Onweerstaanbare onderwerpregels voor nieuwsbrieven

Een belangrijk onderdeel van nieuwsbrieven versturen en e-mailmarketing is dat je e-mail ook daadwerkelijk gelezen wordt. Maar hoe zorg je daarvoor?

De eerste (en misschien wel belangrijkste) stap die lezers hiervoor moeten nemen, is je nieuwsbrief openen. Dit klinkt misschien heel simpel en vanzelfsprekend, maar besef wel dat meer dan de helft van alle nieuwsbrieven ongeopend de prullenbak in gaat.

Het is dus belangrijk om ook ongeopend de aandacht van je lezers te trekken. En hoe doe je dat? Precies: je zorgt voor een onweerstaanbare tekst in de onderwerpregel!

Krantenkoppen

In zekere zin is het onderwerp de “krantenkop” van je nieuwsbrief. Het vervult namelijk dezelfde functie als een krantenkop als het gaat om het treken van de aandacht en daarnaast vergroten ze de kans dat de inhoud van je e-mail gelezen wordt.

De grondbeginselen voor een goede kop gelden dus ook voor je e-mail. Alleen is de context natuurlijk wel anders, want e-mails hebben zo hun eigen kleine eigenaardigheden waarop gelet moet worden.

Het goede nieuws en meest positieve verschil is dat een e-mail een speciale relatie met je lezer met zich meebrengt. Deze band zorgt ervoor dat meer van je berichten gelezen worden, ook als ze onderwerpregels bevatten die in andere contexten niet zouden werken.

Laten we eerst eens kijken naar de basisregels voor “gewone” krantenkoppen, dan naar de specificaties van e-mailonderwerpen en tot slot naar de “geheime mix” die ervoor zorgt dat e-mail marketing jouw topkanaal voor conversie wordt.

De grondbeginselen voor krantenkoppen

Als je bezig bent met het verzinnen van een onderwerpregel, check dan of je creatie voldoet aan de benadering van de vier U’s:

  • Useful (nuttig): is het beloofde bericht in het onderwerp waardevol voor de lezer?
  • Ultraspecifiek: weet de lezer precies wat hem beloofd wordt?
  • Uniek: is het beloofde bericht interessant en opvallend?
  • Urgent: voelt de lezer de behoefte om het nu direct te gaan lezen?

Als je probeert om iemands kostbare tijd in jouw bericht te investeren, dan kun je niet falen als je onderwerpregel alle vier de bovenstaande elementen bevat. Maar toch… Het toepassen van deze regels voor krantenkoppen kan lastig zijn als het gaat om e-mails. Laten we daarom wat dieper ingaan op de speciale eigenschappen van e-mailonderwerpen.

Specificaties voor e-mailonderwerpen

Naast de grondbeginselen voor krantenkoppen zijn hier de punten waar je specifiek op moet letten als het gaat om onderwerpregels voor je nieuwsbrief:

Maak jezelf bekend

Na een bepaald aantal e-mails zou het meest enerverende van jouw nieuwsbrief moeten zijn dat hij van jou afkomstig is. Maar ook daarvoor al moeten je lezers in één oogopslag kunnen zien dat de nieuwsbrief van een betrouwbare bron komt.

Maak dit duidelijk door op slimme wijze gebruik te maken de regel waar je de afzender in kunt vullen of begin het onderwerp telkens met hetzelfde herkenningspunt, bijvoorbeeld [Winst.nl] en daarachter pas het feitelijke onderwerp van je nieuwsbrief.

Nuttig en specifiek

Van de benadering hierboven (over de vier U’s) is het vooral belangrijk om te focussen op useful (nuttig) en ultraspecifiek, zelfs als je daardoor uniek en urgent moet negeren. Er zijn al vele anderen die zich vooral op uniek en urgent richten bij elke onderwerpregel: deze mensen noemen we spammers.

Overschrijd dus geen grenzen als het om je onderwerpregel gaat, want dan loop je de kans dat je e-mail direct als spam wordt gezien. Maar schroom niet er een zekere prikkeling in te verwerken.

Urgent als het echt nuttig is

Als al jouw berichten als urgent gemarkeerd worden, dan zijn ze het allemaal niet. Gebruik urgent alleen als het ook echt nuttig is om het als zodanig te typeren, bijvoorbeeld bij een deadline of dwingende reden om direct actie te ondernemen.

As je jouw e-mail marketing baseert op waardevolle informatie en geweldige aanbiedingen, dan willen je lezers uit zichzelf al niets missen en moeten ze weten hoeveel tijd ze hebben.

Vertrouw op software die spam checkt

We weten allemaal dat bepaalde woorden spamfilters alarmeren, maar er bestaat nogal wat verwarring over welke woorden nu precies het probleem zijn. Kun je zonder gevolgen het woord “gratis” in je onderwerp zetten? Ja, dit kan. Alle bekende e-mailservices leveren anti-spam software als onderdeel van hun dienst of als add-on. Stel je bericht samen met uitdagende woorden, laat de software zijn werk doen en pas je onderwerp aan als dit nodig blijkt.

Hoe korter hoe beter

Het “vastgoed” van een onderwerpregel is kostbaar, dus hoe compacter je boodschap verpakt is, hoe beter. Blijf wel nuttig en specifiek, maar probeer om de kern van je boodschap in een zo kort mogelijke en toch krachtige belofte samen te persen.

De geheime mix

Het is niet altijd makkelijk om iemand zover te krijgen dat ze jou hun e-mailadres toevertrouwen. Twaalf jaar geleden, toen e-mailpublicatie zo’n beetje op gang kwamen, schreven mensen zich zo’n beetje in voor alles wat maar enigszins interessant leek. Dit gaat helaas niet langer op.

Maar als je toch dat eerste beetje vertrouwen weet te winnen - en nog belangrijker: dit vertrouwen kan waarmaken en het kan laten groeien - dan kun je behoorlijke suffe onderwerpen bedenken en nog steeds blijven mensen je berichten lezen. Uiteindelijk zijn vertrouwen en inhoud namelijk het allerbelangrijkste om je mailinglijst te behouden.

Voor je op dit punt bent aanbeland, ben je echter maanden verder. Voor die tijd is het essentieel dat je grandioze onderwerpen verzint, gecombineerd met een nieuwsbrief die de min of meer intieme relatie tussen zender en ontvanger benadrukt. Alleen zo kan je nieuwsbrief echt succesvol worden.

Zeker in het begin is het belangrijk dat je e-mails ook daadwerkelijk gelezen worden, anders kun je nooit aan die relatie bouwen. En een goede onderwerpregel draagt enorm bij aan het percentage lezers dat je e-mail opent.

Tot slot, als je in dit digitale tijdperk uitgenodigd wordt in iemands e-mailinbox, houd dan altijd het volgende in gedachten:

Zolang je meer waarde levert dan je lezers hadden verwacht, blijf jij een gewaardeerde gast die keer op keer opnieuw welkom is.

Laat hieronder een reactie achter! 0 reacties

Laat een reactie achter: