Strategie vs. Technieken

Als internet marketeer is het belangrijk dat je constant op de hoogte blijft van de nieuwste ontwikkelingen.

Er zijn talloze nieuwe ontwikkelingen die steeds op ons pad komen, maar het is aan jezelf om te kijken welke technieken je daadwerkelijk gaat hanteren en welke je besluit over te slaan.

Dit heeft heel veel voordelen, omdat je snel kunt inspelen en meeliften op bepaalde hypes, maar aan de andere kant heeft het ook een aantal nadelen. Het nadeel van heel veel technieken is dat je soms een klein beetje de strategie uit het oog verliest.

Het is namelijk veel beter en belangrijker om een goede strategie te hebben, dan om structureel heel veel techniekjes toe te passen.

Je kunt het een klein beetje vergelijken met gezondheid. Als je kijkt naar een gezond persoon, dan zal diegene waarschijnlijk regelmatig naar de sportschool gaan. Iemand die elke week vijf keer naar de sportschool gaat en dat een jaar lang vasthoudt, is veel gezonder en fitter dan iemand die alleen af en toe een paar weken heel intensief en keihard aan het trainen is.

Als je naar een gezond persoon kijkt, zul je ook zien dat deze regelmatig (elke dag dus) voldoende groentes en fruit neemt, genoeg water drinkt, voldoende rust krijgt en niet al te veel verkeerde suikers en voeding tot zich neemt.

Ook daarbij is het weer makkelijk om snel een bepaald dieet te gaan volgen, maar er zijn ook mensen die constant op zoek zijn naar het nieuwste dieet of de nieuwste hype: de nieuwste Sonja Bakker, de nieuwe Atkins of de nieuwste Dr. Frank. Daardoor kun je snel even wat afvallen, maar per saldo komen er weer meer kilo’s aan dan je van tevoren had gepland.

Met je business werkt het precies zo. Er zijn constant nieuwe technieken die op ons afkomen en die je allemaal kunt implementeren, maar dat is vaak een kortetermijnvisie.

Als je daarentegen een structureel de juiste strategie hanteert en structureel de juiste dingen doet, zul je na bijvoorbeeld een jaar een veel grotere groei hebben veroorzaakt – mits je je niet te veel laat afleiden door technieken!

Effectieve internetstrategieën

Een goede internetstrategie bevat bijvoorbeeld een affiliate marketing strategie: structureel veel affiliates hebben die jouw business promoten.

Daarnaast is een goede internetstrategie een e-mail marketing strategie: minimaal een keer per week een nieuwsbrief versturen naar de mensen die zich daarvoor hebben aangemeld.

Een andere strategie is een zoekmachine optimalisatie strategie: regelmatig goede content op je website zetten en ook regelmatig andere websites naar jouw website toe laten linken.

Dit zijn drie strategieën die eigenlijk helemaal niet sexy zijn. Vijf jaar geleden zei ik ook precies hetzelfde: dat dit de drie strategieën zijn die je gewoon structureel moet toepassen. Als je dat structureel doet, zul je ook structurele groei zien in je business.

Er zijn daarnaast echter ook een heleboel hypes. Zo’n hype kan bijvoorbeeld een geheel nieuw social media platform zijn waar je echt op moet inspelen, terwijl het zichzelf eigenlijk nog helemaal niet bewezen heeft.

Veel mensen zijn dan helemaal gefocust op die hype, waardoor ze soms het belangrijkste van hun strategie vergeten, bijvoorbeeld affiliate marketing, e-mail marketing of zoekmachine optimalisatie.

Ik denk dat het veel beter is om structureel de belangrijke dingen te doen en de urgente dingen te laten liggen, dan dat je constant kijkt naar de urgente dingen en vergeet om de belangrijke dingen te doen.

Ik denk dat het veel beter is om een gezond leven te leiden dan de hele tijd op dieet te zijn en ik denk ook dat het met je business veel beter is om een goede strategie te hanteren, je daaraan te houden en slechts af en toe wat technieken toe te passen.

Zorg er dus voor dat je business niet gebouwd is op een kaartenhuis, maar dat het een goed fundament heeft. Als je een bedrijf hebt met een goed fundament, dan is het ook veel effectiever wanneer je een keer de nieuwste techniek gaat toepassen. Het komt veel beter aan en heeft veel meer impact dan wanneer je constant maar allemaal kleine trucjes en techniekjes hanteert.

Technieken zijn dus sexy en strategieën zijn dat niet, maar ik denk dat het veel beter is om constant de niet al te sexy dingen te doen en te focussen op groei, dan dat je constant bezig bent met de nieuwste hype.

Een goede strategie zal altijd winnen van een goede techniek

Wanneer je twee tennisspelers tegenover elkaar zet en de ene tennisspeler is al tien jaar lang elke dag bezig om zichzelf steeds een klein beetje te verbeteren, dan zul je zien dat diegene gigantisch goed is en uiteindelijk gewoon onverslaanbaar wordt.

Als je een tweede tennisspeler hebt die alleen in de zomer traint en veel meer en harder traint dan die andere speler, maar dit slechts af en toe even doet en ook steeds kijkt naar welke nieuwste technieken er zijn, welke nieuwste rackets er zijn en welke nieuwste tennisballen, dan zal diegene nooit kunnen winnen van de eerste speler die zichzelf structureel verbetert.

Vanuit Japan is een mooie theorie en die heet CANI. Dit staat voor Constant and Never-ending Improvement. Als je jezelf en je bedrijf elke dag met 1% verbetert, dan heb je binnen een jaar je bedrijf 36 keer beter gemaakt. Niet 300% of 360%, maar 36 keer beter!

Terwijl veel mensen altijd maar op zoek zijn naar manieren om snel heel veel betering te krijgen, is het vaak beter om een strategie te hanteren en elke dag een klein beetje te verbeteren. Het gaat tegen het gevoel in, maar op de lange termijn zul je er veel meer uithalen.

Op welke manier pas jij dus CANI toe in jouw business? Op welke manier verbeter jij je business constant, ook al is het maar met 1% per dag?

Als je dit structureel gaat doen, zul je absoluut winnen van je concurrenten die allemaal zijn gefocust op techniekjes en trucjes.

Succes!

Eelco de Boer

Laat hieronder een reactie achter! 0 reacties

Laat een reactie achter: