Het verschil tussen het hebben van een website en een internetstrategie

Als je naar een webdesign bedrijf gaat en je wilt je website laten bouwen, dan al het webdesign bedrijf natuurlijk een aantal vragen aan je stellen.

“Wat wil je met je website?” bijvoorbeeld, maar ook willen ze weten hoe je website eruit moet zien, wat het moet uitstralen, waar je wilt dat bezoekers aan denken als ze op je website komen, etc.

Dit zijn natuurlijk prima vragen, maar dat betekent niet dat die website van jou geld gaat opleveren of groei gaat veroorzaken.

Je moet goed begrijpen dat webdesigners vaak geen strategen zijn en ze er niet voor zorgen dat je ook direct een goede internetstrategie hebt.

Ik vind dat elke ondernemer zelf zijn eigen internetstrategie moet kunnen bedenken en uitstippelen. De kennis die je moet hebben om succesvol te worden met het internet moet je dus zelf opdoen.

Wat moet er dus gebeuren op je website? Wat zijn de processen die de bezoeker moet doorlopen? Hoe zorg je ervoor dat je meer klanten krijgt? Hoe zorg je ervoor dat de klanten meer producten bij je gaan kopen?

Hoe zorg je ervoor dat je klanten ervoor zorgen dat je nog meer klanten gaat krijgen? Wat wordt je e-mail marketing strategie? Hoe ga je om met affiliates? Hoe ga je ervoor zorgen dat je gratis hoog in de zoekmachines komt? Hoe pas je social media toe?

Dit zijn allemaal veel belangrijkere vragen dan de vragen die de meeste webdesigners aan je stellen. Dat is niets ten nadele van webdesigners, want webdesigners doen waar ze goed in zijn (namelijk webdesignen!).

Jij als ondernemer – of je nu technische kennis hebt of niet – moet zulke vragen goed begrijpen. Het maakt niet uit als je niet begrijpt HOE het moet, zolang je maar weet WAT er moet gebeuren.

Het is dus aan jou de taak om een internetstrategie te bedenken. Vervolgens is het aan iemand anders de taak (tenzij je het per se zelf wilt doen, wat wij afraden) om het daadwerkelijk uit te voeren.

En daar zit een groot verschil in. Je kunt er niet van uitgaan als je je internetstrategie aan iemand uitbesteedt, dat het vervolgens voor jou geld gaat opleveren. Jij bent namelijk de ondernemer, dus jij zult ervoor moeten gaan zorgen dat je een goed plan hebt.

Natuurlijk kunnen webdesigners en andere professionals jou adviseren en op basis daarvan kun je zelf een mooie blauwdruk maken. Zorg er wel voor dat je zelf die blauwdruk begrijpt en goed opzet, zodat je ook precies weet wat een webdesigner voor jou gaat doen.

Er zit dus een heel groot verschil tussen het hebben van een website en een internetstrategie. Het hebben van een website betekent namelijk echt helemaal niets.

Je website moet voor je werken

Doordat jij als ondernemer precies weet welke internetstrategie je moet hanteren, kun je er ook voor zorgen dat de website voor jou gaat werken. Neem er geen genoegen mee dat je website gewoon een verlengstuk van je business is.

Jij moet ervoor zorgen dat jouw website zorgt voor groei, meer bezoekers, meer offertes, meer verkopen, meer leads, meer naamsbekendheid, meer branding en ga zo maar verder.

Zorg er dus voor dat jij zelf als ondernemer je internetstrategie kunt bepalen. Op basis daarvan kun je uitbesteden zoveel je wilt. Op die manier kun je zelf op de creatieve processen zitten en kun je uitdenken hoe je nog succesvoller kunt worden via het internet.

Succes!

Eelco de Boer

Laat hieronder een reactie achter! 0 reacties

Laat een reactie achter: