InstagramInternetmarketing

Hoe kun je Instagram Stories succesvol inzetten voor je bedrijf?

1 reactie

In 2010 kwamen Kevin Systrom en Mike Krieger met het idee om foto’s te delen via een app voor iPhones. Het Unique Selling Point was het gebruik van aantrekkelijke filters om een eenvoudige smartphone foto wat meer stijl te geven. Verder was het een platform dat erg beperkt was, denk aan het ontbreken van een Android versie en alleen maar vierkante foto’s. Toch werd Instagram snel enorm populair bij een breed publiek. Facebook zag de potentie van deze concurrent en kocht het bedrijf twee jaar later. Er werden steeds meer functies toegevoegd en restricties verwijderd, waardoor Instagram nu een volwaardig social media platform is geworden. Instagram Stories is een manier om als persoon of organisatie een persoonlijk verhaal te vertellen en daarmee een groter publiek te bereiken. Hoe dat werkt leggen we op in dit artikel uit.

Wat is Instagram Stories?

Instagram Stories is een optie binnen de social media app Instagram waarmee je foto’s kunt publiceren die na 24 uur automatisch weer verdwijnen. Het verhaal maakt geen deel uit van de primaire tijdlijn, je kunt de verhalen wel archiveren of als hoogtepunt toevoegen waardoor deze wel zichtbaar blijft. Lees hier hoe je dat doet.

Wat is een Instagram Story?

Instagram Stories voor marketing

Met social media diensten zoals Facebook, Snapchat, Pinterest, LinkedIn en Twitter kun je zowat de hele wereld bereiken, dat is voor marketingdoeleinden uiteraard ideaal. Omdat er zoveel kanalen zijn moet je keuzes maken, wat maakt Instagram en met name de Story optie dan zo interessant? In de eerste plaats heeft deze dienst veel gebruikers, het grote verschil met de concurrentie is de activiteit van deze gebruikersgroep. Er wordt ook actief gebruik gemaakt van Instagram, en dat speelt een belangrijke factor bij het bereiken van jouw doelgroep. Ook bij de samenstelling van de gebruikers scoort Instagram goed, het zijn voornamelijk volwassenen met een wat hoger inkomen en meer besteedbaar budget. Het platform is een stuk minder politiek geladen in vergelijking met Facebook en Twitter, wat een verademing kan zijn in deze gepolariseerde wereld. Er hangt uiteraard wel een ‘kijk naar mij’ sfeertje, maar daar kun je als online ondernemer juist van profiteren. Maar daarover verder op deze pagina meer…

Goed om te weten: Bijna driekwart van de bedrijven in Amerika maakt gebruik van Instagram.

Instagram of Facebook?

Omdat Instagram eigendom is van Facebook is het minder een kwestie van EN dan OF, je kunt veel marketing inspanningen hergebruiken. Toch zijn het twee verschillende platformen met ieder hun eigen karakter. Facebook is sociaal netwerk waarbij rich media zoals afbeeldingen en video ondersteunend zijn, terwijl Instagram vanaf de basis ontworpen is als een visueel platform. Daarnaast is de interactie op Facebook vaak wat minder (hoeft niet), en het publiek is wat ouder. Facebook Stories verschilt in opzet niet zoveel met Instagram Stories, maar het omringende platform is wel degelijk anders.

Snapchat Stories

En dan hebben we nog de concurrent Snapchat. Deze dienst was ooit het hippe alternatief voor Facebook. Ook Snapchat is begonnen als een beperkte dienst, waar je berichten kon delen die na het bekijken direct weer verwijderd werden. Later groeide het uit tot een meer traditionele social media dienst. Snapchat Stories is overduidelijk de inspiratie geweest voor de Instagram en Facebook versies, met het verschil dat het bereik van Snapchat lang niet zo groot is als die van de concurrentie. De gebruikersgroep is jonger, maar dat betekent ook dat ze minder trouw zijn aan een specifieke dienst of merk. In Nederland is het niet de meest voor de hand liggende optie.

Goed om te weten: Tachtig procent van Instagram gebruikers bevindt zich buiten Amerika.

Wat wil je onder de aandacht brengen?

Voordat je aan de slag gaat met het vertellen van jouw verhalen, moet je eerst bepalen wie of wat je wilt promoten. Daarbij kun je onderscheid maken tussen bedrijven, merken en personen.

  • Bedrijf: Voor een winkel met fysieke locatie is Instagram Stories een heel effectief middel om jouw doelgroep te bereiken en tot actie aan te zetten. Hoe dat mogelijk is leggen we verder op deze pagina uit. Met name bedrijven die visueel interessante producten en diensten leveren kunnen op dit platform hun bereik flink uitbreiden.
  • Merk: Als bedrijf wil je producten en diensten onder de aandacht brengen, als merk wil je vooral de merknaam voor het voetlicht brengen. Om een voorbeeld te noemen: Royal Swinkels Family Brewers is een bedrijf, maar je bent waarschijnlijk beter bekend met het merk Bavaria. Dat is een merk van de brouwer uit Lieshout. Het bedrijf zal bijvoorbeeld eerder een rondleiding in de brouwerij laten zien, terwijl het merk Bavaria verslag kan doen van een sportevenement dat ze sponsoren.
  • Persoon: De fotodienst is ooit begonnen als app voor mensen die hun leven wilde delen met de rest van de wereld. In tegenstelling tot de scheve vakantiekiekjes en korrelige foto’s op Facebook, wordt er doorgaans meer aandacht besteed aan de kwaliteit van de foto’s. Mobiele fotografie weliswaar, maar wel met stijl. Fotografen ontdekte al snel de mogelijkheden van de Instagram tijdlijn om hun werk te promoten, daarnaast zijn er veel internet beroemdheden bekend geworden door foto’s en video’s te delen via dit platform. 

Goed om te weten: Tweederde van de meest populaire berichten gaan over producten.

Posten op Instagram

 

Alles (en iedereen) is een merk

De drie categorieën hierboven maken het wat eenvoudiger om een focus te bepalen bij het inrichten van een Story, maar in principe valt alles onder branding. Een persoon is net zo goed een merk. Dat zien we terug in de opkomst van ‘influencer marketing’, waarbij populaire personen fungeren als ambassadeur van producten en diensten. Er wordt veel aandacht besteed aan het fenomeen ‘influencer’ en niet altijd positief. Toch is het niet veel anders dan George Clooney die een kopje (N)espresso drinkt, of Julia Roberts die zonder Lancôme parfum niet over straat durft te gaan.

Goed om te weten: vier van de vijf gebruikers volgt een bedrijf op Instagram.

Wat maakt jouw merk uniek?

Om een bedrijf, merk of persoon op de juiste wijze onder de aandacht te brengen zul je eerst moeten bepalen wat jouw merk uniek maakt. Als je zelf niets kunt bedenken kun je advies vragen aan jouw omgeving of klanten, maar eigenlijk moet je allang weten wat de unieke kenmerken zijn van jouw merk. Waarom ben je anders ooit begonnen met jouw onderneming? Er moet een onderscheidende factor zijn. Je ziet veel grote merken inhaken op iedere ‘meme’ of rage, ook wanneer dit niets te maken heeft met het karakter van de organisatie. Hier prikken de meeste mensen doorheen, het kan zelfs imagoschade opleveren. Ga uit van jouw unieke kenmerken en illustreer deze met een Instagram Story.

Interactieve opties in jouw Instagram Story

Een serie foto’s online bekijken is bijna net zo spannend als een diavoorstelling bij jouw grootouders bekijken op een projectiescherm. De afbeeldingen vormen de basis van jouw verhaal, maar het zijn de interactieve elementen waar je de aandacht van jouw publiek mee zult trekken. Dit zijn de vijf voornaamste interactieve opties in Instagram Stories:

1. Locatie

Het is heel eenvoudig om jouw locatie te delen tijdens de presentatie van de Story. Omdat Instagram Stories in feite live presentaties zijn, kan het delen van jouw locatie een belangrijke rol spelen in het marketing aspect. Zo kun je de opening van een nieuwe winkel in beeld brengen, met als doel volgers naar deze locatie te lokken. Bij een verre reis kun je geografische locaties gebruiken om context te bieden aan jouw publiek.

Goed om te weten: Met een locatiebepaling scoor je bijna tachtig procent beter in betrokkenheid.

2. Hashtag

Hoewel hashtags vooral bekend zijn op Twitter, kun je op verschillende social media diensten gebruik maken van deze zoektermen. Door dezelfde hashtag op ieder platform te gebruiken verhoog je de vindbaarheid, en dat maakt specifieke informatie zoeken en volgen een stuk eenvoudiger. Kies duidelijke hashtags en overrompel jouw publiek niet met #’s.

Goed om te weten: zeven van de tien hashtags op Instagram zijn gekoppeld aan een merk.

3. Polls

Het is heel eenvoudig om een visueel aantrekkelijke enquête in jouw verhaal op te nemen. Dit kan een eenvoudige “ja” of “nee” vraag zijn, of een keuze uit een lijstje aan opties. Door slim gebruik te maken van polls kun je de invloed van jouw doelgroep uitbreiden. Laat fans van een restaurant kiezen welk dessert op het menu komt, of stel een vraag aan de klanten waar je als ondernemer op kunt sturen. Omdat Instagram enquêtes er aantrekkelijk uitzien, ligt de kans op interactie hoger dan bij een standaard website poll.

4. Links

Het is mogelijk om URL’s te koppelen aan de media in de Instagram Story. Zo kun je volgers direct naar een webshop pagina sturen, of je kunt context geven aan een specifieke foto. Publiceer bijvoorbeeld een mooie foto van een model met een link naar een ‘achter de schermen’ filmpje. Het aanbieden van ‘behind the scenes’ materiaal verstrekt de band met jouw publiek. Om het gebruik van links nog laagdrempeliger te maken kun je gebruik maken van een ‘swipe up’ beweging in plaats van een ‘klik hier’ knop.

5. Direct message

Het is mogelijk voor volgers om berichten naar jouw account te sturen. Houd er rekening mee dat er bij een populair verhaal ook veel berichten op je af kunnen komen. Je moet snel reageren met relevante opmerkingen of antwoorden. Als je dit nalaat zul je de aandacht van de volger snel verliezen, het moet tweerichtingsverkeer zijn. Dat betekent dus een flinke discipline en tijdsinvestering tijdens de publicatie van jouw verhaal.

Een Instagram Story is voor velen de voordeur naar nieuwe content. Zo kun je het publiek naar jouw website, webshop of blog sturen. Bijna dertig procent van de gebruikers hebben een product gekocht die ze voor het eerst via Instagram hebben ontdekt. Dat is niet zo verwonderlijk want visuele prikkels werken sterker dan alleen tekst.

Influencer marketing

We hebben al eerder de term ‘influencer’ genoemd. Dit is iemand die invloed heeft op een groep mensen, met name via social media. Al in de achttiende eeuw werden beroemde figuren ingezet om producten te promoten. Het kunnen personen zijn zoals DJ Khaled, die de ‘koning’ van Snapchat genoemd wordt, en op Instagram wordt Selena Gomez vaak gezien als de meest invloedrijke persoon. Het hoeft niet eens een bestaand persoon te zijn, de kerstman werd in 1923 door Coca Cola gebruikt als mascotte voor cola. Iedereen met meer invloed dan de gemiddelde persoon kan als ‘influencer’ worden aangemerkt.

Goed om te weten: Foto’s met gezichten worden bijna veertig procent beter geliked.

Waarom werken met influencers op Instagram?

Van navelstaren is niemand groot geworden, om jouw publiek snel uit te breiden kunnen externe influencers een belangrijke rol spelen. Met name Instagram staat bekend om de invloed van deze beroemdheden. Dit kunnen reeds bekende namen zijn als chef Jamie Oliver, namen als Alexa Chung en Janni Olsson Delér zijn minder bekend bij het grote publiek. Het is juist die verdeling in nichemarkten die het succes van influencers verklaart. Volgens onderzoek is meer als negentig procent van bedrijven tevreden na samenwerking met een influencer. Kim Kardashian West kreeg in 2018 de titel als meest invloedrijke influencer. Maar hoe betrek je iemand met invloed in jouw verhaal?

Goed om te weten: Bijna driekwart van de Instagram berichten wordt niet gezien.

Hoe werkt een Instagram Takeover?

Bij influencer marketing denk je wellicht als eerste aan een foto of bericht waarbij de populaire persoon een product of dienst aanprijst. Instagram Stories biedt de mogelijkheid om een Takeover te organiseren. Daarbij kun je één dag de account van iemand anders overnemen, of één dag jouw account overdragen aan een andere gebruiker. Dit wordt normaal gesproken van tevoren aangekondigd om daarmee de maximale impact te bereiken. Kurgo en Barbox zijn twee voorbeelden van influencers die regelmatig accounts overnemen. Ken je ze niet? Het zijn beide accounts van honden die op schattige wijze én schaamteloos jouw merk promoten.

Kies jouw ‘brand ambassadors’ wel met beleid, want de persoon moet uiteraard aansluiten bij het merk. Er zijn nogal wat influencers die later in controversiële situaties geraken, zeker omdat veel van deze personen de grenzen van goede smaak en ook de wet opzoeken. Jared Fogle is een berucht voorbeeld, hij werd door Subway ingehuurd nadat hij vele kilo’s was afgevallen door hun broodjes te nuttigen. Later werd hij veroordeeld voor het misbruik van kinderen. Dat is niet de schuld van Subway, maar het kan het merk wel schade toebrengen. Pewdiepie is een online voorbeeld van een influencer die door zijn gedrag grote bedrijven als Disney als klant verloor.

Goed om te weten: Tachtig procent van de influencers noemen Instagram als hun favoriete platform.

Je hoeft dus niet zelf in de schijnwerpers te staan om toch aandacht voor jouw merk te krijgen. Er is een flink aanbod aan ambassadeurs om uit te kiezen, de tarieven zijn doorgaans direct gekoppeld aan het aantal volgers en de specifieke niche die ze bedienen.

Adverteren via het Facebook netwerk

Het is bekend dat het advertentienetwerk van Facebook zeer uitgebreid is, met een aantal effectieve tools om de juiste doelgroep te bereiken. Instagram maakt gebruikt van hetzelfde Facebook advertentie platform, je kunt voor beide kanalen jouw campagne centraal beheren. Advertenties binnen de Story kunnen naadloos in de tijdlijn opgenomen worden, daarmee verstoren ze niet jouw verhaal. Wanneer je een merk of product wilt promoten via Stories is het van belang dat je goed filtert op de juiste doelgroep. Dit kan op basis van locatie zijn, leeftijd of interesse. Zo verhoog je de kans dat er op jouw advertenties getikt wordt, en behaal je het hoogste rendement uit jouw advertentiebudget.

Goed om te weten: Een kwart van de advertenties bestaat uit videoclips.

Bouwen aan jouw netwerk met Instagram Stories

Stories inzetten voor je bedrijf

Om succesvol te zijn met het uitbreiden van jouw netwerk via Instagram Stories, moet je in staat zijn visueel een verhaal te vertellen. Je kunt vooraf een script maken, of in ieder geval een planning opstellen met een rode draad. Leg de tijdlijn niet teveel vast, er moet een spontaan element aanwezig zijn om de aandacht vast te houden. Met advertenties of door een een Takeover te organiseren kun je het effect van deze marketingmethode testen en wat ervaring opdoen om zelf vervolgens mooie verhalen te vertellen. Koppel er andere uitingen aan zoals links naar je eigen website, en maak connecties met zowel influencers als jouw klanten. Zelfs wanneer je er niet direct omzet uit genereert kan het toch een waardevol instrument zijn in een overkoepelende marketingstrategie.

Heb je vragen over stories? Laat hieronder je reactie achter in het formuliertje!

Misschien vind je dit ook interessant

De rust is wedergekeerd?

Afgelopen weekend eindigde het WK en hoewel dit voor menig Nederlander niet in de meest ideale situatie heeft uitgepakt mag de Nederlandse internet marketeer toch wel een beetje blij zijn dat het voorbij is... Waarom? Simpel, door het WK was er op de activiteit in de avonduren op het internet de afgelopen weken geen pijl...
Lees verder

Denk groot, start klein!

Op een van mijn vorige seminars gaf een goede vriendin van mij, Yvon Kruger, een presentatie over hoe ze haar business heeft opgezet. In juni 2007 volgde ze voor het eerst een tweedaags seminar bij mij, waarbij de ze Business in a Box kreeg. Deze bestond toentertijd nog uit acht mappen, acht cd’s en acht...
Lees verder

1 reactie. Reactie plaatsen

Hallo.

Waar Kan Ik XEvil gratis downloaden op uw website?
Ik heb informatie van je steun. XEvil is echt het beste programma voor captcha oplossen, maar ik heb de nieuwste versie nodig.

Dankzij.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

bereik op Pinterest
28 tips om een mega bereik te creëeren met Pinterest
Menu