1

Winnen met Instagram: 14 Instagram tips voor meer volgers & interactie

Zo maak jij het verschil met Instagram: 14 tips

Hoe haal jij zoveel mogelijk uit Instagram? De mogelijkheden zijn eindeloos. Je kunt werken met inspirerende quotes, coole foto's, praktische tips in snappy video's, en zo kan ik nog wel doorgaan. Persoonlijk houd ik ervan om gewoon alles door elkaar te doen, want zo laat je zien wie je bent en dat werkt het beste als je écht wilt connecten op sociale media. Het allerbelangrijkste is trouwens dat je consequent aanwezig bent op Instagram, want alleen dan bouw je een vaste schare volgers op.

Instagram Foto

Instagram Quote

Instagram Video

Tip 1. Consistency is king

Voor de 14 Instagram tips om je Instagram naar een volgend level te tillen, begin ik met de basis. Zonder deze tip kun je alles wat hierna volgt vergeten. Alles staat en valt bij continuïteit, je moet dus zorgen dat je regelmatig content plaatst. Dat is belangrijk op alle sociale platforms en Instagram is daar geen uitzondering op.

Je ziet wel eens dat mensen twaalf foto’s achter elkaar op Instagram knallen en vervolgens hoor of zie je een maand lang niks meer van ze. Dat is niet bepaald the way to go. Heb je veel content, dan raad ik je aan om die te spreiden. Zo leren je volgers je beter kennen en, als het goed is, waarderen.

De tip van de continuïteit is key als je succesvol wilt zijn op sociale media.
Je volgers willen weten waar ze aan toe zijn. Door dagelijks of wekelijks iets met ze te delen kun je onderdeel worden van hun routines. Plaats je met ijzeren regelmaat een waardevolle Instagram-post, dan gaan je volgers vanzelf naar een volgend beeld van je uitkijken. Zo werk je langzaam maar zeker aan je top of mind awareness.

Tip 2. Plaats je (merk)naam in je quotes

Werk je met quotes? Cool. Natuurlijk zorg je er dan voor dat je quotes mega aansprekend zijn en dan kun je er op wachten dat je quotes door anderen gebruikt gaan worden op hun eigen Instagram- of Facebook-account. Niks mis mee natuurlijk, want zo kan het dat je beste quotes viraal gaan en honderdduizenden mensen bereiken.

Zonder me op de borst te willen koppen, kan ik zeggen dat het mij eens is overkomen. Coole quote geplaatst en mijn meeste virale plaatje ooit op Facebook gezet ging zo de hele wereld over en het liep lekker door, ik hoefde er zelf niks meer aan te doen. Letterlijk honderdduizenden mensen is het onder ogen gekomen. Stel je voor wat een impact dat op mijn business had, zóveel mensen die mijn naam gekoppeld zagen aan een aansprekende quote!

Ahum, in de praktijk heb ik er helemaal niks aan gehad. Weet je waarom? Ik was die keer vergeten om mijn naam bij de quote te zetten, iets wat ik normaal gesproken altijd wel doe. Lekker snugger, Eelco…

Facebook-Tip-2-MAAK-JE-EIGEN-QUOTES-2

Doe dus altijd aan branding en vergeet nóóit je eigen (merk)naam in je quotes te verwerken!

Tip 3. Laat zien wie je bent

Mensen vinden het leuk om te connecten met andere mensen. Natuurlijk kun je Instagram volplempen met foto’s van bomen, bloemen, mooie landschappen, of wat het ook is dat je persoonlijke aandacht heeft. Zo zul je alleen niet veel bereiken, want niet iedereen deelt je liefde voor bomen. Maar iedereen is wél geïnteresseerd in mensen.

Zet jezelf en je vrienden in je foto’s en je zult zien dat dit veel meer impact heeft. Laat zien wie je bent, want zo kunnen anderen zich beter met je identificeren. Volgens mij kun je daarin best ver gaan. Nogal wat Instagram-experts menen dat Instagrammers niet zitten te wachten op je vakantiefoto’s of andere persoonlijke zaken, zelf denk ik daar anders over. Ik vind de combinatie tussen jezelf laten zien en waardevolle content bieden extreem krachtig.

Dus de ene keer een foto van jou met je kinderen (als je die hebt) en je vrienden, en de keer erop plaats je een quote waaraan jij als mens en/of ondernemer veel hebt gehad. Allebei de keren persoonlijk en allebei de keren laat je een kant van jezelf zien.

edb fam

edb Quote

Tip 4. Hergebruik je Instagram-content op je Facebook-page

Niemand verbiedt je om de foto’s die je op Instagram plaatst ook elders te gebruiken, dus je zou wel gek zijn als je het niet doet. Extra content op verschillende sociale kanalen zonder dat het je extra inspanning kost, cool toch!

Doe het alleen niet via de Instagram-app, want foto’s die je op die manier op Facebook plaatst worden veel minder vaak weergegeven op je FB-timeline. Zo krijgen ze dus minder views, minder likes en minder reacties.

Door je foto’s en tekst apart op beide kanalen te zetten, maak je optimaal gebruik van het beste van de twee sociale werelden. Het is dan wel een extra handeling, maar het resultaat is er naar met extra hits, extra hartjes en – voor je het weet – extra volgers.

Quote Facebook

Quote Instagram

Tip 5. Laat je YouTube video’s editen en hergebruik ze op Instagram

Plaats je op YouTube video’s? Goed bezig! Persoonlijk ben ik van mening dat het loont om op alle sociale kanalen een presence te hebben. 1/ Het is tof om te doen, 2/ hoe groter je presence, hoe meer mensen je zullen ontdekken.

Bijkomend voordeel is dat het een koud kunstje is om YouTube-content om te zetten en je volgers op Instagram er blij mee te maken. Ze moeten natuurlijk wel passen, dus moet je ze inkorten tot maximaal 15 seconden. Zelf heb ik eens honderd 15 secondevideo’s op Instagram gezet. Daarvoor had ik al mijn YouTube-materiaal door iemand anders laten bekijken. Die persoon heeft een soort ‘the best of’ gemaakt. Vervolgens heeft hij dat ge-edit tot mega korte filmpjes en die heeft hij me kant-en-klaar aangeleverd. Het bestaande materiaal is zo in een andere gedaante nogmaals waardevol geworden voor zowel mij als mijn volgers.

Persoonlijk zou ik dat editen altijd uitbesteden, want het is nogal tijdrovend. Die tijd besteed ik zelf liever aan dingen waar ik wél goed in ben ;).


 

Tip 6. Maak tip van de dag/week video’s en plaats deze op Instagram

Het nadeel van Instagram is dat je video’s niet langer dan 15 seconden mogen zijn. En het voordeel van Instagram is dat je video’s niet langer dan 15 seconden mogen zijn. Hoe bedoel ik dat? Om te beginnen: ik focus op dat voordeel, want je kunt razendsnel en heel eenvoudig superveel video’s maken. Als je je goed voorbereidt, moet het zelfs mogelijk zijn om in een uur meer dan 100 Instagram-filmpjes te creëren. Op die manier heb je dus content waar je weken mee vooruit kan. In een uurtje gemaakt! Op alle sociale media geldt dat je een continue presence moet hebben. Niet eens in de twee weken iets uploaden, nee, elke dag. Dus als je in één keer 100 Instagram-posts hebt gemaakt, kun je voorlopig vooruit. Post je dagelijks een kort filmpje, dan garandeer ik je dat je volgers dat zullen waarderen en dat je following gaat groeien. Het kan een tip van de dag of een tip van de week zijn, net wat jij wilt. Grote kans dat je op die manier onderscheidend bezig bent in je markt. Heb je eens geen tip of inzicht, wees gerust, het mag ook heus wel eens een grapje zijn of een geweldige quote die je ergens tegenkwam. Wees creatief en enjoy the ride! Boekentip

Tip 7. Plan je Instagram content in via Autogrammer (en alles daarna)

Instagram is hartstikke leuk en bruikbaar, maar je wilt er ook weer niet teveel tijd aan kwijt zijn. Dan is een app als Autogrammer geweldig, want daarmee kun je je uploads inplannen. Je zet ze in Autogrammer, programmeert wanneer ze online moeten komen, en zo kunnen je volgers op gezette tijden genieten van je foto's, citaten en video's. Momenteel ben ik fan van Autogrammer, maar de kans is aanwezig dat deze tip niet tijdloos is. Wie weet komt er binnenkort een app beschikbaar, die nog beter werkt dan Autogrammer. Bottomline is: zorg dat je de dingen die je op Instagram zet van tevoren inplant, zodat je niet dagelijks ermee bezig hoeft te zijn. Dat laatste zou namelijk ontzettend tijdrovend zijn. Autogrammer

Tip 8. Scoor Meer likes op Instagram met de juiste hashtags

Doe onderzoek naar de meest populaire hashtags in je markt! Zo kun je Instagrammers naar je profiel trekken, die jou anders nooit op het spoor waren gekomen. Is je content waardevol genoeg, dan worden het je volgers. De meeste mensen zoeken op personen, maar anderen op hashtags. Maak daar gebruik van en voeg de juiste hashtag aan je bericht toe. Niet erg gangbaar, maar juist daarom kansrijk. Net als bij Autogrammer geldt hier, dat de ontwikkelingen elkaar snel opvolgen en het kan dus zijn dat dit geen tijdloze tip is. Hashtag

Tip 9. Adverteren op andermans Instagram profielen

Er zijn talloze Instagram-profielen die honderdduizenden en soms wel miljoenen views krijgen. Het frappante is dat de eigenaars van zo’n profiel vaak geen idee hebben hoe ze er geld mee kunnen verdienen. Help hen! En jezelf... Zou het waardevol kunnen zijn als jij/jouw merk zou worden gepromoot op zo’n veelscorend Instagram-profiel? Jazeker! Dus is het zinvol om eens contact op te nemen met de beheerder van zo’n profiel en te informeren wat het kost als zij jou promoten. Veel van dergelijke beheerders blinken niet uit in het closen van deals. Jij kunt dat waarschijnlijk een stuk beter en zo kun je tot interessante uitkomsten komen. Je betaalt bijvoorbeeld 500 euro om gepromoot te worden en van dat Instagram-profiel link je rechtstreeks naar een opt-in pagina. Stel dat je daar 34 keer een product van 40 euro verkoopt, dan verdien je fluitend 1.360 euro. Iedereen blij, want die beheerder pakt toch ook maar mooi 500 euro waarvan hij/zij anders nooit had geweten. Door te adverteren op andermans Instagram-profiel, help je hen op weg en bewijs je jezelf tegelijkertijd een dienst.

Tip 10. Gebruik Instagram als microblog

Instagram is bekend om zijn foto's, maar dat betekent niet dat tekst er volledig afwezig is. Bij alles wat je plaatst, is er ruimte voor wat tekst. Op Twitter kun je maar 140 tekens kwijt, op Instragram veel meer. Het is dus mogelijk om onder je foto's een soort van microblog te schrijven. Ik zal je zeker niet aanraden om dat altijd te doen, want dan gaat het vervelen. Maar doe je het soms, dan spring je er echt uit. Zo zal je extra tekst dus automatisch voor extra aandacht zorgen.

Microblog

Tip 11. Post automatisch je Instagram content op Twitter

Je Instagram-profiel kun je zo instellen dat bij iedere keer dat je iets post automatisch een tweet verschijnt op je Twitter-account. Altijd doen natuurlijk! Zonder extra inspanning krijg je zo zeker extra bezoekers vanuit Twitter en mogelijk ook extra volgers.

IMG_5948

Tip 12. Meer likes en volgers via je “Bonus account”

Wil je niet direct vanuit je bedrijf Instagram op met bepaalde foto’s en/of quotes en vind je ze toch zo waardevol dat je ze graag wilt delen? Kies dan voor een ‘bonus account’. Je opent een Instagram-profiel dat niet één-op-één connected is met jou en/of je merk en daar kun je doen wat je wilt. Je zou op je bonus account bijvoorbeeld ook kunnen experimenteren met wat wel en wat niet werkt. Via toffe quotes, coole filmpjes en gave foto’s kun je zo duizenden posts per jaar op Instagram plaatsen zonder dat duidelijk is dat jij de bron bent.

Genereer je op je bonus account veel traffic en heb je veel volgers? Dan kun je ze slim doorsluizen naar waar jij ze wilt hebben.

Voorbeeld: Je zit in de gezondheidsbranche. Je geeft al af en toe tips op je Instagram-account en je zou nu iets willen delen wat niet helemaal goed voelt op die plek. Kan bijvoorbeeld een workout video zijn, die ontzettend grappig of cool is, maar waarvan je je afvraagt of die geschikt is voor je doelgroep. In dat geval is een bonus account een serieuze optie. Heb je na een tijdje voldoende volgers, dan kun je vanuit je bonus account regelmatig promoties naar je eigen Instagram-profiel doen.

Tegeltjeswijsheid

Tip 13. Plaats een “Link in je bio” voor meer bezoekers naar je website

Hoe krijg je traffic vanaf Instagram naar je website? Via je bio. Daarvandaan kunnen je volgers rechtstreeks doorklikken naar je website. Vergeet dus niet om een link in je bio te zetten.

Ook kun je foto’s plaatsen met daarop een actie, aanbod, kortingscode, of een link naar een video, podcast of je nieuwste gratis e-book.

Link in bio

Tip 14. Nu het nog kan: Maak gebruik van Instagram contests

Instagram is een perfect medium om contests op te doen. Schrijf bijvoorbeeld voor een periode van dertig dagen een challenge uit en daarbij bedenk je een speciale hashtag. Alle deelnemers gaan dan natuurlijk updates en foto’s op hun eigen Instagram profiel plaatsen met jóuw hashtag. Eventueel kun je ook prijzen beschikbaar stellen voor mensen die je foto’s liken, zo wordt de challenge alleen maar interessanter. Voor de deelnemers én voor jou!

Wat ook goed werkt: raad je volgers aan om mensen te taggen, van wie ze denken dat die geïnteresseerd zijn in je product of dienst. Wees hierin creatief en maak er gebruik van zolang het kan, want op dit punt lijkt het een kwestie van tijd voor Instagram met beperkende guidelines komt.

Laat hieronder een reactie achter! 1 reacties
nadine - maart 18, 2016

Hee Kees, wat een boeiend stuk heb je geschreven, heel overzichtelijk. Ik was juist aan t onderzoeken hoe ik kan bloggen ipv lukraak posten op instagram dus dit is verhelderend. Wat me raakte is de quote bij de bootfoto, "als je het verleden niet los kan laten kun je nooit volledig los gaan in de toekomst'. Dat is waarom ik mijn dagboeken verbrandde en ben begonnen met mijn blog 😉 thanks voor de info en je wijsheid! liefs NadineSathya

Reply

Laat een reactie achter: