3

Voorkomen dat je gaat spammen

Misschien is dit niet het meest inspiratievolle onderwerp maar wanneer je een serieus internet onderneming wilt runnen dan zul je de spam wetgeving zeer serieus moeten nemen. Wat je absoluut niet moet willen is dat je als spammer bekend komt te staan, dat doet geen wonderen voor je imago.

Wanneer spam je?

We zullen niet ingaan op hoe het allemaal precies in de wet omschreven staat maar heel eenvoudig gezegd ben je aan het spammen wanneer je mensen ongevraagd en zonder toestemming e-mail toezend.

Opt-in

Om toestemming te krijgen van de mensen die je wilt mailen maak je daarom gebruik van een “opt-in systeem”. Opt-in betekent simpelweg inschrijven of aanmelden. Veelal doen de bezoekers op je website dit via een webformulier waarmee zij zich, door naam en e-mailadres achter te laten, aanmelden voor jouw nieuwsbrief/mailinglijst.

Double opt-in

Dan komt het stukje waar je even op moeten letten: Wanneer iemand een e-mailadres invult op jouw website dan geeft jou dat nog niet het recht om naar dat e-mailadres je nieuwsbrieven te gaan versturen. Er moet eerst nog een “double opt-in” plaatsvinden.

Double opt-in is de tweede stap in het opt-in proces, hier bevestigt de inschrijver zijn of haar e-mailadres aan jou. Dit is om te verifiëren of het juiste e-mailadres is ingevuld en je dus niet mensen begint te mailen die van niets weten.

Double opt-in gaat automatisch wanneer je gebruik maakt van de juiste e-mail marketing software. Van deze software ontvang je het webformulier voor je website waar mensen hun naam en e-mail adres kunnen invullen. Wanneer zij dat doen ontvangen ze van het systeem automatisch een e-mail met daarin een bevestigingslink. Zodra zij op die link klikken zijn ze double opt-in ingeschreven op je lijst en mag je ze legaal je nieuwsbrieven sturen.

Opt-out

Wat deze software ook automatisch doet (en wat ook verplicht is) is het meesturen van een opt-out mogelijkheid (uitschrijflink) in iedere nieuwsbrief die jij aan de mensen op je lijst verstuurd. Via deze link kan de inschrijver zich op elke gewenst moment afmelden van je lijst.

Enkele kleine tips omtrent het bovenstaande:

Zorg dat je het percentage inschrijvers dat double opt-in bevestigd zo hoog mogelijk krijgt, aan gewone (onbevestigde) opt-in heb je namelijk niets. Je kunt dit percentage verhogen door duidelijk (op de landingspagina waarop de bezoeker komt na het invullen van naam en e-mailadres) aan te geven dat de inschrijver binnen enkele minuten een e-mail zal ontvangen met daarin een bevestigingslink. Benadruk de noodzakelijkheid van het aanklikken van die link.

Gebruik sowieso altijd goede software voor het opbouwen van een mailinglijst en ga hier niet mee sjoemelen, wanneer je niet meer aan de wet voldoet is je hele lijst direct waardeloos geworden.

Laat hieronder een reactie achter! 3 reacties
Oude ideeën nieuw leven inblazen: 5 websites | Winst.nl - januari 20, 2011

[...] functie, waardoor je dus niet geautomatiseerd e-mails kon versturen. Daarnaast hoefde niemand zich double opt-in aan te melden. Eigenlijk hield dit gewoon in dat je kon gaan spammen met het systeem. (Gek genoeg [...]

Reply
Leo S. - februari 20, 2012

Kraakhelder stuk! Zelfs voor de grootste dumbo's onder ons. Ik snapte het ook meteen. 😉

Overigens hoort bij korrekte verzending ook een korrekte spelling. Werkwoordsvormen in de 2de persoon enkelvoud, zoals [je verstuurt] en [je bevestigt] eindigen dus echt wel op een 't'. Helaas een bijzonder veel gemaakte fout (alleen de voltooide deelwoorden hebben daar een 'd').

Reply
Paco Vermeulen - mei 8, 2012

Zeker in het begin is het ook erg belangrijk om niet meteen heel veel e-mail te gaan sturen. Wanneer je boven een bepaald percentage ontvangers hebt die spam rapporteren wordt je account vaak geblokkeerd. Dit gaat per percentage, dus als je maar 10 leden hebt op je lijst dan kunnen 2 spam-reports al genoeg zijn om je account (tijdelijk) te laten blokkeren.

Reply

Laat een reactie achter: