Internetmarketing

Virtueel vastgoed – waarom je websites moet kopen

2 reacties

Het kopen en verkopen van websites is iets waar je bijna geen informatie over kunt vinden op het internet, vooral niet in Nederland. Dit heeft een aantal redenen:

Bijna niemand praat erover, omdat bijna niemand het doet.

Degenen die het doen, voelen niet de behoefte om hun geheimen te delen.

Ik ben al jaren actief met het kopen en verkopen van websites en ik heb ook nooit echt de behoefte gehad om dit te delen. Tijdens sommige van onze high-end seminars heb ik het al een aantal malen gedeeld, maar nog nooit zo openlijk in een blog en dat heeft een aantal redenen.

Slechte onderhandelpositie

De nummer één reden is eigenlijk dat je daardoor een heel slechte onderhandelpositie krijgt. Als mensen erachter komen dat ik actief ben met het kopen en verkopen van websites, dan heb ik natuurlijk direct een slechte onderhandelpositie. Ze weten dat ik dit veel doe en ze weten ook dat ik wel wat geld heb, waardoor moet ik gewoon twee tot drie keer meer betalen dan wanneer ze mijn naam niet zouden kennen.

Dus het is op zich niet heel erg slim van mij, maar toch had ik het idee om dit met jou te gaan delen. Ik doe dit zelf al een jaar of vijf en een van de eerste sites die ik heb gekocht is (ironisch genoeg) ook WebsitesTeKoop.nl.

Voordelen van het kopen en verkopen van websites

Het kopen en verkopen van sites heeft een aantal voordelen. Sowieso koop je een extra plek in de zoekmachines. Je kunt heel veel moeite doen om hoger in de zoekmachines te komen door het schrijven van heel veel content of door je website extreem te zoekmachine optimaliseren en heel veel backlinks te genereren, maar aan de andere kant is het misschien veel makkelijker om gewoon een plek te kopen.

Als jij een website koopt, dan heeft die website al een bepaalde historie opgebouwd. Die website heeft al heel veel pagina’s en content en die heeft waarschijnlijk ook al heel veel organische links naar zijn website vanuit andere websites. Dus dat hoef je allemaal al niet meer te doen.

Al dat werk en al die tijd en energie is dus al voor jou gedaan. Daarnaast heeft een website dus een bepaalde historie, wat inhoudt dat je daar ook je pluspunten voor krijgt van Google.

Heel vaak als je zoekt in Google dan zie je websites bovenaan staan die helemaal niet zoekmachine geoptimaliseerd zijn of er helemaal niet goed uitzien of van deze tijd zijn. Toch staan ze bovenaan de zoekmachines, puur omdat ze heel veel waardevolle content bevatten en heel veel backlinks naar hun website hebben.

Wat je dus doet als je een website koopt, is in feite een extra plek in de zoekmachines kopen – of eigenlijk heel veel extra plekken. Dus het heeft heel veel voordelen.

Ik raad je ook zeker aan om na te denken in jouw markt: wat werkt goed in jouw markt? Op welke woorden scoor je hoog? Waar wil je graag hoog op scoren?

Vervolgens ga je overwegen of je zelf al die moeite gaat doen om al die content te maken, die vele backlinks te krijgen en hoge posities te scoren. Of ga je simpelweg een website overnemen? Misschien doe je het wel beide, om elkaar te versterken. Het is zeker heel erg interessant.

Gebruik Analytics

Een tip die ik je wil geven: kijk welke woorden goed werken in je Analytics. Als je in Analytics ziet dat bepaalde woorden heel goed voor je werken (dus dat je er heel veel traffic op krijgt en dat die traffic ook goede conversies scoort) dat je weet dat bepaalde woorden ervoor zorgen dat je veel verkopen realiseert. Het is dan heel erg interessant om op die woorden een aantal websites te gaan kopen.

Houd dus in de gaten welke woorden goed werken in je Analytics. De woorden die goede conversies scoren, zijn veel interessanter als website dan woorden die weinig conversies scoren.

Oude content is King!

Kijk eens naar websites die heel veel oude content hebben staan. Deze content staat er vaak al jaren op en een groot voordeel hiervan is dat Google die content dus ook al die jaren heeft gezien. Daarnaast zijn er waarschijnlijk ook al heel veel links naar die content.

Hoe meer oude content je hebt, des te beter het dus is. En waarom? Omdat je die oude content kunt pimpen. Als je oude content gaat pimpen, zul je zien dat je nog hogere posities gaat scoren in de zoekmachines.

Stel je voor dat een website een bepaald artikel heeft dat redelijk goed scoort in de zoekmachines, bijvoorbeeld positie 5.

Als je die oude content over gaat zetten naar een nieuw systeem (dus bijvoorbeeld een oude site overzet naar een nieuwe WordPress site die zoekmachine geoptimaliseerd is) en je ook nog eens mensen de gelegenheid geeft om reacties achter te laten en het te “liken” en retweeten, dan kan ik je garanderen dat die nummer 5 plek binnenkort nummer 4, 3, 2 of misschien wel 1 zal worden.

Opknappertjes of mooie sites?

Veel mensen denken dat ze een mooie site moeten kopen, maar dat is helemaal niet waar. Het beste wat je kunt doen, is een echt een oude, gammele site kopen met niet alleen heel veel content die hoog scoort in de zoekmachines, maar die ook heel ongebruiksvriendelijk is en waar alles eigenlijk niet aan klopt.

Als je deze site vervolgens gaat omzetten naar een heel goede, geoptimaliseerde website, dan zul je zien dat je ineens nog veel beter gaat scoren in de zoekmachines, dat mensen langer op je website blijven en dat je ook nog een keer het voordeel hebt dat andere mensen ervoor gaan zorgen dat er extra content op je website komt. Hier gaan we het zometeen ook over hebben.

Het is misschien dus beter om oude sites te kopen en die over te zetten naar nieuwe sites. Veel mensen denken dat dit niet kan omdat ze dan hun resultaten kwijt zijn in de zoekmachines, maar niets is minder waar. Je kunt met simpele 301 Redirects je oude pagina’s omzetten naar de nieuwe pagina’s zonder dat je je positie in Google kwijtraakt.

Sites die hoog scoren maar niet zoekmachine geoptimaliseerd zijn, zijn goud waard. Er zijn heel veel websites, zoals ik eerder ook al zei, die heel hoog scoren in de zoekmachines maar die niet helemaal kloppen. Ze hebben geen goede URL’s, de title tags en description tags kloppen niet en de site is gewoon in een oud systeem gebouwd. Oftewel ze zijn absoluut niet zoekmachine geoptimaliseerd.

Als je die websites simpelweg overzet naar een nieuw systeem dat wel zoekmachine geoptimaliseerd is, dan zul je zien dat je gigantisch veel en gigantisch snel hoger in de zoekmachines zult gaan komen.

Integreer user generated content

Als je dus bijvoorbeeld een oude content site koopt en deze omzet naar een WordPress site waarbij mensen reacties kunnen achterlaten en waarbij mensen jouw artikelen kunnen “liken” en retweeten, dan maak je gebruik van user generated content.

Stel je hebt één artikel en dat artikel is bijvoorbeeld vijfhonderd woorden lang. Maar wanneer je dertig reacties op dat artikel krijgt, is zo’n artikel misschien ineens wel tweeduizend woorden lang. Al deze woorden worden geïndexeerd door Google. Over het algemeen zijn al die zinnen relevant, omdat het een reactie is op een bepaald artikel van jou. Dus hoe meer woorden, hoe hoger je in de zoekmachines komt.

Als jij dus user generated content gaat toevoegen aan een site die je hebt gekocht, dan zul je zien dat je uiteindelijk veel succesvoller zult gaan worden. Zo kun je ervoor zorgen dat een website met bijvoorbeeld duizend artikelen van elk vijfhonderd woorden per stuk, oftewel 500.000 woorden, na een jaar misschien wel 2 miljoen, 3 miljoen of misschien wel 4 miljoen woorden heeft. En dat maakt het natuurlijk heel erg interessant.

Maak het winstgevend

Heel veel webmasters hebben geen idee hoe ze hun websites winstgevend kunnen maken. Ze hebben bijvoorbeeld wel Adsense erop staan, maar daar verdienen ze niet zoveel geld mee. Voordat je zo’n website koopt, moet je er zeker van zijn dat je goed inzicht in de statistieken hebt. Weet hoeveel bezoekers ze hebben en waar ze vandaan komen, maar ook wat hun Adsense inkomsten zijn, want het is heel erg belangrijk om dit te begrijpen.

Stel jij ziet dat zij een 0,3% click through rate hebben met Adsense en daar 1000 euro per maand mee verdienen. Als je zo’n site dan voor bijvoorbeeld 20.000 euro koopt en vervolgens die 0,3% kan verbeteren naar bijvoorbeeld 3% (wat helemaal niet gigantisch veel is) dan verdien je ineens 10.000 euro per maand en heb je in een jaar tijd 120.000 euro omzet. En dat zijn de meest interessante dingen natuurlijk.

Dit zijn voorbeelden die heel erg realiseerbaar zijn. Veel mensen plaatsen alleen Adsense op hun website en denken dat dit het beste is wat ze kunnen bereiken. Maar denk daarnaast ook aan andere dingen:

Er zijn zoveel mogelijkheden om virtueel vastgoed winstgevend te maken. Koop een website en maak het winstgevend, zodat het voor de rest van je leven geld blijft opleveren.

Koop het ook om te behouden

Als jij een website ziet als investering voor de rest van je leven, dan zul je er ook op een andere manier mee omgaan.

Stel je koopt een website die dankzij Google Adsense bijvoorbeeld 500 euro per maand oplevert en waarvan het aantal bezoekers blijft toenemen omdat je bijvoorbeeld user generated content hebt toegepast. Dat zijn inkomsten van 6000 euro per jaar en over tien jaar gezien is dat 60.000 euro.

Maar als het aantal bezoekers stijgt en de opbrengsten ook omhooggaan, kan dat misschien ook wel 100.000 euro zijn, omdat er meer mensen gaan adverteren via bijvoorbeeld Google Adwords en daardoor de prijzen ook omhooggaan. Zie het dus als een lange termijn strategie.

Assets and liabilities

Rich dad, poor dad, het boek van Robert Kiyosaki, heeft het over assets en liabilities. Een asset is iets wat jou constant geld oplevert en een liability is iets wat jou constant geld kost.

Een website die je hebt gekocht en winstgevend hebt gemaakt, is een echte asset. Maar een advertentie bij Google Adwords is per definitie een liability, omdat je nooit zeker weet of het geld oplevert of niet.

Dit zijn dus twee dingen die belangrijk zijn om over na te denken: heb je allemaal assets voor je aan het werk of heb je vooral liabilities? Zelf ben ik nogal een groot fan van assets.

Het kopen van de juiste websites kan dus absoluut assets opleveren. Het kan je huidige business extreem verstevigen doordat je veel meer traffic naar je websites krijgt (ook naar je huidige websites), dus het is zeker heel erg interessant om over na te denken. Het is iets waar ik zelf heel veel mee bezig ben en wat ook echt mijn passie is.

Mocht je zelf ook een website te koop hebben of websites willen kopen, dan raad ik je natuurlijk absoluut aan om te kijken op WebsitesTeKoop.nl, een website die ik dus heel lang geleden heb gekocht en die op zich heel goed loopt, heel veel bezoekers krijgt en ook nog eens heel goed scoort in de zoekmachines.

Alle succes!

Eelco de Boer

Misschien vind je dit ook interessant

2 reacties. Reactie plaatsen

Hallo Eelco, Ik heb een vraag over het kopen van websites m.b.t. de belasting…

Voor zoekmachine optimalisatie doeleinden wil ik namelijk oude content websites die veel links hebben gaan kopen.

Die websites redirect ik dan naar mijn eigen website, zodat de links van die websites aan mijn eigen website worden toegeschreven wat mijn zoekmachine posities dan ten goede komt.

Ik koop dus geen websites met de intentie om ze te beheren of verder op te bouwen. Ik koop ze enkel en alleen om ze in hun geheel te redirecten naar mijn bestaande website zodat deze hoger in Google komt te staan – een vorm van zoekmachine optimalisatie dus.

Mijn vraag daarover is:

Weet jij of ik websites boven de €450 die ik met dit doeleinde koop afschrijven als kosten i.p.v investeringen?

Ik behaal namelijk niet direct economisch voordeel met de websites die ik koop. Het zijn slechts kosten voor de promotie/zoekmachine optimalisatie voor mijn bestaande website.

Beantwoorden
    Richard Pieterse
    24 juni 2019 12:35

    Hoi Paul, het beste met je boekhouder bespreken uiteraard.
    Een website overname is niet vanzelf een investering en ik weet ook niet of je het als investering mag zien. De website is niet iets wat jaarlijks een bepaalt deel in waarde daalt en kan worden afgeschreven toch? Het is niet iets wat jaarlijks vanzelf meer waard wordt en wat je dus als inkomstenbron hoeft mee te tellen. Wil je het voor een vaste waarde als bezit in de boekhouding opnemen? Overleg het dan gewoon even met je boekhouder.

    Ze opvoeren als kosten is heel reëel. Hoe je ze gebruikt maakt verder niet zoveel uit lijkt me.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Waarom elke ondernemer webinars zou moeten geven
Verhoog je betrouwbaarheid en je conversies met waardevolle testimonials
Menu