Hoe krijg je direct meer bezoekers naar je website met Google Adwords (deel 2)

Gisteren heb ik verteld dat je kwaliteitsscore bij Google AdWords tussen de nul en de tien kan liggen, maar dat je minimaal een 7 moet hebben wil je een geslaagde AdWords campagne voeren.

Minimaal een 7 dus. Hoe kom je daaraan?

In feite is het heel erg simpel: het gaat erom dat het relevant moet zijn.

Relevantie = resultaat

Google heeft één doel. Heel veel mensen denken dat het doel is om heel veel geld te verdienen, maar dat is absoluut niet Googles doel.

Het doel van Google is om de allerbeste zoekmachine ter wereld te worden. Als Google dus advertenties toont die absoluut niet relevant zijn, dan zal de gebruikerservaring veel minder goed zijn en wordt de kans dat gebruikers van Google naar een andere zoekmachine gaan steeds groter.

Als iemand zoekt op “glasdeuren”, dan wil Google dus dat er ook advertenties komen te staan over glasdeuren. Als vervolgens iemand op een van die advertenties klikt, wil Google dat je op een pagina komt die over glasdeuren gaat.

Als iemand echter zoekt op “glasdeuren” en er staat een advertentie over glasdeuren die na klikken bij een pagina over systeemplafonds blijkt uit te komen, dan worden de bezoekers misleid en is Google natuurlijk een minder goede zoekmachine.

Als je het helemaal slecht wilt doen, dan adverteer je op het woord “glasdeuren”, maar staat er zelfs in de advertentie zelf al “systeemplafonds”. Dat is natuurlijk al helemaal niet relevant en daardoor gaat ook de kwaliteitsscore van de zoekmachine zelf naar beneden.

Het is dus van gigantisch belang dat alles relevant is. Niet alleen je advertentie – dus de woorden die in je advertentie terugkomen – maar ook de bestemming waar deze klik naartoe gaat (dus de pagina waar je na het klikken op terechtkomt).

Vooral bij het zoeknetwerk is dit van gigantisch belang. Bij het inhoudsnetwerk – oftewel AdSense – is dit een stuk minder belangrijk, maar telt het ook mee.

Nogmaals: het is belangrijk om superrelevant te zijn. Des te relevanter je bent, des te hoger je kwaliteitsscore is en des te hoger je kwaliteitsscore is, des te minder je betaalt per klik.

Wat je streven moet zijn, is dat je kwaliteitsscore dus absoluut een tien moet zijn, want dan weet je dat je veel minder per klik betaalt dan iedereen die minder dan een tien heeft.

Click through ratio

Daarnaast kijkt Google ook naar je click through ratio, oftewel CTR.

Als er vaak op jouw advertentie wordt geklikt als iemand zoekt op bepaalde termen, dan ziet Google dat als een voordeel. Twee voordelen eigenlijk:

Ten eerste zal het wel relevant moeten zijn, anders zouden er niet zoveel mensen op klikken. Als iemand zoekt op glasdeur en er staat een advertentie over systeemplafonds, dan zal de click through rate heel laag zijn, want mensen zoeken er niet op.

Hoe vaker er op jouw advertentie wordt geklikt, des te meer kliks Google zelf krijgt en des te meer zij ook betaald krijgen. Hoe hoger je click through ratio is, des te meer bezoekers je ook naar je website zult krijgen. Ook dat heeft impact op je kwaliteitsscore.

Het is dus heel erg belangrijk dat jouw advertentie opvalt en dat er veel op wordt geklikt, liefst natuurlijk méér dan op de advertenties van jouw concurrenten.

Maar ja, hoe schrijf je een goede advertentie?

Vermijd het dodelijke gemiddelde

Zorg ervoor dat je advertentie eruit springt. Maak er een pakkende advertentie van met leuke teksten die meer opvallen dan die van je concurrenten. Test het ook tot je erbij neervalt!

Het is belangrijk en heel simpel om je advertenties te splittesten in Google AdWords. Dit houdt simpelweg in dat de ene keer de ene advertentie wordt getoond en de andere keer de andere.

Google houdt dan zelf voor je bij welke advertentie de hoogste click through ratio heeft, waardoor je ook weer zelf invloed hebt op hogere click through rates. Dit betekent automatisch een hogere kwaliteitsscore, minder per klik betalen en meer bezoekers naar je website krijgen!

De Google Slap

Google staat nu bekend om het blokkeren van honderdduizenden accounts – misschien wel meer dan een miljoen zelfs – van adverteerders van Google die niet binnen de richtlijnen van Google werkten.

Jammer genoeg is in onze markt dit heel vaak voorgekomen. Vooral als je bijvoorbeeld adverteerde rechtstreeks naar een opt-in pagina waar mensen hun naam en e-mailadres konden achterlaten, heeft Google gigantisch vaak accounts van adverteerders geblokkeerd omdat dit niet gewaardeerd werd.

Ergens is dit ook wel te begrijpen. Als iemand adverteert en bezoekers komen op een opt-in pagina, dan staat daar natuurlijk niet direct de informatie waar mensen naar zoeken. Eerst moeten ze eigenlijk iets “betalen” – oftewel hun naam en e-mailadres achterlaten – en Google heeft geen invloed op wat erna dan gebeurt.

De kwaliteit van opt-in pagina’s is voor de zoekmachine dus zwart-wit gezegd heel erg slecht. Heel veel vrienden van mij (ik ken letterlijk tientallen mensen die zijn geblokkeerd door Google) zijn dan ook heel boos op Google.

Ze zeggen: ‘Ik spendeer miljoenen euro’s aan Google en vervolgens blokkeren ze me gewoon. Die zoekmachine gaat het waarschijnlijk niet lang volhouden.’

Dat is dus niet het geval. Die miljoenen euro’s die wij spenderen aan Google AdWords is voor Google echt een schijntje. Ze doen miljarden euro’s omzet en ook al gaat het om honderd- of tweehonderdduizend accounts van adverteerders die heel veel geld uitgeven om te adverteren naar bijvoorbeeld een opt-in pagina, dan zal het hun echt letterlijk worst wezen. Het maakt hun helemaal niets uit.

Als je adverteert als affiliate of adverteert naar een salespage of een opt-in page, dan zijn je dagen absoluut geteld. Er zijn zeker trucjes te bedenken waardoor je het dan nog even wat langer volhoudt, maar uiteindelijk zul je de bekende e-mail van Google krijgen dat je account is geblokkeerd.

Dit noemen ze de Google Slap.

Als je daarentegen bijvoorbeeld een webshop hebt, een informatieve website hebt of iets anders waar je rechtstreeks producten verkoopt – wat eigenlijk gewoon heel normaal is natuurlijk – dan hoef je je absoluut geen zorgen te maken en dan kan Google AdWords een heel mooi systeem zijn om mee te adverteren.

Een fragiel fundament

Toch kan AdWords absoluut een fragiel fundament zijn. Je moet heel veel tijd, geld en energie in Google AdWords stoppen, want je kunt Google AdWords niet gewoon “even” erbij doen.

Je zult zien dat je er heel veel moeite in moet stoppen voordat het goed werkt. Als je er vervolgens dan van de een op de andere dag door Google uitgegooid wordt, dan is dat natuurlijk niet echt heel erg inspirerend.

Het fundament van Google Adwords is eigenlijk een kaartenhuis. Op elk willekeurig moment kan Google ervoor zorgen dat jij uit Google AdWords wordt gegooid. Dat is wel iets om over na te gaan denken.

Voor bepaalde markten adverteer ik zelf niet meer in Google AdWords, maar heb ik bijvoorbeeld volledig gefocust op zoekmachine optimalisatie, affiliate marketing of bijvoorbeeld Facebook marketing. En zo zijn er heel veel verschillende andere bezoekersmethodes die je ook op deze website natuurlijk terugvindt.

Het is voor jou dus een keuze van doe je het wel of doe je het niet?

Ik raad je aan: als je het doet, doe het dan goed en doe het niet half. Overweeg ook goed of het bij jou en bij jouw business past.

Als het bij jouw business past kan het fantastisch zijn, maar als het niet helemaal perfect is voor jouw business dan raad ik je aan om er niet eens aan te beginnen en meer te focussen op andere bezoekersmethodes.

Daarnaast is het ook heel erg tijdrovend. Je moet absoluut het aantal uren dat erin gaat zitten niet onderschatten. Daarnaast is er ook niet direct de garantie dat je het voor jezelf winstgevend kan maken.

Maar ja, zoals we eerder ook al hebben gezegd: meten is weten! Met Google AdWords kun je exact meten wat elke klik oplevert en wat het nu kost en dat is in elk geval wel een heel groot voordeel van Google AdWords.

Wanneer je het hele artikel (deel 1 en deel 2) tot hier hebt gelezen dan ben je al een doorzetter en waarschijnlijk een goede ondernemer: Wil je nu meer weten over hoe je je business met behulp van internet snel kunt laten groeien? Schrijf je dan zeker even in op deze pagina en ontdek onder andere hoe ik -zonder personeel- een miljoenenbusiness kon opbouwen dankzij internet. Jij bent het type mens waar we graag mee samenwerken. Je ontvangt een gratis e-book EN een gratis webinar waarin je gaat ontdekken wat je precies moet doen (en NIET moet doen!) om succesvol te worden op het internet.

Schrijf je nu direct in!

Succes!

Eelco de Boer

Laat hieronder een reactie achter! 0 reacties

Laat een reactie achter: