emailmarketingSales

Ultieme funnel & dikke deals sluiten met Edwin Selij

1 reactie
Edwin Selij

Edwin Selij

Misschien heb je Edwin Selij al leren kennen via de vorige blogposts. Maarten interviewde de eigenaar van Hypnose Instituut Nederland en tevens latverhoger in een drieluik voor de Winst.nl Podcast. De eerste 2 delen heb ik uitvoerig besproken in eerdere blogposts. Nu is het tijd voor het laatste deel: hoe meer leads en klanten binnen te halen via slimme opt-ins en zelfs: de telefoon.

Wil je de eerste 2 delen nog eens teruglezen of -luisteren? Hier de linkjes:

Deel 1: Hypnose en belemmerende overtuigingen

Deel 2: De productiviteit en effectiviteit van je business vergroten

Slimme opt-ins, ultieme funnels en dikke deals

Als je in de vorige blogpost hebt gelezen over Edwins ‘Heljaar’, zal het je niet verbazen: Edwin houdt van challenges. Graag stelt hij zichzelf een doel om binnen korte tijd iets groots te realiseren. Zo had hij zichzelf laatst opgelegd om in 6 weken tijd 2.500 e-mailadressen te verzamelen.

Best een flink aantal, dus die uitdaging leek groot. Toch gebeurde er iets verrassends: het aantal verzamelende e-mailadressen na 6 weken was niet 2.500, maar 5.000! In de volgende tips lees je hoe hij dat deed. Ook vertelt Edwin over zijn volgende uitdaging: een funnel van een jaar! Tot slot geeft Edwin tips over hoe je dikke deals kunt maken.

facebook advertising

Tip 1: Gebruik Facebook om leads te genereren

Facebook is de ideale plek om leads te genereren. Je zet hier super simpele maar uiterst effectieve Ads op die je kunt linken naar een opt-in (bijvoorbeeld via Leadpages). Zet een leuke weggever in en mensen vinden heel eenvoudig de weg naar jouw mailinglist.

Tip 2: Optimaliseer je Ad door uitvoerig te testen

Om je Ad zo succesvol mogelijk te maken, kun je enorm terrein winnen door de conversie van de Ad te optimaliseren. En om dit te doen, moet je natuurlijk testen en tweaken.

Edwin optimaliseerde zijn conversie vooral door te experimenteren met de weggever. Om tot zijn 5.000 opt-ins te komen, had hij 6 verschillende weggevers: 4 rapporten en 2 videoseries. Door Ads met verschillende weggevers te draaien, wist hij precies welke weggever het beste converteerde. Vervolgens was het gewoon een kwestie van de Ad met deze weggever herhalen.
[do_widget tekst ]

Tip 3: Gebruik je funnel om heel veel waarde te creëren

Als je al veel met opt-ins werkt, zijn de vorige twee punten je vast al bekend. Maar wat er nu gaat komen, is misschien nieuw.

De meeste ondernemers die ik ken werken met e-mail funnels van zo’n 2 weken. Maar weten we eigenlijk waarom? Is dit per se het meest effectief?

Misschien niet. Er zijn namelijk mensen die het anders doen. Neem Brandon Burchard, de wereldberoemde personal development trainer: hij heeft een automatische e-mail funnel heeft van 194 weken!

funnelDit besef inspireerde Edwin om zichzelf uit te dagen om iets nieuws te proberen, namelijk een e-mail funnel van een jaar. Dit klinkt misschien arbeidsintensief. Maar als je er over nadenkt, kan het uiterst effectief zijn. In een jaar tijd kan hij zijn leads heel veel waarde leveren.

En jaar is lang en vereist veel content. Edwins uitgangspunt in het creëren van zijn funnel is vooral dat mensen hem van meerdere kanten leren kennen. Ze moeten hem kunnen zien, horen en lezen. Wat Edwin – onder andere! – in zijn funnel stopt, is daarom het volgende:

  • Rapporten
  • Boek
  • Blogartikelen
  • Video’s
  • Audio-opnames
  • Lanceringen
  • 48-uurs acties
  • Automatische webinars (hier zit wel een kleine pitch, maar ze zijn vooral ingericht op waarde geven)

Natuurlijk hoef je niet per se een funnel van exact een jaar te creëren. Maar daag jezelf een uit en experimenteer met hoe jij de meeste waarde kunt creëren voor jouw leads. Misschien ontdek je onverwachte dingen!

Tip 4: Scheid de echte buyers van de rest

Natuurlijk is de kans groot dat er zich binnen jouw leads ook enkele ware kopers zitten. Mensen die meteen al openstaan voor een aankoop. Het kan slim zijn om deze vast in je lijst te segmenteren en hier een aparte funnel voor te creëren. Edwin doet dit met een kleine upsell (met een waarde van €2) 3 dagen nadat iemand is toegetreden tot de lijst en het werkt erg goed voor hem.

Tip 5: Pak eens die telefoon op

Een funnel is één manier om je leads te converteren tot klant. Recentelijk ontdekte Edwin echter een andere, voor hem onverwacht succesvolle, manier: opbellen. Hij dacht altijd dat mensen niet zaten te wachten op een telefoontje. Na een paar keer proberen, bleek dat complete onzin.

Edwin maakt gebruikt van zogenaamde warm calling. Via een van zijn effectieve opt-in formulieren geven potentiële klanten blijk geven van interesse in een opleiding. Vervolgens belt Edwin ze op doet hij ze een passend aanbod.

Closeup Of A Business Man's Hand Using Cellphone Outdoor

Tip 6: Maak gebruik van connective selling

Het bellen van Edwin is een voorbeeld van connective selling: 1-op-1 gesprekken met je (potentiële) klant. In directe gesprekken kom je vaak tot veel betere deals. Om dit te illustreren met Edwins ervaring: op de geautomatiseerde ‘digitale’ manier zijn de deals die hij maakt max. zo’n €2.000 tot €2.500. Aan de telefoon lopen de deals op tot €20.000. Doet hij het face-to-face dan worden zijn deals zelfs nog dikker.

Het succes van goede connective selling schuilt erin dat je mensen aanspreekt op hun motivatie. Je hebt de ruimte om te ontdekken wat ze motiveert en wat ze dus zoeken en hierop in te haken in je aanbod.

De meeste motivatie van mensen zit in pijn en plezier. Om te laten zien hoe Edwin dit besef toepast in zijn telefoongesprekken, geeft hij een aantal vragen cadeau die je kunt gebruiken als een ‘belscript’:

  • Je peilt de behoefte van je klant door te vragen wat hij/zij precies zou willen. “Wat zou het doen als je daar zou zijn?” (plezier)
  • De reden waarom de klant bij jou terecht komt, is echter dat hij/zij zich nu niet op die gewenste plek bevindt. “Maar dat is niet zo, wat is er nu aan de hand?” (pijn)
  • Jouw product of dienst kan je klant helpen om op de gewenste plek te komen. Daarom prijs je vervolgens je aanbod. (oplossing)

Tip 7: Zie het als je morele missie om jouw klant te helpen

Edwin vond het bellen met zijn klanten in het begin best spannend. Zoals ik al zei, dacht hij dat niemand op zijn telefoontje zat te wachten. Inmiddels weet hij wel beter.

Wat hem echt heeft geholpen is dat hij inziet dat het zijn morele missie is om zijn klanten te helpen. Als hij uit iets futiels als angst of belemmerende overtuigingen zijn klant geen aanbod doet, laat hij ze feitelijk lopen met het probleem waarvoor ze dachten bij hem een oplossing te vinden.

Ik weet niet of het voor jou geldt, maar ik ken persoonlijk meerdere ondernemers die het lastig vinden om 1-op-1 een aanbod te doen, omdat ze het niet zien als een aanbod doen, maar als geld vragen om iets. Mocht jij dit ook ervaren, probeer het dan eens om te draaien: jouw potentiële klanten lopen rond met een probleem en waarschijnlijk heb jij de oplossing voor dit probleem. Durf een aanbod te doen en je helpt niet alleen jezelf, maar vooral ook hen. Zo is uiteindelijk iedereen blij.

Zig Ziglar quote moral obligation

Wil je meer weten over Edwin? Je kunt hem vinden via de website van Hypnose Instituut Nederland. Mocht je interesse hebben in hypnose, download dan via de website het hypnoserapport en laat je inspireren door wat er allemaal mogelijk is. Je kunt Edwin ook live zien tijdens een van zijn events.

[do_widget tekst ]

Misschien vind je dit ook interessant

The money is in the list (part one)

Ik heb het al vaker over e-mail marketing gehad, maar nog nooit heb ik dit echt uitgebreid in een blogpost behandeld. Daarom ga ik alle relevante informatie hierover met jullie delen in drie opeenvolgende artikelen. Ook al zou je helemaal niets van al mijn tips, trucs en technieken gaan toepassen en alleen maar gebruikmaken van...
Lees verder

1 reactie. Reactie plaatsen

“Zie het als je morele missie om jouw klant te helpen” 100% mee eens.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

De productiviteit en effectiviteit van je business vergroten met Edwin Selij
zarayda groenhart
‘Ontdekt worden is een keuze’ met Zarayda Groenhart
Menu