1

Eén goed idee

Op het moment dat YouTube werd verkocht voor 1,65 miljard, hoorde ik heel veel mensen om me heen zeggen:

“Had ik het maar bedacht!”

In dit geval gaat “had ik het maar bedacht” alleen niet helemaal op.

Het idee van een website waar mensen videootjes kunnen uploaden en deze videootjes vervolgens op een website kunnen plaatsen, is namelijk al door duizenden mensen bedacht. Het idee is dus eigenlijk helemaal niet uniek.

Toen YouTube kwam, wist het alle anderen te overwinnen doordat ze elke maand een miljoen dollar erin stopten aan bandbreedte en andere kosten. Een miljoen dollar zonder er een euro mee te verdienen!

Zij hadden één focus en die was heel simpel: ze wilden de grootste videowebsite ter wereld worden en uiteindelijk door een grote jongen uitgekocht worden – in dit geval dus door Google.

Om te denken “had ik het maar bedacht” is dus natuurlijk heel erg makkelijk, maar bij een bedrijf als YouTube is het zeker niet iets wat je even moet hebben bedacht en dat je daarna keihard gaat binnenlopen. Er is een hele strategie aan voorafgegaan.

Toch zijn er ook heel veel andere ideeën van websites waarvan je misschien denkt “had ik het maar bedacht” en die eigenlijk wèl heel simpel zijn.

Mocht je zelf een keer een goed idee hebben – één goed idee – dat ervoor zorgt dat jij zult doorbreken, dan raad ik je aan om actie te ondernemen aan de hand van dit idee en niet al te snel op te geven.

Ik heb een aantal strategieën voor je die je kunt hanteren als je één goed idee wilt uitwerken en dit succesvol wilt gaan maken:

De virale factor

De eerste strategie is de virale factor. Is jouw website – of jouw idee – viraal genoeg? Met andere woorden: zullen de gebruikers van jouw website ervoor zorgen dat je morgen meer gebruikers hebt voor die website? Dat is namelijk wat je moet willen natuurlijk en dat noem ik de virale factor.

Als je kijkt naar een aantal van mijn online diensten, dan is het vaak dat deze groot zijn gemaakt doordat de gebruikers er zelf actief mee aan de slag gingen en het ook op een bepaalde manier promootten. Dat is natuurlijk de virale factor.

Heel vaak heb je een heel goed idee bedacht, maar ontbreekt het net aan de virale factor; er zijn een aantal dingen die je niet hebt toegepast waardoor het uiteindelijk niet succesvol wordt.

Als jouw website bijvoorbeeld een virale factor van 0,99 heeft (dus elke bezoeker zorgt er gemiddeld voor dat het aantal bezoekers wordt vermenigvuldigd met 0,99), dan zal je website binnen hooguit een paar maanden uitgestorven zijn.

Als je er daarentegen voor zorgt dat je website net een beetje unieker is en dat je net een aantal extra technieken toepast waardoor de virale factor met 0,02 (2 procent) wordt verhoogd - zodat je op een factor van 1,01 uitkomt - dan zal je website uiteindelijk een groot succes worden.

Zorg er dus voor dat jouw website een bepaalde virale factor heeft die boven de 1 uitkomt!

“What’s in it for me?” is ook een heel belangrijke uitspraak en ieders favoriete radiozender. Je moet ervoor zorgen dat de gebruikers van jouw website het nut ervan inzien om jouw website verder te verspreiden of daar gebruik van te maken.

Het is heel belangrijk om hierover na te denken. Waarom zou de bezoeker dit doen? Zee doen het echt niet omdat ze jouw website zo leuk vinden of omdat ze jou graag willen helpen, maar alleen om er zelf beter van te worden.

De spaghettimethode

Ik noem dit de spaghettimethode omdat ik er een heel simpele theorie voor heb bedacht: als jij een bord spaghetti hebt en je gooit dit tegen de muur aan, dan zullen er absoluut een paar slierten blijven hangen.

Deze slierten zijn de betere slierten en daar kun je op doorgaan. Ik begrijp het, dit is een heel absurde methode, maar zo werkt het ook met ideeën.

Je kunt misschien denken dat je een uniek idee hebt. Je lanceert het en probeert het zo viraal mogelijk te maken, maar het werkt niet. Het kan maar zo zijn dat dit de realiteit is, dat het idee niet goed genoeg is.

Ik heb zelf ook heel vaak websites gelanceerd waarvan ik dacht: “Dit gaat echt een knaller worden!” en waarbij ik er alles aan gedaan had om het succesvol te maken. Uiteindelijk besloot ik toch om ermee te stoppen, omdat het niet uniek en viraal genoeg was.

Ik heb dus echt gigantisch veel projecten gelanceerd waarvan een aantal slierten zijn blijven hangen. Deze slierten ben ik door gaan ontwikkelen. Een aantal daarvan zijn bijvoorbeeld Enormail.nl en WebsitesTeKoop.nl.

Daarnaast heb ik echt tientallen andere diensten gelanceerd die niet succesvol zijn geworden. Zo simpel is het nu eenmaal: niet alle ideeën worden winstgevend.

Vergelijk het maar met investeerders in internetbedrijven. Zij gaan er ook vanuit dat minimaal de helft van alle investeringen geen geld zal opleveren, maar ze gaan er ook vanuit dat die andere helft wel wat oplevert en dan wel een stuk meer dan tien of twintig procent.

Kijk bijvoorbeeld ook naar de ideeëntank van John de Mol en naar hoeveel tv-formats hij wel niet heeft gelanceerd. De meeste zijn gefaald en zijn niet meer terug te zien op tv, maar een aantal zijn heel succesvol. Denk maar aan Big Brother of The Voice of Holland!

Dit vind ik ook fantastisch aan de ondernemer John de Mol: hij blijft gewoon doorgaan met nieuwe concepten. Op het moment dat iets tegenzit, krijgt hij alles en iedereen over zich heen, maar hij blijft gewoon doorgaan steeds. Daardoor werkt die spaghettimethode voor hem heel erg goed.

Een paar details verwijderd van een geniaal idee

Vaak ben je slechts een paar details verwijderd van een geniaal idee. Heel vaak wanneer je een goed idee hebt en je voert het uit, wordt het niet succesvol.

Blijf echter creatief en doe bijvoorbeeld een aantal aanpassingen aan jouw concept om het nog wat spannender te maken, dan kan het maar zo zijn dat je idee toch heel erg succesvol wordt!

Bekijk dus nog een keer al die oude ideeën die je ooit hebt gelanceerd of niet hebt gelanceerd en ga na of je het iets unieker kunt maken. Hoe kun je social media erbij betrekken? Hoe kun je virale marketing erop toepassen? Hoe kun je affiliate marketing erbij betrekken? Hoe kun je e-mail marketing erbij betrekken?

Als je hier alleen al over nadenkt en deze vier strategieën erop loslaat, zul je zien dat de virale factor enorm zal stijgen.

Succes!

Eelco de Boer

Laat hieronder een reactie achter! 1 reacties
Nick - augustus 2, 2016

Heb een goed idee, maar heb er zeker hulp bij nodig gr nick

Reply

Laat een reactie achter: