Webwinkels

Je winkel moet OPEN

Geen reacties

Als je een succesvolle internetondernemer wilt worden, is tempo een van de meest belangrijke dingen die gelden voor elke internetonderneming.

Daarom raad ik je aan om vandaag nog online te gaan met je concept. Ook al is het niet perfect, toch raad ik je aan om dit vandaag nog te doen.

Elke dag dat je wacht met online gaan, is namelijk een dag dat je verkopen misloopt, een dag dat je inschrijvingen voor je nieuwsbrief mist, een dag dat je potentiële samenwerkingsverbanden misloopt en is ook nog eens een dag dat je ranking in de zoekmachines mist (want Google kijkt ook zeker naar de leeftijd van je website!).

Genoeg redenen dus om vandaag nog online te gaan. Toch stellen heel veel ondernemers het alsmaar uit om hun concept online te zetten.

Perfectioneren van dingen die er niet toe doen

Veel websites zijn nog niet online omdat er nog een aantal dingen perfect moet worden gemaakt.

Als ik aan jou vraag of je creatief bent, is de kans dat het antwoord “Ja” is heel erg groot. Als ik daarnaast aan je vraag of je een perfectionist bent, antwoord je waarschijnlijk ook “Ja”.

Dit houdt simpelweg in dat je nooit een project zult afronden. Je bent namelijk creatief, je bent bezig en vervolgens komt het nooit af omdat het allemaal perfect moet. Tijdens het perfectioneren ga je namelijk alweer door met het volgende idee.

Mijn advies is dus heel erg simpel: maak het zo goed mogelijk en ga later pas de details aanpassen. Ga niet dingen perfectioneren die er niet toe doen.

Er zijn gewoon zoveel websites die bijvoorbeeld niet online gaan omdat bijvoorbeeld het logo nog niet klaar is. Een logo zal er absoluut niet voor zorgen dat je veel meer verkopen gaat doen of dat jij succesvol gaat worden of niet; het is niet de doorslaggevende factor.

Er zijn ook heel veel websites die nog niet online staan omdat de algemene voorwaarden nog niet klaar zijn of omdat er teksten nog moeten worden afgeschreven op pagina’s waar mensen waarschijnlijk toch nooit zullen komen.

Het perfectioneren van dingen die er niet echt toe doen is dus hartstikke zonde van je tijd. Het zijn dingen die je ook wel kunt doen als je je website gelanceerd hebt, want elke dag dat je wacht is een dag dat je groei misloopt.

De logofase

Ik had het net ook al over het maken van een logo. Zo zijn er heel veel verschillende aspecten waarvan ondernemers denken dat het heel erg belangrijk is. Het klopt dat het belangrijk is, maar het is zeker niet cruciaal voor succes.

Wij noemen dit de logofase. Heel veel startende ondernemers gaan pas echt van start op het moment dat hun visitekaartjes klaar zijn, hun logo af is of hun briefpapier klaar is.

Als ik daarentegen een nieuwe onderneming zou starten, zou ik al van start gaan zonder website. Ik zou vandaag al starten, een advertentie plaatsen op Marktplaats en waarschijnlijk zou ik vandaag ook al mijn eerste sale hebben – zonder dat ik überhaupt een logo of website heb en misschien nog niet eens ingeschreven sta bij de KvK!

Dat is namelijk helemaal niet belangrijk allemaal. Wat wel belangrijk is, is dat je tempo maakt en dat je door te groeien dingen kunt gaan aanpassen. Door dingen te perfectioneren voordat je online gaat, kom je er tijdens het proces van het online gaan namelijk geheid achter dat je heel veel dingen over het hoofd hebt gezien en dat je alsnog weer dingen moet gaan aanpassen.

Het is veel beter om aan te passen aan de hand van feedback dan aan te passen aan de hand van wat je zelf denkt dat goed is. Voor hetzelfde geld ben je namelijk iets perfect aan het maken en kom je op het moment dat je het twee maanden later gaan lanceren (terwijl je ook twee maanden eerder had kunnen lanceren), erachter dat je iets heel cruciaals over het hoofd hebt gezien.

Ik raad je ook zeker aan om het boek “Getting Real” van 37signals te lezen. De schrijvers ervan hebben een klein beetje dezelfde insteek als ik wat het opleveren van websites betreft.

Ze hebben een bepaalde deadline voor ogen en die deadline moet worden gehaald. Op het moment dat het tijdstip van de deadline is aangebroken en sommige dingen werken nog niet, dan gaan ze evengoed online.

Ze gaan dus iets opleveren wat niet 100% perfect is, maar wel goed genoeg is. En goed genoeg is vaak al goed genoeg, zo simpel is het natuurlijk ook wel weer!

Slechter dan dit zal het niet worden

Op het moment dat jij jouw website online zet (of het nu perfect is of niet): slechter dan dit zal het niet worden. Een website is namelijk net als een huis: je zult het altijd moeten blijven verbouwen, opknappen en een beetje van deze tijd moeten houden.

Dus of je nu een website neerzet die wel of niet perfect is: slechter dan dat, op dit moment, zal het niet worden en elke dag dat je uitstelt, is een dag dat je groei mist.

Grow as you go

Een mooie uitspraak vind ik:

“Jump of the cliff and grow your wings on the way down.”

Zorg er dus voor dat je tempo maakt, dat je snel online gaat en dat je snel kunt schakelen. Door dat snelle schakelen en de snelle feedback zul je ook zien dat er een bepaald soort momentum wordt gecreëerd waardoor je veel sneller kunt gaan handelen.

Met behulp van de feedback die je krijgt van je klanten en bezoekers kun je vervolgens focussen op de belangrijkere dingen.

Dus… grow as you go!

Succes!

Eelco de Boer

Misschien vind je dit ook interessant

Geld verdienen met een webshop

Er valt heel veel te vertellen over webshops en hoe je veel geld kunt verdienen met een webshop. Als je echter kijkt naar de basis, zijn er een aantal dingen waar je aan moet voldoen wil je een succes van je webshop maken. Heel veel webshops passen deze basisregels niet toe, dus als jij dit wel...
Lees verder

Goeie ouwe eBay werkt nog steeds!

Advertentiesites zoals eBay en Marktplaats zijn bij veel internet ondernemers die al wat langer in het vak zitten niet echt meer het Eureka van de gemiddelde werkdag. Ondanks dat deze sites al wat langer bestaan zijn ze nog niks in kracht afgenomen, zo werden er sinds de lancering van de iPad al 5.300 iPads op...
Lees verder

Geld verdienen met dropshipping

Dropshipping is een heel interessante manier om geld mee te verdienen op het internet. In feite is het niets anders dan dat je andermans product doorverkoopt zonder dat je deze op voorraad hebt, hoeft in te kopen of zelf moet verzenden. Je werkt samen met een leverancier die de producten voor je verzendt, op voorraad...
Lees verder
Groupon

Je Eigen Groupon?

We hebben Luondo eind vorig jaar gelanceerd en de groei van Luondo is fantastisch. Voor zover je het nog niet wist: met Luondo kun je gratis en eenvoudig een mooie webwinkel starten. (Klik hier voor een overzicht van een aantal Luondo webwinkels) We voeren constant updates door en kijken voortdurend op welke manier de webwinkelhouders...
Lees verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Webchamp
Domeinnamen en Zoekmachine Optimalisatie (SEO)
Webchamp
Hoe Kies Je een Domeinnaam? 25 Tips!
Menu