emailmarketing

Uitschrijvingen van je mailinglist, dat mag natuurlijk niet

Geen reacties

Logisch nadenken is iets wat steeds moeilijker lijkt te worden met alle mogelijkheden, onderzoeken, statistieken en meningen over dingen die eigenlijk heel erg simpel zijn.

De beginfase van het internet had een heel groot voordeel: dat er nog heel weinig betrouwbare data was, er amper “experts” waren die je vertelde hoe je het wel of niet moet doen en dat je daardoor veel moest doen op basis van common sense en gut feeling.

De techniek waar ik het nu over ga hebben, is ontstaan vanuit deze common sense en is nu – 15 jaar later – in mijn optiek nog steeds common sense. Toch zie ik dat hij veel te veel wordt gecompliceerd door alle kennis die we nu hebben. Ik heb het over de relatief simpele methode ‘E-mail Marketing’.

e-mail versturenToen ik in 2000 begon met E-mail Marketing had ik geen idee wat E-mail Marketing betekende. Ik deed namelijk iets wat heel erg simpel was en tot op de dag van vandaag enorm goed werkt, simpelweg: het versturen van e-mails.

Ik verkocht elpees op marktplaats en iedereen die mij een mailtje stuurde met interesse voor elpees zette ik in mijn contactenlijst. Elke keer als ik een mailtje stuurde naar mijn contactenlijst, plaatsten meerdere mensen bestellingen bij me.

In die tijd bestond er nog geen iDeal en PayPal was nog maar net nieuw. Mensen stuurden me guldens (in de guldentijd), euro’s, ponden, dollars, cheques, boekten over met overschrijvingsformulieren en kwamen zelfs bij me langs in Friesland om me geld te geven… Allemaal nadat ik simpele mailtjes stuurde waarin ik aangaf dat er weer meerdere titels beschikbaar waren. Baanbrekend en echt een kwestie van logisch nadenken.

Mijn associatie met het versturen van e-mails is hierdoor nogal positief en hij wijkt vaak af van de meeste overtuigingen over het versturen (of ontvangen) van e-mails.

Je moest eens weten hoe vaak ik ondernemers en mijn studenten heb gehoord over “het aantal uitschrijvingen” of “unsubscribes” bij het versturen van e-mails.

Hoe vaak ik ook ondernemers heb gehoord over de “negatieve reacties” op het versturen van e-mails en hoe vaak ik de vraag heb moeten beantwoorden “wanneer je nou teveel e-mails stuurt”.

Vrijwel nooit hoor ik ondernemers over “hoeveel geld levert het versturen van een e-mail op” of “wat is de gemiddelde waarde van een e-mailadres?”.

Ik kan de ondernemers in Nederland die echt gefascineerd zijn over het feit dat wanneer ze letterlijk wat tekst in een e-mailsysteem zetten, op “verzenden” drukken, er daadwerkelijk geld op hun bankrekening komt en hoe ongelooflijk fantastisch dit wel niet, is op 1 hand tellen.

Hoe bizar is het dat je door het versturen van een e-mail naar je mailinglijst met honderden, duizenden of zelfs honderdduizenden mensen een contactmoment hebt?

Het is interessant te ervaren hoeveel ondernemers kijken naar wat het versturen van een e-mail “kost”, in plaats van wat het ze oplevert.

Trust me, het zijn de ondernemers die de positieve overtuiging hebben dat dit goed is voor hun business, die er het meeste eruit halen.

Neem het niet zo serieus. Stop ermee je e-mails een “nieuwsbrief” te noemen. Verstuur gewoon toffe, waardevolle e-mails naar de mensen die vrijwillig hun naam en e-mailadres hebben achtergelaten en neem regelmatig contact met ze op.

Laat je business groeien door deze ongelooflijk simpele methode, die je op de lange termijn kunt toepassen zonder dat het je veel geld kost.

Ik heb nog 12 praktische tips voor je wanneer je besloten hebt om vanaf vandaag ook flink te gaan knallen met het versturen van e-mails 😉

Klik hier om de 12 tips te lezen.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Hoe Facebook mijn business volledig op zijn kop heeft gezet…
12 Ideeën en tips voor een succesvolle BetaalSociaal campagne
Menu