Zie je website als een bedrijf

Afgelopen zondag was ik op kraamvisite bij vrienden van ons uit Zeewolde.

Een van de gasten was een man met een eigen modezaak die bijzonder creatief was, veel van mode wist en zelf ook kleding heeft ontworpen.

De vriend bij wie ik op visite was, wilde per se dat ik met deze modezaakeigenaar ging praten, omdat hij nog helemaal niets op het gebied van internet deed.

Ik raakte dus met hem aan de praat en vroeg hem hoeveel verschillende producten hij in zijn kledingzaak had. Dit bleken er meer dan duizend te zijn als je alle typen merken, verschillende soorten shirtjes, broeken, truien etc. meerekende.

We hadden het er vervolgens over wat voor webshop hij misschien zou kunnen starten, maar op een gegeven moment kwam ik er een klein beetje achter dat hij eigenlijk helemaal niet zo’n webshopman is.

Hij is niet een persoon die ’s avonds zijn webshop gaat bijvullen en alles gaat bijhouden, omdat hij meer met zijn hoofd bij de mode en de creativiteit zit dan bij zijn winkel – wat hem overigens heel goed vergaat. Als ondernemer moet je focussen op de dingen waar je goed in bent.

Op een gegeven moment kwam hij zelf heel slim met een suggestie. Hij zei eerst: “Ja, ik ga het waarschijnlijk toch zelf niet doen.” Ik merkte ook wel aan hem dat hij niet de meest technische man was, dus ik zag het hem ook niet echt doen natuurlijk.

Vervolgens kwam hij er zelf mee om er een apart bedrijf van te maken, dus dat hij iemand anders vol op dat bedrijf zou zetten die dan fulltime die webshop zou gaan runnen – wat al een veel beter idee was.

Dat heeft me ook geïnspireerd tot het schrijven van deze blogpost, want is het niet zo dat je je website als bedrijf moet gaan zien? Is het niet zo dat de meeste ondernemers die niet succesvol zijn via het internet een website hebben omdat ze het gevoel hebben dat ze een website moeten hebben en hopen daar wat extra klanten mee te krijgen?

Als je dat helemaal gaat omdraaien, is het misschien veel beter om websites als bedrijven te gaan zien en dat je bijvoorbeeld één persoon fulltime op een website zet.

Ik heb zelf de afgelopen jaren die ommekeer gemaakt met heel veel verschillende concepten. Ik had bijvoorbeeld Enormail en PayPro in mijn eigen bedrijf en in feite deed ik dat erbij. Nu op dit moment is dat echter ondergebracht bij andere bedrijven die er fulltime op zitten. Dit is veel beter dan wanneer je het erbij doet.

Dus hoe denk jij over je website? Zie jij je website als een bedrijf? Of heb jij een bedrijf dat een website heeft om misschien wat meer klanten te krijgen? Misschien is het wel belangrijk om net zoveel focus te hebben op jouw website (op jouw traffic, je verdienmodellen en bijvoorbeeld social media) als dat je nu hebt op het runnen van je bedrijf.

Ik spreek vaak met ondernemers die zeggen dat ze te weinig tijd hebben om meer klanten te krijgen, omdat ze het al zo druk hebben. Als je dan kijkt naar de ondernemer zelf, dan is dat een ondernemer die ook alles zelf doet.

In mijn optiek is elk bedrijf schaalbaar is, mits je natuurlijk de gezonde groei strategie hanteert (zie blz. 7 in de Internet Marketing Manifesto). Hierdoor kun je ook meer op het internet focussen en meer groeien dan wanneer je altijd maar in je business bezig bent. Dankzij het internet kun je meer aan je business bezig zijn.

Heel veel dingen kun je uitbesteden of automatiseren. Andere dingen kun je zelfs helemaal uit je bedrijfsprocessen laten en dat is natuurlijk iets waar de gezonde groei strategie over gaat.

Nogmaals: denk dus na over je website. Zie je je website als een bedrijf of heb jij een bedrijf dat ook een website heeft? Kun je een aftakking maken?

Kun je er een aparte sectie van maken? Een apart onderdeel dat een complete internet business is, net zoals de modeman die een aparte website gaat maken en dat eigenlijk als apart bedrijf gaat zien, in plaats van als een winkel met daarnaast een website?

Succes!

Eelco de Boer

Laat hieronder een reactie achter! 0 reacties

Laat een reactie achter: