Ondernemerschap

Van een diep dal tot de high van ondernemen. Interview met Ninke van der Leck

2 reacties
ninke van der leck

Ninke van der Leck

Toen ik het podcast interview hoorde dat Maarten had met Latverhoger Ninke van der Leck, dacht ik “Wauw, wat een power woman!”

Misschien heeft Ninke zich niet altijd zo gevoeld. Voordat ze als ondernemer startte, kende ze tegenslag. Een vervelende chronische ziekte die een flink beslag legt op haar energieniveau, een (tijdelijk) ontslag omdat haar werkgever haar geen vast contract wilde bieden…

Ondanks dit alles zat Ninke niet bij de pakken neer. Ze wilde voelen dat ze het leven kon maken en wist dat ze vol power zat.

Met wat lef blufte ze zich in een opdracht. Daarna ging het hard: ze zette haar bedrijf Bureau Bespreekbaar op, waarin ze instanties leert om op een goede manier te reageren op signalen van kindermishandeling.

En het bleef niet bij dat ene bedrijf.

In korte tijd werd Ninke al gezien als expert binnen het vakgebied. Vanuit daar klopten steeds meer ondernemers bij haar aan die zich afvroegen “hé, hoe doe je dat toch?”

Succesvol worden als ondernemer ging niet zomaar. Zoals Ninke zelf aangeeft, heeft ze zich vanaf het begin al als een dolle ondergedompeld in de regels van het ondernemerschap.

Ze liet zich coachen, las blogs, ging naar seminars. Ze begon met online marketing en hield dat heel consequent vol. Ook liet ze zich scholen op het gebied van werven en spreken.

Terwijl Ninke investeerde in zichzelf als ondernemer, ontdekte ze dat veel collega-ondernemers die ze tegenkwam het spel veel kleiner spelen dan ze eigenlijk kunnen. “Ik moet die andere mensen gaan helpen!”, dacht ze.

Zo ontstond haar tweede onderneming: Ideaal in Bedrijf. Hierin helpt ze ondernemers die zijn gestart vanuit een ideaal om een bedrijf van betekenis te bouwen. Een bedrijf waarin ze doen wie ze zijn en staan voor wat ze de wereld te bieden hebben, met een groot bereik.

Hiermee ligt er nog altijd een rode draad in de carrière van Ninke. Ook voordat ze startte als ondernemer werkte ze in organisaties met een maatschappelijke relevantie. Mensen helpen lijkt haar in het bloed te zitten. (Ondernemen ook, trouwens!)

Naast haar enorme power-womanschap is er nog een reden waarom ik Ninke ontzettend inspirerend vind. Ze onderneemt vanuit haar hart. Dat hoor je duidelijk terug als je het interview in onze podcast luistert.

Vanuit haar manier van ondernemen deelt Ninke in het interview vier tips die ik zeer waardevol vind. Misschien zijn ze wat anders dan het soort tips dat je van ons gewend bent. En juist daarom deel ik ze hier met jou.

Ik zou je willen uitdagen om met Ninkes tips aan de slag te gaan.

Ninke heeft een ebook ontwikkeld waarin ze 7 strategieën deelt om je impact en omzet te verdubbelen. Hierin deelt ze geen strategieën die je al in andere boeken hebt kunnen lezen. Nee, ze deelt de strategieën die voor haar belangrijke doorbrekers waren.

Enkele van onderstaande tips zijn ‘doorbrekers’ die ze ook in haar ebook benoemt. Juist daarom vind ik ze zo sterk. Ze werken enorm goed voor Ninke en ik durf te wedden dat ze ook werken voor jou.

Tip 1: Kies voor klanten waar je een klik mee hebt

Na een tijd bezig te zijn in Ideaal in Bedrijf kwam Ninke er achter dat ze drie soorten klantgroepen had – waaronder een klantgroep waar ze helemaal niks mee had. Het waren klanten die haar niet beter maakten, maar vooral ook klanten die zij niet beter kon maken. En dat was toch het doel van haar onderneming: andere mensen helpen. Het werd dus de hoogste tijd om haar marketing onder de loep te nemen en te kijken hoe ze de – voor haar – juiste klantgroepen kon aantrekken.

Dit kan ook voor jou gelden. Waarschijnlijk heb je voor ogen wie je favoriete klanten zijn. Zorg dat je deze mensen bereikt, dan haal je  maximale voldoening uit je werk. Je kunt je klantgroepen trouwens regelmatig onder de loep nemen. Omdat jij zelf als ondernemer ontwikkelt, onwikkelen ook je gewenste klanten mee. Ga goed bij jezelf na: zijn het de klanten die mij beter maken? Maar vooral ook: kan ik die klanten beter maken (helpen)?

we love our customers words written by 3d hand over white background

Tip 2: Ga mediteren

Dit mag misschien zweverig klinken. Maar als je nagaat dat mediteren een van de zaken is die vele succesvolle ondernemers met elkaar gemeen hebben (getuige het boek ‘Three Simple Steps’ van Trevor G Blake, die jarenlang onderzoek deed naar welke strategieën succesvolle ondernemers door de jaren heen met elkaar deelden), lijkt het ineens een geweldig idee.

Ninke mediteert al enige tijd elke ochtend. De voordelen van het mediteren, laten zich samenvatten in 3 zaken:

  • Elke dag starten in rust, los van prikkels, heeft voor Ninke het praktische effect dat ze zich veel meer zelfvertrouwen heeft (zich comfortabeler voelt in de rol van iemand die een bedrijf runt) en voelt dat het goed is dat doet wat ze doet. Het leert haar keer op keer dat het ondernemen geen trucje uit haar hoofd is.
  • Mediteren helpt met keuzes maken. Als je het enige tijd doet, zul je merken dat je door meditatie betere en snellere keuzes maakt.
  • Mediteren en stilstaan bij de positieve zaken die je op een dag hebt meegemaakt verlaagt stress (nog een tip van Ninke: gebruik een dankbaarheidsboekje waar je elke avond positieve voorvallen in opschrijft!). Als je gestrest raakt ga je vernauwd denken en zie je minder kansen. Je kunt je dus wel voorstellen wat er gebeurt als je weinig stress hebt.

Ik mediteer zelf ook elke ochtend – al ruim een jaar – en ik ervaar precies wat Ninke omschrijft. Ook ik zou iedereen aanraden om met mediteren te beginnen!

Yoga woman meditating and making a zen symbol with her hand

Tip 3: Kies voor jezelf en ga staan voor wat je belangrijk vindt

Deze tip ligt in het verlengde van tip 1 en 2. Gaan staan voor jezelf heeft het interessante effect dat je wordt je gezien door je omgeving en meteen de mensen aantrekt die bij jou passen en die dezelfde richting in willen. Het is het omgekeerde van doen wat andere mensen van je verwachten en hierdoor steeds verder verwijderd raken van jezelf en wat voor jou succes is.

make you proud of you

Tip 4: Ga voor jezelf na waar het schuurt in je bedrijf

Omdat een bedrijf continue in ontwikkeling is, kunnen er dingen ontstaan die niet passen bij jou of de business zoals jij hem het liefst ziet. Misschien doe je dingen die zo uitdagend zijn dat je jezelf te groot moet maken. Of dingen die je juist zo gemakkelijk afgaan dat je jezelf klein houdt. Ninke zegt: kijk waar je mee kan stoppen, want dit levert meteen ruimte op voor de groei van de dingen waar echt je kracht ligt.

Pas jij deze zaken al toe? Hoe bevalt het? Ik hoor het graag!

Ninke is een Latverhoger, nieuwsgierig wat de Latverhogers voor jou kan betekenen? Klik dan hier: http://www.Latverhogers.nl 

[do_widget tekst ]

Misschien vind je dit ook interessant

Korte Termijn Pijn…

Hoe vaak heb je het wel niet meegemaakt: je kijkt ergens als een berg tegenop, kunt er niet van slapen en je voelt een zeurderige stress in je lichaam. Vervolgens los je het probleem op en je staat versteld hoe simpel dit wel niet was. Je gaat niet naar de sportschool... ...omdat je conditie superslecht...
Lees verder

Pizzadoosmarketing… Ofzo

Toen ik een jaar of tien geleden begon met het kopen en verkopen van producten via het internet startte ik met een online platenwinkel. De oudjes onder ons kennen het wel, en ik geloof dat platen, oftewel vinyl, grammofoonplaten of elpee’s nu weer in de mode raken, toen waren ze ook booming business. Ik verzamelde...
Lees verder

2 reacties. Reactie plaatsen

Erg inspirerend en tevens een eye catcher, ga zekers kijken of dit voor mij ook werkt, heel veel dank

Erik Jansen

Beantwoorden

[…] die wij spreken hebben er een. Zo doet Zarayda Groenhart ‘s ochtends een dansje en mediteert Ninke van der Leck minstens 20 minuten voordat ze haar dag […]

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Van stagiair naar softwarekoning. Interview met Tonny Loorbach
24 Webinar tips om je business te mega-boosten
Menu