1

De kracht van gratis

Er wordt weleens gezegd:

"Hoe meer je gratis weggeeft, hoe meer er terugkomt."

Deze filosofie hanteer ik ook voor mijn business. Als je alleen al kijkt naar Winst.nl, zie je dat ik honderden artikelen en meer dan tien E-books heb geschreven, tientallen video’s heb gemaakt, webinars heb gegeven en noem maar op. Dit geef ik allemaal gratis weg.

Wel ben ik een echte ondernemer en marketeer. De kachel moet branden en ik wil verkopen realiseren, dus het is ook een strategie om mijn business verder uit te bouwen.

Als ik mensen gratis help en ze daar al succesvol mee worden, dan zullen ze in mijn optiek zeker weten ook mijn betaalde producten kopen. Dat is een van de redenen dat ik gratis informatie weggeef.

Daarnaast wil ik ook mensen helpen die niet het geld hebben om mijn producten te kopen. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de Business in a Box, is dat een vrij prijzig trainingsprogramma. Het is niet voor iedereen toegankelijk.

Voor deze mensen is er daarom al heel veel informatie op Winst.nl te vinden. Ook is het supergoed voor de zoekmachines om in mijn geval heel veel waardevolle informatie te geven op Winst.nl. Alle content die wordt geplaatst, wordt namelijk ook door Google gezien. Als mensen nu zoeken op deze informatie, is de kans groot dat mijn website wordt getoond.

Dat zijn dus al een hele hoop goede voordelen van gratis. In mijn optiek is het dus ook echt zo dat hoe meer je gratis weggeeft, des te meer er ook daadwerkelijk terugkomt!

Wat wordt als gratis gezien, maar is niet gratis?

Veel mensen zien bepaalde dingen als gratis. Een gratis E-book waar je eerst je naam en e-mailadres voor achter moet laten, zien mensen bijvoorbeeld als gratis. Het invullen van een naam en e-mailadres is echter wel een soortement van betaling natuurlijk.

Je hebt ook vaak dat je bijvoorbeeld kunt betalen met een Tweet via Twitter. Ook dat is niet gratis; je geeft daardoor namelijk informatie door aan de volgers van degene die het retweet – met andere woorden: iemand maakt als betaling reclame voor je.

De bezoekers zien het echter wel als gratis en dat is natuurlijk heel erg waardevol.

Doordat er geen geldelijke transactie is, geef je het idee dat het gratis is. Er is echter wel een andere transactie: in ruil voor informatie (reclame) geef je iets anders weg.

Het is dus niet gratis, maar het wordt wel als gratis ervaren en dat is heel erg waardevol. Hier moet je absoluut als marketeer gebruik van maken. (Voor de duidelijkheid: geen misbruik, maar gebruik!)

Wat wordt dus gezien als gratis, maar is niet gratis?

Een opt-in

Wanneer iemand zijn naam en e-mailadres achterlaat, is het in mijn optiek helemaal niet gratis, maar wel een heel mooie manier om een gratis opt-in te krijgen.

Een retweet

Geef iets weg in ruil voor een retweet. Ook dat is niet gratis, maar een retweet kan er zeker voor zorgen dat jouw boodschap wordt verspreid onder vele malen meer mensen. Op sommige van mijn berichten heb ik meer dan 150 retweets en dat zorgt voor een veel groter bereik dan wanneer ik het alleen zelf zou retweeten.

Een “like”-klik

Op iemand op een “like”-knop klikt, is dat natuurlijk ook niet gratis en zorgen zij ervoor dat jouw blog wordt verspreid over hun vrienden.

Tell a friend

Het is heel goed mogelijk om bijvoorbeeld iets gratis weg te geven nadat iemand “Tell a friend” heeft gedaan. Ze krijgen het dus niet gratis, maar moeten bijvoorbeeld eerst aan drie of vijf mensen een berichtje doorsturen dat zij iets gratis van jou gaan downloaden.

Account aanmaken

Als je kijkt naar bijvoorbeeld Facebook, dan moet je eerst een account aanmaken voordat je Facebook kunt gaan gebruiken. Ook daar zit een bepaalde waarde aan.

Wat is de waarde van een user van Facebook?

Ik heb het al zo vaak verteld, maar ik raad je absoluut aan om de film The Social Network te bekijken. Daar zie je ook een klein beetje de gedachtegang van Mark Zuckerberg en wat zijn doel is voor Facebook.

Zijn doel is absoluut niet om de rijkste persoon ter wereld te worden, maar hij is wel op weg om dat te gaan worden. Zijn doel is wél om een zo groot mogelijk bereiken te krijgen en iets moois op te bouwen.

Facebook is momenteel op iets van 60 miljard gewaardeerd en er zijn iets van 600 miljoen gebruikers. Als je kijkt naar de waarde van een user op Facebook, houden deze cijfers dus simpelweg in dat elke user van Facebook honderd dollar waard is.

Gratis is dus niet helemaal gratis. Een account bij Facebook is honderd dollar waard, maar jij meldt je wel gratis aan.

Dat is dus de kracht van gratis!

De meest irritante vraag bij nieuwe samenwerkingsverbanden

Zoals je weet participeer ik in een aantal bedrijven en heb ik aardig wat websites. Deze websites maak ik nooit zelf; dit doe ik altijd in samenwerking met andere partijen. Ik vind het fantastisch om met slimme programmeurs te werken en goede webdesign bedrijven die samen met mij projecten op willen starten.

Het enige waar ik me wel veel aan erger is de vraag die ik eigenlijk altijd gesteld krijg voordat ik met hen ga samenwerken. Die vraag is altijd:

“Hoe gaan we er geld mee verdienen?”

In mijn optiek is dat de verkeerde vraag. Als je er van tevoren al vanuit gaat dat je er geld mee moet gaan verdienen omdat het anders niet succesvol zal zijn, dan denk ik dat dit een verkeerde gedachtegang is.

Ik zou zoiets compleet omdraaien. Mijn vraag – of in ieder geval mijn interne vraag bij mezelf – is altijd:

“Hoe gaan we dit zo groot mogelijk maken?”

Hoe zorgen we ervoor dat andere mensen hier veel gebruik van willen maken en hoe zorgen we ervoor dat zij er weer voor zorgen dat het nog groter gaat worden? Als je kijkt naar de film over Facebook dan zie je ook dat Mark Zuckerberg redelijk geïrriteerd raakt wanneer zijn compagnon het de hele tijd maar heeft over het verkopen van advertenties.

Het verkopen van advertenties is iets wat heel vaak helemaal niet interessant is, omdat je daardoor je bezoekers bijvoorbeeld weer afschrikt. Mark wil er gewoon voor zorgen dat het zo groot, gebruiksvriendelijk en cool mogelijk wordt. Hierdoor is de virale factor ook vele malen groter.

De vraag die je jezelf moet stellen is in mijn optiek dus:

“Hoe kun je een zo groot mogelijk bereik krijgen?”

Hoe kun je ervoor zorgen dat de gebruikers van jouw website ervoor zorgen dat er morgen méér gebruikers van jouw website zijn? Dit in plaats van de vraag:

“Hoe kun je de gebruiker die op dit moment op je website is financieel uitmelken?”

Massa = kassa!

Dit is natuurlijk gigantisch waar: eerst massa, dan kassa. Hoe groter je groeit, des te meer geld je kunt verdienen.

Wanneer je echt een groot en succesvol internetbedrijf wilt opzetten – en dit geldt dan met namen voor online diensten – dan raad ik je aan om eerst massa te creëren en dan pas kassa.

Als je kijkt naar alle grote websites, zoals Marktplaats, Google, Twitter en Facebook, dan zie je dat dit allemaal diensten zijn die ooit volledig gratis waren met geen enkel verdienmodel. Zij hebben allemaal de mindset van ‘eerst massa, dan kassa.’

Schoolbank daarentegen was in het verleden gigantisch groot, maar op het moment dat ze geld gingen vragen, kakte Schoolbank in. Zo gaat het met heel veel online diensten.

Eerst massa dus, dan kassa!

Op het moment dat je website heel veel bezoekers krijgt, heel veel gebruikers heeft en gigantisch goed loopt en viraal gaat, dan is er absoluut een mooi model te bedenken om daar geld mee te verdienen.

Dus sacrifice early profits: zorg ervoor dat je de vroegtijdige profits laat lopen om op lange termijn een veel groter bereik te krijgen. Een van de mooiste uitspraken ook uit de film The Social Network vind ik die uitspraak van Sean Parker (oftewel Justin Timberlake):

"A million dollars isn’t cool. You know what’s cool? A billion dollars..."

Succes!

Eelco de Boer

PS Binnenkort geef ik ook een gratis Webinar! Meld je aan via het contactformulier om dit gratis Webinar bij te wonen!