Ondernemerschap

Slechter Dan Dit Zal Het Niet Worden

9 reacties

Het gebeurt maar al te vaak dat startende ondernemers blijven steken in de zogenaamde logofase. Deze fase houdt simpelweg in dat je bijvoorbeeld eerst het logo van je website perfect wilt hebben voor je visitekaartjes kunt gaan drukken. Pas als dat achter de rug is, kun je visitekaartjes uitdelen.

Veel ondernemers laten dus geen visitekaartjes drukken als ze nog geen logo hebben. Hierdoor lopen ze veel kansen mis. Op een netwerkevenement hebben ze bijvoorbeeld geen visitekaartjes bij zich, omdat ze nog geen logo voor hun bedrijf bedacht hebben. Of erger nog: ze gaan niet naar een netwerkevenement omdat ze nog geen visitekaartjes hebben!

In 2005 ben ik met een bevriende ondernemer naar een internetmarketingseminar in Londen geweest. Voordat deze vriend naar dit seminar ging, wilde hij per se visitekaartjes hebben. Het probleem was alleen dat hij nog bij een bedrijf werkte waarvan hij de visitekaartjes niet wilde gebruiken.

In Londen stond de oplossing gewoon op straat: een machine waarmee je zelf visitekaartjes kon maken. Het enige wat hij in feite kon doen was tekst op een wit kaartje printen, maar toen had hij wel visitekaartjes. Voor een paar tientjes heeft hij er direct honderd laten drukken. Op deze manier kon hij op het seminar visitekaartjes met zijn eigen e-mailadres weggeven.

 

De visitekaartjes zagen er niet uit, maar hij heeft wel heel goede contacten gelegd. Het gaat er ook niet om hoe je visitekaartje eruitzien, het gaat erom dat mensen je kunnen bereiken. Het motto “slechter dan dit zal het niet worden” of “the only way is up” past hier goed bij. Beter een spuuglelijke website dan geen website.

Hetzelfde geldt voor websites. Er zijn heel veel websites die voor 95% af zijn, maar die toch niet online komen omdat het nog net niet helemaal af is. Een website die voor 95% af is en online staat, is echter vele malen beter dan een website die voor 99% af is maar nog niet online staat.

De realiteit is dat hoe langer je wacht met het online plaatsen van jouw website, des te langer het gaat duren voordat je er resultaten mee zult behalen. Een website die niet online staat, kan geen inschrijvingen op een nieuwsbrief krijgen, zal geen rankings opbouwen in Google en zal nooit geld op gaan leveren.

Toch hebben mensen het idee dat hun website perfect moet zijn voordat hij online staat. Dit hoeft helemaal niet, want het mooie van een website is dat je hem simpelweg altijd kunt aanpassen.

Als een van mijn websites bijvoorbeeld voor 50% af is (en de andere 50% van de functionaliteiten nog ontbreekt) dan gooi ik hem online. Op basis van wat ik op dat moment heb, kan ik namelijk bijsturen. Ik baal er ook niet van dat bepaalde functionaliteiten er nog niet in zitten. Ik weet namelijk dat het niet slechter zal worden dan dit.

Doordat je online gaat, kun je gemakkelijker bijsturen en krijg je ook veel meer input van de bezoekers, maar je leert ook van je eigen ervaring. Misschien kom je er dan wel achter dat een aantal functionaliteiten die je in eerste instantie wilde inbouwen helemaal niet zo belangrijk zijn.

Quote 'grow your wings'

Het kan altijd beter

Alles kan altijd beter: je website, je E-book, je webshop, je financiën… maar ‘goed genoeg’ is vaak gewoon al goed genoeg – of in ieder geval goed genoeg om online te komen! Mijn advies is dus om gewoon alles online te gooien, ook al heb je dat tot nu toe uitgesteld omdat het nog niet perfect genoeg zou zijn. Vanuit die startpositie kun je vervolgens bijsturen.

Het maakt je bezoekers ook echt niet uit of iets niet helemaal perfect is, of bepaalde teksten niet helemaal kloppen of als bepaalde functionaliteiten ontbreken. Ze zijn er namelijk helemaal niet mee bezig. Jij bent er misschien volop mee bezig, maar zij zeker niet. Ze hebben er ook geen idee van wat jij nog allemaal wilt plaatsen op je website.

Laatst las ik een boek waarin een spreker vertelde wat zijn grootste inzicht was tijdens het spreken in het openbaar. Hij leerde zijn presentaties altijd compleet uit zijn hoofd, totdat hij er een keer achterkwam dat hij een heel stuk uit zijn presentatie had overgeslagen. Naderhand kreeg hij alsnog heel veel positieve reacties.

Zijn inzicht was dat mensen niet wisten wat hij hun wilde vertellen. Als hij dus iets vergat, dan was dat eigenlijk helemaal niet zo’n grote ramp! Momenteel staat hij veel relaxter op het podium en vertelt hij gewoon zijn verhaaltje in plaats van dat hij alles perfect uit zijn hoofd leert. Mensen weten dus niet wat jij allemaal van plan bent met je website. Als er een paar functionaliteiten nog niet werken: no worries!

Het is nooit af

Een website is net als een huis: ze zijn beide nooit af. Er valt altijd wel wat aan te verbeteren, maar als je wasmachine het bijvoorbeeld begeeft, dan ga je ook niet op straat slapen. Hetzelfde geldt voor websites: als je website nog niet helemaal perfect is, hoeft dat nog geen reden te zijn om hem niet online te plaatsen.

Slechter dan dit zal het dus niet worden. Ga gewoon online, zorg ervoor dat je vervolgens bijstuurt en begin nu al met het behalen van resultaten. Scoren is namelijk altijd belangrijker dan de mening van iemand die vindt dat je website niet helemaal perfect is!

Winst.nl boek


Dit was een fragment van mijn boek:
“Winst.nl: Succesvol dankzij het internet”Meer lezen?
Klik dan hier om het boek direct te bestellen!
Tags:

Misschien vind je dit ook interessant

Betrouwbare Adviseurs?

“Alle informatie die men zoekt is al beschikbaar, toch?”. Klopt! Vrijwel alle informatie die jij en ik in het kopje hebben zitten zit ongetwijfeld in gedeeltes ook al in iemand anders’ kopje en in de meeste gevallen staat het ook al ergens op een of andere website. Betekent dit dan niet dat ik helemaal niks...
Lees verder

Mijn dag kan niet meer stuk

Sinds 18 Januari dit jaar wonen Danielle en ik in Amsterdam en sinds Februari huur ik een prachtig kantoor aan de Weesperzijde in Amsterdam. Bij ons om de hoek zit een kleine broodjeszaak waarvan de eigenaresse nu bijna een jaar actief is in de zaak. Ze doet alles zelf en ze doet het fantastisch, alleen...
Lees verder

9 reacties. Reactie plaatsen

Mooi artikel Eelco!

Hetzelfde inzicht heb ik enige tijd gekregen. Ik ontwikkelde een systeem om de (SEO) status van je website bij te kunnen houden, genaamd ForceSEO.

Niet alleen omdat ik het zonde vond om er mee te wachten tot het perfect was, maar ook omdat ik altijd meteen wil weten wat mensen er van vinden! Zelf ben ik natuurlijk altijd enthousiast bij het maken van een site, maar is de doelgroep dat ook?

De site was nog niet af, de functies nog niet compleet, maar ook dat is iets wat een voordeel kan hebben naar de gebruikers toe. Na lancering voegde ik nieuwe functies als de Google Positie tracker toe en de gebruikers zien dat je actief aan het systeem bezig bent om deze beter te maken!

Beantwoorden

Heel herkenbaar Eelco.

Als je neigt naar perfectionisme schuif je alles voor je uit, omdat je denkt dat je op “minder goed”, zal worden afgerekend.
En ja, een website of shop is een gebed zonder eind. Verbeter mijn webshop al meer dan een jaar bijna wekelijks. Desalniettemin heb ik er een hoop lol aan.
Voor mij is het “een schilderij dat steeds mooier wordt”.

Beantwoorden

Artikel naar mijn hart Eelco! Is natuurlijk ook mijn stokpaardje: Afrekenen met Perfectionisme & Faalangst.

Vrijdag a.s. geef ik een gratis lezing over dit onderwerp (omg. Alkmaar). Ik vind het fijn om te merken dat ik heb besloten dit nauwelijks voor te bereiden. Dan focus ik tenminste op mijn publiek en wat zij willen weten en niet op mijn verhaal. Dit had ik vroeger nooit gedurfd!

Beantwoorden

Helemaal mee eens Eelco. Ik ben vorige maand met mijn eigen blog begonnen zonder dat ik ‘een product’ heb of een gratis eBook om weg te geven.

Door simpelweg te starten en niet te blijven hangen op het neerzetten van de ‘perfecte’ website kom je al snel op nieuwe ideeën.

Het oude “Al doende leert men” blijkt nog altijd op te gaan.

En starten is het halve werk! (zo ongeveer dan 😉

Beantwoorden

Goed stuk!

Mijn website is ook een groeidocument die ik doorlopend aanpas met de tips en inzichten die ik ‘onderweg’ opdoe en leer van jou en anderen.

Door deze tip uit jouw boek heb ik ook mijn e-cursus ‘Maak je eigen huisstijl en logo’ al op het web aangeboden voordat hij echt helemaal klaar of perfect was. Door dit te doen kreeg ik feedback en kon ik enkele dingen aanpassen en verbeteren.

Zonder dat advies uit je boek had ik die stap misschien nu nog niet genomen.

Thanks! Grtz, Linda

Beantwoorden

Heb zelf ook een blog en baal er ook weleens van dat alles niet helemaal perfect is. Maar nu ik de bovenstaande reacties en dit artikel lees hoef ik me daar eigenlijk helemaal geen zorgen om te maken.

Gewoon van start gaan en lekker bezig blijven. En zoals Gregor zegt: “Al doende leert men”.

Beantwoorden

Mooi verhaal Eelco,

Maar ik zie steeds meer blogs binnenkomen die zo uit je boek komen. ( winst.nl )

Volg je graag, gooi er wat nieuws in voor de mensen die je boeken lezen.

Mvg. T

Beantwoorden

Leuk artikel.
Ben je boek aan het lezen.
Ik zie je boek als een leuke samenvatting van wat jij me allemaal geleerd hebt bij het coachtraject.
“Perfectionisme lijdt tot verlamming.”
Ik geloof Winston Churchill.

Beantwoorden
Hans Koekkoek
7 januari 2013 16:58

Goed artikel. Perfectie bestaat immers niet. Nike is niet voor niets zo succesvol met hun slogan ‘just do it’.

Kleine opmerking over de titel van dit blog: staaks haaks op je eigen opmerkingen over SEO vriendelijke blogtitels (-:

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Donald Trump
Pressure
Webinar Aanmelden
Menu