Ondernemerschap

Motivatie van Medewerkers, the Semco Way!

10 reacties

Weet je nog waarom je ooit bent begonnen met ondernemen?

Wat was de reden dat je de veiligheid, onbezorgdheid en stressloosheid van een vaste baan hebt opgezegd en de sprong gewaagd hebt naar het toch wel onzekere bestaan van een ondernemer?

Er kunnen hiervoor veel redenen zijn.

Waarom onderneem je?

Vrijheid is een veelgehoorde term, die vrijheid kan zowel financieel of vrijheid in tijd zijn. Zelf bepalen hoe je je dag opdeelt en zelf bepalen wanneer je welke actie onderneemt.

Sommige mensen vinden het belangrijk dat ze iets opbouwen, iets wat ze uiteindelijk aan hun kinderen kunnen overdragen, bouwen aan iets wat groter is dan jezelf.

Je kunt je passie volgen, elke dag bezig zijn met hetgeen je leuk, interessant of spannend vindt. Eindelijk geen baas meer boven je en alles op jouw manier doen…

Het kunnen allemaal goede redenen zijn om ondernemer te worden.

Iedereen de baas!

Maar wat als je groter groeit, je niet meer alleen in je bedrijf aan het werk bent, maar naar het volgende niveau gegroeid bent en zelf ‘de baas’ bent?

Hoe zorg je er dan voor dat je personeel, of de mensen met wie je werkt, WEL graag bij en met je blijven werken, dat ze WEL samen met jou aan jouw bedrijf willen bouwen en gemotiveerd zijn om elke dag volop te knallen? Want dat willen we eigenlijk wel bereiken met ‘ons personeel’.

Laatst was ik met enkele collega’s naar een seminar van Ricardo Semler gegaan in de Baak te Driebergen. Het heette “Iedereen de Baas”.

Voor wie niet weet wie Ricardo Semler is zal ik even kort proberen weer te geven wie hij is en wat zijn filosofie is.

Ricardo Semler is een Braziliaanse ondernemer die eigenaar is van Semco, een bedrijf dat onder zijn leiding groeide van 4 miljoen dollar omzet in 1982 tot 212 miljoen in 2003.

Hij heeft meerdere boeken geschreven over zijn unieke filosofie en managementstijl en heeft “The Semco Way” ontwikkeld.

Meerdere malen is hij benoemt tot Latijns Amerikaanse zakenman van het jaar en is hij opgenomen in de Time reeks van 100 jonge leiders van de wereld.

Ik kan ongeveer een heel boek schrijven over de inzichten die ik heb gekregen tijdens dit seminar, maar ik zal me beperken tot een aantal die het onderwerp van dit artikel ondersteunen.

Samen een kippenhok bouwen…

Wat me erg raakte was het voorbeeld van een ondernemer (Arend van Randen) die enige jaren geleden de Semco Way had geïntroduceerd binnen zijn bedrijf.

Hij gaf een voorbeeld van een weekend waarin hij samen met zijn zoon een kippenhok ging bouwen en vol enthousiasme aan de gang ging met hout en kippengaas. Na enige tijd sloeg hij zichzelf op de vinger en al vloekend (niet echt pedagogisch verantwoord) gooide hij zijn hamer weg.

Zijn zoontje keek hem met teleurstelling in de ogen aan en zei: “Je wilt ook altijd zo snel! En ik heb ook niet het idee dat we SAMEN een kippenhok aan het bouwen zijn…”

Voor deze ondernemer was dit een enorme eye-opener, hij had namelijk volledig en oprecht het idee dat hij lekker samen met zijn zoon een kippenhok aan het bouwen was – zijn zoon had hier echter hele andere ideeën over.

Hoe vaak kwam dit voor in zijn zakelijke leven, dat hij het idee had samen met zijn medewerkers bezig te zijn, samen te bouwen aan een gezamenlijk doel, terwijl zijn medewerkers het idee hadden dat ze alleen de spijkers mochten vasthouden?

Voor mij een treffend voorbeeld, omdat het aangeeft wat belangrijk is voor succesvol ondernemerschap en nog belangrijker: de commitment krijgen van je medewerkers.

Toen ik begon bij Winst was het voor Eelco nog wel eens lastig dingen écht uit handen te geven en de controle los te laten. In de loop van de tijd is dit steeds makkelijker voor hem geworden en merkt hij dat het bedrijf ook doorloopt en groeit als hij niet alle touwtjes in handen heeft.

Dezelfde redenen waarom jij ondernemer bent geworden zitten geworteld in elke mens. Hoe kun je er nu voor zorgen dat ook jouw medewerkers voldoening vinden op deze vlakken?

motiveren medewerkers

1. Bezig zijn met je passie

Laat mensen binnen je bedrijf kijken naar wat hun passie is. Waar krijgen ze energie van en op welke manier kunnen ze met die passie een positieve bijdrage leveren aan de organisatie?

Bij Semco kregen nieuwe medewerkers blanco visitekaartjes: ze konden zelf hun functieomschrijving bepalen.

2. Aanwezigheid vs. prestatie

“People are responsible adults at home. Why do we suddenly transform them into adolescents with no freedom when they reach the workplace?” – Ricardo Semler

We hechten in Nederland nogal wat waarde aan aanwezigheid, je werkt van negen tot vijf en van maandag tot en met vrijdag en op een specifieke locatie. Waarom zou je mensen verplichten om in de file te staan, in een druk kantoor te werken of het onmogelijk maken om je werkende leven te combineren met een gezinsleven?

Als je weet dat vrijheid belangrijk is voor mensen en motiverend werkt, waarom zou je ze dan beperken tot tijdstippen en locaties?

Binnen Semco werken ze met vijftien flexlocaties door de hele stad en mag iedereen zijn eigen tijden bepalen.

Als je weet welke doelstellingen mensen hebben voor een bepaald tijdvak maakt het niet uit waar ze werken, hoeveel uur ze werken, als de productiviteit gelijk blijft is dit van ondergeschikt belang.

“In life, we do not give employees enough leeway. If you look around Semco’s office, there are plenty of empty desks. The question is – where are these people? I do not have the slightest idea, but I am not interested.” – Ricardo Semler

3. Doelstellingen

Doelstellingen bepalen medewerkers voor een groot gedeelte zelf. De motivatie om deze doelstellingen ook daadwerkelijk te behalen komt dan ook vanuit jezelf.

Intrinsieke motivatie werkt veel sterker dan extrinsieke motivatie en niemand werkt alleen voor het geld.

Ook binnen Winst.nl bepalen wij onze eigen doelstellingen. We kijken naar wat haalbaar is en wat persoonlijk uitdagend is voor je. Voor mij persoonlijk werkt dit veel beter dan wanneer iemand van bovenaf bepaalt wat ik moet gaan behalen. Dit is namelijk dan ook gelijk je referentiekader en boven je doel presteren is dan niet aantrekkelijk.

Je moet erachter komen wat je mensen willen in hun carrière en wat ze als persoon te bieden hebben en dat moet je vervolgens faciliteren.

Wij hebben maandelijks gesprekken met Eelco om te bekijken waar onze persoonlijke groeipotentie ligt en onze ambities. Vervolgens gaan we gezamenlijk een route uitstippelen om dit succesvol in te vullen.

4. Uitdaging

Mensen zijn van nature op zoek naar uitdagingen. Zodra mensen zich uitgedaagd, versterkt en productief voelen, zullen al hun inspanningen zich op een natuurlijke manier vertalen in de groei van de onderneming en hogere winst.

Laat mensen de verantwoordelijkheid nemen voor een gedeelte van je organisatie, bijvoorbeeld sales, klantenservice, marketing, en nog belangrijker: durf dit onderdeel dan ook daadwerkelijk uit te besteden.

Op deze manier krijgt de medewerker het idee dat hij zijn eigen bedrijfje heeft in jouw bedrijf.

Hoe gaaf is het voor je medewerker als onder zijn ‘regime’ de klanttevredenheid van een 6 naar een 8 gaat!

5. Investeren

Deel het succes van je onderneming! Gaat het goed met het bedrijf? Draai je mooie winsten? De beste manier om je winst te investeren is door het aan je medewerkers te geven.

Binnen Winst.nl gaan we om successen te vieren regelmatig borrelen, sporten of een mooie reis maken.

Tijdens deze evenementen is een bijkomend voordeel dat de teamspirit groeit, het enthousiasme door het dak gaat en iedereen op een geheel andere manier met elkaar connect.

“Growth and profit are a product of how people work together.” – Ricardo Semler

6. Feel good about life

Het doel van werken moet zijn om je goed te voelen over het leven.

Wat zijn voor jou redenen geweest om te starten als ondernemer?

En hoe zorg jij ervoor dat je personeel of je mensen gemotiveerd en enthousiast om elke dag volle bak samen aan de slag te gaan?

Tags:

Misschien vind je dit ook interessant

Radio Interview Eelco de Boer

Afgelopen week ben ik geinterviewd voor de radio, de voornaamste reden dat ik ben gekomen was natuurlijk dat ik mijn eigen muziek mocht meenemen! 😉 Volgens mij is het een leuk interview geworden. Klik hieronder om het te beluisteren of download het via de link daaronder. https://winst.nl.s3.amazonaws.com/audio/Eelco-de-Boer-radio-interview.mp3 Laat even wat je ervan vindt, en of...
Lees verder

De “Droom”

Het internet is een prachtig ding. Het geeft je de gelegenheid om te werken wanneer je wilt, waar je wilt en hoeveel je wilt,en ik voel me elke dag gezegend dat ik in deze tijd leeft. Toch is het “ondernemen op het internet” een droom voor veel mensen, en zal dit ook zeker een droom...
Lees verder
nieuwe kansen

Van 70 naar 20 uur per week en je business laten groeien met Paul Boelens

Een van de mooiste dingen aan de Latverhogers vind ik dat er ondernemers uit allerlei verschillende branches in vertegenwoordigd zijn. Coaches, hypnotiseurs, handelaren, webbouwers… noem maar op. Sommigen hebben heel innovatieve businessmodellen, terwijl anderen juist meer in een traditionele business zitten. Wat voor business het ook zij, het maakt niet uit. Iedereen vindt er zijn...
Lees verder

10 reacties. Reactie plaatsen

Thanks voor de tips!
Heb morgen m’n eerste sollicitatie om iemand aan te nemen dus komt op het perfecte moment 🙂

Heb ook veel gehad aan de boeken “Why most small businesses don’t work” (over hoe je je business op kunt delen zodat andere mensen werk van je over kunnen nemen)
en “start with why” (denken vanuit een doel ipv dient of product om trouwe klanten én medewerkers te krijgen)

Beantwoorden
Youri Meuleman
4 augustus 2014 12:46

Vanaf 2007 (op twaalf jarige leeftijd) ben ik aan het ondernemen, met meerdere webshops ben ik op het internet verschenen. Tot ongeveer een jaar geleden zei ik altijd “Ik ga nooit voor een baas werken”.

Vorig jaar moest ik stage lopen voor mijn studie. Op dat moment had ik de keuze tussen stage lopen bij mijn eigen bedrijf en doen wat ik al deed of elders en kijken hoe het er daar aan toe gaat. Op dat moment volgde ik seminars o.a van Eelco en besloot ik ervoor te kiezen om te kijken hoe het er aan toe gaat in een ander bedrijf, namelijk bij Winst.nl.

Na mijn stageperiode (sept 2013 – jan 2014) ben ik blijven werken bij Winst, omdat het voelde alsof ik kon “ondernemen” binnen het bedrijf. Mijn eigen inbreng werd gewaardeerd en er werd/wordt echt naar mij geluisterd. Dit had ik nooit verwacht. Het beeld wat ik had van een baas is een beetje zoals het in de boeken staat met verschillende managementlagen e.d.

Doordat ik kan “ondernemen” binnen mijn functie, ben ik hier blijven werken. Voor mij heeft het ondernemende gedeelte hierin een belangrijke rol gespeeld.

Waardevol artikel Chris!

Beantwoorden
Chris van winst
4 augustus 2014 14:09

Dank voor jullie reacties en veel succes met de sollicitaties 🙂 Semler vergelijkt solliciteren met internetdating de werkgever probeert over te komen als Brad Pitt en de sollicitant als Angelina Jolie….. Zijn tip is om iemand echt te leren kennen en op meerdere plekken voor langere tijd te zien. Laat hem of haar een aantal dagen meedraaien om te kijken of er een wederzijdse klik is.

Beantwoorden

Heel interessant artikel! Ik kende Ricardo Semler nog niet. Ik ga zeker eens wat meer over hem lezen.

De reden waarom ik gestart ben is om anderen te helpen en een verschil te maken. Als je iemand anders kan helpen met jouw producten of diensten, dan creëert dit een echte win-win situatie.

Je medewerkers zullen ook veel gemotiveerder zijn wanneer ze het gevoel hebben dat ze bijdragen aan iets dat er toe doet en niet zo maar meedraaien in een bedrijf dat puur gericht is op winst en geld verdienen.

Groet,
Dominique

Beantwoorden
Jolanda Schoorl
5 augustus 2014 16:46

Bedankt voor je leuke en nuttige artikel Chris. Heel motiverend.
Ik ben gestart omdat ik graag op mijn manier mensen wil helpen op het gebied van zorg, stervensbegeleiding en uitvaartzorg; een manier die afwijkt van de “standaard” aanbieders op deze vlakken. Het niveau van medewerkers heb ik (nog) niet, maar zou best op korte termijn al kunnen gaan plaatsvinden. Jouw tips zal ik dan zeker hier in meenemen. Uit ervaring in loondienst weet ik hoe frustrerend het kan zijn als je ziet dat de gebruikelijke methode moet worden toegepast, terwijl iets anders beter zou werken. Meestal wordt inderdaad die kans niet geboden.

Een hartelijke groet,
Jolanda

Beantwoorden

    Hoi Jolanda,

    Dank voor je reactie, soms kan het aannemen van personeel ook een keerpunt zijn in je onderneming en merk je dat je dan ineens veel sneller kan groeien.
    In een eerder stadium zou je natuurlijk ook aan stagiaires of deeltijd personeel kunnen denken, waarbij het net zo belangrijk is om ze gemotiveerd te houden 🙂

    Veel succes en wellicht tot ziens!

    Beantwoorden

18 augustus begint officieel onze eerste medewerker. Een verstandige keus vermoed ik, maar wel spannend.

Een klant van mij wil dat ik help meedenken om zijn bedrijf Semler Proof te maken. dat wordt nog een interessante klus. Wel een fascinerende manier van werken, als iedereen er in mee kan en wil.

Beantwoorden

    Dank voor je reactie Toby!

    Spannende keuze inderdaad, maar je slagkracht wordt ineens wel vergroot en je krijgt zelf waarschijnlijk ook meer ruimte en focus om je te richten op de zaken waar jij energie van krijgt en waar je goed in bent!
    Ben benieuwd naar je vorderingen!

    In wat voor business zit je eigenlijk? Zit je in de consultancy?
    Je hebt wel gelijk dat het belangrijk is om iedereen mee te krijgen, er zal best wel wat tijd overheen gaan voordat het goed staat.
    Het is meestal zo dat de mensen die het er het meest moeilijk mee hebben in de management laag zitten, zij verliezen namelijk “controle” voor hun gevoel.

    Beantwoorden

Hallo Chris, Ik ben eigenaar van een recruitmentbureau en mijn expertise zal in eerste instantie worden gebruikt voor de werving en selectie, en een stuk HR.

Onderschat overigens de rol medewerkers niet, zij moeten op een andere manier deelnemen in het arbeidsproces, en kunnen zich niet meer verschuilen achter de organisatie, tenslotte zij zijn de organisatie. In goede tijden en in slechte tijden.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Tot 92% Goedkoper Adverteren door Retargeting!
facebook ad scheduling
Meer Resultaat uit Facebook Ads door Ad Scheduling!
Menu