Internetmarketing

“Mijn onderneming zakt in elkaar dankzij het internet”

Geen reacties

Net als veel mensen heb ook ik een bucket list. Dit is een lijst met dingen die ik nog wil doen in het leven.

Op deze lijst stond al een tijdje het Tikibad in Wassenaar, een groot zwembadcomplex met allerlei glijbanen. Afgelopen vrijdag ben ik daarom met een goede vriend van mij naar Duinrell gegaan.

Het was hartstikke gezellig en na ongeveer een uur hadden we alle glijbanen gehad, waarop we in het bubbelbad van het Tikibad belandden.

We waren in gesprek en we hadden het – uiteraard – over zijn carrière en de mijne. Deze vriend is autoverkoper en verkoopt een X aantal auto’s per maand, maar hij had het er ook over dat in zijn markt alle autobedrijven compleet zijn veranderd.

Het bedrijf waar hij werkt verkoopt nieuwe auto’s, maar veel mensen komen alleen maar kijken naar de auto. Vervolgens gaan ze naar het internet om de auto ergens anders te bestellen, omdat het daar vijfhonderd of zelfs duizend euro goedkoper is.

Het maakt immers niets meer uit of je een nieuwe auto koopt bij de dealer of ergens via het internet. Op de meeste auto’s zitten toch wel garanties en daarnaast gaan de meeste auto’s niet het eerste jaar stuk.

Heel veel autodealers ervaren hier heel veel problemen van en hun business zakt dus daadwerkelijk in elkaar dankzij het internet.

Veel ondernemers gebruiken dit als excuus om niet door te groeien, om bijvoorbeeld hun personeel te ontslaan of misschien zelfs hun zaak wel af te bouwen, terwijl dat absoluut niet de manier is om ermee om te gaan.

Juist in deze tijd zul je ervoor moeten zorgen dat je gaat kijken hoe je het internet kunt toepassen om je onderneming uit te breiden, ook al zul je omzet mislopen omdat er bijvoorbeeld mensen ergens anders een auto gaan kopen voor hetzelfde bedrag of minder.

Aanpassen of sterven

In grote lijnen zul je altijd zien dat je groeit of afslankt – er zit niets tussenin. Een mooie uitspraak vind ik ook:

“Either you’re growing or dying. There is no in between.”

Zo is het ook met je onderneming. Je zult altijd meer of minder omzet draaien en je zult altijd meer of minder klanten krijgen. Je zult altijd meer bezoekers naar je website krijgen of juist minder. Dit heb je allemaal in grote lijnen zelf in de hand.

Doordat je jezelf gaat aanpassen aan deze tijd, zul je ook zien dat je je bedrijf kunt laten groeien door het internet toe te passen. Helaas denken veel bedrijven dat het internet alleen maar slecht voor hen is.

Die goede vriend van mij had het ook over een man die we beide redelijk goed kennen. Dit was een verzekeringsadviseur die het supergoed deed. Hij had een heel mooi huis, een dure auto en een motor en hij ging twee tot drie keer per jaar op vakantie. Kortom: hij had het echt heel goed voor elkaar.

Ook in de verzekeringsbusiness is er echter heel veel veranderd. Vorige week heb ik nog een auto verzekerd via VerzekerJezelf.nl. Alles is via het internet gegaan, ik heb geen belletje gepleegd en binnen tien minuten was ik klaar.

Dat is deze tijd.

Voorheen zou ik die verzekeringsagent bellen om mijn auto bij hem te verzekeren, maar dit is de realiteit en daarom moet je aanpassen.

Ik vroeg dus hoe het met deze man ging, want mijn vriend had nog heel goed contact met hem. Mijn vriend vertelde me dat hij eigenlijk niet zo veel meer bezig is met zijn verzekeringsbusiness. Dit vond ik eigenlijk heel vreemd, want hij was er juist zo goed in! Inmiddels bleek de man immediator te zijn geworden voor koppels die uit elkaar gaan bij echtscheidingen.

In de afgelopen een à twee jaar heeft hij al twee vestigingen geopend: eentje in Drachten en eentje in Assen, waar hij het dus voor elkaar probeert te krijgen om echtscheidingen zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Dit vind ik een heel mooi voorbeeld van een ondernemer die zich aanpast en niet bereid is om te sterven.

Dus nogmaals: either you’re growing of dying. There is no in between. Het is heel belangrijk om jezelf aan te passen en niet het bijltje erbij neer te leggen.

Een ander mooi voorbeeld vind ik van 50 Cent. 50 Cent is een rapper uit Amerika en zo’n tien jaar geleden stond hij op het punt van doorbreken. Hij had een deal gesloten bij Columbia en zijn eerste album was al gedrukt en eigenlijk zo goed als klaar. Vlak voor hij het album zou lanceren bij het platenlabel van Columbia werd hij echter neergeschoten en is hij negen keer geraakt.

Hij belandde in het ziekenhuis en deed er alles aan om weer zo snel mogelijk fit te worden. Hij was zelfs in zijn hoofd geschoten en het was echt een verschrikkelijk verhaal. Toch is het hem gelukt er weer bovenop te komen en sterker dan ooit tevoren terug te komen.

Tot het moment dat hij in het ziekenhuis lag en hem werd verteld dat zijn platendeal was geannuleerd… Ze vonden hem een te groot risico voor het platenlabel.

Op dat moment is het heel erg makkelijk om te zeggen: ‘Oké, ik ben neergeschoten, ik had een platenlabel, ik heb er hard voor gewerkt en dit alles is me afgenomen. Ik kan nu niets meer.”

Dit is alleen niet de manier waarop hij ermee omging. 50 Cent besloot op dat moment om nog veel harder te gaan werken en er alles aan te gaan doen om te gaan kijken hoe hij hier succesvoller door kon worden. Hij is als een bezetene muziek gaan opnemen, is cd’s gaan maken en heeft hij die gewoon zelf verkocht op de straten of gaf ze gratis weg via internet.

Het waren zogenaamde mixtapes waar je als rapper over de hedendaagse muziek heen rapt en daar je eigen cd’s van maakt. (Dit is volgens mij niet 100% legaal, maar dat doet er natuurlijk niet toe.)

Hij werd in zo’n korte tijd zo extreem populair doordat hij heel veel weggaf – extreem veel weggaf! – dat op een gegeven moment iedereen het erover had. Doordat hij zoveel weggaf, waren er ineens heel veel platenlabels in hem geïnteresseerd.

50 Cent is hierdoor de enige rapper die ooit bij een platendeal 1 miljoen dollar heeft gekregen. Niet als voorschot maar gewoon geld op de bankrekening, omdat ze hem zo graag op het platenlabel wilden hebben. (Dit was uiteraard bij een ander platenlabel dan Columbia, namelijk dat van Dr. Dre en Eminem.)

Omdat hij al gigantisch populair was en zelf ook al heel veel cd’s verkocht, kon hij een bizar goede deal sluiten. Het mooie aan dit verhaal is dat hij door bijvoorbeeld het internet toe te passen gigantisch veel mixtapes heeft verkocht.
In deze tijd zijn er heel veel platenlabels die moeite hebben om hun hoofd boven water te houden. De platenlabels die het internet maximaal toepassen, hebben er daarentegen alleen maar profijt van. Ze verkopen heel veel ringtones, allerlei producten op iTunes en ze krijgen miljoenen bezoekers naar hun YouTube video’s. Zij hebben geen scarcity mindset.

Ze hebben geen mindset waarbij ze denken dat illegaal downloaden slecht is. Zij hebben juist zoiets van: ‘Hoe meer er wordt gedownload, des te meer publiek onze muziek kan beluisteren. Des te meer ringtones verkopen we, des te groter zijn de iTunes verkopen en des te groter zullen onze concepten zijn.’

Het is dus belangrijk voor elk bedrijf om jezelf aan te passen aan het internet in plaats eraan toe te geven.

Nog even terug naar 50 Cent: 50 Cent is een van de meest populaire rappers, is honderden miljoenen dollars waard en hij blijft zich constant aanpassen. Een interessant boek wat ik je hierover ook aanraad om te lezen is ‘The 50th law’.

Voor elke ondernemer is het dus belangrijk om je aan te passen aan het internet. Zorg ervoor dat je kijkt naar wat de mogelijkheden zijn in plaats van de bedreigingen. Die bedreigingen zullen wel komen, maar daar kun je je zonder problemen aan blijven aanpassen.

De mogelijkheden zijn echter vele malen groter. Zorg ervoor dat je flexibel blijft, dat je bedrijf niet al te log is en dat je je blijft aanpassen.

Succes!

Eelco de Boer

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Zoekmachine optimalisatie (part two)
Hoe krijg je direct meer bezoekers naar je website met Google Adwords (deel 1)
Menu