3

10 Twitter tips om je business mega te laten groeien

Wil je leren hoe je moet tweeten, hoe je iemand beantwoordt of hoe je een profiel opmaakt? Dan ben je hier op de verkeerde plek. Ik ga je namelijk iets veel waardevollers leren, namelijk hoe ga je meer business haalt uit Twitter. Ik heb een tiental tips voor je die je kunt gaan toepassen en deze zijn praktisch, to the point en heel erg effectief.

Met de volgende 10 Twitter tips kun je Twitter op eenvoudige manier inzetten om je business te laten groeien. Stuk voor stuk zijn ze waardevol en je past ze zonder veel rompslomp toe. Heel veel kansen op Twitter worden eigenlijk nog totaal niet benut, met name in Nederland en België. Dus ga je deze tips toepassen in je business, dan kan ik je feliciteren, want je benut echt een mega-opportunity. Bekijk dit serieus en check of dit voor jouw business en in jouw markt relevant is.

Waarom Twitter zo interessant is

Wij merken dat de kwaliteit van de leads en de bezoekers na marketing op Twitter vele malen hoger ligt dan op andere advertentieplatforms. Een stuk hoger dan op bijvoorbeeld Facebook. Het bereik is dan wel weer een stuk lager en het adverteren is net wat duurder, maar Twitter is specifieker en dat is ook mega-waardevol.

Ik noem Facebook puur als voorbeeld, ik had ook een ander social media-kanaal kunnen pakken, want het is zeker niet zo dat ik Facebook op deze plek wil downgraden. Het is ook zeker geen kwestie van wat het beste is, want wie mij een beetje kent, weet dat ik een voorstander ben van én-én en dat ik helemaal niets heb met of-of. Dus wij zetten zwaar in op Twitter, maar óók op Facebook en alle andere kanalen die we tot onze beschikking hebben. We willen namelijk zoveel mogelijk scoren, jij toch ook!?

(Wil je op Facebook knallen, check dan onze Facebook-strategieën!)

Over alle social media-kanalen heb ik wel een blog gemaakt, en als die er nog niet is, gaat die er binnenkort zeker komen, want zoals je weet zijn we als een dolle aan het bouwen aan ons Winst.nl-imperium.

Check Facebook, check Instagram, check whatever je maar moet checken, maar vergeet Twitter niet als je serieus met je business bezig bent. Het is een enorm waardevol kanaal en ik nodig je uit om eens te checken hoe je vanuit Twitter je business kunt opschalen.

Twitter Tip #1: Search.twitter.com & TweetDeck zijn de bomb om te targeten

De eerste tip die ik je geef, verwijst naar een van de meest waardevolle pagina’s op internet die amper wordt gebruikt. Het is een perfecte tool voor, wat ik noem, harketing – ofwel: business binnen harken.

Op Search.twitter.com kun je een zoekterm invoegen en vervolgens krijg je te zien wat er op Twitter over die zoekterm gezegd wordt en – belangrijk! – wíe dat doet. Als 'geboren harketeer' vind ik dat natuurlijk fantastisch. Want zo kun je heel specifiek gaan targeten.

Ik geef een voorbeeld: wij hebben op Search.twitter.com eens de zoekterm ‘KvK’ ingevoerd. Allerlei mensen werden zichtbaar die hadden getweet dat ze zich zojuist hadden ingeschreven bij de KvK. Wij kenden hen niet en zij kenden ons niet, maar wij hebben een reply gestuurd met de tekst: 'Gefeliciteerd!' Prettige kennismaking, of niet soms?

Ander voorbeeld. Aan het einde van elk kwartaal tweeten veel mensen: 'Ben bezig met de btw-aangifte,' en dan kun je replyen met: 'Sterkte!'

screenshot tweetdeck

Het is een eenvoudige manier om in contact te komen met iemand die je niet kende, maar die misschien wel geïnteresseerd zal zijn in je diensten. Welke zoektermen voor jou interessant zijn, is natuurlijk direct afhankelijk van de branche waarin je actief bent. Ben je accountant en zoek je nieuwe klanten, dan weet je vast wel raad met bovenstaande tweet 😉

Het kan ook heel direct werken. Wij hebben wel eens geantwoord op de vraag: 'Wie weet een goed webwinkelsyteem?' Een inkoppertje en onze reply was: 'Luondo!' (Zoals je vast wel weet is Luondo ons gratis webwinkelsysteem.)

Ik geef nog één laatste voorbeeld. Stel, je ziet een vraag in Search.twitter.com: 'Wie heeft er Facebook tips?' Wij hebben een blog met liefst 42 tips om meer uit Facebook te halen op onze website staan. Dan is het niet meer dan logisch om een linkje te sturen met de tekst: 'Hier vind je 42 tips over Facebook.'

Search.twitter.com werkt supergoed en is extreem eenvoudig. Je moet er wat tijd in stoppen, maar dat is het dubbel en dwars waard.

De combinatie Search.twitter.com met TweetDeck is wat mij betreft a marriage made in heaven.

Tweetdeck is een mooie tool om nóg meer uit Search.twitter.com te halen. Stel je voor dat er twintig termen zijn die je dagelijks wilt checken. Dat kun je elke keer handmatig doen, maar dan blijf je natuurlijk bezig. Beter is het om op TweetDeck een aantal kolommen aan te maken en je gewenste zoekwoorden in te voegen. Vanaf die plek zie je vervolgens alle tweets voorbij komen met de termen waar jij je op focust. Replyen doe je dan ook weer vanuit TweetDeck. Zó simpel, zó briljant.

Eén van onze beste teamleden hebben we door het toepassen van deze techniek binnengekregen. Dus Search.twitter.com is niet alleen waardevol voor harketing, ook HR kan er handig gebruik van maken. Echt een extreem waardevolle tool voor het optimaliseren van Twitter.

Twitter Tip #2: Gebruik Hootsuite voor het inplannen van je tweets

Wil je Twitter goed inzetten, dan moet je een constante presence hebben op het kanaal. Dat kun je doen door telkens die maximaal 140 tekens in te tikken, maar dat kost veel tijd en het leidt af van je andere bezigheden. Het is veel efficiënter om te batchen.

Wat ik daarmee bedoel? Veel vooruit werken en de content vervolgens strategisch inplannen. Dus zet eens in de zoveel tijd een partij (batch) tweets klaar, plan ze in op Hootsuite, en... Twitter werkt de komende tijd voor je zonder dat jij er omkijken naar hebt! Ook kun je bepaalde tweets die in het verleden goed gewerkt hebben zo nog een (paar) keer hergebruiken.

Planning is alles. If you fail to plan, you plan to fail. Zo cliché, maar zo waar.

Hootsuite scheelt je enorm veel tijd en je kunt veel strategischer een content planning maken.

screenshot planning tweet hootsuite

Twitter Tip #3: Een tweet die begint met @ wordt alleen door de volger gezien

Kleine tip, maar goed om te weten: wanneer je een bericht plaatst op Twitter en je begint het bericht met een @, dan komt het alleen bij die ene persoon terecht. Stel dat je een quote van mij wilt tweeten, dan is het zeker tof als je hem ook via @EelcoDeBoer naar mij stuurt, maar plaats dat apenstaartje niet aan het begin van je bericht als je wilt dat meer mensen dan die 'ene gast' je bericht lezen.

Wil je dat al je volgers je tweet zien, zorg er dan voor dat je de zin niet begint met een @.

Twitter Tip #4: Upload images rechtstreeks op Twitter voor grotere presence

Als je je images rechtstreeks uploadt naar Twitter worden ze beter getoond in de timeline dan wanneer je een linkje plaatst. Check maar eens een willekeurige Twitter timeline en je zult zien dat plaatjes de meeste ruimte innemen.

Heel simpel: plaats je een foto, doe dat rechtstreeks op Twitter. Zo domineer je de timeline veel meer dan bij tweets met louter tekst.

screenshot eelcodeboer tweet

Twitter Tip #5: Ga de interactie aan via je BetaalSociaal berichten

Via BetaalSociaal.nl geef je gratis content weg in ruil voor een tweet. Dat kan een rapport zijn, een video, of wat dan ook. Strikt gezien is de betaling niet 100% gratis, je betaalt immers via een tweet, kortom, mensen doen een 'sociale betaling'. Heb je die binnen, dan geef je iemand toegang tot jouw content en dit is via BetaalSociaal.nl volledig geautomatiseerd.
Gebruik je BetaalSociaal, dan krijg je extra volgers bij wijze van spreken cadeau. Zet altijd een apenstaartje en je eigen Twitternaam erin, want via die weg kun je vervolgens de interactie met nieuwe volgers aangaan.

Een sociale betaling die mij via een tweet gedaan wordt, reply ik altijd. Zo gaat de groei nog sneller.

screenshot betaalsociaal interactie

Twitter Tip #6: Met Tweetamonials op je site doe je aan gratis branding

Net als BetaalSociaal.nl is de Tweetamonial een andere waardevolle tool die wij hebben gecreëerd . Hiermee kun je de positieve berichten samenbrengen, die op Twitter over je zijn verschenen.

Is er op Twitter iets leuks over je gezegd, dan ga je dat bericht natuurlijk zeker retweeten. Maar nóg beter is het om dat soort tweets in een Tweetamonial widget te plaatsen. Dat is een stukje software dat je op je website kunt zetten en die toont dan niet alles wat er op Twitter over je wordt gezegd (want dat moet je niet willen), maar specifiek die tweets over jou die positief zijn.

Ik geef een voorbeeld uit onze dagelijkse praktijk. Zoals je weet is Luondo één van onze websites. We hebben daar de Tweetamonial widget geïnstalleerd waardoor je op de website allerlei positieve tweets van andere mensen over ons ziet langskomen. Dat is ontzettend krachtig, want al die testimonials scheppen vertrouwen.

De Tweetamonial-widget kun je eigenlijk in alle branches gebruiken. Geef je seminars of heb je een boek geschreven, laat al het positieve wat er over je wordt gezegd automatisch vastleggen in je Tweetamonial en gebruik dat om je business te versterken. Superwaardevol!

screenshot tweetamonial

Twitter Tip #7: Tweet vaker over dezelfde content

Deze tip ligt zo voor de hand dat bijna niemand het doet: tweet vaker over dezelfde content! Of je nu tweet over een blogpost of over een video die je hebt gemaakt, waarom zou je je beperken tot één berichtje? Door Twitter vaker in te zetten voor dezelfde content vergroot je je bereik.

Het is niet zo dat al je tweets altijd maar door al je volgers worden opgemerkt. Sterker, de meeste mensen zullen je tweets niet zien. Misschien niet leuk om te horen, maar kijk maar eens naar het gemiddeld aantal mensen dat iemand volgt. Dat zijn er vaak honderden, soms zelfs duizenden. Moet je nagaan hoe druk die timeline is!

De kans is groot dat negen van je tien volgers jouw tweet niet zien. Heb je het afgelopen uur niet getweet, dan zullen mensen die nu de timeline checken je bericht waarschijnlijk missen, want ze gaan echt niet een uur terug in de tijd.

Kortom, het is helemaal niet erg om regelmatig over dezelfde content te posten, want zo krijgen meer volgers je boodschap onder ogen. En uiteindelijk doe je hen daar een plezier mee, want ze zijn jou niet voor niets gaan volgen!

Twitter Tip #8: Een persoonlijk account én een bedrijfsaccount?

Deze tip is meer een overweging. Begrijp me goed, ik zeg niet dat je dit per se moet doen, maar het is iets om over na te denken. Is het voor jou interessant om een bedrijfsaccount te hebben naast je persoonlijke account?

Wij hebben bijvoorbeeld een Winst.nl account. Daar hebben we iemand op zitten en met behulp van de tools Search.twitter.com, Tweetdeck en Twitterads is die constant bezig met harketing. Ook plaatst hij ads op Twitter en doet hij de klantenservice via het kanaal.

Een eigen account laten draaien zou ik in de meeste gevallen gewoon aanraden, maar het loont om daarnaast een zakelijk account te hebben om via die weg echt dik op Twitter in te kunnen zetten.

screenshot support

Twitter Tip #9: Twitter Ads zijn een enorme opportunity

Wij hebben onze mailinglijst enorm uitgebreid door simpelweg alle Nederlandse en Vlaamse volgers van Richard Branson te gaan volgen. Zoals je misschien weet, ben ik een paar keer op Necker Island geweest, Branson's privé-eiland in de Cariben. Daar heb ik een blogpost over geschreven en dat heb ik gepromoot via een Twitter-ad met de tekst: 'Ontdek de lessen die ik heb geleerd op Sir Richard Branson’s privé-eiland, Necker Island.'

Iemand die Richard Branson volgt, weet negen van de tien keer dat hij Necker Island bezit. En dat niet alleen, reken maar dat een volger van Branson door dat magische eiland gefascineerd is en dat hij er het liefst eens een kijkje zou nemen. Dus als zo iemand een berichtje ziet van een Nederlandse gast die er geweest is, zal hij niet lang hoeven nadenken en zijn naam en e-mailadres achterlaten.

Zo hebben we razendsnel onze mailinglijst niet alleen gigantisch uitgebreid, maar ook nog eens specifiek met waardevolle mensen. Want wie Richard Branson volgt, valt 100% zeker ook in mijn doelgroep, dus met hen wil ik dolgraag in contact komen.

Zeker, het kost je wat geld, want het is adverteren, maar doe je dat goed, dan komt die investering minimaal tienvoudig naar je terug.

screen ad twitter

Twitter Tip #10 Target je specifieke doelgroep met Twitter ads

Aansluitend op de vorige tip: als je een advertentie plaatst op Twitter, kun je specifiek mensen targeten, die iemand anders volgen. Zo weet je zeker dat je aanbod 100% op maat is van degene die hem ontvangt. Specifieke targeting met een specifiek aanbod is echt goud waard en het is kinderlijk eenvoudig met Twitter ads.

Maak een (specifieke) advertentie of zelfs een specifieke landingspagina en grijp je kans met Twitter ads. Je kunt specifiek die mensen selecteren die jij graag wilt bereiken. Geen ruis, gewoon, boem, precies de juiste persoon. Als dat geen opportunity is! Stel je voor, je hebt concurrenten met veel volgers en die tover jij zo naar jou toe door hen te targeten. Hoe vet is dat!

screen targeting

Laat hieronder een reactie achter! 3 reacties
Elma de Bruijn - september 28, 2015

Vandaag een besluit genomen. Elke dag dat ik een nuttige tip zie, dan pas ik het direct toe. Anders heeft het lezen toch geen zin.
Ik ben (weer) begonnen met #tip1

Reply
Walter Jongenelis - september 29, 2015

Eelco, super vette tips om meer te doen met Twitter. Ik ga zeker meer gebruik maken van deze suggesties. Luondo is ook super.

Reply
Djack - oktober 11, 2015

Hoi Eelco! Bedankt weer voor je gave Twitter tips. Ook deze tips zijn weer direct toepasbaar: TOP! Gr, Djack

Reply

Laat een reactie achter: