Ondernemerschap

Hoe krijg je meer fooien als restauranteigenaar?

16 reacties

Als restauranteigenaar wil je natuurlijk zoveel mogelijk winst en omzet draaien. En als iets een volledige winstmarge heeft, dan is dat natuurlijk wel de fooi die je krijgt.

Deze fooi kun je weer verdelen onder je personeel, wat op zijn beurt een incentive is voor je personeel om nog een betere service te verlenen.

Als je er echter van uitgaat dat je veel fooien krijgt zolang je personeel goede service verleent, ben je bezig met assumen. En zoals je misschien weet: “Assume makes an ass out of you and me.”

Het is in Nederland niet gebruikelijk om te vragen om fooi, dus ik zou je ook zeker niet aanraden om je personeel hierom te laten vragen. Maar waarom zou je dit niet gaan automatiseren?

Elke week ga ik meerdere malen per week uit eten en doe ik meerdere zakenlunches. Deze zakenlunches betaal ik altijd met de pin, omdat het een zakelijke lunch is. En op een of andere vage manier geef ik vaak geen fooi als ik met mijn pinpas betaal.

Als ik contant betaal, geef ik altijd goede fooien, maar met de pin betaal ik vaak gewoon het bedrag dat op de bon staat. Als ik contact geld bij me heb geef ik meestal wel een fooi toe, maar met pinnen niet. Waarom? Simpelweg omdat ik te lui ben geweest om uit te zoeken of fooien ook belastingaftrekbaar zijn. Deze geef ik dus altijd contant, maar ik heb niet altijd contant geld bij me.

Gisteravond was ik ook weer uit eten. We hadden lekker gegeten, maar ik had geen contant geld bij me. Ik moest 99 euro afrekenen en heb via de pin precies die 99 euro betaald. Als ik vijftien euro bij me had gehad, dan had ik zeker wel tien of vijftien euro fooi gegeven. Maar helaas, ik had geen contant geld op zak…

Fooi geven met je pinpas

Hoe kun je ervoor zorgen dat klanten wel veel fooi gaan geven wanneer ze met hun pinpas afrekenen? Steeds meer mensen betalen namelijk via de pin in restaurants, waardoor het schijnt dat de fooien dus echt drastisch naar beneden zijn gegaan sinds veel mensen hierop zijn overgestapt.

Het grote voordeel van digitaal betalen – oftewel pinnen – is alleen dat je het niet direct ziet als echt geld. Als je twintig euro uit je broekzak haalt en dat als fooi geeft, dan komt dat als veel meer voor jezelf over dan wanneer je twintig euro op zo’n apparaatje intoetst.
Nu heb ik één keer meegemaakt tijdens het afrekenen in een restaurant dat ik op het pinapparaat moest aangeven hoeveel fooi ik wilde geven. En vrijwel altijd wanneer je moet pinnen, staat er een medewerker naast je. De sociale druk is dus enorm om bijvoorbeeld wel een fooi te geven.

Als jij als restauranteigenaar je fooien enorm omhoog wilt krijgen, zul je dus een upsell op je pinapparaat moeten plaatsen: “Het bedrag is tachtig euro, wat voor fooi wilt u geven?”

Je klant kan vervolgens het bedrag dat ze als fooi willen geven intoetsen. Iedere keer dat iemand dat invult, krijg je gewoon gratis geld op je bankrekening gestort dat je uiteindelijk weer kunt verdelen over al je personeel. (Ik weet niet of het technisch mogelijk is met je huidige pinapparaat, maar dan zul je daar een nieuwe voor moeten regelen!)

Dus alle restauranteigenaren: in feite ben je hartstikke gek als je deze upsell niet op je pinapparaat installeert. Het is namelijk gewoon gratis geld dat je laat liggen en dat is natuurlijk zonde.

Je personeel zal hier ook superblij mee zijn, want je zult betere fooien kunnen verdelen over je personeelsleden, waardoor ze nog gemotiveerder zijn om een nog betere service te verlenen aan je klanten.

Durf te vragen

Veel mensen hebben moeite om iets te vragen, maar door simpelweg een vraag te stellen kan er iets moois op je pad komen. Laat het pinapparaat dus eenvoudigweg voor je vragen: “Wat is de fooi die je wilt geven?” en je zult meer fooien gaan krijgen.

Door simpelweg te vragen of iemand er frietjes bij wil bij de McDonald’s, zul je meer frietjes gaan verkopen. En door gewoon even te vragen of iemand een extra product wil bestellen nadat ze hebben betaald, zul je meer verkopen realiseren in je webshop.

Zoals op Twitter al een heel mooie trending topic altijd was: durf te vragen. Wanneer jij meer durft te vragen, zullen er absoluut meer mooie dingen op je pad komen. Als je niet durft te vragen, zullen er veel minder mooie dingen op je pad komen.

Succes!

Eelco de Boer

Tags:

Misschien vind je dit ook interessant

Marc de Groot

Zo Word Je Marktleider in Jouw Niche

Hoe kun je marktleider worden? Marc de Groot van Luisterboeken.nl begon 10 jaar geleden op zijn studentenkamer een webshopje in luisterboeken. Ondertussen is hij marktleider in deze niche binnen Nederland en heeft hij grote plannen voor de toekomst. Hij mocht zich in het verleden al eens winnaar van de Thuiswinkel Awards noemen en hij vertelt in...
Lees verder

16 reacties. Reactie plaatsen

Dit doet me denken aan de taxiritjes die ik maakte toen ik een paar weken geleden in Boston was. Daar hebben ze achterin een leuk schermpje met touchscreen. Er zit ook een apparaatje waar je je creditcard doorheen kunt halen. Je ziet dus eerst de prijs, maar vervolgens heb je 3 opties om uit te kiezen: 10%, 15% of 20% fooi. En vervolgens haal je je creditcard er doorheen.

Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de tip-cultuur echt overslaat. want in de US is het echt zwaar onbeschoft als je niet tipt.

Beantwoorden

    Het is in de US onbeschoft om niet te tippen, maar dat komt voornamelijk omdat personeel echt aan een minimumloon staat te werken. En met minimum, bedoel ik ook minimum : vb : voor $50 per week.
    Op cruiseschepen was het loon nog extremer : $69 voor een maand ! Maar het horecapersoneel ging wel met 1800 à 3500 $ per maand naar huis.

    15% tip is normaal, 10% tip is weinig; 20% tip is zeer goed.

    Beantwoorden

TIP: Er bestaat ook een (naar mijn mening) super leuk en interessant gratis ebook over dit onderwerp (#durftevragen). Je kunt hem hier vinden: http://durftevragen.com/boek.

Beantwoorden

Leuk artikel.
Extra mogelijkheid om personeel individueel te belonen vwb de fooi:

Het systeem laten vastleggen wie de betreffende klant heeft geholpen (gebeurt al vaak).
Dus diegene die veel fooi krijgt door goede service kan dit dan ook verdienen/ontvangen.

Natuurlijk wel een bepaalde verdeelsleutel toepassen zodat de kok ook credits krijgt. Weet niet hoe dit in de horeca gaat maar daar zullen ze best iets op hebben verzonnen.

Bij de drive-in van de mac kreeg ik laatst de vraag of ik ook 1 euro aan het Ronald macdonaldhuis wilde doneren. (ook via pin)=easy money

Gister zijn er bij het pinnen van ABN klanten bedragen dubbel afgeschreven van de rekeningen…..ja zo kan het ook 😉

gr,
Eric-Jan Dregmans
webbureau22.nl

Beantwoorden

Echt een goede post :-)!! Upsells kunnen je echt een hele hoop extra geld opleveren. Je moet het gewoon “durven” vragen. Wat ik gemerkt heb is dat je best een upsell kunt aanbieden net na een aankoop. Dan heeft de klant namelijk al vertrouwen in je. Anders had die het initieel product ook nooit gekocht ;-)..

Beantwoorden

Mooi praktijkvoorbeeld Eelco!

Beantwoorden

Ook ik werk hard en krijg daar geen fooi voor, dus waarom moet hardwerkend (dus net als ik en anderen) bedieningspersoneel dan wel een tip krijgen?
Een hoop mensen vinden het genant en geven dan toch maar een fooi, wellicht om scheve gezichten te voorkomen en uit valse schaamte misschien wel naar de overige tafelgenoten toe.
Ik zeg jullie: Hét eerste restaurant die een groot bord buiten plaatst met VERBODEN HIER FOOIEN TE GEVEN
loopt gegarandeert binnen en ziet zijn omzet stijgen. Als de bediening zo nodig extra geld wil binnenharken, nemen ze maar een folderbaantje erbij…
Uit mijn betoog kunnen jullie dus opmaken dat ik dus uit principe geen tip geef. (ook al leggen ze snoepjes bij de rekening)

Beantwoorden

    @Evert Jij snapt het principe van “Geven loont” ……………………………………………………………….NOT

    Beantwoorden

      @ Marco, het “loont” in een druk cafe direct een flinke tip te geven aan de serveerster, zodat zij (of een hij) bij de volgende bestelling je kant opkijkt!
      Geef je niets, dan sta j langer met je bestelvingertje in de lucht te zwaaien… Test maar eens uit!
      Een fooi moet van mijn kant uitkomen en NIET van het bedieningspersoneel/restauranthouder.
      We verschillen dus van mening. 😉

      Beantwoorden

Misschien op korte termijn slim, maar wel genant. Fooi is een teken van waardering. En waardering is op verschillende manieren uit te drukken. Wanneer ik tevreden ben in een restaurant geef ik nu overigens altijd fooi. Ik realiseer me nu dat dit meer gewoonte is. Ik vind dat iedereen waardering verdient die goed werk verleent. En eigenlijk zou dit de norm moeten zijn. Maar waarom zouden we extra moeten betalen wanneer we lekker hebben gegeten? We geven toch ook de slager geen fooi wanneer hij goed vlees heeft geleverd. Is een vriendelijk woord niet voldoende of een wenskaartje achteraf? Waarom geld? In deze wereld draait het steeds meer om menselijke waarden, zingeving, betekenis en minder om geld.

Wanneer er expliciet gevraagd wordt naar extra geld, zou ik dat ongepast vinden. En dat heeft bij mij een averechts effect. Een reden zelfs om er nooit meer terug te komen. Ik vraag mij dan echt af of al die vriendelijkheid wel gemeend was. Nee, wees blij met wat je krijgt, maar vraag er niet om. Kinderen die vragen…

En ik word al helemaal onpasselijk wanneer er over extra omzet wordt gesproken. Als er al fooi wordt gegeven, moet dat ten goede komen aan iedereen die er hard voor heeft gewerkt, van afwasser tot bediening. En niet de eigenaar!!!! Die werkt overigens ook hard, maar heeft andere bronnen om geld te verdienen.

Beantwoorden

Ik vind #durftevragen een goed initiatief, maar je moet wel ethisch blijven. Fooi vragen vind ik echt onethisch

Beantwoorden

Een recent praktijkvoorbeeld van Durf te vragen:
op LinkedIn ben ik mijn relaties om aanbevelingen aan het vragen. Geweldige reacties en mijzelf weer even goed in the picture gebracht… Ik had wel een tegendealtje: als er voor een bepaald tijdstip werd geplaatst, stelde ik er een kleine attentie tegenover. Werkte perfect!
Groetjes, Daphne

Beantwoorden

Als men dan toch extra geld wil aftroggelen; verhoog alles met 10 procent (de gangbare fooi) en wat je extra krijg bovenop die “100 Procent afgedwongen tip” is dus meegenomen… 😉
Wellicht met een knipoog geschreven, maar zit best wel wat in.
Stel, een etentje kost 70 euro; ik maak er 90 euro van (in een mooie folder) en geef 20 euro fooi, maar nu aan de klant! De boel eens lekker omdraaien. Ik mijn 70 euro en de klant een tip! Is dit uit te werken?

Beantwoorden

Heerlijk eten dus (luxe!)voor een all-inn prijs van 90 euro. (evt. onbeperkt!) Bij het afrekenen krijg ik 2 briefjes van 10 van de serveerster. (in die 90 euro zit al 10 procent fooi “ingebouwd”) Reken maar dat ik terug kom en dit aan mijn vrienden vertel!
De omzet zit hem in het bedrag wat overblijft, dus min 20 euro en die 10 procent..
Dus Marco, geven loont inderdaad.

Beantwoorden

Hoi Eelco,

Ik val maar binnen met een tip 😉 Mijn vader preekte me menigmaal: ‘ Altijd, waar je ook gaat en staat, zorgen dat je contant geld op zak hebt, al is het maar een tientje!’. Heeft mij menig malen uit de brand geholpen.

Ik vind tips geven een goede zaak, mits de zaak ook goed is. Tips geven omdat iemand te weinig salaris verdient, vind ik onzin: biedt hem dan een baan aan, als idealisme je leidt 🙂 Een goede service, lekker eten, een leuk praatje, het maakt niet uit, als iemand een tip verwacht, dan moet daar iets tegenover hebben gestaan, vind ik.

Als ondernemer laat je geld liggen, mee eens. Maar als iemand zich verplicht voelt (door meekijkende ogen) kun je je ook afvragen hoe lang dit bij iemand in z’n hoofd blijft zitten en in hoeverre dat de volgende keer meeweegt bij de keuze voor een restaurant.

Beantwoorden

Tja, de fooi is een beladen onderwerp! Veel verschillende meningen. Zelden wordt er echt diep over doorgedacht. Geef je bij McDonalds een tip? Je krijgt niet eens de kans! Waarom dan absoluut wel in een sterrenrestaurant? En wie krijgt die dan eigenlijk? De baas? Die was nergens te zien; zat op z’n kantoor of was op de golfbaan…
En de werkstudent die samen met mij de hele supermarkt afloopt om een stel wasknijpers te zoeken zou ik zo een euro willen geven. Waarom moet het per se met eten te maken hebben?
Om een heel lang verhaal kort te maken: de tip is mijns inziens volkomen achterhaald.
Service en vriendelijkheid(!) worden beloond met extra klandizie en daar draait uiteindelijk alles om!

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Youtube Winst
Video marketing: Youtube tip!
Webshop Serie Vol. 2: Dropshippers vinden
Menu