Wat Is Nou Een Goede Social Media Strategie?

Wat is een goede social media strategie?

Social media is helemaal hot. Er zijn heel veel seminars over, allerlei cursussen, talloze boeken en vrijwel iedereen is helemaal into social media.

Laatst stond mijn vader nog helemaal enthousiast op mijn Voicemail (hij is zelf ook ondernemer) en zijn letterlijke woorden waren: “Ik heb een geniaal idee. Bel me terug.”

De vormgevers van zijn boeken en websites waren naar een seminar geweest waar zij na een aantal jaren eindelijk het licht hadden gezien wat social media betreft. Mijn vader luistert altijd naar hen (zij zijn immers experts op hun gebied) en zij hadden hem verteld dat hij op Twitter moest.

Dus nu, enkele weken geleden, heeft mijn vader zijn eerste Twitter-account aangemaakt. Dat mijn vader nu zelfs op Twitter zit, is al een bewijs dat social media helemaal hot is! Ik vind het supertof (en goed) van hem dat hij op Twitter "zit" en ik ga binnenkort een Social Media stategie met hem uitwerken.

Op Twitter zitten is alleen geen strategie op zich natuurlijk. Er zijn heel veel manieren om succesvol te worden met social media, maar in mijn optiek is het niet één op zichzelf staand ding (namelijk dat je ergens “op” zit). Het toepassen van social media moet je slechts als een aanvulling op je overall internetstrategie zien.

Als  je succesvoller wilt worden via het internet, raad ik je absoluut aan om social media in te zetten. Er zijn alleen wel een aantal dingen die in mijn optiek gigantisch belangrijk zijn wil je hier echt een succes van maken.

Creëer waarde

Wanneer jij iets waardevols creëert – bijvoorbeeld waardevolle blogposts schrijft, video’s maakt, interessante webinars geeft of toffe producten aanbiedt, dan is je business ook social media waardig.

Als je daarentegen waardeloze producten maakt, dan is het natuurlijk voor niemand interessant om daarover te tweeten, het te liken of erover te discussiëren op het internet. De uitzondering is natuurlijk als je product zo slecht is dat mensen erover gaan praten. In dat geval is het gewoon zo dramatisch is dat het toch weer nieuwswaardig is.

Social media is dus supertransparant. Als je goede producten hebt, dan kun je social media heel erg goed toepassen. Wanneer je waardeloze service verleent of waardeloze producten hebt, dan wil je eigenlijk helemaal niet social media toepassen.

Het is dus belangrijk om waarde te creëren. Dat is de eerste stap als je van social media een succes wilt maken voor jouw business. En ook al bestond social media niet, dan denk ik dat het nog steeds gigantisch belangrijk is om waarde te creëren, want dat alleen al kan tot mond-tot-mondreclame leiden.

Mond-tot-mondreclame

Vroeger zeiden heel veel mensen dat mond-tot-mondreclame een van hun strategieën was, maar dat is natuurlijk een heel slap excuus om geen marketing te bedrijven. Mond-tot-mondreclame vindt nu alleen ook op het internet plaats.

Wanneer jij iets heel goed of iets heel slecht doet, dan zal mond-tot-mondreclame via social media gaan. Het is heel logisch dat je dan via Twitter bepaalde interactie ziet, dat je via Facebook bepaalde discussies tegenkomt en dat het wordt geliked en getweet - of dat er juist negatief over wordt gesproken.

Hoe je het ook wendt of keert: als je het heel goed of juist heel slecht doet, wordt er absoluut over gesproken. Als je het heel goed doet (waar we dan nu even van uitgaan) moet je absoluut social media goed gaan implementeren, zodat de mond-tot-mondreclame ook daadwerkelijk een goede marketingactiviteit wordt.

Laat je volgers participeren

Een van de belangrijkste dingen is dat je je volgers moet laten participeren. Wanneer jij dus bijvoorbeeld goede informatie hebt, dan is het belangrijk om niet alleen te zeggen: “Klik op de Like-button”. Zorg ervoor dat er bijvoorbeeld een bepaalde discussie komt of dat je misschien wel je volgers gaat belonen als ze bijvoorbeeld social media gaan inzetten.
Bij een mooie casestudy op de Internet Marketing Universiteit van Tonny laat hij zien dat hij meer dan zeshonderd Tweets heeft gekregen bij zijn lancering.

Hij heeft een gratis E-book weggegeven, maar mensen kregen dit E-book pas nadat ze een Tweet hadden geplaatst.

Dit heeft hij natuurlijk gedaan met BetaalSociaal.nl, een concept dat wij een tijdje geleden hebben opgezet. Daarbij laat je je volgers actief participeren. Je geeft het niet zomaar weg, maar je laat ze er eerst iets voor doen.

Er zijn nog meer dingen die je kunt doen. Zo zijn er bijvoorbeeld heel mooie Facebook plugins die nu op dit moment nog niet op dit blog staan omdat het de website nogal vertraagt, maar met deze plugins kunnen mensen bijvoorbeeld reacties achterlaten via Facebook in plaats van gewoon op je reactieformulier.

Je kunt ook eigen Facebookgroepen maken waar mensen zich bij kunnen aansluiten, zodat er een groepsgevoel is. Zo zijn er nog 1001 verschillende dingen om je volgers te laten participeren.

Het is in elk geval belangrijk dat het geen one-way traffic moet zijn. Het moet meerdere kanten op gaan en doordat het overal en nergens terechtkomt en mensen overal met elkaar interactie kunnen hebben, kan social media heel goed werken.

Een aanvulling op je internetstrategie

Social media moet je internetstrategie versterken, maar het moet niet je strategie alleen zijn. Het is belangrijk om sowieso een goede internetstrategie te hebben.

Als ik kijk naar social media, dan vind ik dat enorm belangrijk. Het hebben van een goede internetstrategie vind ik alleen vele malen belangrijker. Social media is daar maar een onderdeel van.

Wanneer ik bijvoorbeeld naar een standaard internet business kijk – dat kan een webwinkel zijn, informatieproducten of het verkopen van diensten – dan zijn er een aantal dingen die gigantisch belangrijk zijn en die je absoluut moet toepassen.

Een van deze dingen is bijvoorbeeld affiliate marketing. Wanneer je geen affiliate marketing toepast, laat je gigantisch veel liggen. Overigens is de koppeling affiliate marketing met social media al helemaal fantastisch natuurlijk. Vraag bijvoorbeeld aan je volgers of ze jou willen promoten en dat ze een X percentage van de omzet krijgen. Dat is natuurlijk bijzonder effectief.

Iets anders wat je absoluut moet implementeren is e-mail marketing. Op het moment dat je geen e-mail marketing toepast, laat je gigantisch veel omzet liggen. Moedig de mensen op je mailinglijst bijvoorbeeld aan om vaker op “Like” of de Tweeknop te klikken. Je kunt ze zelfs vragen om dingen te retweeten.

Het is daarnaast heel erg belangrijk om zoekmachine optimalisatie toe te passen. Zoekmachine optimalisatie wordt absoluut versterkt door social media. Google gaat steeds meer kijken naar wat er op social media platformen gebeurt. Hoe meer Tweets en Likes jij krijgt, hoe meer interactie er is vanaf jouw website naar bijvoorbeeld Facebook en des te beter je score zal zijn in Google.

Google gaat social media steeds belangrijker gaan vinden. Ook voor de rankings in Google is dat gigantisch belangrijk.

Ik ben er ook van overtuigd dat reacties op blogposts (wat natuurlijk ook een soort vorm van social media is) ook gigantisch belangrijk is voor Google. Wanneer jij veel reacties op je blogpost hebt, dan zal je website wel goed of interessant moeten zijn en daardoor zul je ook hoger in de zoekmachines komen.

Samengevat moet je alles gewoon op de juiste manier instellen en natuurlijk heel veel waarde leveren. Daarnaast moet je eens in de zoveel tijd een lancering doen. Dat zijn heel belangrijke strategieën en social media is slechts een extra aanvulling hierop die je kunt toepassen.

Zorg er dus voor dat je sowieso een goede internetstrategie hebt en dat je op die strategie social media gaat toepassen. Let er alleen op dat social media niet je complete strategie is, want dat zou natuurlijk een klein beetje zonde zijn.

Gehaktbal met slagroom

Een boek dat ik je aanraad om te lezen is Meatball Sundae van Seth Godin. Meatball Sundae (vertaald is het zeg maar een gehaktbal met slagroom) is dat veel bedrijven social media willen toepassen – oftewel open, transparant, leuk en tof willen zijn – maar dat vervolgens hun interne processen (oftewel de bedrijfscultuur) eigenlijk helemaal nergens op slaan.

Ze hebben een slechte klantenservice, slechte producten en een saaie cultuur. Dan kun je wel een social media strategie hebben, maar dan ben je in feite een gehaktbal met slagroom erop aan het serveren. Het is gewoon niet lekker en het klopt niet.

Laatst werd ik gebeld door een vriend van mij dat hij door zijn baas was gevraagd om ‘iets’ met Twitter te gaan doen. Het was een beetje een oubollig bedrijf dat nog niet eens een normale website heeft en dat eigenlijk al dertig jaar een klein beetje vastzit. Dan kun je wel op Twitter gaan, maar dan heb je absoluut te maken met een gehaktbal met slagroom.

Zorg er dus voor dat je onderneming zelf ook gewoon up-to-date en fris is, een goede cultuur heeft en dat je er ook trots op bent om daar open en transparant over te zijn. Pas dan kun je social media echt goed gaan toepassen.

Push je community

Als jij social media wilt gaan toepassen, moet je er absoluut aan denken om je community te pushen. In feite houdt dat in dat jij je community op handen moet dragen, dat je veel interactie moet hebben met je volgers en dat je het ook constant stimuleert.

Wanneer jij dus bijvoorbeeld veel interactie wilt hebben, dan raad ik je aan om ook zeker e-mail marketing toe te passen. Vraag daarnaast of ze reacties achter willen laten en meng je zelf ook in de reacties om ze te stimuleren.

Het is iets wat je constant moet blijven duwen, totdat je op een bepaald moment de kritische massa hebt bereikt. Op het moment dat je de kritische massa hebt bereikt, dan zullen veel mensen die actief zijn op social media jouw community door blijven duwen.

Dat is natuurlijk ideaal en heel erg waardevol: je hoeft vanaf dat moment niet zelf meer alles constant te doen. Andere mensen gaan je meehelpen!

Waarom de interactie op jouw website moet plaatsvinden

Het is belangrijk om niet alleen interactie op Facebook te hebben en op Twitter, want je wilt het natuurlijk ook op je eigen website hebben. Het is namelijk heel waardevol dat je veel reacties krijgt op je blogpost of dat je bijvoorbeeld een actief forum hebt, want dat zijn allemaal dingen die meetellen op lange termijn.

Hoe meer interactie er op jouw website is, hoe meer bezoekers er komen. Hoe meer reacties deze bezoekers plaatsen, des te meer wordt je website waard en des te meer kun je eruit halen.

Probeer dus die combinatie te maken: zorg ervoor dat er op social media veel over jou wordt gepraat en dat je daar ook middenin zit, maar zorg er ook voor dat er ook op je website zelf een actieve community is. Zo versterken beide technieken elkaar.

De realiteit is daarnaast dat het meeste geld op jouw website wordt verdiend en niet op andere platformen. Het meeste geld verdien je op je website en niet op Hyves, Facebook, Twitter of YouTube. Het zijn slechts platformen die ervoor zorgen dat jij extra omzet doet op jouw website en het is belangrijk om het ook echt op die manier te zien.

Gebruik “call to actions” voor social media

Dat er een retweetknop onder jouw blogpost staat of een Like-button, betekent niet dat iedereen daar zomaar op gaat klikken. Toch is dit wel je doel natuurlijk, want elke keer dat ze daarop klikken, heb je weer meer bezoekers naar je website.

Op het moment dat één persoon met duizend volgers erop klikt, dan zullen die duizend volgers het in ieder geval onder ogen krijgen. Het is natuurlijk niet zo dat iedereen er direct op zal gaan klikken of dat iedereen het zal zien, maar een bepaald gedeelte daarvan krijgt het in elk geval onder ogen.

Hoe meer mensen dit doen, des te meer er natuurlijk voor je uitkomt. Zorg er dus voor dat je dit zelf ook stimuleert. Vraag mensen nadrukkelijk om je pagina of product te liken en te retweeten, zodat het ook actief wordt gebruikt.

De dodelijke valkuil van social media

Persoonlijk vind ik een dodelijke valkuil van social media dat het helemaal hot is. Als het helemaal hot is en er zo vaak over wordt gesproken, dan denken mensen namelijk al snel dat dit het enige is wat ertoe doet.

Wat ik veel zie bij mensen die minder succesvol zijn, is dat ze de hele dag aan het twitteren zijn of op Facebook rondhangen, omdat hun al meerdere malen is verteld dat Twitter en Facebook het helemaal zijn.

Elke keer alleen als ik op een seminar van mij vraag: “Wie is er succesvol via Twitter geworden?” dan zijn de antwoorden altijd:

-          Lance Armstrong

-          Barack Obama

-          Kluun

-          Armin van Buuren

En zo nog een hele hoop bekende Nederlanders. De realiteit is alleen dat zij - ook al zou Twitter niet bestaan – ook al supersuccesvol zouden zijn. Met andere woorden: zij zijn niet dankzij Twitter succesvol geworden.

Je zult dus nooit succesvol worden door alleen maar te twitteren, tenzij je wel een heel unieke angle hebt. De realiteit is alleen dat dit maar 0,001% misschien zal lukken.

Het hebben van een goede internetstrategie, goede producten en een goede bedrijfscultuur is dus vele malen belangrijker dan dat je de hele dag druk aan het twitteren bent.

De grote valkuil van Twitter en Facebook is dan ook dat het je heel veel tijd gaat kosten en dat het per saldo niet eens zo heel veel gaat opleveren.

Als jij later terugdenkt aan je leven, wil je dan denken: “Had ik maar wat meer getwitterd”?

Of wil je dan denken: “Had ik maar wat meer tijd gespendeerd aan mijn vrienden en familie, hobby’s en passies” en “Had ik maar misschien wat meer opgebouwd met mijn onderneming”?

Wanneer jij echt iets wilt gaan opbouwen, ben ik ervan overtuigd dat je dus niet de hele dag moet gaan twitteren of Facebooken.

Succes!

Eelco de Boer

 

Laat hieronder een reactie achter! 0 reacties

Laat een reactie achter: