Maak Je Website Viraal

Bij virale marketing creëer je in feite een sneeuwbaleffect van bezoekers op je website.

Eén bezoeker zorgt ervoor dat je morgen meer bezoekers krijgt, die op hun beurt weer voor nog meer bezoekers zorgen. In feite laat je bij dit ideaalbeeld je bezoekers dus het werk doen.

Wat je natuurlijk moet willen, is dat het aantal bezoekers op je website structureel toeneemt in plaats van structureel hetzelfde blijft of zelfs afneemt. Als je ook maar 1% stijging per dag hebt, dan is dat een enorme stijging op de lange termijn.

Als een sneeuwbal bovenaan een berg ligt en naar beneden rolt, zal hij bij elke omwenteling extra stukjes sneeuw op kunnen pakken, zodat hij steeds sneller zal groeien. Des te groter de omvang, des te meer sneeuw hij mee kan pakken en hoe viraler het uiteindelijk zal gaan werken.

Social proof

Een mooi voorbeeld van virale marketing is dat het social proof is. Social proof houdt in dat meerdere mensen erover praten of erover communiceren. Wanneer je bijvoorbeeld meerdere malen van iemand de vraag hoort of jij ook de iPad 2 gaat kopen, dan is dat een bepaalde mate van social proof.

Als je hoort van mensen dat ze voor de Dixons met een slaapzak liggen omdat ze de iPad 2 willen kopen, dan is dat ook social proof. Wat je in feite dus moet willen, is dat veel mensen over jouw website, product of dienst gaan praten. Als je het een beetje goed oppakt, werkt dit viraal.

Met social proof is het ook een stukje betrouwbaarheid dat meespeelt. Hoe meer mensen erover praten, des te beter het waarschijnlijk zal zijn. Op die manier hoef je er zelf ook niet meer zoveel over te praten, aangezien andere mensen het al voor je doen dan.

Wat werkt viraal?

Er zijn een aantal aspecten die gigantisch viraal werken. Bedenk bij jezelf maar eens: wanneer “like” jij iets? Wanneer stuur jij iets door of wanneer plaats je iets op je blog?

Humor

Vaak is dat bijvoorbeeld humor. Iedereen kent wel de grappige filmpjes op YouTube die letterlijk tientallen miljoenen keren zijn bekeken. Dat komt doordat het viraal werkt en omdat het humoristisch is. Als iets humoristisch is, dan is dat de moeite waard om door te sturen, te liken of om te tweeten.

Shockerend

Wanneer iets heel erg schokkend is, dan is dat ook de moeite waard om te tweeten, te liken op Facebook of om door te sturen.

Beloning

En natuurlijk werkt een beloning ook viraal. Wanneer jij mensen gaat belonen wanneer ze iets voor je gaan doen, dan is de kans dat veel groter dat ze je gaan helpen.

Affiliate marketing is bijvoorbeeld een heel mooi voorbeeld van virale marketing, omdat het een gigantische virale factor heeft. Je beloont mensen in dit geval wanneer ze bepaalde acties ondernemen, zoals het doorsturen van een mail of het promoten van een van jouw producten of websites.

Je kunt de virale factor ook enorm verhogen door mensen te laten “betalen” met bijvoorbeeld een Tweet. Onlangs hebben wij BetaalSociaal.nl gelanceerd, waarbij je bepaalde informatie of andere zaken kunt weggeven in ruil voor een Tweet.

Wij hebben het nu zelf gedaan bij een E-book, de E-mail Marketing Blauwdruk: tegen betaling van een Tweet kun je dit E-book gratis downloaden.

Ook Tonny Loorbach heeft een succesvolle “Betaal met een Tweet”-campagne gehad, waarbij hij meer dan 600 of 700 Tweets heeft gekregen. Er is zelfs nu al iemand die meer dan tweeduizend Tweets heeft gekregen dankzij het gebruik van BetaalSociaal.nl!

Een groot voordeel hierbij is natuurlijk dat alle volgers van degene die het tweet het ook zien. Als je slim bent, plaats je in de tekst ook bijvoorbeeld “retweet a.u.b.”, zodat die volgers (als het een beetje meezit) ook nog gaan retweeten. Zo creëer je dus een virale werking op het internet.

Klik hier om zelf ook je bezoekers te laten betalen via een Tweet met BetaalSociaal!

De virale factor

Er zijn heel veel websites die starten, even hun best doen en vervolgens doodbloeden.

Het kan maar zo zijn dat deze websites in potentie een enorm succes kunnen behalen, maar omdat een aantal dingen niet helemaal goed zijn of niet viraal werken, bloedt het toch dood.

Als jij bijvoorbeeld een virale factor hebt van minder dan 1 (dus elke bezoeker zorgt ervoor dat je minder dan één bezoeker ervoor terugkrijgt), dan zal je website uiteindelijk doodbloeden.

De uitzondering hierop is natuurlijk wanneer je constant geld blijft spenderen aan marketingkosten, maar dat is natuurlijk niet ideaal. Het meest ideale is dat je gratis bezoekers naar je website krijgt.

Als je aan de andere kant een virale factor hebt van bijvoorbeeld 1,1 (dus elke bezoeker zorgt ervoor dat je morgen 1,1 nieuwe bezoekers naar je website krijgt), dan kan het gigantisch snel gaan.

Het kunnen ook van die kleine dingen zijn die voor een virale factor zorgen, zoals de gebruiksvriendelijkheid van je website. Het kan ook zijn dat het bijvoorbeeld net niet spannend genoeg is, net niet schokkend genoeg of net niet grappig genoeg. Of misschien laat je mensen wel net even te vaak klikken waardoor de virale factor afneemt.

Bekijk daarom altijd hoe je de virale factor van je website kunt laten toenemen, want het kunnen van die heel kleine dingen op je website zijn die ervoor zorgen dat de virale factor toeneemt of afneemt.

Eerst massa, dan kassa

Ik heb redelijk wat online diensten laten ontwikkelen de afgelopen jaren. Dit doe ik vaak in partnerships met externe partijen. Een aantal van deze diensten zijn bijvoorbeeld Enormail, Luondo, BetaalSociaal, WebsitesTeKoop en ArtikelPlaats. Veel van deze diensten zijn gratis.

Daarnaast heb ik heel vaak geprobeerd om andere online diensten te lanceren met externe partijen, maar de meest irritante vraag die daar altijd bij wordt gesteld, is: “Hoe gaan we er geld mee verdienen?”

Het klinkt een beetje raar misschien dat ik dit zo zeg, maar als ik een tof idee heb waarvan ik denk dat het gigantisch groot kan worden, dan moet je eerste gedachte in mijn optiek niet zijn hoe je er geld mee kunt verdienen.

In plaats daarvan moet je je afvragen: “Hoe gaan we dit groot maken?” en “Hoe zorgen we ervoor dat iedereen hier gebruik van wil maken?”

Kijk bijvoorbeeld naar Luondo. Er zijn veel mensen die ons voor gek verklaren dat wij een gratis webshop weggeven, dat we geen maandelijkse kosten vragen en dat mensen onbeperkt producten kunnen toevoegen en bezoekers kunnen trekken.

Zelf heb ik ook wel discussies gehad met de bouwers van Luondo, omdat zij wel neigden naar een maandelijks bedrag of misschien meer dan een kwartje per stelling wilden vragen. Als het aan mij lag, was het echter helemaal gratis, maar voor niets gaat natuurlijk de zon op.

Mijn visie is dat zo’n systeem veel groter zal worden wanneer je het gratis gaat weggeven dan wanneer je er een belemmering voor gaat opwerpen (zoals het vragen van een maandelijkse betaling).

Ik vind het persoonlijk tof om dingen echt groot te maken en uit te laten breiden, maar ook om gigantisch veel waarde te bieden. Pas dan kun je echt iets groots opbouwen.

Een van de mooiste fragmenten in de film The Social Network is ook dat Justin Timberlake (oftewel Sean Parker) in een club met Mark Zuckerberg zit en dat zijn uitspraak letterlijk is:

“A million dollar isn’t cool. You know what’s cool? A billion dollars.’

Een klein beetje implicerend dat het alleen lukt om iets groots op te zetten wanneer je ervoor zorgt dat iedereen er gebruik van gaat maken. Bij Facebook zijn ze ook echt op weg om dit nagenoeg te bereiken uiteindelijk.

Je ziet ook in de film (en in het boek) dat de zakenpartners van Mark Zuckerberg allemaal advertenties op Facebook willen plaatsen omdat ze er geld mee willen verdienen. Mark Zuckerberg daarentegen wil eigenlijk alleen maar kijken naar hoe ze het systeem kunnen verbeteren en het nog viraler kunnen laten maken.

Dus eerst massa, dan kassa. Bij alle grote diensten werkt dat zo. Kijk bijvoorbeeld naar Hyves, Marktplaats en Google. Eerst focussen op waarde en groei en vervolgens kun je er dan een verdienmodel in gaan drukken.

Laat je bezoekers het werk doen

Wanneer jij voldoende waarde levert en je virale factor hoog genoeg is, komt het er in feite op neer dat je je bezoekers het werk laat doen.

Jij zorgt voor een goed platform, een goede boodschap en veel waarde, en de bezoeker zal ervoor zorgen dat jij uiteindelijk meer bezoekers krijgt.

Gratis.

Dat is natuurlijk iets wat iedereen wil! Als je nog meer wilt lezen over virale marketing, raad ik je aan om het

gratis E-book “De kracht van virale marketing” te lezen.

Succes!

Eelco de Boer

 

Laat hieronder een reactie achter! 0 reacties

Laat een reactie achter: