1

Hoe bouw je een relatie op met je mailinglijst?

Om effectief te zijn met een mailinglijst moet je het wel goed toepassen. Je moet een relatie op gaan bouwen met de mensen op je mailinglijst, deze te beter de band met je mailinglijst des te hoger de resultaten die je zult behalen.

Maak het persoonlijk

Een band opbouwen kun je alleen wanneer je persoonlijk bent, een massamail naar al je klanten waarin je begint met “beste lezer” of “beste klant” is niet persoonlijk en zal ook als reclame worden gezien door de ontvanger.

Wanneer jij echter start met “Beste Eelco” of “beste Tonny” dan ben je al veel persoonlijker. Om dit te kunnen doen gebruik je e-mail marketing software. Deze software zet automatisch de juiste voornaam in de mails die je verzend. Het systeem onthoud de naam waarmee degene op je mailinglijst zich bij je heeft ingeschreven.

Vervolgens zorg je ervoor dat je je mail ook persoonlijk schrijft alsof je naar een goede vriend schrijft. Des te persoonlijker des te effectiever.

Verstuur waardevolle informatie

Om een band op te bouwen en vertrouwen te winnen zul je meer moeten doen dan alleen mails sturen, je moet ook daadwerkelijk wat te melden hebben en iets van waarde bieden. Wanneer jij gratis waardevolle informatie rond stuurt aan je lezers bouw je een band op en creëer je vertrouwen. Je laat zien dat je verstand van zaken hebt en dat je geen dingen beweert waar je geen verstand van hebt.

Wanneer je mensen al kan helpen met gratis informatie creëer je dit gevoel bij de lezer: “Als deze gratis informatie al zo goed is, wat krijg ik dan wel niet als ik betaal…”. Des te meer je geeft, des te meer er terug zal komen. Wees niet te bang om gratis informatie weg te geven.

Frequentie

Dan is er altijd nog de vraag hoe vaak je een mail stuurt, je wil enerzijds een goede band opbouwen en anderzijds mensen niet teveel lastig vallen met e-mails. Je wilt ook niet bekend komen te staan als spammer.

Wanneer mensen zich net bij je in hebben geschreven kun je ze rustig wat vaker mailen, om de 3 dagen bijvoorbeeld. Wanneer mensen wat langer op je lijst staan kun je bijvoorbeeld 1 keer per week of per 2 weken gaan mailen. De frequentie is echter volledig afhankelijk van de markt waar je inzit en wat je gevoel je zegt, jij zou jouw markt het beste moeten kennen. Je kunt natuurlijk ook altijd verschillende intervallen testen.