OndernemerschapPersoonlijke ontwikkelingZoekmachine Optimalisatie

Van stagiair naar softwarekoning. Interview met Tonny Loorbach

2 reacties

Het kan snel gaan. Enkele jaren geleden zat hij nog waar ik nu zit: op kantoor bij Winst.nl. Ruim 3 jaar werkte hij hier. Daarna is hij, gestimuleerd door Eelco, in 2010 een business gestart die in slechts 5 jaar is uitgegroeid tot een softwarebedrijf van een formaat dat maar weinig andere bedrijven in zo’n korte tijd zullen evenaren.

Ik heb het hier over Tonny Loorbach en de Internet Marketing Universiteit (IMU.nl). Tonny is voor mij altijd een voorbeeld geweest.

Stiekem is het best een grappig verhaal, want toen hij startte als stagiair bij Winst.nl had hij niet zozeer het idee dat hij ondernemer zou worden. Inmiddels is dat compleet ondenkbaar. Tonny heeft een geweldige visie op ondernemerschap en hij leidt zijn onderneming met verve.

Als ik een kleine analyse mag maken, zou ik zeggen dat Tonny zijn succes voor een heel groot deel te danken heeft aan 4 belangrijke elementen in bedrijfsvoering: drive, discipline, slimme keuzes en weten waar je over praat. Keihard werken dus, maar vooral ook slim werken. Werken zoals wij het bij Winst.nl het liefste zien! Hij heeft in zijn tijd hier dus zeker wat geleerd 😉

In de Winst.nl podcast geeft Tonny een inkijkje in hoe hij is gekomen waar hij nu is, wat de succesfactoren zijn geweest in zijn business en hoe hij andere ondernemers aanraadt te handelen. Ontzettend leerzaam, dus ik kon het niet nalaten zijn belangrijkste tips te delen met jou.

Wil je weten wat Tonny’s belangrijkste ondernemerstips zijn? Of hoe je jouw website en marketing klaarmaakt voor 2016? Lees dan zeker verder! Natuurlijk kun je ook de podcast luisteren voor het complete verhaal.

Basistips voor ondernemers

Tip 1: Begin met 1 product

Misschien herken je het wel: focusproblemen. De meeste ondernemers hebben hiermee te maken. Ze zijn namelijk mega creatief, maar dat leidt er ook toe dat ze overal mogelijkheden zien en dat kan behoorlijk afleidend zijn. Tonny raadt daarom elke ondernemer aan: begin met 1 product, bijt je daarin vast, wacht op succes en stuur pas later bij. Anders kan je je verliezen in jarenlang je business overdenken zonder dat er ook maar 1 succes ontstaat. Waak voor de papieren tijger!

Dit geldt niet alleen voor startende ondernemers. Ook ondernemers die al jaren bezig zijn kunnen nog tegen verlammende situaties aanlopen, simpelweg omdat er zo enorm veel mogelijkheden en kansen zijn. Dat laatste is natuurlijk geweldig, maar verlies je er niet in.

Tip 2: Zie je business als de vorm, jij bepaalt de inhoud

De vorm van je business doet er eigenlijk niet zo toe, dat is slechts een ‘formaliteit’. De inhoud is wat je business bepaalt en die wordt gevormd door jou, de ondernemer. Zo heeft Tonny door mee te bewegen met de markt, kansen die hij zag en zijn eigen interesses met IMU een softwarebedrijf gebouwd. Terwijl hij tot een jaar geleden niet had gedacht dat het er zo uit zou zien!

Tip 3: Release early, release often

Doordat je jezelf niet verliest in verlammende situaties (tip 1), kun je snelle ‘releases’ maken. Zet je product in de markt nog voordat je alle puntjes op elke i hebt gezet en tweak daarna tot het perfect is. Degene die vroeg lanceert, lanceert dus ook vaak. Uiteindelijk zul je zo veel meer successen boeken.release early release often-tl

Tip 4: Doe de juiste dingen júist

In de tijd die je aan je business besteedt zul je tegen veel dingen aanlopen die werken, of juist niet. Uiteraard ligt het voor de hand dat je je energie steekt in de dingen die wél werken. Maar wist je dat ondernemers ook vaak zaken over het hoofd zien? Veel ondernemers zijn creatief en vol ideeën, maar minder goed in meten. Terwijl je met metingen veel dingen leert over de succesfactoren in jouw business!

Monitor je succes niet alleen bij de zichtbare zaken, zoals het aantal bezoekers op je site of het aantal Euro’s dat er binnenkomt. Kijk ook eens dieper naar je website of je business. Hoeveel procent van je bezoekers converteren bijvoorbeeld? Waarschijnlijk valt hier nog een hoop winst te behalen.

Tip 5: Geef gratis

en verkoop high end…

Dan heb je voor iedereen iets interessants. De stap tussen gratis en ook maar één cent betalen is gigantisch op het internet. Met gratis heb je bereik, met high end heb je succes en kan je je betalende klanten ook veel beter helpen. Omdat je high end verkoopt, kun je veel meer aandacht aan deze klanten besteden.

conversion-tl

Tip 6: Bouw regelmatig rustmomenten in

Iedere ondernemer is gebaat bij rustmomenten. Dat zijn de momenten waarop je even afstand kan nemen van je bedrijf en weer met frisse ideeën terug aan de slag gaat, maar ook de momenten waardoor je slimmer gaat werken. Door rust in te plannen leer je jouw business voor jou te laten werken, in plaats van jij voor je business.

Tip 7: Focus op je website

Een website is een super waardevol marketingmiddel voor elke business. Zeker als je goed vindbaar bent, werkt hij elke dag voor jou. Zonder dat je er geld in hoeft te stoppen! In de volgende tips ga ik hier dieper op in.

[do_widget tekst ]

De verdieping: internetmarketingtips

Tip 8: Zorg dat je website voor jou werkt

Een goede website is een garantie op je inkomen. Idealiter komen je prospects op je website binnen, vinden daar de informatie die ze zoeken en bellen dan jou. Als je website goed werkt, hoef jij enkel nog maar die telefoon op te nemen.

Tip 9: Leg een goede basis in je SEO

De basis van een goede website valt of staat bij SEO. Met bezoekers gratis uit Google heb je consistentie in je business. Ook als jij een dag geen geld in ads stopt, blijven de klanten komen.

11 seo tips om hoger in google te komen

Tip 10: Vergeet de conversie niet!

Je website stopt niet bij goede SEO. Als de bezoeker op je website is, moet hij nog converteren naar klant. Pas als dat werkt, werkt je website ook echt voor jou en zal die telefoon daadwerkelijk rinkelen. Volgens Tonny zoekt het merendeel van de ondernemers het nog teveel aan de bezoekerskant en te weinig aan de conversieoptimalisatie-kant. Zorg dat jij dit anders doet!

Tip 11: Vermijd keuzestress op website

Keuzestress is conversiekiller nummer 1. Teveel aan keuzes verlamt je bezoeker, net zoals teveel ideeën jou in je business kunnen verlammen (tip 1). Als jij een duidelijk je focus bepaalt in 1 product of service, zal het gemakkelijker zijn om de keuzestress op je website te voorkomen. Daarom is tip 1 ook zo belangrijk. Voer dit vervolgens duidelijk door in je website, zodat je bezoeker precies weet wat hij aan jou heeft.

Tip 12: Investeer in engagement

Engagement wordt naar 2016 toe steeds belangrijker. Klanten willen zich betrokken voelen bij elkaar en bij wat jij doet. Voor Tonny is zijn klantencommunity een van de belangrijkste factoren voor succes geweest. Hierdoor is hij van binnen naar buiten gegroeid. Kan jij jouw klanten op vergelijkbare wijze betrekken bij je business? Het kan enorm slim zijn je te bedenken hoe jij die engagement goed kunt creëren en benutten.

engagement

Tip 13: Houd de bezoeker daar waar hij is

Nog een trend is ‘native marketing’. Feitelijk betekent dit: hou de bezoeker daar waar hij is. Als bezoekers dus binnenkomen op je website, zorg er dan voor dat ze alle informatie ook daadwerkelijk op je website kunnen vinden. Voorkom dat je ze doorstuurt naar Youtube, Facebook of andere kanalen. Zo kun je de bezoeker optimaal bij de hand nemen in een rustige omgeving waar alleen dingen staan die voor hem relevant zijn.

Tip 14: Ga 100% mobile responsive

SEO zal in 2016 veel gaan veranderen. De belangrijkste invloed is mobile responsiveness. Dit was natuurlijk al een trend, maar hij is nu helemaal aan het doorslaan: het aantal mensen die je website via mobiel bezoeken overstijgt straks het aantal mensen die via desktop binnenkomen. Je kunt hier met je business waarschijnlijk nog beter op inspelen. Gingen we qua webdesign eerst van groot (desktop) naar kleiner schaalbaar (mobile), kunnen we het nu zelfs helemaal omdraaien: begin je design op het kleine apparaatje en laat het meerekken naar groter.

Responsive web design-mobile responsive

[do_widget tekst ]

Misschien vind je dit ook interessant

Ondernemersregels

Waarom ben jij ondernemer geworden? Als ik tijdens mijn seminars vraag waarom mensen bijvoorbeeld een internetonderneming willen starten of überhaupt ondernemer willen worden, dan krijg ik vaak de volgende antwoorden: “Ik wil vrij zijn.” “Ik wil niet voor een baas werken.” “Ik wil dingen doen die ik leuk vind.” “Ik wil mijn kennis gebruiken.” “Ik...
Lees verder
Succes in Crisistijd

Succes in Crisistijd: 60% Stijging in Online Boekingen door vanuit de Klant te Denken

Hoe behaal je succes in crisistijd? Waarom lukt het de één wel en de ander niet? In dit korte interview het succesverhaal van een nuchtere en doorgewinterde ondernemer: Jan van Veen, eigenaar van camping Stoetenslagh. Hij zag zijn online boekingen met 60% toenemen door enkele logische en kleine aanpassingen aan zijn site.  Deze aanpassingen zijn...
Lees verder

2 reacties. Reactie plaatsen

Goed interview! Wat voor mij goed werkt is achterstevoren werken, visualiseren hoe het eindresultaat moet zijn en vervolgens de stappen ondernemen die nodig zijn om dit doel te bereiken. Durven om live te gaan met een product dat nog niet helemaal af is ben ik ook voorstander van, mits je kopers ook laat weten dat het een beta versie is.

Beantwoorden

Prachtige tips!

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

1.4 Miljoen bezoekers op je blog? Met deze 15 zoekmachine optimalisatie tips van Robert Jan Hendriks kom je hoger in Google!
Van een diep dal tot de high van ondernemen. Interview met Ninke van der Leck
Menu