1

12 Ideeën en tips voor een succesvolle BetaalSociaal campagne

Laat je uitbetalen in (sociale) liefde

Uit onderzoek blijkt: 57% van de mensen koopt eerder iets als het is getipt door vrienden of bekenden. Met dit in het achterhoofd hebben wij de app BetaalSociaal ontwikkeld. Ik ben er supertrots op en het heeft mij al tienduizenden euro's aan extra omzet opgeleverd. En mij niet alleen, talloze collega-ondernemers laten zich dolgraag uitbetalen in (sociale) liefde. Het langetermijneffect is echt mega. In deze blog vertel ik je hoe dat zit en hoe ook jij een succesvolle BetaalSociaal campagne kunt starten.

Het geheim van BetaalSociaal

BetaalSociaal werkt als volgt. Je plaatst een widget of link op je website en zo kunnen mensen jouw boodschap eenvoudig via Twitter, Facebook, LinkedIn of Google Plus delen. Zodra ze dat hebben gedaan, krijgen ze toegang tot iets wat jij beschikbaar stelt. Ofwel, ze doen een sociale betaling aan jou en krijgen daar iets voor terug.

Ze betalen niet met geld, maar met 'social love'. Mensen delen jouw boodschap met hun volgers en jij beloont ze daarvoor. Straks doe ik je een aantal ideeën aan de hand over wat je zoal kunt geven, eerst leg ik de kracht van BetaalSociaal uit.

betaal sociaal 1

Het geheim van BetaalSociaal is dat er een enorme virale werking van uitgaat. Met andere woorden, je boodschap krijgt een digitale variant van word of mouth. Veel mensen gaan het op sociale media over je hebben. Hoe meer mensen je boodschap delen, hoe meer exposure je krijgt, en... hoe groter het aantal potentiële nieuwe klanten!

De kracht van BetaalSociaal is dat je precies die ‘referrals’ gaat krijgen die jij graag wilt hebben. Referrals zijn de mensen die jouw boodschap krijgen, aangeraden door hun vrienden of kennissen. Die vrienden of kennissen maken al gebruik van je diensten of producten en de kans is groot dat ook die referrals de waarde van je dienst of product zien. Zij zijn natuurlijk niet voor niets bevriend met jouw klant, ze delen bepaalde interesses.

Ik geef je een voorbeeld uit mijn business. Het is waarschijnlijk dat veel van de vrienden en kennissen van mijn klanten ook ondernemers zijn en die wil ik natuurlijk ook graag bereiken. Als ik niet alleen maar geld krijg voor mijn ondernemersboek Winst.nl, maar ook een sociale betaling ontvang, is dat voor mij extreem waardevol. Mijn klanten delen het in hun netwerk en de kans is aanwezig dat nieuwe geïnteresseerden zo op het spoor van mijn boek komen. En dan niet doordat ik het aanprijs, maar doordat hun vrienden dat doen.

Het goud zit in het netwerk van je volgers/klanten en exact die mensen wil je bereiken. Dat doe je dus met BetaalSociaal, waarbij de extra kracht erin schuilt dat de vrienden en kennissen van je potentiële nieuwe klanten jou aanprijzen. Dát is het geheim van BetaalSociaal!

betaal sociaal 3

Onderzoek wijst uit dat wanneer een vriend of kennis iets aanbeveelt, gemiddeld 57% van de mensen eerder tot aankoop over zal gaan dan wanneer ze een ‘koude advertentie’ zien. Maar liefst 84% geeft aan mond-tot-mondreclame de meest betrouwbare advertentievorm te vinden.

BetaalSociaal is een enorm krachtige tool. We zijn er heel trots op dat wij de app hebben ontwikkeld en ik gebruik hem zelf al een aantal jaar. De eerste versie was nog met Hyves erin, we hebben hem helemaal doorontwikkeld en het is nu echt een supervette app geworden die ook jij kunt gebruiken om je business te laten groeien.

De app vergt geen mega-investering. Je zit niet vast aan een jaarcontract, kwartaalcontract of wat dan ook. Het gaat per maand en als het niet voor je werkt, kun je er dus al snel afscheid van nemen. Maar daar gaan we niet van uit en ik nodig je uit om te checken of BetaalSociaal iets voor je is. Gewoon lekker aanmelden dus.

Om de impact van de app te vergroten, heb ik nu een stel ideeën voor je op een rijtje gezet. Ik hoop je zo veel inspiratie te geven en wens je er extreem veel succes mee.

Bij alle 12 tips geldt overigens dat het aan jou is hoe creatief je ermee omgaat. Niet allemaal zullen de tips één-op-één op jouw business toepasbaar zijn. Wees creatief en pik de parels eruit waar jij brood inziet. Vervolgens geef je er een draai aan en laat je juist die tips voor jouw business werken. Enjoy!

ebook winnen in google betaalsociaal

BetaalSociaal Idee 1: Gratis e-book in ruil voor duizenden shares

Met het weggeven van een gratis e-book heb ik al heel wat succesvolle BetaalSociaal-campagnes gelanceerd. Een gratis boek kan ook, maar met een e-book speel je meer op safe. Als mensen de pdf downloaden kost je dat niet per definitie geld en als tegenprestatie levert het je wel de virale spreiding op waar jij als ondernemer zo tuk op bent. Mensen gaan het over je hebben en dat is precies wat je wilt.

Met het weggeven van een gratis e-book hebben we meermaals duizenden downloads per actie gescoord. Zo werden we, logischerwijs, ook duizenden keren gedeeld op social media. Dát is het effect dat BetaalSociaal teweeg kan brengen. Extreem waardevol!

BetaalSociaal Idee 2: Besloten content in ruil voor virale spreiding

Met BetaalSociaal kun je mensen toegang geven tot besloten content.

Stel, je geeft in je blogs veel waardevolle informatie gratis weg. Dan mag je af en toe best voor specifieke content – zoals een checklist, stappenplan of whatever – een sociale betaling vragen. Je geeft bijvoorbeeld 80% gratis weg en willen je volgers toegang tot de overige 20%, dan kan dat via BetaalSociaal.

Zo krijg jij weer die zo waardevolle virale spreiding!

BetaalSociaal Idee 3: Muzikanten, geef je vetste tracks gratis weg!

Wanneer je artiest bent en je maakt muziek, heb ik een zeer praktische tip. Stel je voor dat je je songs verkoopt of gratis weggeeft, maar voor een gedeelte – misschien wel de vetste tracks! – laat je je fans sociaal betalen.

Normaal wordt jouw nummer 5.000 keer gedownload en merk je daar weinig van, maar nu is dat anders. Je ziet dat de track 5.000 keer op verschillende sociale kanalen – LinkedIn, Google Plus, Facebook of Twitter – is gedeeld. Zo bereik je dus 5.000 potentiële nieuwe fans. Gaan die je songs óók weer delen, dan kan het snel gaan met je populariteit.

Dus ben je muzikant? Zeker eens nadenken of het voor jou zinvol is een track gratis weg te geven in ruil voor een sociale betaling.

BetaalSociaal Idee 4: Scoor social love met een extra bonus

Via BetaalSociaal een extra bonus weggeven, kan ook uitstekend werken. Wij doen het zelf met veel succes. Als wij een webinar geven of een event organiseren, krijgen we honderden aanmeldingen (gelukkig maar ;)). AIs er weer één binnen is, dan zeggen we altijd: “Bedankt dat je meedoet, tof dat je erbij bent, en we hebben hier een leuke extra voor je. Ben je geïnteresseerd? Als je nu even een sociale betaling doet, krijg je daar direct toegang toe.”

Concreet kan het er zo uitzien. Nadat iemand zich heeft aangemeld voor mijn volgende webinar, komt hij/zij op een pagina – en we zorgen ervoor dat daar altijd iets gebeurt. Er móet altijd een volgende stap zijn! Het is logisch om daar BetaalSociaal in te zetten. In dit geval is de volgende stap bijvoorbeeld de boodschap: “Je hebt je aangemeld voor mijn volgende webinar. Als je ook nog opnames van het vorige webinar wilt, klik dan hier.
Zo wijs je je volgers via Google/LinkedIn/Twitter/Facebook op de webinar waarvoor je je net hebt aangemeld en krijg jij direct toegang tot mijn laatste webinar.”

Een extra bonus weggeven in ruil voor een sociale betaling werkt altijd goed. Gaat perfect bij aanmeldingen voor een event, webinar, je mailinglijst, you name it...

BetaalSociaal Idee 5: Grote marge óf viraal cashen met korting op entreebewijs

Stel, je organiseert een event. Dan kun je je publiek twee opties geven: betaal 100 euro in totaal of betaal 20 euro én doe een sociale betaling. Zo heb je óf een grote marge, óf je krijgt veel social love. Allebei goed!

Ook met andere producten en diensten werkt dit concept. Wees creatief!

BetaalSociaal Idee 6: Ga viraal met kortingscodes

Mensen zijn dol op kortingscodes. En hebben ze die eenmaal, dan willen ze er ook gebruik van maken.

Hoe krachtig is het om mensen sociaal te laten betalen voor een kortingscode?! Stel, je hebt een webwinkel en tijdens het afrekenen kunnen je klanten een kortingscode (voor een volgende bestelling) krijgen in ruil voor een sociale betaling. Jij ontvangt zo gratis social love en bovendien is de kans groot dat je klanten snel terugkomen voor een volgende bestelling. Want wie een kortingscode heeft, wil die 99 van de 100 keer ook (snel) gebruiken.

betaalsociaal-1

BetaalSociaal Idee 7: Óf ga viraal met een voucher (restaurant/winkel)

Een voucher weggeven in ruil voor een sociale betaling werkt hetzelfde als een kortingscode. Met een voucher kun je bijvoorbeeld 20 euro korting aanbieden, of een gratis product of dienst. In ruil doen mensen een sociale betaling en krijg je weer die heerlijke virale werking die zo goed is aan BetaalSociaal.

Mensen hebben moeite gedaan voor de voucher, dus de kans dat ze er gebruik van maken is enorm groot. Zo heb je weer extra business.

BetaalSociaal Idee 8: Gratis verzending tegen sociale betaling (webshop)

Een gratis verzending vanuit je webshop, óók een goede manier om BetaalSociaal in te zetten. Je kunt een product verzenden met de kosten voor je klanten, maar je kunt die kosten ook voor eigen rekening nemen na een sociale betaling.

Wat is het jou waard dat je op internet wordt gepromoot via mond-tot-mondreclame? Verzendkosten zijn niet hoog, meestal 3, 4 of 5 euro. Dat is dus makkelijk 'sociaal innen'. Heb je een webshop, dan lijkt me de kans erg groot dat je meer verkopen gaat realiseren als je gratis verzending weggeeft via BetaalSociaal. Ik zou het zeker gaan testen als ik jou was.

Via Luondo zijn aardig wat webwinkels gebouwd die gratis verzending doen in ruil voor een sociale betaling. Zo verhoog je je conversies en de word of mouth gaat door het dak.

BetaalSociaal Idee 9: Een verrassing? Top! Waar moet ik (sociaal) betalen?

Wie houdt er niet van om een verrassing te krijgen? Zeker als die gratis is, is het helemaal top. Dat idee kun je gebruiken in het kader van BetaalSociaal. Iemand deelt jouw boodschap via social media en ontvangt een verrassing ter waarde van een bepaald bedrag.

Zoals bij al mijn tips en ideeën geldt ook hier: wees creatief! Pas ze zo toe dat ze een grote toegevoegde waarde voor jouw business vormen!

BetaalSociaal Idee 10: Een winactie/”Maak kans op …” doet het altijd goed

Stel iets leuks beschikbaar voor deelnemers aan een win-actie. Je kunt bijvoorbeeld zeggen: “Tweet dit of dat naar je volgers en maak kans op die en die prijs.” Hetzelfde recept op Facebook. Check van tevoren wel of je specifieke idee past binnen de richtlijnen van de sociale kanalen die je wilt inzetten. Ik bedoel, controleer of het wel mag. Facebook kan bijvoorbeeld nogal pietluttig zijn.

Maar goed, mensen zijn er gek op om dingen te winnen of kans te maken op een prijs, dus dit concept is geknipt voor BetaalSociaal.

betaal sociaal 5

BetaalSociaal Idee 11: Vergroot je webinar-bereik via BetaalSociaal

Je kunt natuurlijk zomaar een gratis webinar geven, maar je kunt ook eens een webinar doen tegen een sociale betaling. Laten we zeggen dat je normaal gesproken 100 mensen trekt. Geef je datzelfde webinar via BetaalSociaal, dan bereik je niet alleen die 100 mensen, je bericht wordt ook nog eens 100 keer gedeeld op social media. Daarmee is de kans groot dat je weer meer mensen op je webinar mag ontvangen.

Door een webinar via BetaalSociaal te geven, trek je mensen die anders je webinar niet hadden bezocht.

BetaalSociaal Idee 12: (Ver)koop een gratis online consult met 'social love'

Een gratis consult weggeven via BetaalSociaal is een uitstekende optie. Of het iets voor jou is, is natuurlijk helemaal afhankelijk van je business model - wat je waard bent per uur, hoe groot je team is, et cetera.

Maar je kunt prima tegen je klanten zeggen: “Wil je een afspraak voor een één-op-één consult? Top, ik zie ernaar uit! Doe een sociale betaling en we gaan de afspraak inplannen.”

Met deze 2 BetaalSociaal tips ga je zeker scoren

Deze blog sluit ik af met twee persoonlijke tips. Ik pas ze zelf toe en heb er extreem goede ervaringen mee. Ik adviseer je dan ook om ze toe te passen als je met BetaalSociaal aan de gang gaat.

Tip 1. Met een persoonlijke tekst heeft BetaalSociaal meer dan dubbel impact

De boodschap die gedeeld wordt via BetaalSociaal komt sterker binnen bij de ontvanger als het een persoonlijk bericht is. Stel de tekst dus zo op dat het lijkt alsof deze geschreven is door degene die de boodschap deelt.

“Yesss! Tof e-book gedownload, check dit!” is veel persoonlijker dan: “Download nu hier uw social media blueprint.”

Details over hoe jij het het beste kunt aanpakken in jouw specifieke branche en bij jouw doelgroep, die laat ik aan jou. Bottom line: schrijf het zo op dat de boodschap hard binnenkomt bij de doelgroep van de BetaalSociaal-actie.

Je volgers kunnen de tekst in BetaalSociaal zelf aanpassen, zodat die helemaal bij hen past, maar duw ze alvast een beetje in de goede richting met jouw tekst. Hoe authentieker de tekst overkomt, hoe beter het voor jou is.

Zoals ik al eerder zei: 57% van de mensen gaat eerder tot aankoop over wanneer een product of dienst is aanbevolen door een vriend of kennis.

betaal sociaal 6

2. Niet vergeten! Plaats je @ twitternaam in het bericht

Zeker bij Twitter is het belangrijk dat je je @naam erin zet. Doe dat niet aan het begin, maar ergens anders in het bericht.

Als iemand een sociale betaling doet bij ons, dan staat er altijd @EelcoDeBoer bij. Zo krijg ik de tweets binnen via Twitter en daar kan ik dan weer op reageren. Perfect startpunt om de sociale interactie aan te gaan en nóg meer uit de sociale betaling halen.

Klinkt BetaalSociaal interessant voor je? Veel ondernemers gingen je voor en ik nodig je uit je business te laten groeien door het inzetten van de app. Als je creatief bent en toffe ideeën hebt en die integreert in de flow van je website, dan garandeer ik je meer interactie.

Vaak worden gedeeld op social media is superwaardevol, welke ondernemer wil dat niet?

Laat hieronder een reactie achter! 1 reacties
Mike - november 27, 2015

Wauw, fantastische tips!

Reply

Laat een reactie achter: