Internetmarketing

Hoe zorg je ervoor dat bezoekers gaan doen wat jij wilt?

Geen reacties

Je hebt de meest geniale online dienst bedacht, de mooiste webshop, de beste salespage of wat voor website dan ook, maar wanneer het lastig is om ermee te werken dan is het gedoemd te mislukken

Ik heb altijd 1 stelregel voor elke website die we maken: mijn vader moet ermee kunnen werken.

Hij begrijpt niet dat de stekker in het stopcontact moet voordat een printer daadwerkelijk print, dat je naar beneden moet scrollen om meer documenten te vinden in “mijn documenten” en zo kan ik nog wel meer van deze voorbeelden bedenken…

Dit houdt dus in dat, wanneer hij met een website overweg kan, dat deze website gebruiksvriendelijk genoeg is. Zorg er dus voor dat je je websites zo maakt dat iedereen, ook al zijn het digibeten, ermee kunnen werken en je zult zien dat je veel meer tevreden gebruikers zult hebben.

Hoe gebruiksvriendelijker, des te beter je website zal lopen, des te hoger je conversies zijn en des te meer verkopen je zult doen, zeer simpel.

Zorg er ook altijd voor, dat wanneer je met programmeurs werkt, dat je blijft hameren op usability (gebruiksvriendelijkheid) en dat je niet eerder tevreden bent totdat het zo simpel is dat iedereen het begrijpt.

Met alle respect voor programmeurs, maar over het algemeen gaan ze er vanuit dat de rest van de wereld wel begrijpt hoe je in HTML moet werken, dat iedereen met Firefox werkt enzovoorts…

Nog een andere tip: wanneer je website klaar is, laat deze dan testen door een minder technisch persoon (mijn vaders telefoonnummer krijg je op aanvraag), ga achter hem of haar staan, houd je mond dicht en bekijk hoe hij of zij door je website gaat en zie waar het fout gaat.

Maak aantekeningen, kijk of je het kunt verbeteren en herhaal dit proces net zolang totdat je website een goed geoliede (sales) machine is. Het wel of niet gebruiksvriendelijk zijn van je website kan het verschil zijn tussen falen en succes.

Neem het op

CamtasiaAls je jouw website door iemand anders laat testen dan kun je dat opnemen met een “screenrecorder” zoals bijvoorbeeld Camtasia. Je kunt zo achteraf nog precies zien wat de testende persoon gedaan heeft en hoe hij zich in het systeem heeft gedragen, super eenvoudig en super waardevol.

Wees perfectionistisch

Het is belangrijk dat jij je, als het aankomt op de gebruiksvriendelijkheid, vormgeving en functionaliteiten van een website jezelf opstelt als krentenweger.

Dit klinkt wat negatief en het kan zijn dat de programmeur/bouwer van je online dienst helemaal gek van je wordt, maar het gaat uiteindelijk om het resultaat. Elke verbetering in een online dienst of website kan een vermindering van de klantenservice en/of een verhoging in je opbrengsten opleveren.

Waarom de websites tegenwoordig steeds minder effectief worden

Een van de dingen waar ik me altijd aan irriteer wanneer ik websites uitbesteed aan programmeurs of designers die nog niet weten hoe ik werk, is dat ze de sites veel te rommelig maken.

Ze stellen zich niet de vraag hoe ze de site zo simpel mogelijk kunnen maken, maar wat voor opties er allemaal te bedenken zijn en hoe die zo snel mogelijk erin te kunnen plaatsen. Is ook logisch natuurlijk, want dat is wat ze leuk vinden, anders waren ze er nooit aan begonnen!

Toch is het vele malen beter om je site zo clean en overzichtelijk mogelijk te houden, en het laatste wat je natuurlijk wilt is dat je bezoekers laat afleiden en naar een externe pagina stuurt, iets wat vrijwel ALLE blogs tegenwoordig doen…

Hier maak ik mezelf niet populair mee…

Waar ik altijd om moet lachen is dat vrijwel iedereen met een WordPress site en een Twitter account dit maar al te graag met elkaar wil combineren. Je komt vervolgens op hun blog en bovenin (de belangrijkste plek van je site) is het eerste wat je ziet is een Twitter “widget” waarop je kunt zien “wat ze aan het doen zijn” of hoeveel volgers ze wel niet hebben (ego).

Driemaal raden wat mensen doen wanneer ze daarop klikken…

Je bent ze voor eens en altijd kwijt want wanneer iemand een keer op Twitter komt kijken ze niet alleen naar jouw Twitteraccount, maar binnen 20 seconden zijn ze alweer verdwaald op Twitter en zijn ze jouw website allang weer vergeten.

Wanneer het jouw doel is om zoveel mogelijk resultaat uit je eigen website te halen, dan raad ik je 1 ding aan en gooi als eerste die “Twitter widgets” van je site. Leidt alleen maar af en je conversies zullen ZEKER zakken.

Dit is iets waar ik me misschien niet al te populair mee maak, maar in mijn optiek moet je website er representatief uitzien, maar het allerbelangrijkste is natuurlijk het resultaat van je website.

Elke klik op jouw “Twitter widget” is een verlies van de bezoeker, of potentiële conversie.

WII FM, Ieders favoriete radiozender

WII FM staat voor “Whats in it for me”, en dit moet je zien vanuit het perspectief van de klant. Wanneer een bezoeker op jouw website komt is het eerste waar hij of zij aan denkt “whats in it for me”, oftewel wat kan deze website voor mij betekenen?

Wanneer jouw website niet binnen 3 seconden (in het geval van vrouwen, mannen zijn wat trager) duidelijk maakt wat het voor de bezoeker kan betekenen, dan zal het overgrote gedeelte van je bezoekers afhaken en verder zoeken. Daarom verafschuw ik ook de tekst “welkom op onze website”, want hier zeg je helemaal niks mee en heeft zeker een karige WII FM factor.

Zorg er dus altijd voor dat je website duidelijk aangeeft of uitstraalt wat het grootste voordeel is, en dit kun je vaak het beste doen door dit aan te geven door een pakkende headline te schrijven.

De bovenkant van je website is de belangrijkste plek op je website dus maak hier goed gebruik van.

Zorg er dus voor dat je een perfectionist bent wanneer het gaat om de gebruiksvriendelijkheid, laat het testen door een digibeet, maak je website zo “clean” mogelijk en verwijder alle afleidingen, met name naar andere sites en zorg ervoor dat de bezoeker direct begrijpt wat de grootste voordelen zijn van jouw website, product of dienst.

Succes!
Eelco de Boer

Misschien vind je dit ook interessant

Welke rol speelt het internet in de verkiezingen?

Vandaag de dag kunnen de politieke partijen niet meer om het internet heen in hun verkiezingscampagne. Om zoveel mogelijk kiezers te bereiken zul je als politieke partij slim gebruik moeten maken van de online sociale media platformen zoals Twitter, Hyves, YouTube, Facebook, Blogs enzovoorts... Twitterende politici Twitter is al behoorlijk ingeburgerd bij de Nederlandse politici,...
Lees verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

YouTube is jarig en viert feest!
Je zult toch écht een product moeten hebben… (video)
Menu