Ondernemerschap

14 tips voor betere klanten en betere prijzen (interview met Dennis van Leeuwen)

Geen reacties

facebook image DvL podcastAls je regelmatig naar onze podcasts luistert, heb je het waarschijnlijk al gehoord: vaak interviewen we inspirerende ondernemers over hun business. Allen delen zij in deze podcasts hun grootste inzichten. Een schat aan kennis dus! Op onze blog zetten wij de belangrijkste inzichten uit deze interviews op een rijtje, zodat jij hiervan kunt leren en dit kunt gebruiken in je eigen business.

Vandaag beginnen we met Dennis van Leeuwen. Dennis is eigenaar van Studio Maestro, een bedrijf dat ondernemers helpt in de techniek van en rond websites. Dennis is tevens latverhoger. Hij heeft een grote passie voor online marketing en ondernemen – en dat hoor je in zijn interview vol business tips duidelijk terug! Hieronder vind je zijn 15 belangrijkste inzichten.

Tip 1: Maak effectief gebruik van je website

Kijk goed waar je als ondernemer affiniteit mee hebt. Misschien is dat Facebook, een ander sociaal medium, bloggen, of mailings… Als je e-mail een fijne manier marketingtechniek vindt, richt je natuurlijk niet je gehele website in op Facebook marketing. Anders moet jij straks iets draaide houden waar je eigenlijk helemaal geen lol aan beleeft. Denk dus goed na: waar wil ik mijn website voor gebruiken? Dat zijn de onderdelen die je prominent maakt. Zo maak je effectief gebruik van je website.

Text Content is King with underline and a ball pen aside.

Tip 2: Zorg dat je content in orde is voordat je gaat investeren in techniek

Een website waarbij de content niet goed is, kan nooit voor je gaan werken. Het is echt weggegooid geld als je dan gaat investeren in techniek (bijvoorbeeld advertentiecampagnes). Zorg er daarom voor dat je website doelgericht is ingericht en dat je content klopt. Daarna kan je met de techniek super effectief zijn!

Tip 3: Denk na over je conversietraject

Ok, dus de content klopt, de techniek werkt voor je en je haalt bezoekers binnen. Wat nu? Je wilt dat je bezoekers klant worden, maar hoe kan je dat regelen? Digitale producten, mailinglists, webinars, seminars… Er zijn vele mogelijkheden die voor je kunnen werken. Denk daarom voordat je je hele website inricht ook goed na over je conversietraject. Dan kun je optimaal van je website gebruik maken.

klantconversie

Tip 4: Inspireer je klanten

Klanten komen en blijven doordat jij waarde voor ze creëert. Dat kan je natuurlijk doen in je directe werk voor ze, maar ook daarbuiten. Als je bijvoorbeeld affiniteit hebt met bloggen, kun je via je blog waardevolle kennis met ze delen. Zo positioneer jij jezelf als autoriteit op jouw vakgebied en weten klanten heel goed waarvoor ze bij jou terecht kunnen. Ook kun je op individueel klantniveau kort de tijd uittrekken om extra (gratis) advies te geven. Dit leidt veelal tot aanvullende opdrachten.

Tip 5: Begin met podcasting

Podcasting is nog klein in Nederland, maar het kan heel goed werken. Maarten maakt er naar volle tevredenheid gebruik van om zijn klanten te inspireren (tip 4!). Het inspireren van klanten kan je met podcasts ook doen door andere mensen – experts op een bepaald onderwerp – hun verhaal te laten vertellen. Dit is nog veel krachtiger en laat de luisteraars zien wat er allemaal bereikt kan worden. Het is overigens ook een goede manier voor het vergroten van je netwerk!

Valt je hierin trouwens iets op? Maarten heeft op de Winst.nl podcast ook zijn expertise met jou gedeeld 😉

Als dit je inspireert en je wilt beginnen met podcasts, lees dan ook onze 29 tips om het maximale uit je podcasts te halen!

[do_widget tekst ]

Tip 6: Durf je pricing omhoog te gooien

Als we het hebben over pricing omhoog gooien, hebben we het niet over een paar procenten of indexatie. Nee, durf eens wat verder te gaan en gooi je pricing omhoog met bijvoorbeeld 200 procent. Wat? Ja!

Je zult zien dat je als je dit doet heel andere klanten aantrekt dan voorheen. Er zijn klanten voor elk segment en waarom zou jij niet het hoger segment klanten kunnen bedienen? Durf je klanten zo nu en dan dus eens op te schalen. Ook zul je merken dat je bij hoge prijzen meer tijd kunt nemen per klant. Zo kun je nog meer waarde aan je klanten leveren.

pricing omhoog gooien1

 

Tip 7: Practice what you preach

Hoeveel vertrouwen heb jij in een boekhouder wiens eigen financiële administratie een zooitje is? Zorg dat je eigen business op orde is, zeker op de vlakken waarop jij jouw klanten bedient. Dan kom je veel geloofwaardiger over.

Tip 8: Maak gebruik van connective selling

Zeker als je veel business aantrekt via indirecte kanalen, zoals online, wordt dit weleens vergeten: de echt goede samenwerkingen met je klanten komen voort uit 1-op-1 gesprekken. Vraag door bij je klanten. Dan kom je achter zaken waar echt behoefte aan is en waar jij op in kunt spelen.

Tip 9: Steek meer tijd in je core, minder in uitvoering

Probeer minder tijd te steken in uitvoerend werk, dan kan je meer waarde creëren binnen je eigen bedrijf én voor je klanten. Het kan bijvoorbeeld helpen een strikte verdeling te maken in je dag. De eerste helft van de dag besteed je dan aan je eigen business en de tweede helft aan uitvoerend werk. Het kan ook helpen om prikkels (ofwel: afleiding) – zoals telefoontjes, afspraken en e-mail notificaties – uit te zetten. Zo zorg je ervoor dat je proactief aan je eigen business kunt werken, in plaats van reactief steeds op elke prikkel vanuit je klanten af te gaan.

time to focus

Tip 10: Stel prioriteiten

Bedenk elke dag goed welke zaken prioriteit hebben en welke nog even kunnen wachten. Je hoeft niet alles direct te doen. Zo kun je ook langer de tijd nemen voor bepaalde taken, om deze écht goed te doen.

Tip 11: Besteed uit waar jouw kracht niet ligt

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: doe alleen de dingen waar je zelf goed in bent en energie van krijgt. Besteed de zaken waar jouw kracht niet ligt uit. Dat kunnen grote zaken zijn als het doen van je administratie of belastingaangiftes, maar ook het maken van banners, uploaden van je podcasts, etc. Zo maak jij jezelf vrij om je volledig te richten op waar jij goed in bent (hoogstwaarschijnlijk de kern van je business, zie tip 9!).

Outsourcing. Road sign on the sky background. Raster illustration.

Tip 12: Gun jezelf een coach

Bedenk goed met wie je welke problemen bespreekt. Voor persoonlijke advies ga je naar je familie, maar voor business advies kun je waarschijnlijk beter een coach nemen. Andersom zou het niet werken, want iedereen heeft een eigen kijk op zaken en iets waar hij/zij goed in is. Waar familie of vrienden je kunnen helpen met het optimaliseren van je privéleven, kan een business coach kan je helpen je business echt naar een volgend niveau te tillen.

Tip 13: Stap uit je comfort zone

Durf uit je comfort zone te stappen om mensen te leren kennen die je business verder kunnen helpen. Zijn er mensen die jij al lange tijd volgt en die je ziet als grote inspirators? Stap naar ze toe! Uiteindelijk zijn we allemaal mensen – en mensen willen altijd andere mensen helpen. Het lijkt initieel soms misschien een brug te ver en het is hard werken, zeker als je drukbezette mensen wilt spreken, maar uiteindelijk is er altijd wel een manier te bedenken om ze te bereiken en zul je er komen.

stap uit je comfort zone1

Tip 14: Geloof in je eigen visie

Jij bent je bedrijf niet voor iets begonnen. Je hebt een visie en daar ga je voor. Durf er dus ook bij te blijven! Probeer negatieve of afleidende dingen die andere mensen zeggen over je business los te laten. Veelal hebben zij geen passie voor dezelfde dingen als jij en kijken ze met een heel andere bril naar je business dan jijzelf. Maak altijd een afweging of bepaald commentaar zinvol is voor jou en pluk er de dingen uit die jij kunt en wilt gebruiken om je business nog sterker te maken, zonder het geloof ik je eigen visie te verliezen. Zo zal jij als ondernemer floreren!

Dennis is te volgen via de Studio Maestro Podcast. Als je met hem in contact wilt komen, kun je hem mailen via contact@studiomaestro.nl

Wil je de hele podcast terugluisteren? Dat kan hier (EP 003).

Dennis is een Latverhoger. Nieuwsgierig wat de Latverhogers voor jou kan betekenen? Klik dan hier: http://www.Latverhogers.nl

[do_widget tekst ]

Misschien vind je dit ook interessant

Slechter Dan Dit Zal Het Niet Worden

Het gebeurt maar al te vaak dat startende ondernemers blijven steken in de zogenaamde logofase. Deze fase houdt simpelweg in dat je bijvoorbeeld eerst het logo van je website perfect wilt hebben voor je visitekaartjes kunt gaan drukken. Pas als dat achter de rug is, kun je visitekaartjes uitdelen. Veel ondernemers laten dus geen visitekaartjes drukken als ze...
Lees verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

The Money Is In The List: 12 E-mail Marketing Technieken voor effectieve mailings
1.4 Miljoen bezoekers op je blog? Met deze 15 zoekmachine optimalisatie tips van Robert Jan Hendriks kom je hoger in Google!
Menu