Ondernemerschap

Richard Branson: Miljardair, Lifestyle, Impact. 15 Succeslessen van Richard Branson

Geen reacties

Richard Branson is niet voor niets de held van miljoenen ondernemers. Hij doet precies wat hij leuk én belangrijk vindt en is daar extreem succesvol mee.

Ik heb het voorrecht gehad om een aantal maal op zijn eiland “Necker Island” te verblijven, met hem mee te gaan naar Zuid Afrika en London. Amazing.

In het Branson-imperium draait het in de kern om lol hebben. Je kunt je een minder businessmodel voorstellen.

Leer wat Branson zo Branson maakt met deze 15 succeslessen en doe er je voordeel mee.

1. Denk groot

Hij begon met een studentenblaadje, verkocht wat advertenties, stapte over op de platenverkoop en… ruim veertig jaar later heeft hij acht miljardenbedrijven in acht verschillende branches opgezet. En nog is hij niet klaar. Met Virgin Galactic wil Branson de ruimte veroveren en met Virgin Oceanic gaat hij trips naar de diepzee aanbieden. Daaruit kun je maar één ding afleiden: Branson denkt groot.

In zijn autobiografie schreef hij ooit over zijn besluit om Virgin Atlantic op te richten: “Ik vind het interessant om mezelf enorme, schijnbaar onrealiseerbare doelen te stellen en daar dan bovenuit te stijgen… Vanuit de gedachte dat ik ten volle wil leven, vond ik dat ik het moest proberen.”

2. Houd het klein

Denk groot, houd het klein – klinkt als een paradox, maar dat is het voor Branson niet. In zijn wereld kan (bijna) alles. Branson leidt dan wel enorme bedrijven, maar hij is ervan overtuigd dat de structuur van kleine en middelgrote bedrijven veel meer ruimte biedt om écht te ondernemen. Geen loodzwaar pak managers, geen log corporate board.

Virgin Records was een mooi voorbeeld van hoe Branson het liefst werkt. Eigenlijk was het de grootste platenmaatschappij ter wereld, maar die was opgedeeld in talloze eenheden. Zodra zo’n eenheid te groot werd, pakte Branson het middenmanagement, gaf dat verantwoordelijkheid en er was weer een eenheid geboren.

In zijn boek Like a Virgin: Secrets They Won’t Teach You at Business School schrijft hij: “Vind een manier om alle werknemers als entrepreneurs te laten denken. Hoe meer verantwoordelijkheid je mensen geeft, hoe beter ze zullen presteren.”

3. Maak fouten

Nee, natuurlijk moet je niet bewust fouten maken. Maar wees vooral niet bang ze wél te maken, want je kunt er van leren.

Een grote fout van de 20-jarige Branson staat aan de basis van het Virgin-koninkrijk. De truc van de beginnende ondernemer was dat hij deed alsof hij platen kocht voor de export, maar hij verkocht ze gewoon in de UK – een handigheidje om onder (verlammende) prijsafspraken uit te komen, maar wél illegaal. Hij werd opgepakt en zat een nacht in de cel. “Nooit meer in de gevangenis terecht willen komen was de krachtigste prikkel die ik ooit heb gevoeld,” zei hij daar later over.

4. Screw it, let’s do it

Dat is niet alleen de titel van een boek van Branson, het is in essentie wie hij is. Hij stopt met studeren en begint een platenhandel. Hij opent een platenwinkel en start een platenmaatschappij. Hij neemt de punkband Sex Pistols onder contract terwijl niemand dat durft omdat ze zo controversieel zijn.

Waar anderen terugdeinzen bij een mogelijkheid, is hij er al op gedoken. De boodschap: denk je idee niet dood, maar ga aan de slag. Je kunt eindeloos blijven perfectioneren en bijschaven, maar ooit komt er een moment dat je moet zeggen: screw it, let’s do it.

5. Geef niet op en zet door

Het is zeker niet altijd direct raak voor een (beginnend) ondernemer. Wil je slagen dan heb je behalve een goed plan zeker óók doorzettingsvermogen nodig.

“In feite,” schrijft Branson op entrepreneur.com, “is het zo dat mislukkingen één van de sleutels tot succes zijn. Soms ontstaan de beste ideeën uit de resten van een in elkaar gestort bedrijf. Als je entrepreneur bent en je eerste onderneming was geen succes… welcome to the club! Iedere succesvolle zakenman krijgt onderweg met mislukkingen te maken. In de Verenigde Staten kijken investeerders naar het verleden van een ondernemer voor ze besluiten aan boord te stappen – niet omdat het hen zorgen baart als je failliet bent gegaan, maar juist omdat ze willen weten of je er tegen kan als je een klap oploopt. Veerkracht is een van de kenmerken van een entrepreneur die op lange termijn in business blijft.”

“Problemen en uitdagingen zijn voor iedereen gezond, niet alleen voor entrepreneurs. Ze dwingen je om outside the box te denken, om creatief te zijn.” – Richard Branson

6. Laat lol leidend zijn

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Doorgaan bij tegenslag wordt een stuk eenvoudiger als je je business niet bent begonnen om het geld, maar omdat je het leuk vond. Omdat je geloofde in je idee, je visie, je doel. Onderneem je puur om het geld, dan zou Branson zeggen: think again, my friend.

Alles begint en eindigt met plezier. Ontbreekt dat, dan is het tijd om iets anders te gaan doen. “A life is too short to be unhappy,” is een typische Branson-quote. Of, uit Screw It, Let’s Do It: “Have fun, work hard and money will come.”

7. Wees niet bang om anders te zijn

Wees niet bang anders te zijn – het hoort erbij als je de beste bent. Dat klinkt simpel, maar veel mensen vinden het moeilijk. Want je vestigt de aandacht op je. En zeker in Nederland is het al snel: doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Maar houd je je aan dat dogma, dan kom je tot niks. Richard Branson is daar het levende voorbeeld van.

In Like a Virgin schrijft hij: “Ik vraag me wel eens af hoe mijn leven en carrière er uit hadden gezien als ik lang genoeg was blijven studeren en alle gangbare do’s en don’ts rond het starten van een bedrijf had geleerd.” Branson is de enige entrepreneur ter wereld die acht verschillende miljardenondernemingen heeft opgezet in acht verschillende industrieën. Ondanks of omdát hij geen businessgraad heeft…?

8. Blijf fit

Sporten, heeft dat iets met het succes van je business te maken? Sir Richard denkt van wel – sterker, hij weet dat wel zeker. Zelf is hij een enthousiast kitesurfer, maar hij schroomt ook niet om ‘s morgens vroeg zijn bed uit te springen om een rondje te gaan hardlopen vanuit de gedachte: wie fit is, is productiever.

Tal van onderzoeken bewijzen dat je energie krijgt van sporten, je slaapt beter en je kunt je beter focussen en concentreren. Allemaal punten die van pas komen bij het runnen van een succesvolle business.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Een potje “dubbelen” met Richard.

9. Stay hungry, stay foolish

Klopt, dat is de uitspraak die die andere grote entrepreneur van de afgelopen halve eeuw, Steve Jobs, deed tijdens zijn fameuze speech aan Stanford University. Maar hij had net zo goed uit de koker kunnen komen van Sir Richard. Het komt erop neer dat je jezelf altijd fris moet houden, je moet het spel in het ondernemen blijven zien. Jazeker, het is harde business en het gaat om harde duiten, maar wat het écht leuk maakt is het spel.

Zo kon het gebeuren dat je als passagier op een Air Asia vlucht tussen Perth en Kuala Lumpur in mei 2013 werd bediend door een 60-jarige man met lippenstift op en in kokkerrok. Richard Branson? Richard Branson! Hij had een weddenschap verloren van Tony Fernandes, de man achter Air Asia en Lotus F1-Racing, en voldeed aan zijn plicht.

10. Wees zichtbaar

Dat soort opvallende acties hebben bij Branson – net als zijn verschillende recordpogingen, als kitesurfer, luchtballonvaarder, et cetera – altijd een dubbelfunctie. Ze dagen hem uit, hij vindt het leuk én hij pakt het zo aan dat hij er aandacht mee genereert voor zijn bedrijven. Want ook dat is een van de stelregels van Sir Richard: zorg dat je zichtbaar bent, maak tamtam.

Toen Virgin Atlantic de Airbus A340-600 introduceerde stond er pontificaal op de flank: ‘Mine is bigger than yours’.

11. Flight or fight?… Fight!

Hoe je reageert op tegenslag vertelt in grote lijnen of je de raw materials hebt om succesvol te worden als ondernemer. Uit de biologie kennen we de term ‘Fight or Flight’- wat erop neerkomt:vecht je of vlucht je zodra er gevaar dreigt? Branson kent maar één weg: vechten.

De Brit wilde in de jaren ’80 de vliegmarkt openbreken en kon op zijn vingers natellen dat de grote maatschappijen niet blij zouden zijn met zo’n ‘kleine’ luis in de pels als Virgin Atlantic. Hij deed het toch en stond recht tegenover het machtige British Airways, dat hem onder druk zette met de zogenaamde ‘dirty-tricks affaire’, waarbij geen middel geschuwd werd. Maar Branson bleef cool en toen hij bloed rook, daagde hij ze voor het gerecht.

Kwestie van durf. En karakter. En weten wat je wilt en dat ook gewoon uitvoeren. British Airways schikte uiteindelijk en maakte £500.000 naar Branson over en £110.000 naar Virgin Atlantic, daarnaast moesten ze de juridische kosten a raison van £3 miljoen ophoesten.

12. Zorg voor een wij-gevoel

Wanneer is Nederland als land op zijn sterkst? Tijdens een WK-voetbal of de Olympische Spelen. We zijn één, willen allemaal hetzelfde: dat de Nederlanders goed presteren. Een slim ondernemer probeert in zijn bedrijf constant zo’n ‘Oranjegevoel’ te creëren.

Na de dirty-tricks affaire van British Airways verdeelde Branson de 500.000 pond die hij had opgestreken onder zijn personeel en noemde dat de ‘BA-bonus’.

In Like a Virgin schrijft hij: “Dit klinkt misschien als een open deur. Maar het is absoluut zo: je hebt betrokken en gemotiveerd personeel nodig om een eersteklas product of service te kunnen bieden en een bedrijf op te bouwen dat succesvol is én blijft.”

“Bij het opbouwen van een business gaat het er mij om iets te maken waar je trots op kunt zijn, je brengt getalenteerde mensen samen en creëert samen iets dat echt bijdraagt aan de levens van andere mensen.” – Richard Branson, uit Like a Virgin

13. Sta open voor verandering

De toekomst is geen vaststaand feit en dus kan een onderneming dat ook niet zijn. Die functioneert immers in een omgeving die aan verandering onderhevig is.

In Like a Virgin schrijft Branson daarover: “Companies aren’t future-proof.” Niets duurt voor altijd en Branson ondervond dat aan den lijve toen hij Virgin Records in 1992 moest verkopen om Virgin Atlantic in de lucht te houden.

“Soms moet je de koers van je bedrijf wijzigen als de kansen ergens anders liggen,” schrijft hij inLike a Virgin. Hoe moeilijk het in dit geval ook was: Branson wist dat je als entrepreneur nooit in de val mag trappen om nostalgische gevoelens je beleid te laten bepalen. De toekomst, dáár gebeurt het.

14. Perfectie bereikt? Opletten geblazen!

Als ondernemer ben je altijd bezig met het optimale. Je wilt je producten, systemen en services zo goed mogelijk hebben. Maar zodra de perfectie is bereikt, ligt gevaar op de loer. Het doel is gehaald en… ja, wat dan?

Dus blijf jezelf prikkelen en uitdagen. Er is altijd wel wat te ontdekken, Branson vergelijkt het in Like a Virgin met wetenschap: “We ontdekken steeds weer nieuwe diersoorten en begrijpen steeds beter wat zich afspeelt in de diepzee.”

Vertaal je dat in ondernemerstermen, dan zegt hij eigenlijk: Er is nog zoveel te ontdekken, uit te vinden en te bereiken. Door je in nieuwe richtingen te ontwikkelen als ondernemer krijg je vanzelf nieuwe ideeën en dat kan weer leiden tot innovaties. Doe je dat, dan kan het dus gebeuren dat je, zoals Branson, ruim veertig jaar later in acht verschillende industrieën het verschil maakt.

15. Er zijn geen regels

Nu dit alles gezegd is, heeft Branson nog een laatste les die alles weer in een andere perspectief zet. “Ieder bedrijf … functioneert naar zijn eigen regels,” schrijft hij in Business Stripped Bare. “Er zijn zo veel manieren om een succesvol bedrijf te runnen. Wat de ene keer werkt, werkt een volgende keer misschien niet meer. Er zijn geen regels. Je leert niet te lopen door regeltjes te volgen, je leert het door het te doen.”

De 15 lessen worden overkoepeld door de überles van Richard Branson: Work hard, play hard. Die staat aan de basis van alle andere lessen. In het Branson-imperium draait het in de kern om lol hebben. Je kunt je een minder businessmodel voorstellen.

Richard Branson Eelco de Boer

“En onthoud altijd dat je echt iets moet betekenen in het leven van mensen als je succesvol wilt zijn.” – Richard Branson

Ik heb veel van Richard Branson (en alle andere ondernemers die ik op Necker Island heb ontmoet) geleerd, en ik heb al mijn notities ingescand, genaamd mijn “Necker Notes”. Als je mijn notities door wil lezen, kun je ze hier downloaden!

Misschien vind je dit ook interessant

Steve Jobs

Bedankt Steve…

Met een flinke brok in mijn keel begin ik aan een emotioneel en wellicht zelfs ‘niet-direct-relevant’ eerste gastartikel voor Winst.nl. Na een nacht waarin ik geen oog dicht deed, zag ik vanmorgen om 7:45 uur de headline ‘Steve Jobs Has Passed Away’. Een donderslag bij heldere hemel, want hoewel het duidelijk was dat het niet...
Lees verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Bescherm Je Tijd: Hoe Een Volle Agenda Je Berooft Van Je Potentieel
Menu