Algemeen

‘Ontdekt worden is een keuze’ met Zarayda Groenhart

1 reactie

Zarayda Groenhart, o.a. bekend van MTV en BNN, had altijd al een ondernemersmentaliteit. Niet voor niets kwam ze bij de tv terecht. Ze werd niet ontdekt in de MacDonalds of in de Kalverstraat terwijl ze nietsvermoedend aan het shoppen was met haar moeder. Niemand ontdekte haar. Nee, Zarayda ontdekte zichzelf.

In onze podcast vertelt Zarayda aan Maarten hoe ze vanuit de televisiewereld besloot te gaan ondernemen en wat factoren zijn geweest die hebben bijgedragen aan haar succes. De bottom line: ontdekt worden is een keuze. Iedereen kan een podium vinden om zichzelf kenbaar te maken aan de wereld. Zeker als je haar tips & tricks volgt, die je vindt aan het einde van dit bericht.

Zarayda is een echte powervrouw. Enkele weken geleden zag ik haar stralen op het podium bij een groot business event en na het luisteren van de podcast werd mij helemaal duidelijk: dit is een dame die begrijpt hoe het werkt.

Ondernemen zit haar in het bloed, hoewel ze dat zelf misschien niet meteen doorhad. Toen ze 23 was, liep ze stage bij een theater en ontdekte ze een wereld waarin banen bestonden die niets met kantoren te maken hadden. Dat vond ze wel wat, dus besloot ze nog zonder enige ervaring dat ze bij de tv wilde gaan werken. Lekker creatief, dacht ze.

In het NRC Handelsblad las ze dat MTV bezig was een nieuwe zender op te zetten en dat ze aan het bedenken waren wat voor programma’s ze hier zouden gaan tonen. Zarayda, die Marketing had gestudeerd, vond dat ze MTV daar wel bij kon helpen. Ze ging de straat op om te onderzoeken wat jongeren op die nieuwe zender wilden zien, stelde een plan op en stuurde het naar de directeur van MTV.

Leuk geprobeerd. Maar een reactie van MTV bleef uit.

Net toen Zarayda wilde gaan mokken, wees haar vader haar er op dat de directeur van MTV het vast heel druk had. Er ging een lichtje branden. Zarayda pakte de telefoon en belde MTV op. Maandenlang.

Ze kwam nooit verder dan de secretaresse (met wie ze overigens wel een leuke band opbouwde), maar uiteindelijk gaf de directeur in en werd ze uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Het was het kortste sollicitatiegesprek ooit. De directeur had geen idee wat Zarayda’s kwaliteiten waren en ze had ook nul ervaring. Toch was ze onder de indruk van Zarayda’s doorzettingsvermogen, dus nam ze haar in dienst. Zonder functieomschrijving. (De aanhouder wint!)

Zarayda had geen idee wat ze precies deed, maar ze deed van alles en dat was heel leerzaam. Omdat ze met haar voeten in de klei stond, leerde ze het hele reilen en zeilen van een tv-zender. Dit heeft haar geholpen in haar latere tv-carrière en ook nu, in haar eigen onderneming.

Ze had het zelf destijds niet door, maar het feit dat ze geen nee accepteerde (“Een nee is pas een nee als het echt een nee is. Er zit nog heel veel ruimte tussen niets horen en direct een ja als antwoord.”) bracht haar uiteindelijk ook tot ondernemen.

Tijdens haar tv-carrière kreeg ze steeds ideeën voor nieuwe programma’s. Eindeloos kwam ze met formats aanzetten, maar die vonden nooit doorgang. Toen de ideeën bleven komen en de barrières ook, kwam ze tot de conclusie dat ze het dan maar zelf moest gaan proberen. Ze moest denken aan John de Mol, die op zijn 28e een productiehuis begon. Hij kon het, dus waarom zij niet? Met de ‘John de Mol-spirit’ in gedachten startte ze haar eigen bedrijf: Thewhygirl.com.

De inspiratie achter haar bedrijf kwam van Marie Forleo, een Amerikaanse onderneemster die een wekelijkse videoshow hostte. Gebaseerd op dit format startte Zarayda met het interviewen van mensen die zij interessant vond. Voor de camera. De interviews werden opgenomen in haar huiskamer, met als belangrijke voorwaarde dat ze er super professioneel uitzagen. Tv-kwaliteit was haar natuurlijk met de paplepel ingegoten.

De mensen die ze interessant vond bleken allemaal ondernemer te zijn. De rode draad in haar video’s was dat ze op zoek ging naar de drijfveer van mensen die van niets iets maakten. Of het nou ging over big business of super creatieve kleine ideeën. Zeker met online zijn er zoveel mogelijkheden bijgekomen die er voorheen niet waren. Zarayda voelde een diepe behoefte om de wereld te laten zien wat er met al die mogelijkheden gebeurde.

Zoals altijd begon Zarayda met een wild enthousiasme aan haar video’s, nog zonder over een business model na te denken. Inmiddels heeft ze haar video onderwerpen kunnen combineren met de doelgroep voor haar producten (smart move!): ondernemers. Via een online programma (de Video Business School) leert ze ondernemers in 12 weken hoe je online video’s van tv-kwaliteit presenteert, opneemt en lanceert. Ook is ze recentelijk begonnen met een tweede online programma: Business BN’er. Dit programma is vooral geschikt voor mensen die niet per se zelf in de spotlight hoeven, maar die graag hun bedrijf een podium te bieden.

Volgens Zarayda is het meer dan ooit makkelijk om een podium te vinden. Als je goed weet wat je doet, waarom je het doet en hoe je het doet, heb je al een heel krachtige positie om inspirerende video’s te maken, evenals om links te leggen met populaire media zoals tv en radio. Op basis van haar kennis en ervaring deelt Zarayda hoe je dit podium creëert en ‘kunt worden ontdekt’.

Ik vat ze hier samen in 9 praktische tips:
[do_widget tekst ]

Tip 1: Wees de ‘John de Mol’ van je eigen business

Ik zei het al even: Zarayda maakte haar begin als ondernemer door te denken als de ‘John de Mol’ van haar business. Deze spirit geeft ze elke ondernemer graag mee: word je eigen productiehuis. Niemand dan jijzelf staat jou in de weg om je enthousiasme de wereld in te slingeren. En hoe kun je dit nu beter doen dan via video?

Tip 2: Sta open voor de kracht van video

Je kunt nu al enorm terrein boeken met video, zeker online. Als we kijken naar de cijfers, wordt dit alleen maar beter: in 2017 schijnt 70 tot 80% van alle communicatie videocommunicatie te worden.

Video is uitermate krachtig. Logisch ook, want het komt het dichtst bij de ervaring van iemand ontmoeten. Er zit zelfs een voordeel aan dat je niet hebt als je gaat voor de ontmoeting in real life. Je kunt video namelijk schalen op een manier die heel erg bij jij past. Ook als je bijvoorbeeld een introvert persoon bent, kun je met video fantastische resultaten boeken.

kracht van video

Tip 3: Denk goed na over hoe je jezelf presenteert

Het geheim van een goede presentatie is simpel: blijf bij jezelf. Dit werkt toch altijd het beste. Verder zijn er geen regels.

Kijk eens of je jouw signature style kunt ontdekken. Iedereen heeft wel iets opvallends dat heel ‘eigen’ is. Zelfs de dingen die je in de eerste instantie zou willen wegwerken, kunnen juist heel positief werken voor jouw image. Toen Zarayda als presentatrice op tv werkte, werd haar afgeleerd dat ze veel met haar handen zou praten. Dit zou de mensen thuis ‘teveel afleiden’. Nu ze haar eigen video’s produceert, is ze er echter achtergekomen dat die drukke handen een cruciaal onderdeel zijn van wie ze is. Niet langer pusht ze zichzelf in een keurslijf van ‘rustig overkomen’ en met geweldige resultaat.

Hoe presenteer jij jezelf? Zoeken uit welke stijl bij jou past en gebruik die in je video’s.

Tip 4: Blijf bij je eigen kracht

Het principe van jezelf zijn kun je ook toepassen op je verhaal. Je staat het sterkst wanneer je in je eigen kracht staat. Zie je video’s niet als salesvideo’s, maar gebruik ze als kans om context te geven aan wie jij bent en wat jij doet. Mensen willen je leren kennen, dus geef ze die gelegenheid.

Tip 5: Durf je kop boven het maaiveld uit te steken

We denken vaak dat klanten kiezen voor een product. Toch is het product alleen veelal niet de doorslaggevende factor. Klanten die kiezen voelen zich vertrouwd met het bedrijf of merk en geloven in waar het voor staat. En vaak komt dat vertrouwen via jou.

Daarom kun je door achter je bedrijf vandaan te komen en jezelf te laten zien enorme kansen creëren voor je business. Zarayda ziet onder haar klanten echter vaak dat juist dit op grote barrières stuit. Volgens haar is zelfvertrouwen de grootste uitdaging voor veel ondernemers. Dit is ook niet gek, want er zijn als we opgroeien niet zoveel plekken waar we wordt aangemoedigd om gewoon lekker onszelf te zijn. Denk maar eens aan school, of het werken in loondienst in het bedrijfsleven. We worden vooral gestimuleerd om op te gaan in de massa.

Vergeet die oude conditionering. Het is oké om je kop boven het maaiveld uit te steken!

je kope boven het maaiveld uitsteken

Tip 6: Maak je video’s? Vergeet je verhaal!

Zeker als je het moeilijk vindt tekst te onthouden, hier de tip die je leven een heel stuk makkelijker maakt: vergeet die tekst!

In plaats daarvan, handel je als volgt:

  1. Schrijf in twee zinnen op wat de bedoeling is van je video. (Bijvoorbeeld informatie verstrekken, enthousiasmeren, aankondigen etc.)
  2. Bedenk de eerste zin. Het is namelijk moeilijk om te beginnen. Het leukste is als je deze zin een beetje spannend kunt maken. (Om een voorbeeld te noemen op basis van het huidige interview: “Ze is niet ontdekt in de MacDonalds, maar heeft zichzelf ontdekt”.)
  3. Bedenk je laatste zin. Het is goed als deze iets van een belofte of een concrete vraag bevat. (Bijvoorbeeld: “Na het luisteren van deze podcast weet je zeker of je wel met video moet beginnen”. Of “Laat weten wat je de leukste tips vond”.)

Als je dit hebt, kan je het hele idee van dat je tekst moet onthouden loslaten en gewoon je verhaal vertellen.

Tip 7: Bouw slimme connecties op

Natuurlijk zou het geniaal zijn voor je bereik als jouw video’s niet alleen op je eigen platform worden gedeeld, maar ook op platforms van derden. Dat kun je eenvoudig regelen door slimme connecties op te bouwen. Dit werkt trouwens niet alleen voor video, maar kun je ook toepassen op andere vormen van communicatie en communicatiekanalen, zoals een radio-interview of een artikel in print of online.

Zarayda weet uit ervaring dat veel ondernemers bereik proberen te verzekeren op een niet-slimme manier. Dit houdt in: voor een lancering een algemeen bericht maken en deze naar 100 redacties sturen. Klinkt leuk, maar het is de minst effectieve manier om een bericht geplaatst te krijgen. De mailboxen van de redacties lopen over van dit soort berichten en het is met enkel een subject line enorm moeilijk om te zorgen dat nou net jou bericht hiertussen opvalt.

Hoe doe je het dan wel slim? Door gericht mensen te gaan benaderen die jou een podium kunnen bieden. Denk heel gericht na welk platform je echt interessant vindt en bij je past. Zoek uit wie voor dit platform schrijft (vooral die berichten die jij leuk vindt) en kijk of je met die persoon een relatie kan opbouwen.

netwerken

Tip 8: Bedenk hoe jij waarde kunt leveren voor de media

De druk op journalisten is hoog. Ze zijn altijd op zoek naar dat perfecte verhaal. Een soort goudklompje waarmee ze op de redactie moeten komen. Als jij dat goudklompje kunt zijn, creëer je eenvoudig een win-win situatie.

Bedenk dus goed hoe jij waarde kunt leveren voor de media die jij wilt bereiken. Om een voorbeeld te geven van hoe Zarayda dat doet:

Door haar netwerk komt ze heel veel inspirerende en ondernemende vrouwen tegen. Ze wist dat NRC Handelsblad een carrièrekatern had op woensdag. Dus benaderde ze degene die verantwoordelijk is voor die katern met de vraag “Ik lees die katern graag, maar ik mis nog wat. Ik heb een idee, heb je zin om daar een keer een kopje koffie over te drinken?”. Uit dit gesprek vloeide een hele leuke reeks voort.

Hoe kan jij waarde leveren? Als je daar eerst naar kijkt, komt de wederkerigheid vanzelf. Om nog even terug te komen op het voorbeeld van Zarayda: NRC bedacht dat ze de reeks wel wilden maken, maar dan moest het beginnen met het verhaal van haar zelf. Geweldig natuurlijk. En daar heeft ze zelf helemaal naar hoeven vragen!

Tip 9: Begin de dag met een… dans

Tot slot even iets anders, wat ik gewoon niet kon nalaten om met je te delen. Vaak spreken we in de interviews met ondernemers over hun ochtendrituelen, want een mooi ochtendritueel kan je dag maken of breken. Zarayda blijkt ook een mooi ochtendritueel te hebben. Ze begint de dag door heel hard te dansen!

Ondernemen is het mooiste wat er is, maar het is ook een grote verantwoordelijkheid. Succes of falen hangt heel erg af van de ondernemer zelf. Daarom moet er voor Zarayda gewoon een moment op de dag zijn waarop ze zichzelf helemaal niet serieus neemt. Daarmee herinnert ze zichzelf eraan dat het ondernemersleven een groot avontuur is en het allemaal niet te zwaar hoeft te zijn.

via GIPHY

Wil je meer van horen en zien van Zarayda? Kijk dan op haar website Thewhygirl.com. Je kunt je hier ook inschrijven voor gratis updates als je geïnteresseerd bent in wat zij doet. Ze deelt heel veel gratis dingen die jou kunnen helpen meteen aan de slag te gaan met o.a. video.

[do_widget tekst ]

Misschien vind je dit ook interessant

WAT ER AAN JOU MANKEERT….

Het is voor mij onmogelijk om dagelijks hetzelfde te moeten doen. Ik word elke dag anders wakker. Ik heb geen richtingsgevoel (ben 5 jaar taxichauffeur geweest in een dorp in Friesland en moest bij de meeste ritten de weg vragen aan de klanten in de taxi) Heb 2 linkerhanden. Zou nog geen gat in de...
Lees verder

1 reactie. Reactie plaatsen

[…] wel vaker over ochtendrituelen, want veel ondernemers die wij spreken hebben er een. Zo doet Zarayda Groenhart 's ochtends een dansje en mediteert Ninke van der Leck minstens 20 minuten voordat ze haar dag […]

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Ultieme funnel & dikke deals sluiten met Edwin Selij
online verschil maken in een traditionale markt
Online verschil maken in een traditionele markt met Roy de Bruijn
Menu