4

Virale Marketing: Hoe Wordt Iets Viraal?

Een aantal aspecten werken gigantisch viraal. Bedenk zelf maar eens: wanneer “like” jij iets op Facebook? Wanneer stuur jij iets door, tweet je iets of neem je iets over op je blog?

Humor

Je kent ze wel, die grappige video’s op YouTube waarvan je in een deuk ligt, om het vervolgens naar je vrienden te mailen, te delen op Twitter of Facebook, etcetera. Voor je het weet hebben deze video’s (of andere grappige dingen) miljoenen views en bezoekers. Toeval? Niet altijd.

Misschien ken je "Charlie Bit My Finger" wel, een video die vele miljoenen keren is bekeken op YouTube. Gelukkig voor de vader van Charlie heeft hij niet alleen de video gratis op YouTube gezet, maar er ook verdienmodellen aan gehangen. Een video van ongeveer 1 minuut heeft hem al meer dan $ 100.000,- opgeleverd!

Zie hier het beroemde filmpje:

Als iets humoristisch is, dan is dat de moeite waard om door te sturen, te liken op Facebook of te tweeten op Twitter. Zelfs als de grappen niet grappig zijn, zoals die van Geert Schaaij en Harry Mens, dan nog kunnen ze viraal het internet over gaan. Ping pang pong!

Shockerend materiaal

Wanneer iets heel erg schokkend is, dan is dat ook de moeite waard om te tweeten, te liken of om door te sturen. Misschien herinner je je de virale campagne van Veilig Internetten nog wel, waar je een (flash)video zag van een aantal enge Russen die foto’s van jou aan het bekijken waren en vervolgens in de auto stapten om naar je woonplaats te rijden. Geniaal concept, enorm shockerend en dus enorm viraal.

Zie hier de video in kwestie:

Beloningen

En natuurlijk werkt een beloning ook viraal. Als jij mensen beloont omdat ze iets voor je doen, dan is de kans veel groter dat ze je zullen helpen.

Affiliatemarketing is een heel mooi voorbeeld van virale marketing, omdat het een enorm virale factor heeft. In dit geval beloon je mensen als ze bepaalde acties ondernemen, zoals het doorsturen van een e-mail of het promoten van een van jouw producten of websites.

WII FM (What’s In It For Me?) is ieders favoriete radiozender, dus als je hierop afstemt en je bezoekers beloont voor het doen van bepaalde acties, is de kans veel groter dat er een virale werking optreedt.

Kwaliteit

Als je kwalitatief goede informatie deelt en het mogelijk maakt voor je bezoekers om het te delen (bijvoorbeeld via Twitter en Facebook), dan kan dit natuurlijk ook goed voor je werken. Regelmatig kom ik op weblogs kwalitatief goede informatie tegen die duizenden Likes en Tweets hebben gekregen.

Al deze duizenden Likes of Tweets zorgen ervoor dat de complete netwerken van de mensen die de pagina gedeeld hebben op de hoogte zijn gebracht van het kwalitatief goede artikel (of andere content). Het plaatsen van kwalitatief goede en interessante content kan dus zeker voor je werken!

Betalen met een TweetBetaalSociaal icon

Je kunt de virale factor gigantisch verhogen door mensen te laten “betalen” met bijvoorbeeld een Tweet. Een poosje geleden hebben wij BetaalSociaal.nl gelanceerd, waarbij je bepaalde informatie of andere zaken kunt weggeven in ruil voor een Tweet of Like. Wij hebben dit bijvoorbeeld gedaan bij mijn E-book "De e-mailmarketing blauwdruk". Dit E-book kon je gratis downloaden tegen betaling van een Tweet of Like.

Ook mijn goede vriend en ex-collega Tonny Loorbach heeft een succesvolle 'Betaal met een Tweet'-campagne uitgevoerd, waarbij hij meer dan duizend Tweets heeft gekregen. Er zijn zelfs ondernemers die meer dan tienduizend Tweets hebben ontvangen dankzij het gebruik van BetaalSociaal.nl. Je kunt je wel voorstellen wat voor impact dit kan hebben op de exposure van je merk en je website!

Overweeg dus naast het betaald en gratis aanbieden van producten en informatie om af en toe er tussenin te gaan zitten: laat je bezoekers betalen met een promotieboodschap waarin ze aan hun sociale netwerk vertellen dat jij de moeite waard bent!

Wil je ook je bezoekers laten betalen via social media? Ga dan nu naar BetaalSociaal.nl en start je eerste campagne!

Winst.nl boek

Dit was een fragment van mijn boek: "Winst.nl: Succesvol dankzij het Internet"

Meer lezen?
Klik dan hier om het boek direct te bestellen!
Laat hieronder een reactie achter! 4 reacties
Wilco - januari 8, 2013

Hi Eelco 🙂 Toevallig laatst ook een artikel over viral marketing geschreven met een iets andere insteek 😉 Zie http://onlinebizz.nl/geluk-de-basis-van-viral-marketing-no-way/. Is het wat? 😉

Reply
Nigel Hooijmans - januari 8, 2013

Goed artikel eelco,
Is het nog gelukt met de ddj sx trouwens? 😉

Reply
Amro - januari 21, 2013

Ik vond die laatste prank uit Brazilie ook niet verkeerd.

Hier is ie dan voor de mensen die hem nog niet hadden gezien:
http://www.youtube.com/watch?v=7N5OhNplEd4

60 miljoen views in 2 maanden. Lekker lekker!

Reply

Laat een reactie achter: