emailmarketing

The Money Is in The List (part two)

Geen reacties

Gisteren ben ik begonnen aan een blog in drie delen, geheel en al over e-mail marketing.

Om het eerste deel te lezen, klik hier: The Money Is in The List (part one).

Ik kan me voorstellen dat je met al je bedrijfsprocessen geen tijd hebt om constant allemaal e-mails voor aan je mailinglijst te schrijven. Vaak haalt de tijd je in en voordat je het weet, ben je een maand verder en heb je eigenlijk al weken geen mail meer naar je mailinglijst gestuurd.

Eigenlijk werkt het een beetje hetzelfde als met vriendschappen. Als jij je vrienden bijvoorbeeld een paar keer per week ziet, dan raak je nooit uitgepraat. Er is altijd nieuwe informatie. Met Daniëlle, mijn ouders en vrienden heb ik hetzelfde: ik raak nooit uitgepraat want er is altijd weer nieuwe gespreksstof.

Stel vervolgens dat je een vriend een halfjaar niet hebt gesproken en op geen enkele manier contact hebt gehad (niet via de telefoon, internet of wat dan ook). Wat als je hem erna weer tegenkomt in een restaurant of bar? Is de kans dan heel erg groot dat er een stilte valt of niet?

Eigenlijk is dit heel erg raar, want je hebt diegene al heel erg lang niet gesproken. Je zou dus juist heel veel stof moeten hebben om te delen, maar toch valt er een bepaalde stilte.

Met e-mail marketing werkt het precies hetzelfde. Als jij heel erg lang niet van je laat horen, vergeten mensen je. Het verwatert een klein beetje en als je dan weer een mail stuurt, hebben ze zoiets van: tja, waarom zouden we hem lezen? Die relatie is toch enigszins verwaterd.

Zorg er dus voor dat je regelmatig waardevolle informatie verstuurt. Maar zoals ik eerder ook al zei: het kan zijn dat de tijd je inhaalt en dat je geen tijd hebt om e-mails te versturen. Daar is helemaal niets mis mee, want hier is natuurlijk iets geniaals op gevonden:

Autoresponder

Een autoresponder is een systeem waarmee je geautomatiseerd e-mails kunt versturen.

Over de twee marathons die ik heb gelopen heb ik jaren terug een E-book geschreven en hier heb ik toentertijd ook een autoresponder voor gemaakt. Van tevoren had ik tien e-mails geschreven (en dan hebben we het al over 2005) en op het moment dat iemand zich nu aanmeldt voor mijn mailinglijst, krijgen ze vandaag e-mail nummer 1. Over drie dagen krijgen ze e-mail nummer 2, over zes dagen e-mail nummer 3, over tien dagen nummer 4 en ga zo maar door.

Tot op de dag van vandaag schrijven zich nog dagelijks mensen in op deze mailinglijst. En als iemand zich vandaag aanmeldt, krijgt diegene vandaag dus e-mail nummer 1, terwijl ik deze e-mail al vijf jaar geleden heb geschreven.

Omdat ik deze e-mails in een autoresponder heb geplaatst, krijg ik nog steeds, tot op de dag van vandaag, e-mails binnen van mensen die alle waardevolle informatie enorm waarderen die ze op het gebied van hardlopen van mij krijgen.

Op deze manier kun je dus geautomatiseerd een relatie aangaan en dat is de kracht van een autoresponder.

In de eerste paar e-mails kun je bijvoorbeeld echt waardevolle informatie versturen, zodat je zeker weet dat je lezers bij jou een goed gevoel gaan krijgen en jou niet snel zullen vergeten.

Het mooiste natuurlijk is dat die autoresponder eigenlijk oneindig is en dat het constant doorgaat. Zorg er dus voor dat je echt een autoresponder gaat gebruiken.

FEIT: Denken dat je bezoekers zelf terugkeren naar je website is een illusie

Van alle bezoekers die op je website komen, zal 99% nooit meer terugkomen.

Hoe mooi je website ook is, hoeveel fantastische en waardevolle informatie er ook op staat en hoe spannend je site ook is, het maakt niets uit.

Denk er maar eens zelf over na: hoeveel websites bekijk jij op regelmatige basis? Hoeveel websites bekijk jij bijvoorbeeld dagelijks? Ik kan je garanderen dat dit er hoogstens tien of vijftien zijn. De kans dat jouw website bij iemand anders op dat lijstje staat, is dus gewoon heel erg klein. Dat is de realiteit.

Waar je dus absoluut voor moet gaan zorgen, is dat je er niet vanuit gaan dat de bezoekers van jouw website weer uit zichzelf terugkomen. Laat ze daarom hun naam en e-mailadres achterlaten.

Op die manier kun jij ze wanneer jij dat wilt op de hoogte stellen en kun je ze door middel van e-mail marketing naar je website krijgen. Dit is een heel stuk beter dan hopen dat mensen vanzelf weer naar je website terugkomen, want geloof me: die kans is heel erg klein.

Als jij structureel elke dag nieuwe mensen op je mailinglijst krijgt – wat absoluut gaat gebeuren als jij een goed aanmeldformulier op je website hebt – dan zul je zien dat je mailinglijst elke dag groeit en dat je op die manier elke keer dat je een mail stuurt veel meer bezoekers naar je website krijgt. Pas e-mail marketing dus absoluut toe.

Direct mailing

Naast autoresponders heb je ook nog de direct mailing. Een direct mailing is in feite niets anders dan het versturen van een mail op het moment dat je die mail aanmaakt.

Stel je voor dat je morgenavond een webinar geeft – iets wat ik ook elke ondernemer aanraad om te doen – dan kun je vandaag een mail eruit sturen en komt deze gewoon direct of binnen enkele minuten aan. Dat is een direct mailing en dit werkt natuurlijk ook erg goed.

Frequentie

Hoe vaak moet je een e-mail versturen?

Dit is een van de meest gestelde vragen over e-mail marketing, gepaard met: “Vinden mensen dit niet irritant?” en “We krijgen klachten van mensen die vinden dat we te vaak mailen”. Dit zijn allemaal bezwaren die je inderdaad kunt opvoeren om minder vaak e-mails te versturen.

Mijn advies daarentegen is om te kijken naar de resultaten. Hoeveel omzet doe je meer als je vaker e-mails verstuurt? Hoeveel meer reacties krijg je op je website als je frequenter e-mails verstuurt? Hoe is de relatie met je klanten op het moment dat je regelmatig contact met hen opneemt per e-mail?

De frequentie is dus helemaal aan jezelf en ligt ook grotendeels aan de markt.

Stel je voor dat je inderdaad een kapperszaak hebt, dan is het misschien niet handig om drie keer per week een e-mail te versturen. Eén keer per twee weken zou bijvoorbeeld een betere frequentie kunnen zijn.

Een mooie case vind ik wederom mijn autoresponder op het gebied van hardlopen:

Een vriendin van mij heb ik er ooit op gewezen dat ik een autoresponder had op het gebied van hardlopen. Vervolgens is zij gaan kijken en heeft ze zich ingeschreven voor die nieuwsbrief.

Deze vriendin van mij heeft absoluut een hekel aan hardlopen. Ze heeft er niets mee, maar ze vond het gewoon leuk om te kijken waar ik mee bezig was en dus had ze zich ingeschreven.

Twee keer per week stuurde ik haar een mail over hardlopen en in de eerste zes mails gaf ik waardevolle informatie. Pas na drieënhalve week, vanaf mail nummer 7, begon ik met verkopen.

Hierin stond iets van: “Ik heb ook een E-book, dus mocht je interesse hebben, klik dan hier om het te kopen.”

Ik had heel hoge conversies en de resultaten waren gewoon supergoed. Totdat die vriendin van mij me belde en zei: “Oh, wat irritant die mails van jou, zeg! Je stuurt ze echt veel te vaak.”

Nu sta ik altijd open voor kritiek en luister ook altijd als iemand kritiek levert, zeker als het van een goede vriendin komt. Op basis van haar kritiek besloot ik dus om niet twee mails per week te sturen, maar slechts één mail. Ik dacht dat ik op deze manier wat minder mensen zou irriteren, minder afmeldingen zou krijgen en dat het nog beter zou gaan.

Het interessante is dat mijn verkopen met 40% zakten. Op het moment dat iemand bij de zevende mail was beland, zag ik dus dat het aantal verkopen met 40% was gezakt. Ik snapte er niets van, totdat ik er een beetje bij na ging denken…

Op het moment dat iemand vandaag begint met hardlopen, is de kans dat zij over zeven weken nog steeds structureel aan het hardlopen zijn gigantisch klein.

Wat is nu de realiteit? Mensen beginnen ergens enthousiast aan, maar na twee tot drie weken stoppen ze ermee. In het eerste geval kregen ze al na drie tot drieënhalve week een aanbod van mij, nadat ik ze al zes keer waardevolle informatie had toegestuurd. En de kans dat ze na drie weken nog hardlopen is natuurlijk veel groter.

Ook al zijn ze na drie weken al gestopt met hardlopen, dan is de kans veel groter dat zij het nog wel willen oppakken. Dat is dus de reden waarom ik in de hardloopmarkt frequenter e-mails moet versturen.

Aan mijn internet marketing lijst stuur ik gemiddeld zo’n drie e-mails per week en tijdens lanceringen nog een stuk meer. Ik zal dit zeker nooit aanpassen, want het werkt voor mij.

Hoe bouw je een mailinglijst op?

Je weet nu dat het belangrijk is om e-mail marketing toe te passen, maar je moet er ook naar gaan kijken hoe je ervoor zorgt dat er zoveel mogelijk mensen op je mailinglijst komen te staan. Dit moet je natuurlijk op goede maar legitieme wijze doen.

Opt-in pagina

Het beste wat je kunt doen is een opt-in pagina maken. Dit is een pagina met maar één doel en dat is het verkrijgen van een naam en e-mailadres. Dit zijn vaak van die kleine, lelijke pagina’s met een rode headline waarop een bezoeker echt maar één ding kan doen: het invullen van zijn naam en e-mailadres.

Wij hebben met zulke pagina’s conversies gescoord tot bijna 40%, wat natuurlijk absurd goede resultaten zijn. Als honderd mensen op je website komen, houdt dit dus in dat je veertig mensen op je mailinglijst erbij hebt.

Stel je krijgt per maand 10.000 bezoekers naar je website, dan krijg je daar 4000 mensen van op je mailinglijst. Dat is natuurlijk gigantisch waardevol en dit kan heel veel voor jou en je business betekenen.

Toch zijn heel veel bedrijven bang om dit toe te passen, omdat het niet zo mooi is. Ik heb echter altijd de overtuiging dat iets wat goed werkt en dus goede resultaten heeft, beter is dan iets wat heel mooi is maar waarvan de resultaten veel minder zijn.

Een opt-in pagina is dus iets wat je absoluut moet gaan toepassen als je het maximale resultaat uit je internet marketing strategie wilt behalen.

Opt-in box

Mocht je geen opt-in pagina hebben, dan kun je ook werken met een opt-in box.

Dit is in feite niets anders dan een klein boxje dat je op je website hebt staan waarin je bijvoorbeeld zegt:

  • “Vul je naam en e-mailadres in, dan krijg je een gratis blauwdruk over hoe je je platen schoon kunt maken.”
  • “Vul je naam en e-mailadres en je krijgt gratis updates wanneer onze kapperszaak speciale aanbiedingen heeft.”
  • “Vul je naam en e-mailadres in om de recepten te krijgen van restaurant Markies.”

Dat noemen ze een zogenaamde opt-in box en zo’n opt-in box moet absoluut op elke website staan. Op deze manier krijg je namelijk structureel nieuwe mensen op je mailinglijst en kun je dus op een heel goede manier e-mailmarketing toepassen.

Waarde + Marketing = Goud

Op het moment dat jij veel waarde biedt aan je klant (en dat kun je dus heel goed doen via e-mailmarketing), dan zullen mensen dat heel erg waarderen en zullen je bedrijf en jij ook absoluut in de top of mind awareness werken.

Daarnaast is het heel erg belangrijk om ook marketing te bedrijven. Je moet niet te bang zijn om ook af en toe te verkopen aan de mensen die zich hebben ingeschreven op je mailinglijst.

Als je die combinatie met elkaar gaat koppelen – waarde geven en marketing bedrijven – dan zul je zien dat je gouden resultaten zult behalen. Als je dit gewoon goed doet, zal dit heel goed voor je werken!

Succes!

Eelco de Boer

PS Morgen volgt het laatste deel van de driedelige blogpost over e-mail marketing, maar volgende week komen er nog veel meer blogs aan, waaronder een zeer uitgebreide blog over affiliate marketing!

Update: om het laatste deel van deze blog te lezen, klik hier: The Money Is In The List (part three)

Enormail

Misschien vind je dit ook interessant

The money is in the list (part one)

Ik heb het al vaker over e-mail marketing gehad, maar nog nooit heb ik dit echt uitgebreid in een blogpost behandeld. Daarom ga ik alle relevante informatie hierover met jullie delen in drie opeenvolgende artikelen. Ook al zou je helemaal niets van al mijn tips, trucs en technieken gaan toepassen en alleen maar gebruikmaken van…

Lees verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

The money is in the list (part one)
The Money Is in The List (part three)
Menu