekeurig moment kunt geven, dat je weinig energie kost, en dat veel extra omzet oplevert. Intussen verbeter je hem natuurlijk doorlopend, zodat je gaandeweg naar het ultieme webinar toe groeit.

Je ultieme webinar, zowel inhoudelijk als qua omzet. Klinkt goed, of niet?

Ik sprak laatst een vrouw die sinds drie maanden ondernemer is. In de derde maand had ze meer dan 100.000 euro omzet gedraaid, vertelde ze, door zestien keer hetzelfde webinar te geven. Telkens had ze andere contactlijsten aangeboord en zo vertelde ze zestien keer hetzelfde verhaal aan telkens een andere groep. Voor haar waren het oude koeien, voor haar publiek was het waardevolle en unieke content.

Mijn tip: blijf niet alleen doorgaan tot je de code hebt gekraakt, maar vooral ook daarna! Want een gekraakte code is goud. Hoeveel mensen kun je wel niet bereiken? Je eerste webinar wordt misschien door 120 mensen bekeken, het is zonde om dan direct aan een totaal nieuwe versie te gaan werken en je eerste webinar te vergeten. Misschien kun je uiteindelijk wel meer dan 10.000 mensen blij maken met dat verhaal, of misschien wel 40.000. Denk groot, de wereld ligt voor je open!

Veel mensen vinden het saai om steeds hetzelfde te doen. Kan zijn, maar dat is wel waar de winst ligt. Opschalen wat goed werkt: zo word jij niet alleen een master in je webinar, ook loop je lachend binnen.

Tip 24. Start zo snel mogelijk!

Elke week dat je geen webinar geeft, loop je omzet mis, dus wat ik je aanraad: start zo snel mogelijk! Je kunt het zo zien: als je nog nooit een webinar hebt gegeven, heb je nu al jarenlang omzet misgelopen. Misschien ben je wel honderdduizenden, misschien wel miljoenen euro’s misgelopen, omdat je deze techniek nu pas ontdekt.

Geeft niks. Liever nog vandaag dan morgen starten, zo luidt het devies. Je hebt nu voldoende informatie om los te gaan, dus wat let je?

Veel mensen vinden het een beetje spannend om een webinar te geven. Maar ja, hoe langer je wacht, des te spannender het wordt. Een cursist van me heeft het bijvoorbeeld jaren uitgesteld en zij vond het zo spannend worden, dat ze besloot ervan af te zien. Zonde, want zonder moeite staat ze voor grote groepen, maakt video’s of geeft coaching-sessies. Voor haar was een webinar echt huge geworden, een obstakel. Uiteindelijk heb ik haar ervan weten te overtuigen om het minimaal één keer te proberen. Vorige week gaf ze haar eerste webinar en ze vond het hartstikke leuk. Nu zijn de remmen bij haar los.

“Shit, ik heb al die jaren business laten liggen”, zei ze na afloop. Direct heeft ze haar volgende webinar ingepland.

De voordelen van het geven van webinars zijn mega: je maakt connectie, je kunt veel sales draaien, je geeft je kijker een ervaring die ze nog nooit hebben gehad, je laat je expertise zien en kweekt top of mind awareness. Echt, de lijst met redenen om nú te beginnen met webinars is eindeloos.

Stel niet langer uit! Je moet toeslaan zolang het kan en momenteel werken winstgevende webinars enorm goed. Wacht niet tot de markt verzadigd is, maar kom in actie. Kom uit je comfortzone en grow as you go.

Succes!

Winst met Webinars

Misschien vind je dit ook interessant

Peter van Straalen en Maurice Gevers

Tuinen Verkopen via een Webinar?

Veel ondernemers 'struggelen' op dit moment met het bereiken van hun klanten en het draaien van voldoende omzet. Zo ook Peter van Straalen en Maurice Gevers van hoveniersbedrijf Het Rullen... Althans, tot voor kort. Nu draaien ze weer op volle toeren en kunnen het werk bijna niet aan. Wat doen zij anders? Slechts 1 ding.... ...
Lees verder

WAT ER AAN JOU MANKEERT….

Het is voor mij onmogelijk om dagelijks hetzelfde te moeten doen. Ik word elke dag anders wakker. Ik heb geen richtingsgevoel (ben 5 jaar taxichauffeur geweest in een dorp in Friesland en moest bij de meeste ritten de weg vragen aan de klanten in de taxi) Heb 2 linkerhanden. Zou nog geen gat in de...
Lees verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Van een diep dal tot de high van ondernemen. Interview met Ninke van der Leck
Facebook Marketing tips met Anne Raaymakers
Menu