Ondernemerschap

Leren van Succesvolle Start-ups: AirBnB!

3 reacties

Succesvolle start-ups lijken als paddenstoelen uit de grond te schieten en grotere ondernemingen struikelen over elkaar om ze in te lijven voor bedragen waar je oren van klapperen.

Als ze niet overgenomen worden lijkt de geldstroom van externe financiers niet te stoppen en vrijwel elk respectabel bedrijf heeft tegenwoordig wel een start-up programma om deze te ondersteunen.

Een zo’n succesvolle start-up is AirBnB: wat kunnen wij van hen leren en toepassen binnen ons eigen bedrijf? 

AirBnB

AirBnB is een veelbesproken start-up die in heel veel landen actief is en enorm hard groeit.

De oprichters van AirBnB woonden in 2007 samen in San Francisco. Nadat de huisbaas een huurverhoging had aangekondigd kwamen ze op een idee.

Ze zijn hun luchtbedjes gaan verhuren aan congresbezoekers die niet terecht konden in de volle hotels van de stad. In het eerste weekend verdienden ze hiermee $ 1.000,- en was hun businessidee geboren.

Ze zijn nooit gestart met het idee dat er uiteindelijk miljoenen mensen gebruik zouden gaan maken van hun dienst,  maar er werken op dit moment zo’n 500 mensen, ze hebben kantoren in 10 landen en hebben meer dan 15 miljoen geboekte overnachtingen in 34.000 steden en 190 landen.

Les 1: screw it, let’s do it!

De eerste les die we gelijk kunnen trekken uit AirBnB is “SCREW it let’s do it”, een van Richard Bransons favoriete gezegden en ook de titel van een van zijn business-boeken.

Stap 1 in het opzetten van je bedrijf hoeft niet ingewikkeld te zijn. Als je te lang nadenkt over de eerste stap is er altijd wel iemand anders die iets meer ballen heeft dan jij!

Zie niet te veel beren op de weg. Zeg eerst ja en ga daarna kijken naar hoe je het kan realiseren.

Les 2: keep it simple, stupid.

Een tweede les is ook dat een idee niet altijd ingewikkeld hoeft te zijn om succesvol te worden.

Het kan soms zo makkelijk zijn: verhuur je luchtbedje, verkoop paraplu’s als het regent en ijs als de zon schijnt!

succesvolle start-ups

Les 3: topservice!

AirBnB heeft klanten aan twee kanten, aan de ene kant de verhuurder en aan de andere kant de huurders. Voor AirBnB is het van wezenlijk belang dat beide partijen een top-ervaring hebben.

AirBnB heeft er aan de huurderskant voor gezorgd dat de interface die ze gebruiken heel erg gebruiksvriendelijk is. In een muisklik is er zichtbaar welke appartementen beschikbaar zijn op de door jouw gewenste locatie en welke aan jouw eisen voldoen.

Je hebt als huurder inzicht in de beoordelingen van zowel de locatie als de verhuurder. Dit schept vertrouwen en door persoonlijke ervaringen en goede fotografie wordt er vooraf een goed beeld geschept van het te boeken verblijf.

Ook aan de verhuurderskant probeert AirBnB een perfecte beleving te garanderen. Je verhuurt toch je huis met alle mogelijke risico’s van dien.

Om deze onzekerheid weg te nemen heeft AirBnB een first class klantenservice. Er is een verzekerd bedrag van $1.000.000,- op het moment dat een huurder zicht misdraagt en je fijne stulpje sloopt.

In het begin bestond de klantenservice uit één man en zijn mobiele telefoon, nu zijn er honderden agents aan het werk die bereikbaar zijn via telefoon,chat e-mail en dat alles 24/7 en in elke tijdzone.

Voor AirBNB is het van het grootste belang dat de mensen die hun persoonlijke eigendommen verhuren dat met een gerust hart doen en dat ze bereikbaar zijn. Ze gaan hier verder in dan enig ander bedrijf.

Een aantal voorbeelden van de extreme klantenservice van AirBnb:

vinkje Toen een AirBnB host een reservering van de bruidsdames had gecanceld op de daadwerkelijke trouwdag, gaf AirBnB een voucher ter waarde van $1.000,- om toch nog een reservering te kunnen maken.
vinkje Het versturen van een broodbakboek aan een bakfan.
vinkje Het versturen van een Pearl Jam t-shirt aan een groot fan.
vinkje Het versturen van een kinderwagen naar een verhuurder die een gezin met kleine kinderen te gast had.

Weet wie je klanten zijn, soms zijn dit niet alleen de mensen die je producten afnemen maar heb je meerdere “klanten”. Dus ook bijvoorbeeld je leveranciers, je partners, je medewerkers etc. etc. Zorg dat voor iedereen de ervaringen met jou tiptop zijn en dat ze ambassadeurs van je worden.

Verras met je klantenservice, go the extra mile en verras klanten.

Bij Winst.nl verwelkomen we nieuwe klanten veelal met een persoonlijke handgeschreven kaart en een mooi boek waar ze direct nieuwe inspiratie uit kunnen gaan halen. Mensen verwachten dit niet en dat levert vaak leuke reacties op!

Anderzijds worden wij hier op kantoor soms verrast door onze klanten die chocola, taart, boeken en soms zelfs een kratje bier opsturen (waarvoor hier nog even publiekelijk dank Arjan 🙂 ).

Dit soort ervaringen blijven je bij en kunnen soms zelfs viraal gaan wanneer ze in het geval van AirBnB gedeeld worden op social media.

Les 4: slimme partnering

Als we kijken naar de snelle groei van AirBnB dan hebben ze dit ook veelal te danken doordat ze slim gebruik maken van partners.

Zo maakt AirBnB gebruik van lokale fotografen die in opdracht (kosteloos) de beschikbaar gestelde woningen fotograferen. Win-win: voor de verhuurder is het makkelijk omdat hij zelf niet hoeft te fotograferen, voor AirBnB is het belangrijk om uniforme kwaliteit te waarborgen op de site.

Dan is er nog hun samenwerking met Concur voor de zakelijke markt, waardoor zakelijke reizigers makkelijker gebruik kunnen maken van het platform. Er worden alleen huizen vertoond die passen binnen een zakelijk bezoek – denk aan het aanwezig zijn van faciliteiten die voor de zakelijke reiziger belangrijk zijn (WiFi, openbaar vervoer, etc.) Daarnaast is de administratie zo geregeld dat het voldoet aan de eisen die een werkgever stelt aan de reiskosten die een werknemer maakt.

Gemeentes die in eerste instantie vrij kritisch tegenover AirBnB stonden en in sommige gevallen zelfs tot het verbieden van AirBnB over gingen, worden door het bedrijf uitgenodigd om te praten over een eventuele samenwerking.

In de gemeente Amsterdam gaat de samenwerking vanaf 2015 van start waardoor de illegale verhuur tegen kan worden gegaan en er toeristenbelasting kan worden geheven.

De gemeente zal hierdoor waarschijnlijk bijna een miljoen extra belastinggeld binnen gaan halen.

Wat dus lijkt op een vijand kan door een goede partnerstrategie worden omgebogen in een vruchtbare samenwerking.

Kijk kritisch naar je eigen business en maak gebruik van partners om gaten in je dienstverlening op te pakken, je dienstverlening te optimaliseren of je concurrentiepositie te verbeteren.

Kun je zelf bepaalde werkzaamheden niet of kunnen andere partijen dit beter? Loop er niet op vast maar zorg ervoor dat je dit soort zaken uitbesteed.

Win-win!

Les 5: Usability

Ik noemde de interface van AirBnB al even hierboven. AirBnB heeft een fool proof website en de gebruiksvriendelijkheid van hun site heeft vast en zeker bijgedragen aan hun succes.

AirBnB website

 

Er is direct duidelijk wat de bedoeling is. Op deze site kun je terecht voor het huren van een ruimte waar ook ter wereld, of je eigen ruimte te huur aanbieden. Het is clean en duidelijk.

Is jouw website ook fool proof? Weet een nieuwe bezoeker in een oogopslag wat hij aan jou heeft en wat er van hem verwacht wordt?

Test het eens, vraag willekeurige personen om een keer door je site te navigeren. Kijk hoe zijn navigatiegedrag is en wat zijn struikelblokken zijn.

Je kunt overigens ook in Analytics duiken om te kijken waar potentiële klanten afhaken, zodat je je website / usability gericht kunt verbeteren. 

Zorg voor duidelijke communicatie, met bulletpoints, call to actions en afwijkend kleurgebruik om het je gebruiker makkelijk te maken en je ervan te verzekeren dat hij/zij terug zal komen. 

Go go go!

Zorg ervoor dat je slim kijkt naar mogelijkheden om nieuwe markten aan te boren met je bestaande product, zoals bijvoorbeeld AirBnB met de zakelijke markt heeft gedaan.

Welke andere markten kun je bestormen met jouw product of dienst, welke kleine aanpassingen kun je maken om andere markten te veroveren? En welke partners kun je daarvoor laten aanhaken?

Wees creatief, ook met bedreigingen, kijk of je een bedreiging wellicht kan ombuigen naar een kans voor je bedrijf!

Ga ver in je dienstverlening, als je werkt op basis van wederkerigheid zal dit op langere termijn altijd op een positieve manier terugkomen.

Heb jij nog mooie voorbeelden van succesvolle start-ups? Heb je hier ook concrete zaken van geleerd?

Tags:

Misschien vind je dit ook interessant

hangmat

Een Shortcut naar Succes?

Ondernemers-succes is niet voor iedereen weggelegd - dat blijkt o.a. uit cijfers van de KvK, die in de eerste helft van 2012 aangaven dat maar liefst de helft van de startende ondernemers binnen 5 jaar de handdoek (al dan niet noodgedwongen) in de ring gooit. Wat zijn de factoren die bepalen welke ondernemer succesvol wordt en welke niet? Ga voor de...
Lees verder
Koters in Kos

WHPH # 6: Koters in Kos

Afgelopen week was ik met mijn 2 vrouwen even de zon opzoeken in Griekenland, Kos. Toen Dani 13 weken was zijn we al naar Ibiza geweest en toen ging alles helemaal perfect. Nu ging bijna alles perfect!      Als je met een baby reist heb je net even wat meer bagage mee, vooral de "MaxiCosi" heeft...
Lees verder

3 reacties. Reactie plaatsen

Rowdy Groothedde
8 september 2014 11:20

Mooie casestudy van een idee dat eigenlijk zo voor de hand ligt.

Goede ideeën komen vaak voor uit het ‘oplossen’ van een probleem.

Leuk om te lezen!

Beantwoorden

Beste Chris,

Een goed, duidelijk en leerzaam artikel!
Bedankt hiervoor.

Het grappige is dat in Leiden een grote, moderne woonark heb en hem verhuur via AirBnB. Ik krijg alleen maar leuke en bijzondere gasten van waar ook ter wereld.
Ik ben zeer tevreden over AirBnB en kende het verhaal achter hun business al.

Nogmaals bedankt,

Vriendelijke groet,

Ruud Kenter

Beantwoorden

Leuk voor AirBnb dat hun start-up succesvol was,

Maar helaas ken ik genoeg start-ups die vreselijk mislukte.
Als jouw start-up geen specifieke vraag (demand) of probleem oplost en er al meerdere bedrijven hetzelfde doen wat jij doet, dan wordt het staande houden van het bedrijf al een stuk moeilijker.

Toch veel geluk gewenst aan alle nieuwe start-ups die het alsnog willen proberen!

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

facebook ad scheduling
Meer Resultaat uit Facebook Ads door Ad Scheduling!
Een Miljoen Euro’s Aan Waarde Letterlijk Weggegooid
Menu