De marketingagenda

Als je kijkt naar een van de meest belangrijke taken van jou als ondernemer om je business draaiende te houden, dan is dat natuurlijk de marketing.

Jij moet ervoor zorgen dat je veel bezoekers naar je website krijgt, dat je veel verkopen realiseert, dat je naamsbekendheid wordt vergroot, dat je bestaande klanten goed worden bediend en dat hun ook regelmatig aanbiedingen worden gedaan.

Eigenlijk moet de hele marketingmachine goed geolied zijn en deze machine moet constant in beweging zijn. De realiteit is echter dat veel ondernemers daar veel te weinig tijd voor hebben, omdat ze druk zijn met andere processen in hun bedrijf en er simpelweg niet aan toekomen.

De tijd haalt je in

Wanneer jij het als ondernemer heel erg druk hebt, bijvoorbeeld met het reorganiseren, het opzetten van een nieuw project of allerlei andere taken, dan zul je zien dat de tijd jou inhaalt. Op een gegeven moment kom je erachter dat je eigenlijk al een paar maanden niets nieuws hebt gedaan aan marketing en dat de verkopen niet echt toenemen. Sterker nog: ze stagneren.

Dat komt dus doordat jij druk bent met interne processen. Jouw bestaande en potentiële klanten zijn daar helemaal niet mee bezig. Ze zien niet dat jij met een nieuw project bezig bent en twaalf uur per dag aan het bikkelen bent. Ze zien ook niet dat jij er alles aan doet om er een succes van te maken, simpelweg omdat je geen marketing bedrijft.

Marketing is wat jouw klanten zien. Jouw interne processen zijn dingen die jouw klanten koud laat. Ik heb zelf ook wel regelmatig dat ik het gigantisch druk heb. Dan ben ik heel mooie projecten aan het opleveren en met heel toffe dingen bezig, maar vervolgens krijg ik van mensen te horen: “Hé, het is wel een beetje stil rondom jou...”

Hierbij hebben ze onbewust natuurlijk het idee dat er niet zoveel gebeurt, terwijl er juist heel veel aan de gang is. Dat is een fout die bij mij ligt, omdat ik dan op dat moment te weinig van me laat horen als marketeer.

Welke activiteit is het meest belangrijk in jouw onderneming?

Dit weet je natuurlijk zelf ook wel: de meest belangrijke activiteit van elke ondernemer is marketing. Jij moet ervoor zorgen dat je bedrijf succesvol wordt. Als je een goed product hebt, is het natuurlijk bijna je morele verplichting dat veel mensen jouw product of dienst gaan gebruiken.

Het is dus aan jou echt om een goede marketingmachine neer te zetten. Die marketingmachine is bij heel veel marketeers alleen niet geolied. Daardoor staat hij heel vaak stil en dat is natuurlijk hartstikke zonde!

De 60/20/20-regel

In mijn optiek moet elk bedrijf minimaal 60% van zijn tijd spenderen aan marketing, 20% aan productie en ongeveer 20% aan het managen van bepaalde zaken.

Minimaal 60% van je tijd moet dus gaan zitten in marketing. Er zit wel heel veel tijd in het creëren van mooie producten, diensten en andere zaken, maar als je deze vervolgens niet goed vermarkt, dan zal er natuurlijk ook niets gebeuren met je business.

Om dit goed in te plannen en dit structureel goed te doen, is er een heel mooie oplossing. Deze oplossing noem ik de marketingagenda. Deze marketingagenda zorgt ervoor dat je constant nieuwe sales krijgt, dat er constant beweging is, dat er constant meer naamsbekendheid wordt gegenereerd en dat je een steeds succesvollere business zult gaan krijgen.

De marketingagenda is eigenlijk niets anders dan het maken van een planning. Op deze planning noteer je specifiek welke mailing je op welk moment eruit gaat sturen, welke boodschap erin komt en waarom.

Deze marketingagenda is heilig. Hoe druk je het ook hebt, je zult je aan deze planning moeten houden. Het kan ook heel erg rustgevend werken, want als jij een marketingplanning maakt van de aankomende drie maanden (bijvoorbeeld welke mails je eruit stuurt en welke lanceringen je hebt ingepland) dan kun je vooruit gaan werken.

Ik weet nu bijvoorbeeld al welke mail ik over exact een maand eruit ga sturen. Het onderwerp van de mail is al uitgeschreven, net als in grote lijnen de inhoud van de mail. Zo weet ik zeker dat ik gewoon structureel de juiste mailings eruit stuur.

Het heeft ook een ander groot voordeel: doordat jij een goede marketingplanning gaat maken en ook gaat naleven, zul je zien dat je niet bijvoorbeeld alleen maar mailings verstuurt op het moment dat je een lancering wilt doen of dat je even extra omzet nodig hebt, maar dat je het doet vanuit je bezoeker en vanuit je klant. Hierdoor kun je de juiste combinatie maken van het geven van waarde en het verkopen van producten.

De realiteit is namelijk dat je heel andere mails gaat schrijven wanneer jij bijvoorbeeld een mail schrijft omdat je snel geld nodig hebt, dan wanneer je alles van tevoren inplant. Alleen dan geef je op de juiste manier en op het juiste moment waarde aan je klant en vervolgens kun je af en toe ook een verkoopverhaal inplannen.
Waar het dus op neerkomt, is dat je zo de waarde die je wilt geven aan je bezoekers en op je website van tevoren kunt inplannen. Op deze manier hebben je bezoekers niet het gevoel dat je te veel aan hen verkoopt en is het allemaal in de juiste proporties.

Zorg er dus voor dat je alles gewoon van tevoren inplant. Weet minimaal voor de twee aankomende maanden welke mail je op welk moment gaat versturen (met welk onderwerp en ook welk doel).

Het versturen van een mail is echt geen moeite. Het is gewoon een kwestie van achter je computer gaan zitten en een mail schrijven. Ik weet aan de andere kant dat je er vaak simpelweg niet aan toekomt als je het gewoon hartstikke druk hebt. Maak dus gewoon een marketingplanning en probeer je hieraan te houden.

Jij hebt het druk, maar je klant niet

Dat jij het gigantisch druk hebt, betekent niet dat je klant het ook druk heeft of dat je klant niet op zoek is naar nieuwe producten. Doordat jij het druk hebt en niets van je laat horen, gaan je klanten ervan uit dat er bij jou weinig beweging is en gaan ze kijken naar de concurrentie.

Wanneer je echter actief aan marketing doet (bijvoorbeeld door het naleven van de marketingplanning en het inplannen van de juiste e-mails), dan zul je zien dat je die relatie met je klant warm houdt en dat jij nog steeds de top of mind awareness bent op het moment dat zij aan jouw type product of dienst denken.

Maak dus gebruik van die 60/20/20-regel. Zorg ervoor dat minimaal 60% van je tijd wordt besteed aan marketing, zodat je veel groter kunt groeien met je bedrijf. Maak een marketingplanning, weet welke mails en brieven je wanneer gaat versturen en weet welke marketingactiviteiten je gaat doen op welk moment. Je zult zien dat de verkopen je om de oren gaan vliegen!

Succes!

Eelco de Boer

 

Laat hieronder een reactie achter! 0 reacties

Laat een reactie achter: