Webwinkels

Uitbesteden, Internationaal gaan & SEO tips voor Webwinkels met Kees van Dijk van WebwinkelSucces.nl

Geen reacties

Vanuit je hangmat Europa veroveren… Onmogelijk, zou je denken. Maar Kees van Dijk bewijst dat het kan.

Nou is het niet zo dat Kees letterlijk vanuit een hangmat zijn vlag plant in verschillende landen in Europa (Napoleon zou er jaloers op zijn). Ver zit hij er echter niet vandaan. Kees hanteert namelijk de ‘hangmatfilosofie’.

De bottom line van deze filosofie is simpel: vanuit je hangmat je business kunnen runnen. Als je de hangmatfilosofie ten volste toepast zou je niet eens een laptop nodig hebben. Een simpel telefoontje zou kunnen volstaan voor het regelen van net die paar dingen die toch gebeuren moeten.

Dus sprak Kees toen hij zijn webwinkel Hangmatgigant.nl begon met zichzelf af dat hij niks zelf ging doen. Het feit dat hij begon met hangmatten verkopen klinkt misschien als een georkestreerd plan, zo van: als je in een hangmat wilt liggen, kun je ze maar beter verkopen. Eigenlijk was het echter andersom. De hangmatten waren er eerst en toen kwam de filosofie.

Maar goed, de volgorde doet er eigenlijk niet toe. Dat de filosofie werkt, is zeker. 100% uitbesteding is misschien niet helemaal mogelijk gebleken, want voor sommige handelingen zijn immers een handtekening van de eigenaar vereist. Toch komt hij heel dicht in de buurt. Niks in zijn business dat meer dan een keer gedaan moet worden, doet Kees zelf. Dat geldt dus voor marketing, order picking en vele andere uitvoerende taken.

Terwijl hij zijn filosofie hanteerde, heeft Kees in korte tijd heeft zijn webwinkel uitgebreid van Nederland naar België naar Duitsland en nu Oostenrijk en Frankrijk. Dat is indrukwekkend, zeker voor een business die gestoeld is op producten die weinig terugkerende bezoekers creëren. Je koop immers maar eens in de zoveel jaar een hangmat, als je er al een koopt.

Inmiddels is Kees ook de website Webwinkelsucces.nl gestart. In zijn business heeft hij zoveel geheimen over succes met webshops ontrafeld dat hij deze wil delen met anderen. Op Webwinkelsuccess.nl kun je vele handige inzichten, tips en tools vinden voor als je wilt beginnen met een webwinkel, of je webwinkel wilt optimaliseren.

Maarten sprak met Kees over de geheimen uit de gekraakte webwinkelsuccescode. Ook deelt Kees in het gesprek de werkende formule is achter zijn hangmatfilosofie en hoe hij hiermee internationaal kon gaan.

Omdat ik de lessen van Kees enorm waardevol vind, heb ik ze samengevat in de volgende 5 gouden tips. Heb je een webshop of wil je er een beginnen, lees dan zeker verder!

Tip 1: Succesvolle uitbesteding voor je webwinkel? Werk volgens een systeem

Als je werk uitbesteedt, is het prettig om te weten waar iedereen mee bezig is. Nog prettiger is het dat iedereen precies weet wat er van hem/haar verwacht wordt. Zo maak je de kans op fouten klein en is het duidelijk waar potentiële bottlenecks zitten.

Om dit goed te organiseren, is het handig te werken met een systeem. Dit systeem hoeft niet heel ingewikkeld te zijn, als het maar alomvattend is. Dat wil zeggen dat het alle stappen in de relevante processen uiteenzet en noodzakelijke procedures inricht voor taken die zich herhalen.

Zo maakt Kees voor het werk aan zijn webwinkels gebruik van het zogeheten ‘webwinkelmarketingcontract’. Alles wat er in het kader van zijn webshops moet gebeuren is hierin in complete checklists vastgelegd: hoe een order verstuurd moet worden, hoe om te gaan met klachten en inmiddels ook hoe je een webshop opzet op een nieuwe geografische locatie.

Als hij een les heeft geleerd, is het dat met dit contract alles vlekkeloos verloopt. Andersom werkt het ook: als er van het contract wordt afgeweken, gaat het altijd mis. Een zinvolle investering dus.

Het systeem is ook de ruggengraat van Kees hangmatfilosofie: hij doet niks in de uitvoerende werkzaamheden die in het contract beschreven staan. Zijn belangrijkste taak is het contract up-to-date houden in overeenstemming met zijn schaalvergroting.

uitbesteden

Tip 2: Mooie winsten met je webwinkel? Kijk goed naar de marge, conversie en het verwachte aantal bezoekers

Kees is niet direct begonnen met een hangmattenbusiness. In het aller prille begin van zijn webshop verkocht hij fairtrade producten (je weet wel, het soort spullen die je bij wereldwinkels ziet liggen). Hij worstelde. Het verkopen van die producten en hier een leuk bedrag aan overhouden, bleek veel lastiger te zijn dan hij dacht. Op kettingen van een tientje zat maar een magere marge en dus moest hij er erg veel verkopen om zelfs maar uit de kosten te komen.

Gelukkig had hij een stuk of 5 hangmatten liggen waar wel een leuke marge op zat. Geleidelijk besloot Kees steeds meer hangmatten toen aan zijn assortiment toe te voegen, tot er alleen nog maar hangmatten in zijn shop zaten. Vervolgens heeft hij hangmatgigant.nl gekocht en heeft hij zijn shop van daaruit verdergezet.

Bij Kees is het redelijk geleidelijk gegaan. Hij ontdekte iets wat werkte en heeft dit voortgezet. Tegenwoordig kun je dit helemaal voorspellen en plannen. Zo kun je uitrekenen wat de verwachte bezoekers zijn in een bepaalde niche. Heb je ook een schatting van je conversiepercentage en en je ordermarge, dan kun je eenvoudig je geschatte winst berekenen. De perfecte formule dus. Zo kun je al vooraf berekenen of je webwinkelidee rendabel is.

winst voorspellen

Tip 3: Slimme investering in je webwinkel marketing? Ga voor zoekmachineoptimalisatie

Ik weet het maar al te zeer: zoekmachineoptmalisatie – ofwel SEO – kost veel tijd. Toch verdien je elke investering hieraan voor je webwinkel dubbel en dwars terug! Volgens Kees zit al het succes van zijn Hangmatgiganten in SEO. Hij geeft een enkele tips om met die SEO slim om te gaan:

  • Je kunt je kosten voor SEO goed in de hand houden door volgens de voorgaande tip je geschatte winst te berekenen. Zo kun je ook bepalen welk percentage van je winst je wilt uitgeven aan SEO en gaat er geen enkele cent teveel uit je budget.
  • Werk er aan om je categoriepagina’s hoog in Google te krijgen, in plaats van je homepage of individuele producten. Bij heel veel webshops bestaat de categoriepagina enkel uit een product feed, dus als jij aan jouw pagina’s content toevoegt, kan dit een enorm verschil maken ten opzichte van je concurrentie. Een kleine kantteking hierbij: plaats niet zoveel content dat je product feed volledig under the fold komt. Het is handig als mensen hier wel wat van blijven zien.
  • Bloggen is heel waardevol voor je SEO. Niet veel webshops doen het, maar het kan heel veel opleveren. Daarom zou Kees iedereen aanraden hier iets mee te doen. Het is wel belangrijk dat je begrijpt dat dit enkel relevantie heeft voor Google. Verwacht niet per se veel shares/likes op je blogposts.

Twee andere marketingkanalen die Kees waardevol vindt zijn AdWords en social media. Eerstgenoemde werkt goed, maar is wel erg kostbaar. Dat betekent dat je goed moet blijven tweaken om hier winst mee te blijven behalen. Social media daarentegen kan extreem interessant zijn als je veel terugkerende klanten hebt. Dit is wat minder relevant voor de hangmattenbusiness, maar kan bijvoorbeeld wel als je kleding, interieurspullen of andere fast(er) moving consumer goods verkoopt.

Tip 4: Je concurrentie de baas? Wees beter dan je concurrenten

maar…

Concurreer niet op prijs!

Het loont altijd om beter te zijn dan je concurrenten, daar hoef ik weinig over uit te leggen. Maar iets heel interessants dat Kees zei – en ik me nog niet had gerealiseerd – is dat als je conversiepercentage hoger ligt dan die van je concurrenten, je het je ook kunt veroorloven om een hogere klikprijs te bieden in AdWords. Het kan dus heel zinvol zijn om je heel gericht je conversie te optimaliseren.

Je kunt natuurlijk op tientallen punten beter zijn dan je concurrenten (om er een paar te noemen: kwaliteit, service, leveringstermijn). Kees raadt wel aan dit niet op prijs te doen. Zijn ervaring wijst uit dat je hiermee snel de klanten krijgt die je niet wilt hebben. Mensen die met moeite een al voordelige aankoop doen en vervolgens aan de telefoon hangen omdat er iets net niet goed mee is en ze nog meer korting willen. Bovendien: als jij slimme prijzen hanteert, kun je ook weer meer investeren in andere belangrijke unique selling points (wederom kwaliteit, leveringtermijn, service), evenals conversie- een zoekmachineoptimalisatie.

competitive advantage

Tip 5: Wil je een webwinkel starten? Vind een goede niche en kijk eens rond op Webwinkelsucces.nl

Je zou misschien denken dat het tegenwoordig lastig is om een webwinkel te starten, omdat iedereen webshops heeft en de concurrentie dus groot is. Kees ziet dit ook, maar plaatst er twee optimistische noten bij:

  • Het is extreem makkelijk geworden om een webwinkel te starten, want tegenwoordig is overal enorm goede software voor.
  • Als je een goede niche vindt, kun je met voordelige tools heel succesvol zijn. Dat betekent een niche waar nog weinig concurrenten zitten, waarin veel zoekverkeer is en waarbij je marges interessant zijn.

Ben je overtuigd dat je een goede niche hebt, dan kun je via Kees heel veel (gratis) informatie vinden over hoe je van jouw webwinkel een succes maakt. Je hoeft dus niet het wiel een tweede keer uit te vinden. Op zijn website Webwinkelsucces.nl deelt Kees in vele blogs en ebooks geeft hij alle tools on met jouw webshop succesvol te zijn. Je kunt hiermee zelf je shop optimaliseren op conversie en voor zoekmachines, of je kunt je website helemaal laten doorlichten door Kees en zijn team. Voor dat laatste kun je met Kees contact opnemen via de website.

Veel succes met verkopen!

[do_widget tekst ]

Misschien vind je dit ook interessant

Je winkel moet OPEN

Als je een succesvolle internetondernemer wilt worden, is tempo een van de meest belangrijke dingen die gelden voor elke internetonderneming. Daarom raad ik je aan om vandaag nog online te gaan met je concept. Ook al is het niet perfect, toch raad ik je aan om dit vandaag nog te doen. Elke dag dat je...
Lees verder
Groupon

Je Eigen Groupon?

We hebben Luondo eind vorig jaar gelanceerd en de groei van Luondo is fantastisch. Voor zover je het nog niet wist: met Luondo kun je gratis en eenvoudig een mooie webwinkel starten. (Klik hier voor een overzicht van een aantal Luondo webwinkels) We voeren constant updates door en kijken voortdurend op welke manier de webwinkelhouders...
Lees verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Copywriting tips voor websites met Aartjan van Erkel van de bestseller ‘Verleiden op Internet’
Hoe Facebook mijn business volledig op zijn kop heeft gezet…
Menu