Ondernemerschap

Ondernemersregels

Geen reacties

Waarom ben jij ondernemer geworden?

Als ik tijdens mijn seminars vraag waarom mensen bijvoorbeeld een internetonderneming willen starten of überhaupt ondernemer willen worden, dan krijg ik vaak de volgende antwoorden:

“Ik wil vrij zijn.”
“Ik wil niet voor een baas werken.”
“Ik wil dingen doen die ik leuk vind.”
“Ik wil mijn kennis gebruiken.”


“Ik wil mensen helpen.”
“Ik wil me constant ontwikkelen.”
“Ik wil reizen.”
“Ik wil meer tijd voor mijn vrienden en familie.”
“Ik wil iets opbouwen.”

Wat me altijd opvalt aan deze antwoorden, is dat ik bijna nooit hoor:

“Ik wil een Ferrari hebben.”
“Ik wil een megagroot huis hebben.”
“Ik wil vies veel geld verdienen.”

Het valt me dus op dat de antwoorden bijna nooit materialistisch zijn. Dat is op zich interessant. Zelf ben ik ook helemaal niet materialistisch ingesteld; andere zaken vind ik veel belangrijker.

Als ik kijk naar mijn eigen redenen waarom ik ondernemer ben geworden, dan is dat omdat ik het tof vind om iets op te bouwen, mijn creativiteit te gebruiken en vrijheid te hebben, maar ook omdat ik om kan gaan met de mensen die ik zelf uitzoek en nog een aantal andere van zulke zaken.

Dat geeft mij de ruimte en de tijd om heel veel toffe dingen te doen in het leven, zoals reizen, sporten, hobby’s beoefenen, familie, vrienden, uitgaan, lekker eten, etc.

Enorme risico’s? Enorme resultaten!

Het is voor jezelf dus handig om te weten waarom je ondernemer bent geworden, maar op zich is dat niet het allerbelangrijkste. Als ondernemer loop je enorme risico’s, dus waarom zou je niet voor enorme resultaten gaan?

Wat me opvalt bij veel ondernemers is dat ze voor het gemiddelde gaan. Ze beseffen niet dat ze enorme risico’s lopen – als ze een tijdje lang geen omzet draaien dat ze letterlijk failliet gaan – maar vervolgens willen ze wel met hun business voor een gemiddeld resultaat gaan.

Je ziet veel mensen die bijvoorbeeld nooit boven een winstmarge van 10.000 euro per maand komen, omdat het simpelweg niet hun standaard is. Het is iets waar ze nog nooit over na hebben gedacht, terwijl het natuurlijk wel heel goed mogelijk is.

Het is een kwestie van betere marketing doen, misschien andere prijzen hanteren en meer klanten krijgen. Omdat veel mensen daar überhaupt niet over nadenken, zullen ze dat level moeilijk bereiken.

Niet alleen qua geld is het belangrijk, maar ook met andere zaken. Jij hebt alle stress en alle verantwoordelijkheid als ondernemer om hard te werken en een succesvolle business op te zetten. Wanneer jij echter heel hard werkt, dan moet daar natuurlijk ook iets tegenoverstaan. Bij heel veel ondernemers is dat niet het geval. Althans, niet in de vorm van een goede compensatie.

In mijn optiek is een goede compensatie van heel hard werken om heel veel toffe dingen te doen en ook het maximale te halen uit het echte leven naast de business. Nu is het natuurlijk wel handig als je daarbij veel geld verdient, want geld helpt natuurlijk heel erg wanneer je al deze toffe dingen wilt doen.

Waarom zou je niet je business zo inrichten dat het voor jou al ideaal is wanneer je aan het werk bent? Dat je niet werkt voor je vrije tijd, maar dat je tijdens je werk en tijdens het ondernemen je ideale levensstijl al leidt?
Ik leef bijvoorbeeld nooit naar een weekend toe en het maakt me ook helemaal niets uit of het nou een dinsdag of een zaterdag of zondag is, omdat ik alle dagen leuk vind.

Ik heb mijn business zo ingericht dat ik het allemaal tof vind en dat het allemaal aan de hand van mijn eigen regels is opgesteld.

Dat houdt dus in dat ik niet aan het werk ben voor vrije tijd, maar dat ik gewoon aan het werk ben omdat het tof is. Ik zie ondernemen als een spel en ik voel me heel erg gezegend dat ik dit elke dag mag spelen. Van dit spel kun je je eigen regels opstellen.

Een aantal ondernemersregels die mijn leven aangenamer maken

Het is natuurlijk heel erg uniek dat jij als ondernemer zelf de regels kunt opstellen van je eigen spel dat je elke dag mag spelen. Wij ondernemers zijn dus echt enorm gezegend, maar veel ondernemers zijn een klein beetje in slaap gevallen en doen alles op een manier zoals anderen dat ook doen.

Het is echter een spel waarbij je je eigen regels kunt opstellen, dus ik daag je uit om na te denken wat precies jouw regels zijn.

Ik zal je een lijstje geven van wat onder andere mijn regels zijn. Mijn lijst is nog veel groter, maar dit zijn een aantal voorbeelden van wat mijn regels zijn. Ik moet hier wel één opmerking bij maken en het is belangrijk dat je daarbij nadenkt voordat je dit gaat lezen.

Het gaat er niet om wat mijn regels zijn, want mijn regels zijn niet jouw regels. Mijn grootste frustratie met bijvoorbeeld seminars waarop ik deze lijst deel, is dat ik vervolgens feedback krijg op de regels die ik heb en niet op de gedachtegang van de regels.

Het gaat er dus niet om wat mijn regels zijn. Het gaat erom dat je inziet dat het belangrijk is als ondernemer om je eigen regels op te stellen. Nogmaals: de regels die ik je nu laat zien, zijn simpelweg mijn regels en heeft niets te maken met hoe jij jouw dag moet gaan inplannen. Sterker nog: je kunt het tegenovergestelde doen. Als dat goed werkt voor jou, dan moet je daar zeker voor gaan!

Hieronder een aantal ondernemersregels die mijn leven aangenamer maken:

Geen telefoon

Ik heb geen telefoonnummer op mijn website, ik geef nooit mijn telefoonnummer aan vreemde mensen of aan mensen die ik niet ken en van wie ik het idee heb dat ze mij eens een keer zouden kunnen bellen op het moment dat het mij niet uitkomt. Ik ben dus heel erg voorzichtig met het geven van mijn contactgegevens.

Ook mijn persoonlijke e-mailadres is een e-mailadres dat niet veel mensen hebben, op de mensen na van wie ik denk dat ze wel mijn tijd respecteren. De realiteit is namelijk dat weinig mensen jouw of mijn tijd respecteren.

Het is geen probleem voor mensen om gewoon simpelweg je te bellen en jouw tijd te consumeren, terwijl tijd in mijn optiek een van de meest belangrijke dingen is die we hebben. Je krijgt het maar één keer en je kunt het niet opnieuw maken. Ik vind het dus heel erg belangrijk dat mensen mij niet kunnen storen, vooral als ik ze niet ken.

Geen e-mail

Ik beantwoord nooit de e-mails van mijn eigen klantenservice. Bij mijn verschillende bedrijven heb ik heel goede mensen daarvoor die de e-mails beantwoorden. Hierdoor kan ik zelf ook tempo blijven maken. De realiteit is namelijk dat je onbewust minder hard zult gaan als jij bijvoorbeeld op de klantenservice van je eigen business zit. Je weet immers dat hoe meer omzet en hoe meer klanten je zult krijgen, des te meer werk je eraan zult hebben.

Als je inziet wat dit voor jou en jouw business kan betekenen – en dan heb ik het niet alleen over het beantwoorden van je e-mails, maar ook over een hele hoop andere operationele zaken – dan kan het echt een breakthrough voor jou zijn.

Geen personeel

Zoals je weet heb ik zeventien man op kantoor gehad in Groningen en beviel me dat niet helemaal goed. Ik merkte dat ik me niet meer kon veroorloven om creatief te zijn, dat ik niet meer productief was en dat de kosten de pan uitrezen.

Op een gegeven moment heb ik daarom besloten om met minder mensen te gaan werken. Uiteindelijk heb ik nu met mijn core bedrijf (Winst.nl) nul man personeel. Heel veel dingen heb ik gedeletet, geautomatiseerd of uitbesteed. Ik werk nog met heel veel mensen nu en heb een fantastisch team, maar dat is allemaal op freelancebasis of via partnerships.

Geen commitment

Ik wil niet een directe commitment hebben aan een of meerdere personen. Natuurlijk participeer ik in een aantal bedrijven en werk ik veel samen, maar dat is allemaal redelijk vrijblijvend vanuit mijn kant in die organisatie. Meestal is het mijn kennis en kunde en mijn netwerk die ik inzet om die samenwerking groter te maken, maar het is niet dat ik voor iemand anders aan het werk ga of iets dergelijks.

Geen afspraken

Ik maak geen afspraken met mensen die ik niet ken. Veel mensen denken dat ik altijd gigantisch druk ben, maar eigenlijk heb ik maar één dag per week waarop ik afspraken inplan (meestal de dinsdag of de woensdag). Deze hele dag is volledig ingepland met afspraken.

De rest van de dagen heb ik eigenlijk een schone agenda. Dat geeft mij gewoon heel veel ruimte en vrijheid om veel productiever te zijn, maar natuurlijk ook veel meer te genieten van het echte leven.

Hoge marges

Ik verkoop in feite met alle bedrijvenparticipaties en websites alleen maar producten met hoge marges, omdat je simpelweg veel minder werk hoeft te verrichten om meer geld te verdienen. Ik zou dus nooit een business opstarten met heel lage marges.

Meer gratis weggeven dan wie dan ook

Als je kijkt op Winst.nl, dan zie je dat we al richting de duizend pagina’s gaan. Daarnaast heb ik meer dan tien gratis E-books geschreven, tientallen uren aan gratis video’s opgenomen, heel veel gratis webinars gegeven en ook heel veel gratis seminars. Mijn doel is dus om meer gratis weg te geven dan wie dan ook in mijn markt.

Ik houd mezelf verantwoordelijk

Ik vind het belangrijk om mezelf verantwoordelijk te houden in plaats van dat andere mensen mij dit voor mij moeten doen. Daarmee functioneer ik ook veel beter. Ik zou dus nooit iets aangaan waarbij andere mensen mij verantwoordelijk kunnen houden.

Sacrifice early profits

De participaties die ik bijvoorbeeld aanga met bedrijven en de concepten die ik zelf opzet zijn allemaal niet opgezet met het doel om direct heel veel geld te verdienen, maar meer om het op de lange termijn te bekijken.

Enormail is bijvoorbeeld al bijna zes jaar online, is altijd gratis geweest en heeft me tot nu toe eigenlijk alleen nog maar geld gekost. Toch weet ik dat het uiteindelijk een groot succes zal worden zakelijk gezien.

Hetzelfde geldt voor Luondo. Met Luondo hadden we ook een betaalde dienst per maand kunnen doen of een X bedrag kunnen vragen voor mensen zich konden aanmelden, maar nu is het gewoon volledig gratis, op een kwartje per bestelling na.

Zo heb ik heel veel verschillende concepten waarbij ik sacrifice early profits toepas. Dit houdt dus in dat ik het snelle geld even laat lopen om meer voor de lange termijn te gaan.

Het moet tof zijn

Een andere regel van mij is dat alles wat ik doe gewoon tof moet zijn. Op het moment dat het saai is, niet leuk of negatief is, dan is het iets waarin ik niet betrokken wil zijn en waar ik dan ook letterlijk afscheid van neem.

Geen azijnpissers

Ik ben me gigantisch bewust wat mensen voor invloed hebben op andere mensen. Omgeving is veel sterker dan wilskracht en daarom is het voor mij heel belangrijk om niet met mensen te werken die negatief of pessimistisch zijn.

Ik weet dat het ervoor zorgt dat ik minder gelukkig ben, minder productief word, minder happy ben en minder creatief word, dus ik zie het nut er gewoon simpelweg niet van in om met azijnpissers om te gaan.

Hetzelfde geldt ook voor klanten. Als ik merk dat een klant echt een azijnpisser is en altijd zit te zeuren, dan zal ik die klant bijvoorbeeld ook niet meer toelaten op mijn seminars of in mijn community opnemen.

Geen uurtje factuurtje

Ik doe vrijwel nooit opdrachten op basis van betaald krijgen via uren. Ik doe dus geen uurtje factuurtje en ik ruil geen uren voor euro’s. Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen: ik geef bijvoorbeeld heel af en toe consultaties, maar deze uren worden flink gefactureerd. Ook dat doe ik dan eigenlijk liever niet, want elk schaalbare uur dat ik mijn tijd weggeef aan iemand anders, zou ik liever in mijn eigen business stoppen, ongeacht het bedrag dat ze ervoor bieden.

Het moet schaalbaar zijn

Alle projecten die ik start, moeten schaalbaar zijn. Ze moeten dus de potentie hebben om echt groot te kunnen worden. Ook al zou ik veel geld kunnen verdienen in een niet-schaalbare markt, dan vind ik er simpelweg niets aan.

Zoals ik eerder ook al zei: ik ben niet materialistisch ingesteld. Ik vind het veel toffer om iets op te bouwen en het groot te maken dan dat ik ergens per se heel veel geld mee moet verdienen. Een andere regel is daarom dat het schaalbaar moet zijn.

Zo heb ik nog gigantisch veel andere ondernemersregels, maar zoals ik net ook al zei gaat het er niet om wat mijn regels zijn. Het gaat erom wat JOUW regels zijn.

Wat zijn de regels die jij wilt opstellen voor jouw business? Stel je voor dat jij een winkel hebt en een regel van jou zal zijn dat je geen zin hebt om ’s ochtends te werken. In dat geval kun jij letterlijk jouw winkel ’s ochtends dicht doen. Ook al heb je een winkel in de Kalverstraat, waar het altijd druk is. Als jij ’s ochtends niet open wilt zijn, dan doe je dat gewoon lekker niet.

Gaat het je geld kosten? Absoluut, maar als het een regel van jou is en het maakt je huidige leven aantrekkelijker en leuker om niet ’s ochtends open te gaan, dan moet je dat zeker doen.

Wanneer het een regel van jou is dat je alleen maar met vrouwen wilt werken op kantoor, dan kan dat ook. Als er geen wet is die zegt dat je niet met alleen maar vrouwen mag werken, dan doe je dat toch lekker? Ook al vinden mensen om je heen het misschien erg raar.

Als het een regel van jou is om geen pak te dragen tijdens presentaties, terwijl al jouw concurrerende sprekers dat wel doen, dan doe je dat toch lekker? Het zal ongetwijfeld gebeuren dat je dan voor een aantal presentaties niet wordt uitgenodigd, maar als het jouw leven aangenamer maakt, dan doe je dat.

Zo zijn er nog 1001 andere regels die je kunt bedenken voor jouw business. Ik raad je dus aan om goed na te denken over wat jouw ondernemersregels zijn en je hier ook echt aan te houden.
Een laatste opmerking nog: een regel is iets anders dan een wet. Aan wetten dien je je te houden, maar regels kun je gewoon zelf opstellen.

Als jij voor jezelf nadenkt wat het beste bij jou en je business past en je vervolgens die regels gaat naleven, dan zul je bijvoorbeeld over één, twee of drie jaar een compleet andere business hebben, maar dan zul je wel zien dat het jouw ideale business is.

Elke ondernemer heeft het in zich om de ideale business op te zetten, ook al is je huidige situatie nog zo van “Dit kan allemaal niet” of “Mijn ideale business past niet bij de realiteit”. Dat zouden ook gedachten van mij kunnen zijn toen ik een aantal jaar geleden nog zeventien man personeel had rondlopen.

Ik heb ook heel veel moeten nadenken, brainstormen en plannen moeten maken om dit op te lossen, maar bij mij begon het bij het maken van een lijst met ondernemersregels. Heel veel dingen die ik toen op dat moment deed, pasten niet bij mijn gewenste ondernemersregels.

Ik heb dus mijn verantwoordelijkheid genomen en heb mijn business zo ingericht dat het voor mij perfect is. Ik blijf ondernemersregels toevoegen en af en toe verander ik ook ondernemersregels, maar de vraag aan jou is:

Wat zijn jouw ondernemersregels?

Ik daag je uit om een lijst met regels te maken en vervolgens te gaan kijken hoe je je huidige business daarop kunt toepassen.

Succes!

Eelco de Boer

 

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

“Wilt u er frietjes bij?”
Maak Je Website Viraal
Menu