Internetmarketing

Verhoog je betrouwbaarheid en je conversies met waardevolle testimonials

Geen reacties

Zoals je misschien kunt begrijpen is het veel waardevoller dat andere mensen positief over jou zijn dan dat jij mensen moet overtuigen van het feit dat jij te vertrouwen bent of dat je product zo goed is.

Het is dus vele malen waardevoller als andere mensen over jou praten dan wanneer jij over jezelf moet praten.

Een heel mooi voorbeeld vind ik de lancering van Peter R. de Vries toen hij samen met Patrick van der Eem Joran van der Sloot ging ontmaskeren met de verborgen camera.

Op donderdagavond lekte hij al een video op tv waarin hij een aantal teasers liet zien waarin je zag dat Joran van der Sloot samen met een onbekende man in een auto zat en dat hij het eigenlijk al toegaf. Op dat moment praatte iedereen erover.

Overal waar ik kwam vroegen mensen: “Ga je ook naar Peter R. de Vries kijken?” Doordat veel mensen erover praatten, had die uitzending meer dan zeven miljoen kijkers, een van de meest bekeken uitzendingen op tv ooit.

Het is dus heel waardevol dat andere mensen over je spreken. En natuurlijk wil je dat andere mensen positief over je spreken, want dat is natuurlijk alleen maar goed voor je bedrijf. Dit kun je doen door middel van testimonials.

Het voorbeeld van net, van Peter R. de Vries, laat echt zien dat je grotere resultaten kunt boeken doordat er veel over je wordt gesproken. Het hoeven niet per se te positieve berichten te zijn, maar testimonials zijn wel altijd positief.

Social proof

Social proof is dat veel andere mensen positief over je spreken, waardoor een bepaalde kritische massa wordt bereikt en mensen zeker weten dat je betrouwbaar bent. Als mensen van honderd andere mensen hebben gehoord dat een product, dienst of bedrijf goed is, dan hoeft dat product of bedrijf hun er niet meer zelf van te overtuigen dat ze goed zijn. Dit wordt social proof genoemd. Social proof zijn is gigantisch waardevol voor het verkrijgen van vertrouwen.

Vertrouwen

Zoals je misschien weet is vertrouwen gigantisch belangrijk bij verkopen, zeker bij verkopen via het internet. Er zijn heel veel horrorverhalen over bedrijven via het internet, dus je wilt natuurlijk wel zeker weten dat je het product of de dienst goed geleverd krijgt en dat je goed wordt geholpen.

Als je veel testimonials op je website hebt staan, zien potentiële klanten dat andere mensen positief over je zijn en is het vertrouwen eerder gewekt. En op het moment dat je het vertrouwen hebt gewonnen van je klant, is verkopen helemaal niet meer moeilijk. Vertrouwen is dus gigantisch waardevol en gigantisch belangrijk. En dit bouw je natuurlijk op door goede service te verlenen, maar ook door veel testimonials te tonen.

Trots

Jij als ondernemer mag natuurlijk heel erg trots op je product of dienst zijn (er even vanuit gaand dat je product of dienst gigantisch goed is, want zonder goed product of dienst is het natuurlijk lastig om een mooie business op te zetten!).

Als je echt trots op je product bent, dan is het ook helemaal niet verkeerd om dit te tonen en dat kun je natuurlijk doen door testimonials. Positieve reacties van klanten zullen ervoor zorgen dat je je trots kunt laten zien en daar is helemaal niets mis mee.

Nogmaals: het is beter dat anderen positief over jou zijn dan dat jij mensen zelf moet overtuigen dat het goed zit.

Gratis relevante content

Als jij bijvoorbeeld een webshop hebt met tien verschillende producten, dan is het vrij lastig om constant nieuwe content op je website te zetten en zoals je weet: content is king! Hoe meer relevante content jij op je website plaatst, des te hoger je in de zoekmachines komt. En hoe vaker je website wordt geüpdatet, des te beter dat ook is voor je zoekresultaten.

Maar als jij constant nieuwe, positieve testimonials uploadt op je website (dat kan tekst zijn, maar ook audio of zelfs video, wat misschien nog wel het beste is), dan telt dat ook als content en hoe meer je hiervan hebt, des te beter dat is voor je positie in de zoekmachines. Je hoeft zelf dus geen content te maken: dit wordt al voor je gedaan door je klanten!

Als je op deze link klikt, zie je heel veel reacties van klanten die op mijn seminar zijn geweest. Niet alleen ben ik hier heel erg trots op en ben ik er heel erg blij mee, maar het is ook nog eens allemaal gratis content die op Winst.nl staat.

Dit zijn allemaal grote voordelen, dus ik hoop dat je nu een klein beetje overtuigd bent van het feit dat testimonials heel erg waardevol voor je website en je bedrijf kunnen zijn.

Een cursist van ons die een webshop heeft, heeft letterlijk honderden testimonials op zijn website. Als je al deze testimonials bekijkt, dan denk je er niet eens meer over na om bij iemand anders te bestellen.

Dus nogmaals: ik hoop dat je ervan overtuigd bent dat het gigantisch belangrijk is om veel testimonials op je website te hebben, welk soort business je ook hebt.

Dan is natuurlijk de vraag: hoe krijg je meer testimonials?

Een heel mooi voorbeeld vind ik gaat over een verkoper uit Amerika die heel dure stofzuigers verkoopt. Zo’n stofzuiger kost een paar duizend dollar, waar hij ook gigantisch achterstaat omdat het gewoon kwalitatief een heel fantastisch product is.

En iedere keer dat hij een stofzuiger verkoopt, stuurt hij een heel klein gratis videocameraatje mee naar de koper, wat hem misschien vijftig dollar kost. Daar stopt hij een briefje bij met de woorden: “Bedankt voor je bestelling! Ik zou het gigantisch waarderen als jij een videotestimonial voor mij op wilt nemen en als je mij vervolgens dit document toestuurt, dan mag je de videocamera houden.”

Deze verkoper gaat natuurlijk we heel ver om een testimonial te krijgen, maar als jij een heel dure stofzuiger verkoopt en je hebt een paar duizend positieve videotestimonials, denk je dan niet dat dit misschien heel erg interessant is voor jouw positie ten opzichte van de concurrenten? Ik dacht het wel!

Stuur een mail naar nieuwe klanten

Een andere tip die je kunt toepassen: stuur automatisch een mail na ontvangst van je verkochte product. Dus als jij een product verstuurt( of het nu digitaal of fysiek is) en je klant heeft het product ontvangen, stuur dan een specifieke mail over de ervaring.

Stuur gewoon heel simpel een mailtje waarin je vraagt of ze tevreden zijn en zo ja, hoe tevreden ze zijn. Vraag ze ook of ze een berichtje willen plaatsen op je site of misschien zelfs een audio of een video willen opnemen en dit naar jou op willen sturen.

Veel mensen willen natuurlijk wel een beloning ontvangen voordat ze iets voor je willen doen en waarom zou je die niet geven? Om mensen bijvoorbeeld een video voor je te maken, kun je tegen ze zeggen dat ze 10% korting of misschien wel een gratis product van je krijgen. Op die manier worden ze voor hun moeite beloond en hebben jullie er allebei iets aan.

Stuur een briefje mee met je bestelling

Wanneer je een webshop hebt en je fysieke producten verstuurt, dan raad ik je aan om er gewoon even een A4’tje bij te typen waarin je verzoekt of ze misschien een testimonial willen opsturen. Ongeacht hoe groot je bent raad ik je aan om hier constant bovenop te zitten.

Als je een heel groot bedrijf hebt, dan zou je zelfs een testimonial manager kunnen inhuren die constant testimonials voor jou aan het verzamelen is. Hoe meer testimonials, des te beter en in verschillende formaten is al helemaal het beste. Tekst is goed, maar audio is beter en video is natuurlijk helemaal fantastisch. Dus hoe meer video’s, des te beter.

Social media

Tot slot raad ik je zeker aan om je klanten aan te moedigen om social media te gebruiken. Wanneer jij bijvoorbeeld een digitaal product verkoopt, dan raad ik je aan om op de downloadpagina een grote Tweetknop te plaatsen met ‘ik heb zojuist dit digitale product gekocht bij deze shop, het is fantastisch!’ of iets dergelijks. Dit ze dan kunnen retweeten.

Daarnaast moet je natuurlijk je klanten aansporen om op de ‘like’ button te drukken. Natuurlijk niet op de downloadpagina, maar op je website zelf. Zo kunnen andere mensen ook weer aantonen dat jij en jouw product helemaal kloppen. Moedig dus zeker aan om social media te gebruiken.

Ik hoop dat ik jou overtuigd heb van het feit dat je testimonials moet gaan gebruiken. Dit alleen al is een kleine, simpele techniek die je direct kunt gaan toepassen en waardoor je ook direct meer vertrouwen zult wekken en je conversies dus absoluut omhoog zullen gaan. En als je het helemaal goed doet, zullen je resultaten in de zoekmachines ook nog eens een stuk beter zijn!

Succes!

Eelco de Boer

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Virtueel vastgoed – waarom je websites moet kopen
Naam.nl of Naam.com?
Menu