1

De kracht van persoonlijke ontwikkeling met Thijs Lindhout

Als er iemand is die alles voor de volle 100% doet, is het Thijs Lindhout wel. De jonge ondernemer ontgroeide al op 21-jarige leeftijd min of meer per ongeluk het leven als werknemer, trok min of meer expres de stoute schoenen aan en vond zichzelf ineens in een intens spannende situatie: met een mooi product, maar geen flauw benul hoe hij dit kon vermarkten. Toch is het hem gelukt zijn business binnen drie jaar te laten ontpoppen tot een succesvol bedrijf met meerdere medewerkers en vaste stroom klanten.

Thijs-Lindhout-

Thijs Lindhout

In het interview dat Maarten met Thijs had voor onze podcast, vertelt Thijs over zijn plotselinge start als ondernemer. Hij legt uit hoe hij zichzelf heeft gevoed met lessen van inspirerende sprekers en ondernemers en hoe dit hem heeft geholpen zijn business op te bouwen. Uit zijn verhaal blijkt hoe belangrijk doorzettingsvermogen en vooral persoonlijke ontwikkeling is voor een (startende) ondernemer. Hierover vertel ik je in deze blogpost graag meer, met als klap op de vuurpijl 8 praktische tips die Thijs je graag wil meegeven wil jij ook die volle 100% van je potentie bereiken.

Hoe het allemaal begon

Tijdens zijn HBO technische bedrijfskunde begon Thijs met een stage bij een ingenieursbureau. Hij mocht iets doen met milieubeleid. Zoals de meeste stagiairs kreeg hij een vage taakomschrijving waarbij hij had geen idee had hoe het te doen en wat er van hem verwacht werd. Dus deed hij het zoals hij alles doet: vol overgave.

Enthousiast als hij was (en nog altijd is), bedacht hij geïnspireerd door sprekers en ondernemers als Remco Claassen en Eelco de Boer een opzet voor een van de dingen waar hij in zijn baan veel advies in gaf: de CO2 prestatieladder. Ik zal je verder niet teveel vervelen met de details van dit vrij technische product, maar waar het op neerkwam was dat Thijs een programma had bedacht om dit product - waar het bedrijf waar hij werkte normaliter een-op-een advies in gaf - op zo’n manier naar klanten te brengen dat hij heel veel klanten in één dag kon helpen.

Ondanks zijn enthousiasme, was het ingenieursbureau waar hij werkte niet heel erg geïnteresseerd in het programma. Ze hadden zelfs zo weinig vertrouwen in wat hij had bedacht, dat ze hem fiat gaven om er zelf mee aan de slag te gaan, naast zijn inmiddels vaste baan. Dat liet Thijs zich natuurlijk geen twee keer zeggen! Prompt ging hij aan de slag. Hij liet een website bouwen, begon te adverteren in het vakblad waar het gros van zijn doelgroep zat en… werd op het matje geroepen door zijn baas. Ineens werd het zijn werkgever te heet onder de voeten en wilde hij toch een aandeel in wat Thijs aan het neerzetten was. Natuurlijk had Thijs hier uiteraard geen zin meer in en zag hij zich min of meer gedwongen om ontslag te nemen.

Plotsklaps stond Thijs op straat, met een mooi programma en geen idee hoe hij dit écht in de markt ging zetten. Hij deed wat het meest voor de hand lag: cold callen. Ook dit vloog hij aan met het enthousiasme en de voortvarendheid die hem zo kenmerkt, want na wekenlang als een bezetene bellen had hij toch 10 kaartjes verkocht voor zijn allereerste seminar. Leuk, maar niet erg schaalbaar gezien de marketingkosten en de tijd die hij er in had gestoken

Thijs realiseerde zich dat hij de kennis miste om echt te ondernemen. Hij bedacht dat hij dit wel van Eelco zou kunnen leren en wilde deelnemen aan de Internet Business Mastery. Omdat hij geen geld had om hieraan deel te nemen, gaf hij zich vrijwillig op om het geluid te regelen.

Terwijl hij achterin de zaal zijn geluidsding stond te doen, kreeg Thijs een hele belangrijke realisatie: zijn manier van vermarkten was verkeerd! Wat hij moest doen, was gratis seminars organiseren en tijdens het seminar een pitch doen voor een betaald product. Zo gezegd zo gedaan, Thijs ging hiermee aan de slag en verkocht tijdens zijn eerste seminar 7 producten van meer dan 2000 euro.

Dat model was gelukkig wel schaalbaar en inmiddels heeft Thijs meer dan 100 succesvolle seminars gegeven in 3 jaar tijd. Hoewel hij ook opdrachten binnenhaalt via referrals, bestaat nog altijd zeker driekwart van zijn inkomsten uit actieve sales in de vorm van seminars.

Wat we van Thijs kunnen leren

Op basis van zijn korte maar veelbewogen ‘carrière’ als ondernemer, deelt Thijs een aantal gouden tips met je. Leer hoe hij zo snel tot grote hoogten kon stijgen en vooral: hoe jij dit ook kan doen.

Tip 1: Wees niet bang om te investeren in persoonlijke ontwikkeling

Zijn eerste persoonlijke ontwikkelingsseminar maakte Thijs al mee op zijn 21e. Hij kreeg hier meteen een van de belangrijkste realisaties van zijn leven: je kunt werkelijk overal beter in worden en zo is het totaal mogelijk het heft in eigen handen te nemen.

Hij kreeg deze realisatie tijdens een seminar van Remco Claassen, die omgerekend zeker zo’n 10.000 euro per dag verdient met een beetje praten op een podium. Niet alleen leerde Thijs hier dat het leven voor een groot deel maakbaar is. Ook realiseerde hij zich dat hij spreken zelf ook heel leuk vond en dit is iets wat hij in de jaren daarna is gaan uitdiepen, onder andere met zijn seminars over de CO2 prestatieladder. Zo zie je maar weer: inzichten kunnen komen vanuit vele kanten. Maar je kunt ze niet krijgen zonder je ervoor open te stellen. Daarom zegt Thijs (en wij bij Winst ook altijd): wees nooit te bang om te investeren in persoonlijke ontwikkeling.

persoonlijke ontwikkeling stopTip 2: Wees niet bang, period.

Niet bang zijn voor persoonlijke ontwikkeling is een ding. Toch is nog wel belangrijker misschien dat je nooit bang moet zijn. Punt.

Dit is iets dat Thijs in zijn oude functie in loondienst en ook in zijn ondernemersleven kenmerkt. Na enige tijd als tijdelijke werknemer in dienst te zijn geweest, kreeg hij met zijn jonge leeftijd een vast contract. Naar eigen zeggen was dit geheel te danken aan het enorme lef en de assertiviteit die hij in de volbrenging van zijn taken had getoond. Ook daarna, toen hij zijn business was gestart, schuwde hij nergens voor terug. Alles wat hij deed was nieuw en super spannend, maar hij deed het toch. Dit heeft een belangrijke bijdrage geleverd in hoe snel zijn business van de grond is gekomen.

Tip 3: Neem een coach

Volgens Thijs de beste tip die hij kan geven is om een coach te nemen. Dit is iets dat Eelco ook altijd zegt. Een coach kan je altijd helpen de vragen te stellen die je zelf vergeet te stellen, of uit gemakszucht liever niet stelt. Een coach is zo de spreekwoordelijke stok achter de deur en zorgt ervoor dat er ‘no way back’ is om succesvol te zijn.

Tip 4: Definieer jouw succes

Wat is succes eigenlijk? Succes is natuurlijk een relatief begrip. Wat voor Thijs succes is, hoeft dat voor jou en mij niet te zijn. Wel is er volgens Thijs een vuistregel te geven voor de definitie van succes, namelijk de juiste dingen doen op alle vlakken die jou blij maken. Dat kan zijn je werk/business, je relatie, je leefomgeving, noem maar op. “Als je je geld kunt verdienen met dingen die je leuk vindt om te doen, ben je er al voor 80%”. Aldus Thijs. Ik laat het aan jezelf om te beslissen of je het hier mee eens bent, maar ik vermoed van wel anders zat je waarschijnlijk niet op deze blog 😉

persoonlijke ontwikkeling succes

Tip 5: Gelukkig? Of ben je niet ongelukkig genoeg om er iets aan te doen?

Volgens Thijs verkeren veel mensen in een soort staat van berusting. Deze "grijze massa" is niet per se heel gelukkig, maar vooral niet ongelukkig genoeg om er iets aan te doen. Voor Thijs is dit geen optie. Er is nooit een reden om te in te leveren op je geluk, Wees dus eerlijk  naar jezelf en bekijk op basis van jouw definitie van succes op welke terreinen jij nog winst wil behalen.

Tip 6: Pak je leven projectmatig aan

Dit is een tip die je van veel persoonlijke ontwikkelingscoaches zult horen om gelukkig te worden: pak je leven projectmatig aan. Breng in kaart welke grote doelen je wilt behalen en werk daar met een gedegen strategie naar toe.

Let wel op dat dit niet lijnrecht tegenover overgave komt te staan. Overgave is namelijk wel belangrijk om in het moment te kunnen staan en dus ook van de kleine dingen die je meemaakt te kunnen genieten. De doelstelling is de stip aan de horizon waar je naartoe werkt. Het pad daar naartoe kan af en toe naar links en naar rechts buigen, afhankelijk van de omstandigheden.

Om je stip te plaatsen, kun je jezelf de volgende vragen stellen: Waar sta ik nu? Word ik daar happy van? Zo niet, wat wil ik anders hebben? En welke stappen zijn nodig om daar te komen?

Tip 7: Wees 100% jezelf

Een bekend gezegde stelt: kiezen geeft kiespijn. Hier is Thijs het absoluut niet mee eens. Kiezen is prima. Zijn doelgroep laten kiezen ook. Dit voorkomt dat er een mismatch aan culturen en werkwijzen ontstaat waardoor beide partijen gedesillusioneerd achterblijven.

Het bedrijf van Thijs bevindt zich in een stugge markt, waar veel formaliteit en strakke pakken heersen. Hij heeft er bewust voor gekozen 100% zichzelf te blijven door te werken met informele taal, grapjes en heel veel gelach. Hierdoor loopt hij weleens klanten mis, maar het zorgt er ook voor dat hij alleen werkt met de klanten die bij hem passen. En dat laatste is hem veel meer waard. Zijn advies luidt dus: wees 100% jezelf.

persoonlijke ontwikkeling 100%

Tip 8: Wees 100%. Altijd.

Waarschijnlijk heb je het wel een beetje meegekregen: Thijs doet altijd alles voor de volle 100%. Dit heeft een belangrijke beweegreden: je leeft namelijk maar een keer. Maak daar dus een “kick ass ride” van.

Om dit uit te dragen, is Thijs de 100% Thijs Show (en Podcast) gestart. Hierin laat hij zich inspireren door de belangrijke sprekers en ondernemers in zijn leven, o.a. de eerder genoemde Remco Claassen, Eelco de Boer en ook Tony Robbins. Hun visie - en ook die van Thijs: bepaal je lifestyle en bouw je business daar omheen. Doe het niet andersom.

Thijs vertelde hier zoveel over dat hij hiermee figuurlijk gesproken op een podium zou kunnen staan. Maar waar zou je iets figuurlijk nemen als het ook letterlijk kan? Dus heeft hij de 100% Thijs Show gecreëerd waarmee hij door theaters in Nederland tourt. Zijn doel hiermee is om mensen na te laten denken over persoonlijke ontwikkeling, op zo’n manier dat je als je dat niet doet, toch een leuke avond hebt gehad.

Met zijn inmiddels 27 jaar staat Thijs nog steeds behoorlijk aan het begin van zijn (ondernemers-)leven. Ik ben benieuwd waar hij over pak ‘m beet 10 jaar staat. Heb jij dat ook en wil je Thijs volgen? Kijk dan op www.dethijsshow.nl of www.thijslindhout.nl voor meer informatie, contactgegevens en eventuele speeldata.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Laat hieronder een reactie achter! 1 reacties
Menno - oktober 27, 2016

Toffe gast, toffe podcast!

Reply

Laat een reactie achter: