If you don't know your numbers, you don't have a business

Ik ben zelf heel erg creatief en doe heel veel dingen op basis van gevoel en intuïtie. Dit werkt heel vaak in mijn voordeel, maar ook vaak genoeg in mijn nadeel.

Voor ik testen uitvoer op het internet, kan ik vaak op basis van gevoel het idee hebben dat iets veel beter werkt. Als ik het vervolgens ga testen, kom ik erachter dat het juist veel minder goed werkt.

Meten is dus weten! Wanneer jij bepaalde dingen test op het internet of met je business, dan is het belangrijk om het meetbaar te maken. Pas als je het meetbaar maakt, kun je zien wat echt werkt en neem je beslissingen op basis van feiten in plaats van op gevoel.

Het is heel erg belangrijk om je creativiteit te behouden, maar het is net zo belangrijk om deze creativiteit te meten. In hoeverre pakken die fancy dingen die je op je website toevoegt goed voor jou uit?

In de meeste gevallen – mits je natuurlijk een goede marketeer bent – zal het een goed resultaat opleveren, maar het kan ook weleens voorkomen dat je er tijdens het meten (oftewel splittesten) achterkomt dat het niet goed voor je werkt.

De emotionele binding met een sale

Veel ondernemers zijn bang om hogere prijzen te vragen. Dit komt met name doordat ze bang zijn om te verliezen. Op basis van die angst om iets te verliezen, doen ze bepaalde dingen niet.

Er zijn bijvoorbeeld veel mensen hun prijzen niet willen verhogen of geen hogere prijs willen testen, omdat ze bang zijn dat ze daardoor bijvoorbeeld een paar verkopen mislopen. Als je die emotionele binding echter uitschakelt, puur gaat kijken naar de cijfers en op basis daarvan beslissingen neemt, zul je zien dat je vele malen betere resultaten zult gaan behalen.

Stel je hebt een product van twintig euro en je besluit om de prijs te testen met honderd euro (een beetje een overdreven voorbeeld misschien, maar het gaat om het idee). Als je voor de prijsverhoging elke dag bijvoorbeeld twintig sales binnenkreeg van twintig euro, dan heb je twintig keer een geluksmomentje.

Op basis van je gevoel is die twintig euro dus een heel goede prijs. Als je vervolgens die prijs verandert naar bijvoorbeeld honderd euro en je krijgt maar zes keer per dag zo’n verkoopmailtje binnen, dan heb je nog maar zes keer per dag een vreugdemomentje. Je gevoel zal dan misschien zeggen: “Die twintig euro werkte veel beter!

Maar als je de cijfers erop naslaat, dan zul je zien dat je met die twintig euro per verkoop maar vierhonderd euro per dag verdient en met die honderd euro per verkoop zeshonderd euro per dag. Oftewel: je verdient vijftig procent meer als je de prijs verandert naar honderd euro.

Als je dit dus zou gaan beslissen op basis van gevoel, zou je absoluut voor die lagere prijs gaan. Als je het echter gewoon gaat meten, kom je erachter dat een hogere prijs (of misschien juist wel een lagere prijs) beter voor je werkt. Zolang je het maar kunt meten en dit ook echt doet.

Reken af op resultaat

Wanneer je met veel mensen gaat werken (en ik werk zelf ook met heel veel mensen), dan is het natuurlijk het makkelijkste als je kunt afrekenen op basis van resultaat.

Ik heb aardig wat personeel gehad dat fysiek bij mij op kantoor zat en die rekende ik af op mindset, inzet en natuurlijk ook op resultaat. Daarbij speelde mijn gevoel echter ook een grote rol. Als ik iemand aardig vond of als ik het idee had dat iemand hard aan het werk was, dan scoorde deze werknemer bij mij eigenlijk pluspunten.

Zoals ik het nu doe (bijna alleen maar werken met freelancers en dingen uitbesteden) betaal ik in feite alleen op resultaat. Ik geef iets aan iemand om het te doen, vervolgens komt er een resultaat terug en op basis daarvan kan ik beslissen of het wel of niet goed is.

Daardoor werk ik vele malen productiever en is het ook allemaal een stuk helderder. Ik raad je dus aan om meer te gaan kijken hoe je kunt betalen op basis van resultaat ten opzichte van betalen op basis van gevoel.

Het is wel belangrijk natuurlijk om ook met mensen rekening te houden. Stel je werkt met een topper aan wie jij regelmatig dingen uitbesteedt. Als diegene even een wat mindere tijd heeft, maar hij of zij heeft in het verledenwel betere dingen laten zien, dan is het natuurlijk niet zo dat je diegene direct moet ontslaan of daar niet meer mee moet samenwerken.

Het is natuurlijk veel beter om met hem of haar een gesprek aan te gaan om te kijken of je diegene kunt helpen. Het blijft dus natuurlijk altijd teamwork, maar resultaat is iets wat altijd belangrijk blijft natuurlijk.

Design is een kwestie van smaak, usability een kwestie van meten

Net als ieder ander heb je als internet marketeer een bepaalde smaak. Hoe een website er ook uitziet, de een vindt het mooi en de ander vindt het niet mooi. Dat maakt ook niets uit, dus ik raad je aan om een website te (laten) maken die jij zelf mooi vindt.

Het allerbelangrijkste is wel dat je gaat meten. Usability, oftewel gebruiksvriendelijkheid (oftewel: hogere conversies!), is een kwestie van meten. Je kunt alles bijhouden en als iemand met jou in discussie wil gaan waarom je bijvoorbeeld iets wel of niet moet doen, dan kun je er altijd de cijfers op naslaan en kijken naar waarom je bepaalde beslissingen wel of niet zou nemen.

Over smaak valt niet te twisten, maar overal cijfers absoluut wel!

Better be rich than right

Ik heb heel veel websites die best wel mooi zijn, maar ik heb ook heel veel websites die spuuglelijk zijn. Deze spuuglelijke websites scoren echter wel conversies van soms wel twintig tot dertig procent en soms zelfs nog wel hoger dan dat.

Ik heb liever een website die mij per jaar 30.000 mensen op mijn mailinglijst bezorgt, dan dat ik een heel mooie website heb waarmee ik elk jaar tweeduizend mensen op mijn mailinglijst krijg. Met die dertigduizend man kan ik grote omzetten gaan draaien, maar met een mooi design niet.

Ook daar weer bij is het dus belangrijk om te kijken naar resultaat ten opzichte van design. Dus nogmaals: ik ben liever rich than right!

Als andere mensen met mij in discussie willen gaan dat een website niet mooi is, dan wil ik die discussie op zich niet met hen aangaan. Het heeft voor mij namelijk geen zin, want bij mij draait alles om resultaat.

Dus if you don’t know your numbers, you don’t have a business. Zorg ervoor dat je alles gewoon goed meetbaar maakt, dat je niet in discussie hoeft te gaan en geen meningsverschillen met mensen hoeft te hebben, maar dat je gewoon puur gaat sturen op basis van resultaat.

Succes!

Eelco de Boer

Laat hieronder een reactie achter! 0 reacties

Laat een reactie achter: