Hoe saai is jouw bedrijf?

Mensen willen vermaakt worden. Dat geldt niet alleen voor deze tijd, maar eigenlijk voor alle tijden wel.

Ze willen leuke dingen ervaren en interessante verhalen te vertellen hebben om aan andere mensen door te geven.

In hoeverre is jouw bedrijf zo ingericht dat mensen thuis aan de keukentafel een verhaal vertellen over jouw bedrijf? Of dat ze op feestjes enthousiast vertellen over hoe bepaalde zaken in jouw bedrijf te werk gaan?

Ik denk dat het gigantisch belangrijk is (vooral in deze tijd) om er met bepaalde aspecten van je bedrijf uit te springen. Dit noemen ze ook wel een zogenaamde USP (Unique Selling Point of Unique Selling Proposition).

Doordat jouw bedrijf iets heeft wat uniek is, wordt het noemenswaardig. Als jij iets hebt wat noemenswaardig is, dan begrijp je het helemaal. In deze tijd zal namelijk alles wat noemenswaardig is – het goede maar ook het slechte – in bijvoorbeeld de social media worden genoemd.

Wanneer iets noemenswaardig is, kom je er niet meer mee weg dat het niet wordt genoemd in de social media; het gaat zijn eigen leventje leiden. Daarom raad ik je aan om hier serieus over na te gaan denken. Hoe kun jij ervoor zorgen dat jouw bedrijf noemenswaardig wordt, zodat ook jij op bijvoorbeeld het social media gebeuren kunt meeliften?

Daarbij is het belangrijk om te kijken waar jij je mee kunt gaan onderscheiden met jouw bedrijf. Kijk eens serieus naar alle onderdelen van jouw business en ga na waar jij je het beste mee kunt onderscheiden:

Kun jij je onderscheiden met jouw product?

Kun jij je onderscheiden met de levering van jouw product?

Kun jij je onderscheiden met jouw marketing?

Kun jij je onderscheiden met jouw website?

Kun jij je onderscheiden met jouw klantenservice?

Vraag je bij al deze aspecten af of jij je daarmee kunt onderscheiden. En zo ja: hoe doe je dat dan? Ben je daar al mee bezig? En zo nee: waarom nog niet?

Het is belangrijk om anders dan anderen te zijn en niet in het dodelijke gemiddelde te vallen. Wanneer jij met jouw bedrijf in het dodelijke gemiddelde valt, zul je nooit top of mind awareness creëren bij jouw klanten.

Wanneer jouw concurrenten “pakkender” dan jij zijn, meer van deze tijd en een stuk noemenswaardiger, dan zullen jouw klanten niet aan jou denken op het moment dat ze aan jouw type business denken, maar aan je concurrent. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Kijk dus naar alle aspecten van jouw business. Waar kun jij ervoor zorgen dat jij je kunt onderscheiden? Hoe kun jij ervoor zorgen dat mensen een goede, leuke of toffe associatie hebben met jouw bedrijf?

Zorg ervoor dat jij een unique selling point hebt, dat je uniek bent en dat je een aantal dingen doet die echt noemenswaardig zijn. Als je dat namelijk doet, krijg je vanzelf echt mond-tot-mondreclame.
De meeste mensen die zeggen dat ze mond-tot-mondreclame als een van hun marketingactiviteiten hanteren, gebruiken dit vaak als excuus om geen marketing te doen. Als jij echter extreme dingen gaat doen in de positieve zin van het woord, dan zul je absoluut mond-tot-mondreclame gaan krijgen!

In deze tijd zal social media je daar enorm een handje bij helpen (of dat nu positief is of negatief). Als jij ervoor zorgt dat dit op de positieve manier gebeurt, dan zul je absoluut veel positieve reacties krijgen in de social media, waardoor veel mensen uiteindelijk voor jou zullen kiezen.

Onlangs kocht ik bijvoorbeeld een smartphone. Ik ging niet meer naar Google, maar ik vroeg aan mijn Twittervolgers welke smartphone ik het beste kon kopen. Hun oordeel was unaniem: “Je moet een HTC Desire HD kopen.” Op basis daarvan heb ik die telefoon gekocht.

Vroeger ging je echter naar een telefoonwinkel en vroeg je aan de telefoonverkoper wat de beste telefoon was. Op basis daarvan liet je je informeren. Nu, doordat alles sociaal en open is geworden, is het gewoon belangrijk om je te onderscheiden. Door je met positieve en goede dingen te onderscheiden, zul je absoluut kunnen meeliften op de social media van deze tijd.

Dus… waar onderscheidt jouw bedrijf zich mee? Laat hieronder je reactie achter!

Succes!

Eelco de Boer

 

Laat hieronder een reactie achter! 0 reacties

Laat een reactie achter: