2

29 Podcast tips om het maximale uit je podcasts te halen

Wie goed om zich heen kijkt, ziet al snel dat podcasts niet de meest populaire manier van branding en selling zijn. Persoonlijk vind ik dat helemaal niet erg. Want daardoor heb ik weinig concurrentie in mijn markt. Ik scoor al enige tijd als een malle met podcasts en ik wil graag mijn inzichten met je delen. Van welk type podcast het beste scoort tot praktische en inhoudelijke tips. Alle podcast tips die ik nu met je ga delen, zijn gebaseerd op pure praktijkervaring, dus ik zou zeggen: pak je kans en onderscheid jezelf in jouw markt met podcasts!

Typen podcasts: 4 extreem goed scorende methodes

Afgelopen jaar ben ik begonnen met het maken van podcasts. Ik heb ze niet geteld, maar ik heb er in deze korte tijd denk ik wel duizend gemaakt. Zonder overdrijving kan ik zeggen dat ik weet welk type podcast goed werkt. Hierbij 4 absolute toppers:

1. Tips via podcasts zijn extreem krachtig (en perfect voor onderweg)

Tips over je vakgebied met je volgers delen, is een extreem krachtige vorm van podcasting. Ik geef natuurlijk ook tips in deze blog, wat net zo goed prima werkt, maar via een podcast hebben we toch weer net even ander contact. Je luistert een podcast bijvoorbeeld makkelijk tijdens een lange autorit. Zo geef je je volgers waardevolle content mee op momenten dat ze anders niet zoveel om handen hebben. Een lange vlucht is een ander voorbeeld. Zelf luister ik erg veel podcasts als ik naar de VS reis (veel vrienden van me wonen in de buurt van LA).

IMG_6214

2. Interviews met inspirerende mensen in je vakgebied werken (drie) dubbel

Persoonlijk vind ik het erg leuk om interviews af te nemen van interessante mensen in mijn vakgebied. Door die gesprekken via podcasts te delen, sla ik twee vliegen in één klap. Ik doe mezelf een plezier én mijn volgers krijgen inspirerende content.

Alle content van je podcast moet om te beginnen waardevol zijn en door interessante mensen te spreken heb je dat deel automatisch gecoverd. Doordat het een gesprek is, krijgt je podcast bovendien een interessante dynamiek.

Als bonus komen de volgers van degene die jij interviewt jou op deze manier vanzelf op het spoor. Lever je een sterk interview af, dan is de kans groot dat je er in één klap honderden volgers bij hebt.

IMG_6213

3. Podcasts met sidekick zorgen voor boeiende dynamiek en extra volgers

Traditionele radio is niet voor niets zo populair en jij kunt je eigen radioshow maken door een podcast op te nemen met een sidekick. Dat zorgt voor interactie en extra invalshoeken, en zo krijg je vanzelf een dynamische uitzending.

Met een podcast met sidekick creëer je boeiende en extra waardevolle content en dat leidt ertoe dat je podcasts sneller aan populariteit winnen. Het is mijn ervaring dat uitzendingen met sidekick eerder worden gedeeld en op die manier tot veel likes leiden. Zo groeit je following.

IMG_5965

4. Met 'hersenspinsels' creëer je JOUW FOLLOWING

Dit type podcast is één van mijn persoonlijke favorieten. Inhoudelijk kan het echt van alles zijn, het is helemaal aan jou wat jij de moeite waard vindt om te delen. Zo krijg je vanzelf volgers die één-op-één bij jou passen.

In mijn geval zijn de hersenspinsels die ik deel toch wel vaak mooie inzichten. Je weet nooit wanneer je die krijgt, dus ik ben er altijd op bedacht. Ik neem ze op met mijn iPhone en omdat ze zo waardevol zijn, heb ik er zelfs een speciale map voor gemaakt. Ik zou het vreselijk vinden als ik een inzicht krijg zonder die te noteren.

(Aantekeningen zijn mij sowieso heilig, maar dat is iets voor een ander blog.)

Een inzicht komt als het komt. Over twee uur kan zo’n inzicht zomaar verdwenen zijn, dus je moet het pakken als het komt.

Door ‘hersenspinsels’ op te nemen, ben je volledig in het moment.

IMG_6216

Met deze 8 inhoudelijke tips ga je je echt onderscheiden met je podcasts

Mooi. We weten nu welke typen podcasts zeker goed voor je gaan werken. Nu de volgende stap: hoe pak je het inhoudelijk aan. Hoe lang is de ideale podcast bijvoorbeeld? En hoe belangrijk is continuïteit? Pas de volgende 8 tips toe en ik garandeer je dat je een master in podcasten wordt.

5. Zet vanaf het begin de standaard en zorg dat die hoog is

Je wilt gehoord worden en dat doe je door direct te laten wie je bent en waar je voor staat. Als ondernemer ga je vanzelfsprekend voor het hoogste, toon dat direct in je eerst podcast. Ik geef een voorbeeld:

Als je besluit om mensen te gaan interviewen, moet je vanaf je eerste podcast een topper te spreken zien te krijgen. Niet voorzichtig beginnen en genoegen nemen met een mindere god, nee, je kunt beter direct een topper interviewen. Laat je alles en iedereen maar aan het woord, dan is dat 1/ niet per se boeiend voor je volgers, en 2/ het wordt moeilijk om later nog toppers bij je voor de microfoon te krijgen.

Krijg je een topper voor de microfoon, dan zet je stap één om een zichzelf versterkend mechanisme op touw te zetten. Met toppers trek je namelijk ook weer andere toppers aan, want wie je ook uitnodigt, ze kijken allemaal naar wie er al eerder geïnterviewd zijn. Als dat mensen zijn die niet gerespecteerd worden in je vakgebied, of hun niveau is niet hoog genoeg, dan haken potentiële kandidaten af.

Tegelijk is het natuurlijk zo dat je volgers het tof vinden als jij erin slaagt om alleen maar toppers in je podcasts te interviewen.

ILM

6. Be consistent or non-existent: upload met ijzeren regelmaat podcasts

Zorg voor regelmaat in de uploads van je podcasts. Zo geef je je volgers iets om naar uit te kijken en kun je deel gaan uitmaken van hun dagelijkse/wekelijkse routines.

Als er een duidelijke regelmaat zit in de momenten dat jij een podcast uploadt, weten mensen waar ze aan toe zijn. Zo claim je een belangrijk stuk mental real estate bij je (potentiële) klanten.

Stick to the plan! Hoe vaak je een podcast brengt, is aan jou, maar maak een keuze - bijvoorbeeld dagelijks, of één of twee keer per week - en houd je daaraan.

IMG_6217

7. Hoe lang is je ideale podcast

Misschien vreemd dat ik het zeg, maar de vraag hoe lang een ideale podcast duurt, is van secundair belang. Waar het primair om gaat, is dat je waarde biedt.

Veel experts vertellen daar heel andere dingen over. De één zegt dat vijf minuten perfect is, de ander claimt dat je gaat scoren met podcasts van een kwartier. Het zal wel. Ik zeg dat je je geen zorgen hoeft te maken over de lengte, de enige vraag die jij je moet stellen: is mijn verhaal goed en mijn boodschap waardevol?

Is het woord 'ja', go for it en doe je ding!

Neem precies de tijd die jij nodig hebt om je punt te maken. Zo zorg je vanzelf dat je podcast natuurlijk voelt – voor zowel jouzelf als voor je volgers – en krijg je precies de following die bij jou past.

IMG_6218

8. Vind jouw stem en zo zul je JOUW PUBLIEK vinden

Een waarschuwing tussendoor: als je denkt dat je direct bij je eerste uitzending de beste podcast ooit zult maken, think again. Je moet jezelf de tijd geven om je stem te vinden. Je kunt er rustig vanuit gaan dat je eerste tien podcasts bij lange na niet perfect zullen worden.

Misschien worden het zelfs de slechtste podcasts die je ooit zult maken, maar laat je daardoor niet demotiveren en ga door! Zo train je jezelf. Grow as you go.

De volhouder wint. Als je doorgaat, zul je vanzelf groeien. Gaandeweg ontdek je dat je met elke nieuwe podcast beter wordt. Je leert steeds beter hoe het medium werkt en – erg belangrijk! – wat voor jou werkt.

Gun jezelf de tijd en ontwikkel je tot een master in het opnemen van podcasts!

9. To niche or not to niche: voor mij geen question

Vaak wordt gezegd dat je een niche moet kiezen. Het geheim zou zijn om voor de volle 100% voor ‘dat ene onderwerp’ te gaan en het volledig uit te diepen. Maar is dat wel the way to go?

Wanneer je een ondernemer bent met een brede interesse is het in mijn ogen zonde om jezelf te kaderen. Waarom zou je jezelf beperken? Zo verklein je het aantal mensen dat je zou kunnen interviewen en ook kun je niet alle content delen die je graag zou willen delen. Zo maak je je wereld doelbewust kleiner. Niet mijn kopje thee.

Content die ik graag wil delen, die deel ik ook! Ik heb er bewust voor gekozen om podcasts uit te zenden over een zo breed mogelijke range aan onderwerpen. Dat past bij mij, dat is wie ik ben.

Ik ben er 100% van overtuigd dat je je nodeloos beperkt door van tevoren een niche te kiezen.

Voor mij als persoon is het belangrijk dat ik vrij ben in de thema’s die ik aankaart. Daarom heb ik mijn podcast de Eelco de Boer Podcast genoemd en niet de Internetmarketing Podcast of de Personal Development Podcast om maar wat te noemen.

  • 10. Vergeet de statistieken, doe het voor jezelf

    Je kunt je blindstaren op de reacties, het aantal downloads of de reviews die je op iTunes krijgt. Maar al die statistieken nemen een risico met zich mee: ze kunnen je op een dwaalspoor zetten. Want wat doe je als de resultaten in het begin tegenvallen? Stop je er dan mee?

    Het kan zomaar tien, twintig, vijftig, of zelfs wel honderden uitzendingen duren voor je podcasts aanslaan. Ja, dat is lang en als je alleen uitzendt voor de goede statistieken, houd je het niet zolang vol. Dat is domweg te demotiverend.

    Mijn advies is om podcasts te creëren, die 1/ zo goed mogelijk zijn (en waarbij je je dus aan alle 29 tips uit deze blog houdt ;)), en 2/ waarbij je inhoudelijk dichtbij jezelf blijft. Je houdt het veel langer vol als je die onderwerpen kiest, die jou na aan het hart liggen.

    Zo blijf je geïnspireerd en geïnspireerd-zijn is key als je andere mensen wilt inspireren.

    11. Zorg voor pakkende titels (zodat mensen zeker gaan luisteren)

    Met een goede titel prikkel je de nieuwsgierigheid van mensen zodanig, dat ze niet kunnen wachten tot je gaat uitzenden. Doe je dat goed, dan gaan steeds meer mensen je podcasts beluisteren en creëer je een following.

    Wat voor mij werkt is om in de titels niet teveel van de clou van mijn podcasts weg te geven. Ik probeer mijn volgers altijd een beetje door elkaar te schudden, zodat ze denken: what the fuck, DAT MOET IK HOREN!

    Titles

    12. Pak de aandacht met je cover

    Het is niet moeilijk om een cover te maken die de aandacht trekt. Zo kun je op een eenvoudige manier mensen visueel prikkelen, wat de kans vergroot dat ze je podcast ook daadwerkelijk gaan beluisteren. De meeste mensen zijn namelijk visueel ingesteld.

    Een mooie cover fabriceren is supersimpel met Canva.com. Je hoeft absoluut geen designer te zijn om eens goed visueel uit te pakken en je scoort zo zeker. Ideaal!

    Kost geen moeite en levert je 100% extra aandacht, dus ik zou zeggen: aan de slag! Zorg dat je cover art eruit springt op iTunes!

    Podcast Cover

    Met deze 17 praktische tips maak je je podcasts helemaal af

    Ik besluit deze blog met 17 praktische tips. Pas je die toe, dan zet je de puntjes op de i wat betreft een succesvolle podcast-strategie. Heb je bijvoorbeeld al nagedacht over de taal waarin je je podcasts gaat uitzenden? En hoe zorg je dat je in je kracht blijft?

    13. Zorg dat je een buffer hebt en werk vooruit

    Zoals ik al zei, is het belangrijk om regelmatig content te plaatsen. Ga je het commitment aan om je volgers op regelmatige basis met podcasts te bestoken, dan is het verstandig om vooruit te werken, zodat je een voorraad hebt. Zend je dagelijks uit, dan kan het geen kwaad al vijftig podcasts te hebben klaarliggen. Doe je het wekelijks, zorg dan dat je er standaard tien vooruit hebt gewerkt.

    Zo verminder je niet alleen stress bij jezelf, je krijgt ook een betere kwaliteit podcasts. Het geeft rust als je weet dat je weken vooruit kunt. Niet dat het ook betekent dat je weken niets hoeft te doen, want je moet natuurlijk wel blijven vooruit werken, anders haalt de tijd je in en loop je straks alsnog achter de feiten aan.

    Maar doe je het goed, dan krijg je rust en ruimte in je hoofd, en het is in die state of mind dat je de meeste inspiratie zult hebben voor nieuwe podcasts en andere coole dingen.

    Schermafbeelding 2015-09-16 om 13.35.47

    14. Plan je podcasts in

    Deze tip sluit naadloos aan op de vorige. Je hebt dus een partij podcasts klaar liggen, cool. Het wordt helemaal cool als je bedenkt dat er meerdere tools zijn om de uitzendingen van tevoren in te plannen. Het beste doe je dat ook voor een paar weken, zodat jij er geen omkijken naar hebt. Zo bereiken je podcasts min of meer op eigen houtje een groot publiek. Kost je geen tijd en energie en als extra voordeel krijg je een onverwacht cadeautje.

    Zelf plan ik mijn podcasts ook altijd in en 9 van de 10 keer vergeet ik dan weer waar het over ging. Het is altijd weer leuk om te horen welke podcast er nu weer voorbij komt. Zo verras je jezelf en kun je ook, voor zover mogelijk, naar jezelf luisteren met de oren van een vreemde. Een leuk en (soms ook) leerzaam voordeel.

    Schedule Podcast

    15. Verbaas jezelf en neem vandaag nog je eerste podcast op

    Ik daag je uit het gewoon te doen en te durven. Bepaal een onderwerp - of een aantal onderwerpen -, begin in de microfoon te praten en laat het stromen. Zo moeilijk is het niet. Je zegt: “Welkom bij deze podcast…” en vertelt wat je op je hart hebt.

    Ieder mens heeft zijn eigen kijk op de wereld en zijn vakgebied, en is daarmee uniek. Ook jij hebt kennis die niemand anders heeft, durf dat uit te dragen!

    Neem je mijn uitdaging aan en neem je vandaag je eerste podcast op? Vet!

    Kijk hoe het gaat en vind je je eerste podcast goed genoeg, doe dan een upload. Ik ben benieuwd.

    16. Het geluid van je smartphone of computer is goed genoeg

    Het feit dat je geen professionele apparatuur hebt, is geen excuus om niet vandaag al te beginnen. Het geluid van je smartphone is goed genoeg. Ook kun je je eerste podcasts gewoon met je computer opnemen. Eventueel kun je later altijd overschakelen naar professionele apparatuur, maar dat is absoluut geen voorwaarde.

    IMG_6220

    17. Slechte verstaanbaarheid is een absolute no go

    Als ik zeg dat je prima podcasts kunt opnemen met je smartphone, betekent dat niet dat de kwaliteit van je audio onbelangrijk is. Integendeel! Goede kwaliteit audio is essentieel. Het hoeft niet perfect te zijn, het moet wél goed zijn.

    Eén van de eerste redenen voor mensen om je podcast weg te klikken, is een onaangenaam geluid. Dus zorg dat je niet alleen goed verstaanbaar bent, maar ook dat de kwaliteit zo is dat het prettig is om naar te luisteren.

    18. Maak een extra (eigen) opname als je interviewt of geïnterviewd wordt

    Voor mij is het is een tweede natuur geworden om schaduwopnames te maken, ik doe het altijd. Gelukkig maar.

    Laatst werd ik geïnterviewd voor I love Marketing van Joe Polish en Dean Jackson. Was een tof gesprek en voor het werd uitgezonden, checkte ik het resultaat nog even op mijn iPhone. Bleek dat Joe en Dean goed te horen waren, maar dat ik veel te zacht stond.

    Doordat ik een schaduwopname had gemaakt, kwam het toch nog goed. Het kon nog op tijd worden ge-edit en zo kwam het interview perfect in de daadwerkelijke uitzending terecht.

    19. Bepaal je taal voordat je met podcasts begint

    Een belangrijk punt om bij stil te staan: in welke taal ga jij jouw markt bestoken met podcasts?

    Het voordeel van uitzenden in het Nederlands is dat het een klein taalgebied is, met als gevolg dat je snel kunt groeien. Bedenk bijvoorbeeld maar eens hoeveel van je concurrenten podcasts uitzenden. Ik weet zeker dat je ze op de vingers van één hand kunt tellen.

    Kies je voor het Engels, dan zal je zeker langzamer groeien, omdat je veel meer concurrentie hebt. Maar uiteindelijk gaat je bereik duizenden keren zo groot zijn. Heb je dat geduld? Ben je bereid misschien wel jaren te investeren om uiteindelijk daar te komen waar je wezen wilt?

    Ik heb bewust gekozen voor de Engelse taal, omdat ik denk dat mijn content internationaal van waarde is. Er is niemand die iets vergelijkbaars doet en ik heb dus een groot onderscheidend vermogen. Dat is de reden dat ik denk dat mijn boodschap internationaal kan aanslaan.

    Mijn Engels is niet perfect, maar het is goed genoeg. Door veel podcasts in het Engels op te nemen, wordt het gaandeweg ook steeds beter.

    Kort en goed: bedenk wat je doelen en je mogelijkheden zijn en bepaal aan de hand daarvan je taal.

    Ga in ieder geval zeker niet twee talen op één kanaal aanbieden. Nederlanders zullen daar misschien niet direct verbaasd over zijn, maar het verwart je internationale volgers.

  • 20. Je podcast groeit niet vanzelf: promotie is onmisbaar

    Als je wilt dat steeds meer volgers je gaan ontdekken, moet je via al je kanalen dik inzetten op promotie. Instagram, Facebook, Twitter, je blog, je website, waar je ook actief bent, ik raad je aan om álle middelen aan te wenden om de aandacht naar je podcast te trekken.

    Promotie is geen hogere wiskunde. Heb het regelmatig over je podcasts op andere kanalen en wijs mensen op je uploads. Je kunt ook speciale campagnes lanceren om je schare volgers te vergroten. Dat kan bijvoorbeeld via Facebook.

    (Hier kun je trouwens mijn 41 meest waardevolle tips lezen om het maximale uit Facebook te halen.)

    Cross Promo

    21. Wat te doen met intro’s en/of outro’s

    Naar mijn mening kun je daar mee wachten, een fancy intro en/of outro kun je altijd achteraf nog toevoegen. Het belangrijkste is dat je gewoon begint met het uitzenden van podcasts.

    Om te beginnen hoeft het niet perfect te zijn, maar je moet wel durven beginnen om perfect te worden!

    22. Met de combinatie video en audio heb je twee vliegen in één klap

    Video en audio zijn perfect met elkaar te combineren. Als je toch al audio opneemt, kun je daar probleemloos ook een video van maken. Je hoeft er alleen een camera op te zetten. Het is zeker interessant als je een topper in je vakgebied interviewt, maar eigenlijk is de combinatie bij zo’n beetje alle vormen van audio toepasbaar.

    Ik doe het zelf niet, maar het kan krachtig zijn om video's van je podcasts te maken. Zo krijg je dubbele content zonder veel extra inspanning.

    23. Noteer je ideeën voor podcasts

    Je loopt over straat en ziet iets dat je op een idee brengt voor een podcast. Gebeurt mij zo vaak en ik noteer het altijd direct. In mijn iPhone heb ik er een speciale categorie voor gemaakt en de praktijk wijst uit dat ik er elke dag wel een aantal nieuwe dingen bij plaats. Er is geen enkele garantie dat je bepaalde inzichten die je hebt, of onderwerpen die je bedenkt, anders zult onthouden.

    Door ideeën systematisch op te slaan, creëer je een klein goudmijntje voor jezelf, waarin je altijd weer kunt graven. Een idee later teruglezen, brengt mij vaak ook weer op andere ideeën. Dus behalve dat je je idee niet kwijtraakt, levert het vaak ook weer de basis voor nieuw materiaal op.

    notes

    24. Als je niks te melden hebt, meld dan ook niks

    Zeker, je moet consistent zijn in je uploads, maar er zijn grenzen. Heb je geen inspiratie, sla dan gewoon een beurt over. Beter niets melden dan je volgers vervelen met een saai en nietszeggend verhaal. Wat je absoluut moet vermijden, is een boring podcast.

    Maar als het goed is, heb je natuurlijk tip 13 opgevolgd en vooruit gewerkt 😉

    25. Shownotes, ja of nee

    Shownotes zijn eigenlijk een soort aantekeningen van een podcast. Zelf doe ik er niet aan, maar ik denk dat ze als een soort leidraad waardevol kunnen zijn voor je luisteraars.

    Het kan eruit bestaan dat je een aantal topics in je shownotes samenvat. Of als je in je podcast een aantal url’s benoemt, kun je die terug laten komen in je shownotes. Zo zijn er veel meer mogelijkheden.

    Ik adviseer je om shownotes uit te besteden, mocht je ermee gaan werken.

    26. Blijf in je kracht en besteed uit waar jouw kracht niet ligt

    Met die laatste opmerking komen we bij deze tip: besteed uit waar jouw kracht niet ligt. Dat kan dus het maken van shownotes zijn, maar ook het editen en uploaden van je podcasts, of het verzorgen van eventuele intro’s en outro’s. Door dat soort zaken aan anderen over te laten, kun jij je volledig focussen op de inhoud en die 100% optimaliseren.

    27. Maak podcasts in het moment

    Iedereen kent het wel: soms heb je periodes van grote inspiratie. Het is essentieel dat je die dan met beide handen aanpakt. Je weet nooit wanneer al die ideeën en inzichten weer terugkomen, dus maak er optimaal gebruik van als het moment daar is. Doe je dat goed en ga je echt helemaal mee op zo’n golf van inspiratie, dan kun je in een flow komen waarin het ene inzicht het andere idee in werking stelt.

    Goed voor je business, goed voor je persoonlijke ontwikkeling, en vooral ook gewoon heel erg tof om mee te maken. Doe dus alles om dat vuur brandende te houden.

    Zo heb ik ook mijn beste podcasts gemaakt. Door 100% in het moment te zijn, bereik je iets wat nergens mee te vergelijken is. Het is pure magie.

    Als de inspiratie daar is, adviseer ik je om er absoluut gebruik van te maken. Dat soort podcasts zijn niet ingepland en doordat ze zo spontaan en puur zijn, worden ze vaak extra memorabel.

    Het maakt niet uit of je met iemand anders bent, sterker, dat kan de magie juist versterken. Samen out of the blue een podcast opnemen, kan extreem krachtig zijn. De podcasts die ik op die manier heb opgenomen, behoren tot mijn meest creatieve opnames.

    28. Zorg dat je telefoon op flight mode staat tijdens het recorden van een podcast

    Dit spreekt voor zich. Je raakt uit de flow als je midden in een opname wordt opgebeld. Je kunt wel gaan knippen, maar het natuurlijke verhaal is onderbroken en je volgers gaan dat zeker merken.

    Wat wel leuk is, is om een telefoongesprek te ensceneren. Tijdens een podcast-opname word je opgebeld op een van tevoren afgesproken moment en dat gesprek wordt dan onderdeel van de uitzending. Vanzelfsprekend moet je het zo regelen dat het gesprek over de speaker gaat en prima te volgen is voor de luisteraar.

    IMG_6222

    29. Grow as you go en word een podcast master

    Zoals gezegd, je eerste podcasts zijn waarschijnlijk je slechtste en daar moet je vooral niet van schrikken. Ik verzeker je dat je steeds beter gaat worden. Geef jezelf de ruimte om te groeien, om vertrouwd te raken met het medium en ik garandeer je dat je je gaat ontwikkelen. Je wordt beter, krijgt meer luisteraars en ook steeds meer positieve reacties.

    Je zult merken dat het elkaar gaat versterken. Je wordt steeds zekerder, doordat mensen het tof vinden wat je doet. Tegelijk vinden mensen het steeds toffer, doordat jij steeds zekerder wordt en steeds meer gaat durven.

    Bottom line is wel dat je ergens moet beginnen om die skill te kunnen ontwikkelen. Geef jezelf die kans en word een podcast master.

  • Laat hieronder een reactie achter! 2 reacties
    15 ondernemerstips die jouw business laten floreren | Winst.nl - oktober 5, 2015

    […] Als dit je inspireert en je wilt beginnen met podcasts, lees dan ook onze 29 tips om het maximale uit je podcasts te halen! […]

    Reply
    Erica - oktober 10, 2015

    Er ligt nog veel onontgonnen gebied voor me maar het lijkt me reuze leuk!!
    Toch maar eens gewoon aan beginnen.
    Dank je voor de tips Eelco!
    Dragen zeker bij aan de start na een lange periode van uitstel.
    Dit weekend een plekje zoeken zonder kinderstemmen haha!

    Reply

    Laat een reactie achter: