Denk groot, start klein!

Op een van mijn vorige seminars gaf een goede vriendin van mij, Yvon Kruger, een presentatie over hoe ze haar business heeft opgezet.

In juni 2007 volgde ze voor het eerst een tweedaags seminar bij mij, waarbij de ze Business in a Box kreeg. Deze bestond toentertijd nog uit acht mappen, acht cd’s en acht dvd’s. Het was veel kaler dan hoe het nu is, maar het meest belangrijke zat erin.

Zaken als ‘hoe schrijf je een salespage?’, ‘hoe zet je een AdWords campagne op?’, ‘hoe pas je e-mail marketing toe?’ en ‘hoe pas je affiliate marketing toe?’ waren allemaal dingen die erin stonden. In feite zijn dit ook de meest belangrijke dingen om een goede basis te hebben als je informatiemarketing wilt toepassen.

Yvon is direct aan de slag gegaan en vrij snel had ze haar website online staan. Het enige wat ze op dat moment had, was een simpele salespage, een simpele opt-in page, zeven e-mails die ze had geschreven voor in de autoresponder en een AdWords campagne. Dit was letterlijk het enige wat ze had en daar heeft ze het anderhalf jaar mee gedaan.

Elke maand nam haar omzet toe, kreeg ze meer inschrijvers op haar nieuwsbrief, verbeterde ze haar AdWords campagne en elke maand had ze meer affiliates die haar E-book gingen promoten.

Het grappige is dat haar hele business op dat moment bestond uit een aantal losse pagina’s. Niet eens een website, maar alleen een aantal pagina’s. Ik had er nooit echt zo bij stilgestaan, totdat ze dit verhaal vertelde op mijn seminar met (toevallig?) ook het onderwerp: ‘Denk groot, start klein’.

De pagina’s die ze had zagen er ook niet uit. Het was heel simpel en eigenlijk weinig meer dan een Worddocument dat omgezet was naar een html-pagina. Veel meer dan dat was het niet en hetzelfde gold voor de opt-in pagina’s en de e-mails. Het enige wat ze had qua design was een E-book cover die toen gratis voor haar is gemaakt.

Ze heeft nu heel veel verschillende producten, waaronder een thuiswerk fitnessprogramma, twee verschillende E-books, een ‘Bikini Body Programma’ en ook nog eens een membership.

Daarnaast heeft ze ook nog een aantal andere dingen, zoals een uitgebreide website met heel veel verschillende pagina’s, een blog, veel content… Een hele hoop verschillende zaken dus, maar ze is begonnen met slechts een paar pagina’s. Destijds heeft ze dat anderhalf jaar volgehouden om dat gewoon goed te doen.

Natuurlijk dacht ze groot en had ze grootse plannen, maar op dat moment wist ze ook dat je beter klein kunt starten en toch omzet draaien, dan heel groot denken en maar uitstellen tot je iets groots hebt neergezet, zoals een gigantisch grote, uitgebreide en dure website.

Het blijkt dus wel weer dat het beter is om te starten met iets kleins dan dat je iets gaat uitstellen omdat je iets groots wilt neerzetten. Elk klein dingetje dat je kunt neerzetten en wat voor je kan werken, is weer iets dat meegenomen is.

Zij had toen ook kunnen denken: “Ik ga geld opzij zetten,” of “Ik ga maandenlang spenderen om een gigantisch grote website te maken,” maar klein beginnen is natuurlijk prima!

Resultaat boven ego

Heel veel ondernemers zijn altijd maar bezig met hoe mooi hun website is, hoe goed het er wel niet uitziet of “Wat zullen andere mensen wel niet van mijn website denken?”, maar dat heeft natuurlijk alles te maken met je ego.

Daar is op zich niets mis mee, maar het is veel beter en belangrijker om resultaat voor te laten gaan. Je kunt een heel mooie website maken wat jou heel veel geld kost en wat weinig resultaat heeft, maar je kunt beter een kleine website maken die minder mooi is, maar wel enorm effectief.

Resultaat gaat altijd boven ego wanneer jij een succesvolle ondernemer wilt worden.

Dus mijn advies is: denk groot, start klein!

Succes!

Eelco de Boer

Laat hieronder een reactie achter! 0 reacties

Laat een reactie achter: