AdvertisingOndernemerschap

Succes door online adverteren en slimme keuzes met Demian Beenakker

1 reactie

Het regent bekenden (voor mij) in de Winst.nl Podcast. Interviewde Maarten in de vorige uitzending nog mijn goede vriend Bas Urlings, is vandaag mijn vriend (uuuhm… inmiddels verloofde, maar ik kan moeilijk wennen aan dat woord dus ik hou het lekker 21e eeuws) Demian Beenakker aan de beurt.

Dat is natuurlijk niet helemaal toevallig. De mannen hebben elkaar via mij leren kennen en zitten nu beiden in de Mastermind. De oplettende luisteraar heeft vast ook gehoord dat Demian zich deels tot zijn business heeft laten inspireren door Bas.

Demian Beenakker

Demian Beenakker

Het verhaal van Demian is er een die ik graag vertel en niet alleen omdat hij mijn vriend is. Ik zie dat heel veel mensen iets van hem (kunnen) leren. Demians avontuur als ondernemer kenmerkt zich namelijk door een reeks aan ogenschijnlijke toevalligheden die eigenlijk helemaal geen toeval zijn. Het is een verhaal van jezelf openstellen voor kansen, slimme keuzes maken én… snoeihard durven adverteren!

Inmiddels bezit Demian 12 interieurwebwinkels en bouwt hij hard aan wat “het grootste interieurplatform van Nederland” moet worden. Zo’n schaalgrootte is niet zijn startpunt geweest: hij is letterlijk begonnen met niets. Geen investeringsgeld, geen klantenbestand en zelfs geen ervaring in de interieurbranche. Wat hij wel had, was een ondernemende geest, geduld en heel veel doorzettingsvermogen.

Demian begon zijn leven als ondernemer zo’n 6 jaar geleden met een mediabureau waarin hij klanten hielp met hun marketing. Ondanks dat het best aardig liep, was hij niet zo blij met zijn onderneming. Hij zat vast in een verdienmodel van uurtje-factuurtje, wat natuurlijk moeilijk schaalbaar was. Toen ontmoette hij Bas, die al aardig binnen begon te lopen met zijn webshop, en raakte hij geïnspireerd om dat ook te doen.

Deze realisatie liep min of meer gelijk met een andere waardevolle ontmoeting. Tijdens een netwerkevent kwam hij een man tegen die een groothandel in interieurspullen bezat, maar het groothandelsmodel zat was. Het was simpelweg te risicovol geworden om producten voor te financieren en door de komst van het internet wisten veel van zijn klanten hun eigen weg naar leveranciers te vinden. Met zijn links in de handel wilde hij daarom de stap maken naar verkopen via het internet, maar hij miste de knowhow en de uitvoerende kracht om dat te doen.

Daar kwam Demian met zijn marketingkennis goed van pas. Uiteindelijk besloten ze de handen ineen te slaan en samen aan de slag te gaan.

De mannen startten met 1 webshop, waarin ze de producten die ze verkochten pas inkochten op het moment dat de verkoop al was gerealiseerd. Zo hadden ze geen investeringsgeld nodig. Toch liepen ze tegen de beperkingen van dit model aan. Om snelle levertijden te kunnen garanderen kwam er toch een punt waarop ze zelf moesten gaan inkopen. Hiervoor moesten ze een hele container vullen met producten, maar dat was kostbaar en ze hadden er nog lang niet genoeg orders voor.

Ze bedachten een creatieve oplossing om toch zoveel producten te kunnen afzetten. Via Adhocdata kochten ze een database met e-mailadressen van ondernemers en mailden hen hun productaanbod met de vraag of hier iets voor hen tussen zat. Uiteindelijk lukte het zo om een volle container aan orders te plaatsen bij hun leveranciers.

Dit klinkt misschien alsof het allemaal gemakkelijk ging, maar de opstart van het bedrijf kwam niet zonder harde keuzes. De eerste 2, 3 jaar keerden Demian en zijn compagnon zichzelf geen salaris uit, omdat ze alles wat er binnen kwam moesten blijven investeren in het bedrijf. Dat betekende side-jobs in de horeca en zuinig zijn in de vaste lasten.

Uiteindelijk hebben ze door deze en andere slimme keuzes in 6 jaar tijd wel kunnen groeien van 1 tot 12 webshops en hebben ze inmiddels een mooi team van medewerkers. In de podcast legt Demian uit wat aan deze snelle groei heeft bijgedragen. Ik vat het hier samen in 7 praktische tips:
[do_widget tekst ]

1. Wees niet bang om te falen

Er is niet één belangrijkste succesfactor, zegt Demian. Maar als er iets is dat toch wel aan de basis van zijn succes heeft gestaan, is het: lef. Wees niet bang om te falen, elke ondernemer maakt fouten en uiteindelijk is dat ook waar je van leert. Dit principe gaat hand in hand met niet meteen opgeven als iets niet lukt, gewoon dingen proberen, de resultaten monitoren en bij succes: herhalen.

Ik geef toe, het klinkt super simpel. Toch zie ik zoveel mensen bij wie angst en beperkende overtuigen uiteindelijk de keuzes bepalen, in plaats van een rotsvast geloof in iets groots en het zelfvertrouwen om alles proberen om daar te komen. In mijn ogen is de beste ondernemer de ondernemer die ook keihard op z’n bek durft te gaan. Het is een mindset die ik elke dag weer meemaak (en niet bij mezelf, hoewel ik daar hard aan werk 😉 )

dont be afraid to fail

2. Durf te investeren

Als je een onderneming wilt laten groeien, kunt je hier niet omheen: investeren. Het is niet voor niets dat veel bekende grote ondernemers geen emotionele relatie met geld hebben. Dit geldt ook voor Demian. Feitelijk was de beslissing om zichzelf de eerste jaren van zijn onderneming geen salaris uit te keren al een investering. Ook in de jaren daarna heeft hij veel geld geïnvesteerd in de dingen die zijn bedrijf konden laten groeien. Facebook, Adwords, maar ook het opzetten van een groot contentkanaal. Over dat laatste straks meer.

3. Word wakker voor de kansen die advertising biedt

Op welk punt je business ook staat, adverteren kan je altijd direct toepassen en als je het goed doet, leidt het ook vrijwel direct tot resultaat. De laatste jaren is Demian nog enthousiaster geworden over adverteren, maar eigenlijk had hij hier altijd al een bijzondere relatie mee. Zijn eerste succesvolle campagne zette hij op toen hij 16 jaar was…

finse euromuntenMisschien weet je het nog: toen de Euro werd geïntroduceerd kreeg elk huishouden een map toegestuurd waarin je je eigen collectie kon aanleggen met Euro’s uit alle deelnemende Eurolanden. Destijds had Finland direct al besloten dat ze geen 1 en 2 centmunten in hun betaalsysteem wilden toelaten. Een oom van Demian zag zijn kans schoon en kocht alle Finse 1 en 2 centen op. Slim, want enkele tijd later was er in Nederland een gigantische vraag naar die Finse 1 en 2 centen. Waar zijn oom de markt in Lisse bediende, mocht Demian van zijn oom in de centen verkopen in zijn woonplaats Noordwijk. Omdat hij in die tijd nog niks wist van het internet en wel snel veel mensen wilde bereiken, kocht Demian voor 50 Euro advertenties in de lokale krant in. Binnen korte tijd stond de telefoon roodgloeiend en vormde zich een lange rij mensen voor de deur van het huis van Demians ouders. Iedereen wilde die Finse 1 en 2 centen kopen om de Eurocollectie compleet te maken en Demian hield er een bijzonder leuke zomervakantie aan over.

Demian adviseert nu iedereen om wakker te worden voor de kansen die adverteren biedt. Het kan op tal van manieren. Het belangrijkste is dat je goed kijkt naar waar je doelgroep zich bevindt en zo het juiste platform selecteert. Demian is verder heel enthousiast over Facebook, niet omdat hierop de conversie per se heel hoog is, maar omdat je er heel goed je merk kunt opbouwen en achterban kunt creëren. Je kan zelf kiezen waar je mensen naartoe stuurt. Dat hoeven niet per se producten te zijn. Je kunt ook inzetten op video’s, blogs of vacatures om je merk te laten groeien.

Praktisch geeft Demian nog drie adviezen:

  • Koop gerichte Adwords in op converterende keywords zodra jij je conversiekanaal op orde hebt (in zijn geval is dat leads binnenhalen).
  • Adverteer heel gericht op je doelgroep in Facebook. Dit kan zelfs werken voor fysieke winkels, hoewel zij hier zelf vaak de kansen van inzien. Denk aan de slager die daghappen wil verkopen, of een kapper die mensen wil binnenhalen voor een knipbeurt.
  • Kijk wat voor kansen externe verkoopkanalen bieden (voor Demians branche werken Marktplaats, Beslist en Speurders heel goed). Met Advertentieplanet kun je gemakkelijk advertenties aanmaken om al deze kanalen in 1 klap te bedienen.

4. Optimaliseer daar waar ruimte is

Vaak is het verleidelijk om voor meer groei nieuwe activiteiten te gaan bedenken voor je business en het bereiken van meer klanten. Toch is waakzaamheid hier geboden, want vaak ligt er al heel veel binnen je bedrijf waar winst in te behalen valt. Zonde als je dan alle energie gaat steken in de tijdrovender klus om nieuwe dingen te gaan bedenken.

Zo kwam Demian er achter dat er een hele hoop orders uiteindelijk niet geplaatst werden, terwijl klanten wel al met het bestelproces waren begonnen. Hij begon al die mensen na te bellen om te zien of ze alsnog de order konden voldoen en dat levert nog altijd veel resultaat op. Ook andere webshops kunnen hier nog veel winst op behalen, ziet hij.
[do_widget tekst ]

5. Houd je ogen open voor de kansen in de markt

In eerste instantie zat Demians passie in de business die hij met zijn compagnon heeft heel erg in het uitbouwen van de webshops en het opzetten van succesvolle marketingcampagnes. Langzamerhand komt daar nu een nieuwe passie bij: de passie voor interieur.

Terwijl de content in de shops langzaam vastliep omdat ze op een gegeven moment wel alles over bureaustoelen (om maar een voorbeeld te noemen) hadden geschreven wat er over te schrijven valt, kreeg Demian een nieuw idee. Waarom zou hij niet een grote contentwebsite maken over alles wat met interieur te maken heeft en hiermee de grote groep mensen bedienen die vooral op zoek zijn naar inspiratie en niet (meteen) naar het doen van een aankoop? Zo ontstond Makeover.nl, de website die hij sinds een jaar uit de grond aan het stampen is.

opportunity just ahead

Makeover.nl is ook een belangrijke vorm van een investering. Het bouwen van een contentplatform is – in tegenstelling tot adverteren – niet iets dat snel resultaat oplevert, maar Demian ziet de kansen die het op lange termijn gaat bieden. Feitelijk investeert hij hiermee in een hechte community van mensen aan wij hij complete interieurverzorging kan aanbieden. Door een jaar lang elke dag nieuwe content te plaatsen over onderwerpen gelinkt aan interieur, heeft Makeover.nl al nu 1.500 organische bezoekers per dag. Mensen reageren heel leuk op het concept, omdat het echt iets nieuws is in interieurland.

Demian is heel erg geprikkeld geraakt door de interieurmarkt. In de branche heersen nog wat ouderwetse gedachtes. Veel ondernemers denken dat ze fysieke winkels moeten openen, terwijl die niet per se elk weekend storm lopen. Op een website heb je uiteraard andere kosten, maar uiteindelijk bieden die een stuk meer kansen, zeker op de lange termijn. Tevens zag Demian dat er wel goede interieurwebsites zijn in Nederland, maar dat die niet echt een realistisch beeld vertonen. De meeste website tonen interieurs die het merendeel van de bevolking met moeite zou kunnen aanschaffen, omdat de onderwerpen op de foto’s woningen zijn van 500m2 vol dure designer items. Makeover.nl richt zich daarom juist op interieurs die voor de gemiddelde Nederlander haalbaar zijn en springt daarmee in op een enorme kans in de markt.

Dit kan ook werken voor jouw branche. Natuurlijk weet ik niet in welke branche je zit, dus heel gericht advies kan ik via deze blogpost niet geven, maar de kans is groot dat jij zelf gouden mogelijkheden ontdekt als je je ogen openhoudt voor trends in de markt en gaten waar jij in kunt springen.

6. Creëer momentum met lanceringen

Lanceringen zijn in de informatiemarketing een bekend fenomeen, maar veel webshops maken er nog weinig gebruik maken. Toch kan het heel goed! Zo heeft Demian een event bedacht voor zijn interieurwebshops: de Friday Shopping Night. Dit is een vaste dag en tijd waarop mensen met grote kortingen online kunnen shoppen. Het event is precies opgebouwd als een productlancering: hij bouwt met spanning momentum op, waardoor mensen heel nieuwsgierig worden. De Friday Shopping Nights waren ontstaan uit een spannend idee waarvoor niemand wist of het ook echt ging werken. Inmiddels heeft Demian hier een systeem van gemaakt, dat helemaal doorontwikkeld en zijn de Shopping Nights echte piekmomenten voor zijn business.

lancering

7. Investeer in persoonlijke ontwikkeling

Natuurlijk is het – zoals bij elke tip – helemaal aan jou of je wilt investeren in persoonlijke ontwikkeling. Maar het is wel iets wat Demian aanmerkt als een succesfactor voor zijn business. Hij investeert er veel in, onder andere door deel te nemen aan inspirerende events en seminars, evenals door het aangaan van fysieke uitdagingen. Zo is hij vorig jaar wel 3 keer met Wim Hof (de Iceman) op reis geweest, met als hoogtepunt een supersnelle beklimming van de Kilimanjaro (ik vergeet het nooit, want daar was het moment waarop ontstond dat ik hem feitelijk mijn “verloofde” mag noemen).

Fysieke uitdagingen zorgen ervoor dat hij scherp blijft. Hij zit veel achter de computer en soms is het goed om een moment van rust te pakken. Dat zorgt ervoor dat hij in zijn werk ook beter kan functioneren. Het was op op een reis met Wim Hof dat Demian een mooi inzicht kreeg. Hij heeft de eigenschap dat hij altijd heel erg naar voren kijkt. Wat komt er morgen? Wat ga ik volgende week doen in mijn business? Hierdoor vergeet hij soms terug te kijken. In de Pyreneeën met Wim Hof realiseerde hij zich ineens wat hij allemaal had gebouwd en stond hij stil bij het gevoel van trots wat hij heeft. Trots over zijn business, trots over zijn team vol harde werkers en marketingfanaten. Vooruitgaan is mooi, maar terugkijken is soms ook een groot goed. Misschien zou dit eigenlijk tip nummer 8 moeten zijn…

Net na de beklimming van de Kilimanjaro interviewde Eelco trouwens Wim en Demian over het toffe avontuur. Je kun het hele interview hier bekijken:

Wil jij Demian iets vragen over online marketing en andere daaraan gerelateerde onderwerpen? Je kunt mailen naar demian@makeover.nl. Hij zal op elke mail persoonlijk reageren.

[do_widget tekst ]

Misschien vind je dit ook interessant

nieuwe kansen

Van 70 naar 20 uur per week en je business laten groeien met Paul Boelens

Een van de mooiste dingen aan de Latverhogers vind ik dat er ondernemers uit allerlei verschillende branches in vertegenwoordigd zijn. Coaches, hypnotiseurs, handelaren, webbouwers… noem maar op. Sommigen hebben heel innovatieve businessmodellen, terwijl anderen juist meer in een traditionele business zitten. Wat voor business het ook zij, het maakt niet uit. Iedereen vindt er zijn...
Lees verder

“Het Spel”

Een poosje geleden reed ik terug uit Parijs want we waren naar een concert van “Jay-z” geweest. Op een of andere manier vind ik het lekker om lange afstanden te rijden, want net als bij lange afstanden hardlopen krijg ik altijd supermooie inzichten, alleen is autorijden een stuk minder slecht voor je knieen 😉 Tijdens...
Lees verder

1 reactie. Reactie plaatsen

Prachtige tips om mee aan de slag te gaan. Had tot vorig jaar nog maar weinig gehoord van persoonlijke ontwikkeling. Sinds ik het ben gaan toepassen ben ik gemiddeld 2 tot 3 uur productiever per dag. Interessant verhaal van Demian en Wim. Bedankt!

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Business doen vanuit je backpack met Bas Urlings
Hypnose en belemmerende overtuigingen met Edwin Selij
Menu