Slechter dan dit zal het niet worden

Het gebeurt maar al te vaak dat startende ondernemers blijven steken in de zogenaamde logofase.

Deze fase houdt simpelweg in dat je bijvoorbeeld eerst het logo van je website perfect wilt hebben, voordat je visitekaartjes kunt gaan drukken. Pas als dat achter de rug is, kun je visitekaartjes uitdelen.

Veel ondernemers zouden dus bijvoorbeeld geen visitekaartjes laten drukken als ze nog geen logo hebben, waardoor ze heel veel kansen mislopen.

Op een netwerkevenement dragen ze bijvoorbeeld geen visitekaartje bij zich, omdat ze nog geen logo voor hun bedrijf bedacht hebben. Of erger nog: ze gaan niet naar een netwerkevenement omdat ze nog geen visitekaartjes hebben!

In 2005 ben ik met een bevriende ondernemer van mij naar een internet marketing seminar in Londen geweest. Voordat deze vriend naar dit seminar ging, wilde hij per se visitekaartjes hebben, Het probleem was alleen dat hij nog bij een bedrijf werkte waar hij niet de visitekaartjes van weg wilde geven.

In Londen stond de oplossing gewoon op straat: een machine waar je zelf je visitekaartjes kon maken. Het enige wat je in feite kon doen was tekst op een wit kaartje printen, maar dan had je wel je visitekaartjes. Het zag er niet uit, maar voor een paar tientjes heeft hij er direct honderd laten drukken. Op deze manier heeft hij op het seminar visitekaartjes met zijn eigen e-mailadres weg kunnen geven.

De visitekaartjes zagen er niet uit, maar hij heeft wel heel goede contacten gelegd. Het gaat er ook niet om hoe je visitekaartje eruitziet, het gaat erom dat mensen je kunnen bereiken. Het motto “slechter dan dit zal het niet worden” past hier goed bij!

Websites

Hetzelfde geldt voor websites. Er zijn heel veel websites die voor 95% af zijn, maar die toch niet online komen omdat het nog net niet helemaal af is. Een website die voor 95% af is en online staat, is alleen vele malen beter dan een website die voor 99% af is maar nog niet online staat.

De realiteit is dat hoe langer je wacht met het online plaatsen van jouw website, des te langer het gaat duren voordat je er resultaten mee zult gaan behalen. Een website die niet online staat, kan geen inschrijvingen op een nieuwsbrief krijgen, zal geen rankings opbouwen in Google en zal nooit geld op gaan leveren.

Toch hebben mensen het idee dat hun website perfect moet zijn voordat hij online staat. Dit hoeft juist helemaal niet, want het mooie van een website is dat je het simpelweg gewoon altijd kunt aanpassen.

Als een van mijn websites bijvoorbeeld voor 50% af is – en dat de andere 50% van de functionaliteiten dus nog ontbreken - dan gooi ik hem online. Op basis van wat ik op dat moment heb, kan ik namelijk bijsturen. Ik baal er ook niet van als bepaalde functionaliteiten er niet in zitten, omdat ik weet dat het niet slechter dan dit zal worden.

Doordat je online gaat, kun je makkelijker bijsturen en krijg je ook veel meer input van de bezoekers bijvoorbeeld, maar ook vanuit je eigen ervaring. Misschien kom je er dan wel achter dat een aantal functionaliteiten die je er eerst in wilde bouwen helemaal niet zo belangrijk zijn.

Het kan altijd beter

Alles kan altijd beter: je website, je E-book, je webshop, je financiën… maar “goed genoeg” is vaak gewoon al goed genoeg (of in ieder geval goed genoeg om online te komen!).

Mijn advies aan jou is dus om gewoon alles online te gooien wat je tot nu toe hebt uitgesteld omdat het nog niet perfect genoeg zou zijn. Vanuit daar kun je vervolgens gaan bijsturen.

Het maakt je bezoeker echt niet uit als er iets niet helemaal perfect is, als er bepaalde teksten niet helemaal kloppen of als er nog bepaalde functionaliteiten ontbreken. Ze zijn er namelijk helemaal niet mee bezig. Jij daarentegen bent er volop mee bezig, maar zij zeker niet. Ze hebben er ook geen idee van wat jij er nog allemaal op wilt plaatsen.

Vanochtend las ik een boek waarin een spreker vertelde wat zijn grootste inzicht was tijdens het spreken in het openbaar. Hij leerde zijn hele presentaties altijd compleet uit zijn hoofd, totdat hij er een keer achterkwam dat hij een compleet stuk uit zijn presentatie vergeten was te vermelden. Nadertijd kreeg hij alsnog heel veel positieve reacties.

Zijn inzicht was dat mensen niet wisten wat hij hun wilde vertellen. Als hij dus iets vergat om te vertellen, dan was dat eigenlijk helemaal niet zo’n grote ramp! Op dat moment is hij veel meer relaxed op het podium gaan staan en is hij gewoon verhalen gaan vertellen in plaats van dat hij alles perfect uit zijn hoofd had geleerd.

Mensen weten dus niet wat jij allemaal van plan bent met je website. Als er een paar functionaliteiten nog niet werken: no worries!

Het is nooit af

Een website is net als een huis: ze zijn beide nooit af. Er valt altijd wel wat aan te verbeteren, maar op het moment dat je wasmachine het bijvoorbeeld niet doet, ga je ook niet buiten op straat slapen.

Hetzelfde geldt voor websites. Als je website nog niet helemaal perfect is, is er nog geen reden om deze niet online te plaatsen.

Slechter dan dit zal het dus niet worden. Ga gewoon online, zorg ervoor dat je vervolgens gaat bijsturen en begin nu al met het verkrijgen van resultaten. Resultaat is namelijk nog altijd belangrijker dan een mening van iemand die vindt dat je website niet helemaal perfect is.

Succes!

Eelco de Boer

 

Laat hieronder een reactie achter! 0 reacties

Laat een reactie achter: